نمره مثبت تماشاگران به «اُ منفی»

هم‌زمان با پنجشنبه هجدهم آبان، مصادف با آخرین روز برپایی جشنواره تئاتر اصفهان، سری به گذر فرهنگی چهارباغ زدم. نمایش «اُ منفی» به نویسندگی و کارگردانی نجمه مهرابی یکی از آثاری بود که در این روز و رأس ساعت 14 بعدازظهر به اجرا درآمد.

تاریخ انتشار: 15:43 - شنبه 1402/08/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
نمره مثبت تماشاگران به «اُ منفی»

به گزارش اصفهان زیبا؛ هم‌زمان با پنجشنبه هجدهم آبان، مصادف با آخرین روز برپایی جشنواره تئاتر اصفهان، سری به گذر فرهنگی چهارباغ زدم. نمایش «اُ منفی» به نویسندگی و کارگردانی نجمه مهرابی یکی از آثاری بود که در این روز و رأس ساعت 14 بعدازظهر به اجرا درآمد.

پیش از شروع نمایش، تکاپوی بازیگران و عوامل صحنه برای آماده‌سازی محل نمایش، رهگذران را به توقف وا‌داشت. از همان دقایق آغازین شروع اجرا، ازدحام جمعیت موجب رضایت بازیگران شد. این اثر موزیکال با پرداختن به سرگذشت دختری از اقشار ضعیف جامعه، تمام تلاشش را به کار گرفت تا مخاطب را به‌خوبی با خود همراه سازد.

از طرفی گفت‌وگو و شوخی‌هایی که در لحظه بین بازیگر و تماشاگران صورت می‌گرفت، به ارتباط‌گیری بیشتر مخاطب با این اثر هنری کمک شایانی کرد.

گفتنی است محمد رادمهر در نقش «سرباز» با بازی خوبی که از خود نشان داد، یکی از نقاط قوت این اجرا به شمار می‌آمد. پس از اجرا به گفت‌وگو با تعدادی از تماشاگران پرداختم.

اکثر آن‌ها خط داستانی و اجرای بازیگران را دوست داشتند و معتقد بودند این نمایش به کارگردانی «نجمه مهرابی» توانسته است بعضی از معضلات اجتماعی و اقتصادی موجود را به تصویر بکشد.

نجمه مهرابی کارگردان، نویسنده و بازیگر اصفهانی است که از شهرستان خمینی‌شهر وارد عرصه نمایش شد. نکته قابل‌توجه این است که او پیش‌ازاین نیز با شرکت در جشنواره شهروند، موفق به دریافت تندیس بازیگر زن شده است.

مهرابی درباره انگیزه خود از شرکت در این جشنواره به خبرنگار «اصفهان‌زیبا» گفت: «در شهر من جشنواره تئاتر خیابانی در حال برگزاری است و اگر من بخواهم جزو شرکت‌کنندگان نباشم، درواقع کم‌کاری از بنده است؛ پس حتما و بی‌شک باید استقبال کنم. اگر هم در آینده مجدد چنین جشنواره‌ای در شهر من برگزار شود، استقبال خواهم کرد.»

کارگردان اصفهانی تئاتر درباره بازگشت تئاتر خیابانی به جشنواره تئاتر بیان کرد: «این اتفاق باعث خوشحالی و خرسندی است و امیدوارم که پایدار باشد. من معمولا در شهرهای دیگر تئاتر خیابانی را به شکل جشنواره تجربه می‌کنم؛ ولی در شهر خودم کم پیش آمده که آن را تجربه کنم. این موضوع برای من همیشه یک جای خالی بود. خدا را شکر می‌کنم و امیدوارم که این اتفاق مجدد تکرار شود.»

مهرابی درباره وجه تمایز تئاتر خیابانی و صحنه‌ای خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین ویژگی تئاتر خیابانی تماشاچی است؛ یعنی تماشاچی عنصر اصلی یک تئاتر خیابانی است؛ چراکه همراهی او باعث پیش‌بردن تئاتر می‌شود. تماشاچی تئاتر خیابانی یک تماشاچی عام است که ممکن است کسی باشد که هزار دغدغه و فکر دارد. می‌خواهد به محل کار یا سر قرار برود ولی همین که می‌ایستد و یک تئاتر را تا آخر تماشا می‌کند، یعنی در واقع تو کارت را به‌درستی انجام داده‌ای. همچنین انرژی که تماشاچی حین اجرا به تو می‌رساند بسیار قابل‌لمس است و به نظر من یکی از بهترین شیوه‌های اجرای تئاتر، اجرای خیابانی است.»

او درباره پیچ‌وخم بازیگری در تئاتر خیابانی افزود: «یک بازیگر تئاتر خیابانی باید بتواند اگر اتفاقی در لحظه در صحنه افتاد آن را رفع کند؛ برای مثال ممکن است تماشاچی صحنه دعوای دو فرد را که ما در حال به تصویر کشیدن آن هستیم آن‌قدر باور کند که سعی در مداخله داشته باشد و تو در اینجا به‌عنوان یک بازیگر باید توانایی این را داشته باشی تماشاگر را هدایت کنی؛ به شکلی که به روند اجرا ضربه نزند.»

بانوی کارگردان خمینی‌شهری درباره کیفیت مکان‌های انتخاب‌شده برای جشنواره گفت: «مکان بسیار خوبی انتخاب‌شده است؛ چون هم رفت‌وآمد زیاد است و هم تماشاچی‌هایی که درواقع برای تفریح به گذر چهارباغ آمده‌اند، وقتی که می‌بینند اینجا جریانی در حال اتفاق است، استقبال می‌کنند و همین باعث می‌شود که اجراها پرشورتر و پرانرژی پیش برود.»

او درباره چرایی انتخاب تئاتر خیابانی برای فعالیت هنری خود گفت: «حس و انرژی که تماشاچی این شاخه از تئاتر به من انتقال می‌دهد را جای دیگری نمی‌توانم پیدا کنم. اینکه می‌بینم دیالوگی از اجرای من از روی تماشاچی اثر گذاشته و باعث شدم بخندد یا به فکر برود، برای من موجب خرسندی است.»

مهرابی تئاتر خیابانی اصفهان را هنری موفق دانست و دراین‌باره افزود: «تئاتر خیابانی اصفهان سال‌هاست که به‌صورت کشوری در حال درخشش است و این بر همه ثابت شده که اصفهان همیشه حرف‌های زیادی در این میدان برای گفتن دارد. خوشبختانه می‌توان گفت معمولا در جشنواره‌های گوناگون، چندین اجرا از اصفهان و شهرستان‌های آن حضور یافته و دست پر بازگشته‌اند.»

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × 3 =