مروری بر تیم‌های منحل‌شده فوتبال اصفهان:

نیستند و اسمشان هست

درگذشت مالک تیم تام، باعث شد تا در روزهای گذشته نام این تیم قدیمی یک بار دیگر سرزبان ها بیفتد؛ اما تام تنها تیم اصفهانی پیوسته به خاطره‌ها نیست و تیم‌های دیگری هم هستند که امروز تنها یک اسم از آن‌ها مانده است.

تاریخ انتشار: 15:19 - پنجشنبه 1402/08/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
نیستند و اسمشان هست

به گزارش اصفهان زیبا؛ درگذشت مالک تیم تام، باعث شد تا در روزهای گذشته نام این تیم قدیمی یک بار دیگر سرزبان ها بیفتد؛ اما تام تنها تیم اصفهانی پیوسته به خاطره‌ها نیست و تیم‌های دیگری هم هستند که امروز تنها یک اسم از آن‌ها مانده است.

برخی از این تیم‌ها در مقطعی از تاریخ فوتبال نصف‌جهان نقش مهمی ایفا کردند و در سطح کشوری هم اسم‌ورسمی برای خود دست‌وپا کرده بودند و برخی دیگر نامشان در حد استانی مطرح بود که در این گزارش مروری بر این تیم‌ها خواهیم داشت:

تیم پلی‌اکریل اصفهان

پلی‌اکریل یکی دیگر از کارخانجات صنعتی اصفهان است که از دهه 60 وارد گود باشگاه‌داری شد و تیم فوتبالی به راه انداخت که در جام حذفی سال 66 درخشش قابل ملاحظه‌ای داشت.

پلی‌اکریل در سال 70 با کسب عنوان قهرمانی در مسابقات سوپر‌جام استان به لیگ کشوری راه یافت و رتبه خوبی نیز کسب کرد؛ اما به دلیل صعود تیم‌های تام و سپاهان به لیگ از مسابقات سوپر‌جام تهران، این تیم همانند استقلال راهی لیگ دسته سه شدند.

پلی‌اکریل در لیگ دسته‌سه به همراه استقلال به فینال رسید و مجوز شرکت در مسابقات دسته دو را به دست آورد. پلی‌اکریل در ادامه به مدت چهار سال متوالی در رقابت‌های جام آزادگان حضور پیدا کرد؛ اما سپس منحل شد تا دیگر نامی از این تیم در ورزش استان نباشد.

تیم سازمان گوشت

دومین تیم معتبر بعد از سازمان گوشت تهران، متعلق به اصفهانی‌ها بود. سازمان گوشت در سال 65 قهرمان مسابقات استان شد و به همراه تیم پلی‌اکریل در جام حذفی نیز حضور یافت و تا مرحله یک‌چهارم نهایی این مسابقات پیش رفت.

کم‌فروغ‌شدن تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن موجب شده بود تا سازمان گوشت در زمان فعالیتش برای خود اسم‌ورسمی دست‌وپا کند؛ اما پس از انحلال تیم سازمان گوشت تهران، نوبت به انحلال نمونه اصفهانی‌اش رسید.

از این تیم در حال حاضر نام و نشان چندانی نمانده اما در اولین فصل سرمربیگری منصور ابراهیم‌زاده در تیم ذوب‌آهن و در لیگ برتر، او خبرنگارانی را که درباره تجربه اول او صحبت می‌کردند به دوران سرمربیگری‌اش در سازمان گوشت ارجاع می‌داد.

تیم تربیت اصفهان

از دیگر تیم‌های سرشناس فوتبال اصفهان در دهه 60، تربیت اصفهان بود که این تیم نیز دچار سرنوشت مشابهی با برخی دیگر از تیم‌های فوتبال این دیار شد.

تیم تربیت در همان دوران دو بار به فینال رقابت‌های منتخب اصفهان راه یافت و به همراه تیم تام فینالیست شد و البته هر دو بار نیز نتوانست به قهرمانی برسد. حضور تیم تربیت در عرصه باشگاهی فوتبال اصفهان چندان تداوم نداشت و این تیم نیز برای همیشه به تاریخ پیوست.

تیم هلال‌احمر

پس از تغییر نام و عنوان جمعیت «صلیب سرخ» به «هلال‌احمر»، تیم هلال‌احمر اصفهان نیز تشکیل شد و یک سال پس از تأسیس این تیم، احمدرضا عابدزاده در مجموعه اصفهانی‌های هلال‌احمر حضور پیدا کرد تا سرشناس‌ترین چهره این تیم باشد.

عابدزاده فوتبال را به‌طور رسمی از این تیم آغاز کرد؛ اما از تیم تام به فوتبال ایران معرفی شد و از همین تیم نیز به عرصه ملی رسید. فعالیت تیم فوتبال هلال‌احمر دوام زیادی نیافت و فعلا اسم این تیم در بیوگرافی عابدزاده شنیده می‌شود.

تیم سپاهان نوین

باشگاه سپاهان نوین در ادامه تشکیل تیم‌های پایه و سایه برای تیم‌های اصلی، تیم سپاهان نوین را نیز برای پشتوانه‌سازی تیم بزرگ‌سالان ایجاد کرد. سپاهان نوین سایه بودن را دوست نداشت و می‌خواست یک تیم مستقل در تاریخ ورزش کشور لقب بگیرد.

سپاهان نوین که فعالیتش را از لیگ امید شروع کرده بود، در ادامه روند تصاعدی خود، سال 86 با اقتدار توانست در لیگ دسته یک کشور، جواز حضور در لیگ برتر را به دست بیاورد؛ اما در اقدامی عجیب و ابهام‌برانگیز، نتوانست در لیگ برتر شرکت کند و امتیازش به‌اجبار به تیم فولاد خوزستان واگذار شد که به زیرگروه سقوط کرده بود.

سپاهان نوین پس از بازماندن از حضور در لیگ برتر، یک‌بار دیگر در لیگ دسته یک شرکت کرد؛ اما دیگر تیم مدعی نبود و بعدها نیز امتیازش را واگذار کرد.

تیم فولاد نطنز

پس از عدم تمایل باشگاه سپاهان برای حفظ سپاهان نوین، سهمیه این تیم به تیم فولاد نطنز رفت و مدیران این تیم خصوصی تلاش کردند با گرته‌برداری از سپاهانی‌ها، تیمی مدعی را راهی لیگ کرده و سهمیه لیگ برتر را به دست بیاورند.

برای تیم فولاد نطنز با توجه به بازیکنان و مربیانی که در اختیار داشت، امیدواری زیادی وجود داشت که این تیم که دیگر سایه سپاهان را بالای سرش نمی‌دید، بتواند به لیگ برتر برسد؛ اما این تیم نه‌تنها از جام آزادگان صعود نکرد، بلکه حتی سقوط نیز کرد تا مالکان این تیم خصوصی تصمیم به منحل کردنش بگیرند و تنها یادگار به‌جا‌مانده از این تیم، حضورش در لیست بدهکارانی که سازمان لیگ منتشر می‌کند، باشد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

10 − 10 =