یک مسیر ساده غلط انداز برای رسیدن به جام جهانی

برد تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ، آغاز مسیر تیم ملی در راه صعود به جام‌جهانی بود و پیش‌بینی می‌شود برخلاف ادوار گذشته، نیاز به عبور از هفت‌خوان رستم برای رسیدن به بزرگ‌ترین فستیوال فوتبالی دنیا نباشد.

تاریخ انتشار: 13:13 - شنبه 1402/08/27
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
یک مسیر ساده غلط انداز برای رسیدن به جام جهانی

به گزارش اصفهان زیبا؛ برد تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ، آغاز مسیر تیم ملی در راه صعود به جام‌جهانی بود و پیش‌بینی می‌شود برخلاف ادوار گذشته، نیاز به عبور از هفت‌خوان رستم برای رسیدن به بزرگ‌ترین فستیوال فوتبالی دنیا نباشد.

با اعلام فدراسیون جهانی فیفا، برای جام‌جهانی آینده، 16 تیم از اروپا، 9.5 تیم از آفریقا، 8.5 تیم از آسیا، 6.5 تیم از آمریکای جنوبی، 6.5 تیم از آمریکای شمالی و مرکزی و یک تیم از اقیانوسیه سهمیه حضور را کامل می‌کنند و ۴۸ تیم در ۱۶ گروه ۳۲ تیمی گروه‌بندی شده که از هر گروه دو تیم راهی مرحله حذفی و یک‌ شانزدهم نهایی می‌شوند.

در قاره آسیا که زمانی تک‌سهمیه داشت و تمام کشورهای قاره برای رسیدن به جام جهانی باید از مسیر سنگلاخ و پر‌پیچ‌و‌خم عبور کنند، سهمیه به 8.5 رسیده که برای قدرت‌های برتر قاره کهن امر صعود را راحت کرده است؛ اما به همان نسبت هم ساده‌اندیشی می‌تواند بلای هرکدام از تیم‌های قاره آسیا شود.

با اعلام فیفا، هشت و نیم نماینده آسیا در جام‌جهانی ۲۰۲۶ در پنج دور انتخاب خواهند شد که بر این اساس ۲۶ تیم براساس رنکینگ مستقیم به مرحله اول گروهی و دور دوم راه پیدا می‌کنند.

۲۰ تیم بعدی رنکینگ در اولین دور انتخابی با توجه به قرعه‌کشی در ۱۰ دیدار پلی‌آف به مصاف هم خواهند رفت تا ۱۰ تیم برنده در مجموع دو بازی رفت و برگشت به جمع ۲۶ تیم برتر اضافه شوند و ۳۶ تیم تلاش برای صعود به جام جهانی را آغاز می‌کنند.

در دور دوم انتخابی جام‌جهانی در آسیا، ۳۶ تیم در ۹ گروه چهار تیمی کارشان را آغاز کرده و تیم‌های اول و دوم راهی مرحله بعد می‌شوند. در ادامه ۱۸ تیمی که به دور سوم راه پیدا می‌کنند، از طریق قرعه‌کشی به سه گروه شش تیمی تقسیم می‌شوند و دو تیم برتر هر گروه به جام ‌جهانی فوتبال راه می‌یابند.

دور چهارم شامل تیم‌هایی است که در دور سوم، سوم و چهارم شده‌اند. این شش تیم، در دو گروه سه تیمی قرار می‌گیرند و تیم اول هر گروه به صورت مستقیم بلیت صعود به مرحله نهایی جام‌جهانی فوتبال را دریافت می‌کند تا هشت سهمیه مستقیم آسیا تکمیل شود.

در دور پنجم تیم‌های دوم دو گروه دور چهارم، به صورت رفت و برگشت با هم بازی می‌کنند تا نماینده آسیا در مسابقات پلی‌آف فیفا مشخص شود که در این مرحله، شاهد مبارزه نماینده آسیا و پنج تیم دیگر هستیم تا در نهایت سهمیه قاره آسیا تکمیل شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 − 1 =