گزارش میدانی «اصفهان زیبا» از کاهش چشمگیر معاملات حکایت دارد:

انجماد قیمت‌ها در بازار مسکن اصفهان

قیمت مسکن در مناطق مختلف اصفهان راکد مانده و تعداد معاملات به‌طور محسوسی کاهش یافته است. الان فقط فروشنده در بازار هست؛ ولی خریداران به‌دلیل نداشتن قدرت خرید لازم، اقدام نمی‌کنند.

تاریخ انتشار: 08:56 - یکشنبه 1402/09/12
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
انجماد قیمت‌ها در بازار مسکن اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ قیمت مسکن در مناطق مختلف اصفهان راکد مانده و تعداد معاملات به‌طور محسوسی کاهش یافته است. الان فقط فروشنده در بازار هست؛ ولی خریداران به‌دلیل نداشتن قدرت خرید لازم، اقدام نمی‌کنند.

بررسی قیمت مسکن در مناطق مختلف و رصد میدانی بازار حاکی از این است که خانه‌دارشدن برای اصفهانی‌ها به‌سختی امکان‌پذیر است.

سال گذشته اعلام شد که سال‌های انتظار برای دسترسی به مسکن برای اصفهانی‌ها به 28سال رسیده است.

مدت‌زمان انتظار برای خانه‌دارشدن درواقع بر اساس دوره‌ای که هر خانوار ایرانی با محاسبه میانگین درآمد سرانه خانوار و همچنین بر اساس متوسط قیمت مسکن می‌تواند با پس‌اندازکردن «یک‌سوم» درآمد خود اقدام به خرید مسکن کند، محاسبه شده است.

با وجود افزایش زمان انتظار، رؤیای شیرین خانه‌دارشدن برای خیلی از اصفهانی‌ها دور از دسترس شده است.

نبود توازن بین عرضه و تقاضا و همچنین افزایش قیمت تمام‌شده ساخت، ازجمله دلایلی است که بر رکود بیشتر خریدوفروش خانه دامن زده است.

رشد قیمت مصالح ساختمانی، تورم، افزایش هزینه نیروی انسانی و افزایش قیمت زمین در افزایش قیمت مسکن دخیل هستند؛ ضمن اینکه فعالیت دلالان و واسطه‌ها نیز در بازار مسکن بر افزایش قیمت آن دامن زده است.

متوسط هزینه مسکن در سبد خانوار، چند؟

آمار مشخصی از متوسط هزینه مسکن در سبد خانوارها طی دوسال اخیر از سوی متولیان مسکن اعلام نمی‌شود.

بر اساس اطلاعات و آمار وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن، متوسط هزینه مسکن در سبد خانوارهای روستایی طی بازه زمانی بیست‌ساله از سال 1375 تا سال 1395 بالغ‌بر 26.4درصد افزایش یافته است.

در خانوارهای شهری نیز این هزینه از 33.5درصد سال 75 به 34.1درصد در سال 1395 افزایش یافته است. در مدت یادشده، طی برخی سال‌ها این هزینه روند سینوسی را طی کرده و گاهی کاهشی بوده است.

در سال 1380 هزینه مسکن خانوارهای شهری 829هزار و 921تومان، یعنی معادل 31.9درصد سبد هزینه خانوار بوده است.

در سال 85 این هزینه به یک‌میلیون و 984هزار و 130تومان افزایش‌یافته؛ اما درعین‌حال سهم این رقم از سبد هزینه خانوارها به 29.5درصد در مقایسه با سال 80 کاهش یافته است.

در سال‌های 80 و 85 به ترتیب متوسط هزینه مسکن در سبد خانوارهای روستایی 17.2درصد و 15.1درصد بوده است.

در سال 1390 متوسط هزینه مسکن در سبد خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب چهارمیلیون و 438هزار و 344تومان (33.4درصد) و یک‌میلیون و 532هزار و 984تومان (18.3درصد) بود.

در سال 95 متوسط هزینه مسکن خانوارهای شهری و روستایی نیز 9.7میلیون (34.1 درصد)  دومیلیون و 936هزار تومان (18.7درصد) بود.

آخرین آمار مربوط به هزینه مسکن در سبد خانوارها را معاون سابق مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در سال 99 اعلام کرد. محمود محمودزاده 22 آذرماه سال 99 در این‌باره گفته بود:‌ «متوسط سهم مسکن در هزینه خانوارهای شهری در سال 98 حدود 36درصد بوده است.»

از سال 99 تا سال 1402 آمار مربوط به متوسط هزینه مسکن در سبد خانوارها توسط متولی این بخش، یعنی وزارت راه و شهرسازی منتشر نشده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری که طی ماه‌های گذشته برگزار شد، پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه متوسط هزینه مسکن در سبد خانوارها چه میزانی است را بی‌پاسخ گذاشت و آن را به بعد موکول کرد.

قیمت ملک راکد ماند!

قیمت مسکن در شهر اصفهان راکد مانده است و برخی فعالان بازار مسکن افزایش قیمت مسکن در سال آینده را پیش‌بینی می‌کنند.

یکی از املاکی‌های خانه اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید: قیمت مسکن در این منطقه نه افزایش داشته و نه کاهش پیدا کرده است. درواقع قیمت ملک ثابت مانده؛ البته که این راکدبودن قیمت مسکن شامل‌حال تمام مناطق اصفهان می‌شود.

این فعال بازار مسکن ادامه می‌دهد: درموارد استثنا که فردی قصد داشته باشد دختر یا پسری را که تازه ‌ازدواج‌کرده صاحب‌خانه کند، حاضر می‌شود فقط درصد اندکی قیمت ملکش را پایین آورد.

او بیان می‌کند: تورم مانع از کاهش قیمت مسکن می‌شود. راکدبودن قیمت ملک هم به خاطر این است که معامله‌ای انجام نمی‌شود. درواقع مردم قدرت خرید ندارند.

به گفته این املاکی، یک ملک 100متری در خانه اصفهان حدود چهارمیلیارد تومان قیمت می‌خورد.

این‌طور که یکی از املاکی‌های خیابان نشاط نیز به «اصفهان زیبا» می‌گوید: قیمت مسکن در این منطقه راکد مانده است و نه خریداری در بازار وجود دارد و نه فروشنده‌ای. این فعال بازار مسکن بیان می‌کند: قیمت یک ملک 100متری در منطقه نشاط در ارزان‌ترین حالت حدود چهارمیلیارد تومان است.

فروشنده هست، خریدار نیست!

«در بازار مسکن بیشتر فروشنده فعالیت دارد و خریداری نیست. قیمت مسکن هم ثابت مانده است؛ چون اخبار ضدونقیضی درباره بازار طلا و واردات خودرو و… به گوش می‌رسد و خریداران ترجیح داده‌اند که ملک خریداری نکنند.» این را یکی دیگر از املاکی‌های منطقه رباط اصفهان به «اصفهان زیبا» می‌گوید.

این فعال بازار مسکن بیان می‌کند: خریداران شاید الان بتوانند یک ملک با قیمت چهار یا پنج میلیارد تومان خریداری کنند؛ ولی سال آینده خرید مسکن سخت‌تر می‌شود؛ چون قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

او اذعان می‌کند: قیمت یک ملک 100متری در منطقه رباط حول‌وحوش سه‌میلیارد و 500میلیون تومان آب می‌خورد.

مسکن سال آینده گران‌تر می‌شود!

پیش‌بینی فعالان بازار مسکن از کاهش قیمت‌ها حکایت ندارد، بلکه پیش‌بینی‌ها حول‌وحوش افزایش قیمت مسکن در سال آینده می‌چرخد.

یکی از املاکی‌های واقع در محدوده باغ دریاچه در گفت‌وگو با «اصفهان زیبا» خاطرنشان می‌کند: شرایط بازار مسکن به‌هیچ‌وجه قابل‌پیش‌بینی نیست و نمی‌توانیم از گران‌ترشدن ملک یا ارزان‌ترشدن ملک صحبت کنیم، در کمال تأسف شرایط به گونه‌ای است که بازارها نوسان دارد و بازار مسکن هم از چنین شرایطی برخودار است.

این فعال بازار مسکن بیان می‌کند: قیمت ملک در شرایط کنونی ثابت است و خریداری در بازار وجود ندارد. در منطقه باغ دریاچه نیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن یک ملک 70 متری با محدودترین امکانات چهارمیلیارد تومان قیمت می‌خورد.

معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود!

تعداد زیادی از خانوارها تحت‌تأثیر این شرایط و کاهش قدرت خرید به‌طورکلی از خرید خانه در تمام طول عمر خود ناامید شده‌اند. قیمت‌ها در مناطق بالاشهر سرسام‌آورتر است. به‌دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن، مردم عادی در مناطق بالاشهر اصفهان دیگر نمی‌توانند مسکن خریداری کنند.

یکی از املاکی‌های واقع در خیابان شیخ‌صدوق به «اصفهان زیبا» می‌گوید: در اصفهان قیمت ملک خیلی سخت پایین می‌آید. درواقع قیمت‌ها بالاتر می‌رود؛ ولی پایین‌تر نمی‌آید. در شرایط کنونی هم در منطقه شیخ‌صدوق قیمت‌ها راکد مانده و معامله‌ای انجام نمی‌شود.

این فعال بازار مسکن تصریح می‌کند: قیمت مسکن در منطقه شیخ صدوق جنوبی از متری 80 میلیون تومان به بالا شروع می‌شود. درواقع یک ملک 100متری در منطقه شیخ صدوق جنوبی حدود هشت‌میلیارد تومان آب می‌خورد. در منطقه شیخ صدوق شمالی این قیمت‌ها افزایش بیشتری دارد.

او بیان می‌کند: قیمت ملک سال آینده افزایش پیدا می‌کند و نمی‌توان روی کاهش قیمت مسکن حساب کرد؛ بنابراین توصیه ما به خریداران این است که اگر قدرت خرید دارند، الان برای خرید ملک اقدام کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 5 =