شرکت عمران بهارستان: تاکنون هیچ واگذاری‌ انجام نشده است!

سراب زمین طرح جوانی جمعیت در بهارستان

حرف متقاضیان طرح جوانی جمعیت این است که شرکت عمران بهارستان شرایط سلیقه‌ای را برای واگذاری زمین به متقاضیان در نظر گرفته و پیگیری‌های آن‌ها برای اجرای درست، کامل و قانونی این طرح در بهارستان بی‌نتیجه مانده است.

تاریخ انتشار: 08:38 - دوشنبه 1402/09/13
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
سراب زمین طرح جوانی جمعیت در بهارستان

به گزارش اصفهان زیبا؛ جمعی از شهروندان بهارستانی از اجرانشدن طرح واگذاری زمین رایگان به متقاضیان طرح جوانی جمعیت گلایه‌مندند. گلایه‌مندی آن‌ها به‌طور مشخص از عملکرد شرکت عمران بهارستان است.

حرف متقاضیان طرح جوانی جمعیت این است که این شرکت شرایط سلیقه‌ای را برای واگذاری زمین به متقاضیان در نظر گرفته و پیگیری‌های آن‌ها برای اجرای درست، کامل و قانونی این طرح در بهارستان بی‌نتیجه مانده است.

اظهارنظرهای متولیان شرکت عمران بهارستان نیز حاکی از این است که تاکنون هیچ زمینی را برای اجرای طرح جوانی جمعیت واگذار نکرده‌اند!

حدود دوسال از تصویب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی و تأیید آن از سوی شورای نگهبان می‌گذرد.

یکی از موارد تعریف‌شده در قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده واگذاری ۲۰۰ متر زمین رایگان به خانواده‌های واجد شرایط دارای سه فرزند بوده که متأسفانه برخی دستگاه‌ها در اجرای آن تعلل می‌کنند.

تسهیلات مسکن جوانی جمعیت، بخشی از تسهیلاتی است که بر اساس «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به زوج‌های جوان و خانواده‌های دارای فرزند اعطا می‌شود.

ارائه زمین یا واحد مسکونی، وام خرید، ساخت یا ودیعه مسکن ازجمله تسهیلاتی است که در این طرح در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

اختصاص زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت

در این طرح همه خانواده‌هایی که تاریخ تولد فرزند سوم آن‌ها پس از زمان تصویب قانون جوانی جمعیت یعنی ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ به بعد باشد، مشمول تسهیلات «مسکن برای خانواده‌های دارای سه فرزند یا بیشتر» می‌شوند.

این تسهیلات در قالب ارائه زمین یا واحد مسکونی به‌صورت رایگان بوده و حداکثر مساحت پیش‌بینی‌شده برای تحویل زمین به خانواده‌ها ۲۰۰ مترمربع است که فقط هزینه‌های آماده‌سازی زمین از خانواده‌ها دریافت می‌شود.

این هزینه پس از مهلت تنفس (دو سال) و به‌صورت اقساط در هشت سال از فرد دریافت می‌شود.

در این طرح اگر میزان ارزش زمین زیر ۸۰۰ میلیون تومان باشد، به یک خانواده و اگر قیمت آن بالای ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان باشد به دو خانواده و اگر قیمت بیش از آن باشد و قطعه زمین قابلیت تفکیک نداشته باشد، هزینه آماده‌سازی ۲۰۰ متر آن گرفته می‌شود و بقیه آن بر اساس مابه‌التفاوت قیمت دریافت خواهد شد.

در ماده ۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آمده است: وزارت راه و شهرسازی مکلف است امکان استفاده مجدد از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن خانوار را برای خانواده‌ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر فراهم آورد و این خانواده‌ها می‌توانند صرفا برای بار دوم از تمام امکانات دولتی در این خصوص استفاده کنند.

در ماده ۴ قانون آمده است: «به‌منظور تحقق بند «چ» ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان ۲۰۰ مترمربع منطبق با ضوابط حدنصاب تفکیک بر اساس طرح‌های هادی روستایی و شهری یا طرح‌های جامع و تفصیلی شهری مصوب برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ (پانصد) هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به‌صورت مشترک و بالمناصفه به پدر و مادر، در همان محل بر اساس هزینه آماده‌سازی فقط برای یک‌بار به‌صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط اعطا نماید و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می‌شود.»

طرح جوانی جمعیت را  دور می‌زنند!

یکی از متقاضیان طرح جوانی جمعیت به «اصفهان زیبا» می‌گوید: شرکت عمران بهارستان طرح جوانی جمعیت را دور می‌زند؛ درحالی‌که براساس این طرح باید به هرکدام از متقاضیان یک قطعه زمین تخصیص یابد؛ اما این شرکت به ما اعلام کرده است که برای اجرای این طرح با شرایط دیگری حاضر به اختصاص زمین به متقاضیان می‌شود.

داوود بابایی تصریح می‌کند: شرکت عمران بهارستان به ما اعلام کرده است برای اجرای این طرح یک قطعه زمین 70 متری را به چهار یا پنج نفر از متقاضیان طرح جوانی جمعیت اختصاص می‌دهد که باید این چند نفر زمین را بین خودشان تقسیم کنند؛ ضمن اینکه هرکدام از آن‌ها باید مبلغ 120میلیون تومان بابت دریافت زمین پرداخت کنند!

متقاضیان معطل و  سردرگم هستند!

یکی دیگر از متقاضیان طرح مسکن جوانی جمعیت نیز با ابراز گلایه‌مندی از اقدامات شرکت عمران بهارستان در واگذاری زمین به متقاضیان این طرح به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: متأسفانه شرکت عمران بهارستان اصفهان پس از گذشت حدود یک‌سال‌ونیم، نسبت به تخصیص زمین به مشمولین قانون جوانی جمعیت در شهر اصفهان کوتاهی اهمال می‌کند.

عبدالله مختاری می‌افزاید: متأسفانه حتی پس از تشکیل شورای مسکن استان اصفهان به ریاست استاندار استان اصفهان و با وجود تکلیف شرکت عمران بهارستان نسبت به تخصیص هر پلاک زمین به دو متقاضی مشمول قانون جوانی جمعیت و حتی گرفتن فوریت برای این مصوبه، شرکت عمران بهارستان برای به تعویق‌انداختن تخصیص زمین، زمینی را که کاربری خدمات شهری داشته به اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان معرفی کرده است.

او تصریح می‌کند: اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز بدون درنظرگرفتن فوریت در تخصیص زمین به مشمولین قانون جوانی جمعیت، با اعلام نظر منفی برای تغییر کاربری زمین معرفی‌شده از سوی شرکت عمران بهارستان به کاربری مسکونی برای جوانی جمعیت، منجر به معطل‌ماندن این قسمت از قانون جوانی جمعیت شد و در پایان اداره راه و شهرسازی استان اصفهان به شرکت عمران بهارستان مهلت حداقل سه‌هفته‌ای برای معرفی زمین با کاربری مسکونی داده است.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبری معطل تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی مسئولان است

مختاری خاطرنشان می‌کند: اما از آنجا که شرکت عمران بهارستان اصفهان قبلا نیز اعلام کرده است که زمین با کاربری مسکونی ندارد انتظار می‌رود زمین با کاربری مسکونی به اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان معرفی نشود تا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری برای جوانی جمعیت، همچنان معطل تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی و رفتار عامدانه مسئولان راه و شهرسازی و شرکت عمران بهارستان اصفهان بماند.

واگذاری زمین در بهارستان نداشتیم!

به دنبال اظهارنظرها و گلایه‌مندی‌های این شهروندان، «اصفهان زیبا» خواستار توضیح و ارائه پاسخ از سوی حمیدرضا رحیمی، سرپرست شرکت عمران شهر جدید بهارستان به گلایه‌مندی‌های مطرح‌شده در خصوص عدم اختصاص زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت شد.

رحیمی پاسخ به سؤالات «اصفهان‌زیبا» را به‌صورت کتبی و در قالب چند جمله ارائه داد.

سرپرست شرکت عمران شهر جدید بهارستان در این زمینه گفته است: «اختصاص زمین 70 متری و تقسیم آن بین چهارنفر یا پنج نفر و دریافت مبلغ 120میلیون تومان از سوی هرکدام از متقاضیان در دستور کار ما قرار ندارد.»

رحیمی همچنین بیان کرده است: «با توجه به اینکه این موضوع در دستور کار کمیسیون ماده 5 و شورای مسکن استان قرار دارد، تاکنون هیچ واگذاری انجام نشده است!»

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پانزده + 11 =