شاخ غول مازوت‌سوزی شکست

اصفهان که بهار و تابستان و پاییز و زمستانش با آلودگی هوا عجین شده، این روزها به‌دلیل مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها با آلودگی شدید هوا مواجه است. از نیمه آذر امسال که نیروگاه شهید محمد منتظری به رغم ابراز مخالفت مدیران استانی، با مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی استفاده از مازوت (نفت کوره) را در هشت واحد این نیروگاه آغاز کرد، نفس اصفهان به شماره افتاد.

تاریخ انتشار: 09:31 - شنبه 1401/11/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
شاخ غول مازوت‌سوزی شکست

شاخص آلودگی‌ هوای اصفهان به طور مستمر در وضعیت ناسالم برای عموم شهروندان قرار گرفته و این کلان‌شهر، دی ماه امسال آلوده‌ترین روزها را سپری کرد؛ به‌طوری که به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، طی این مدت شمار افراد مراجعه‌کننده با علائم تنفسی و ریوی به‌ویژه در گروه سنی کودکان به بیمارستان الزهرا و بیمارستان تخصصی قلب چمران افزایش یافته است. مازوت‌سوزی

مازوت‌سوزی و احاطه‌شدن اصفهان با صنایع آلاینده از یک سو و سکون و سرمای شدید این روزها از سوی دیگر، آلودگی هوای این کلان‌شهر را به وضعیت بحرانی رساند و لازم بود به‌جای تعطیلی مدارس و ادارات، در خصوص وضعیت صنایع آلاینده تصمیم جدی گرفته شود.

در پی سفر هفته گذشته علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط‌زیست به اصفهان و بازدید وی از وضعیت نیروگاه منتظری و همچنین طرح مسئله مازوت‌سوزی نیروگاه در شورای تأمین استان و دستور استاندار اصفهان، در نهایت مصوبه ۳۰ دی ماه کمیته اضطرار آلودگی هوا مبنی بر توقف موقت مازوت‌سوزی به نیروگاه شهید منتظری ابلاغ شد. هرچند حساسیت‌ها در خصوص

مازوت‌سوزی نیروگاه منتظری به‌دلیل قرارگرفتن در شمال غرب شهر اصفهان بیشتر است، فعالیت نیروگاه اسلام‌آباد (اصفهان) که سال‌ها مازوت مصرف می‌کرده و نیز نیروگاه چهلستون در نزدیکی کارخانه فولاد مبارکه در جنوب غرب این کلان‌شهر که این روزها گازوئیل مصرف می‌کند، بر وضعیت هوای اصفهان بی‌تأثیر نیست.

آن‌طور که محمدرضا نوحی، سخنگوی صنعت برق استان، در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای اصفهان در روز یکشنبه دوم بهمن ماه گفته، با توجه به مصوبات قبلی جلسه این کارگروه، واحدهای یک تا چهار نیروگاه اصفهان (اسلام‌آباد) و دو و چهار نیروگاه شهید منتظری و واحد چهار کارون از مدار خارج شده است.

به گفته وی، با کاهش ۲۰۰ مگاوات از میزان برق مصرفی نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان، تولید نیروگاه کاهش یافت و یک‌میلیون و ۲۰۰هزار لیتر در روز یکم بهمن از مازوت‌سوزی این نیروگاه کاهیده شد تا به کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان کمک شود.

تلاش مدیریت استان برای کاهش آلودگی هوا استمرار دارد مازوت‌سوزی

اما مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان، روز دوشنبه سوم بهمن ماه ضمن انتقاد از اینکه با وجود همه تلاش‌های صورت‌گرفته، متأسفانه تا این لحظه مازوت‌سوزی به‌صورت کامل در نیروگاه شهید منتظری قطع نشده، اظهار کرد: به دنبال پیگیری‌های اخیر، با قطع فعالیت دو واحد دیگر و کاهش معادل دو و نیم میلیون لیتر مصرف سوخت مازوت، هم اینک چهار واحد غیرفعال و چهار واحد دیگر همچنان فعال است.

وی افزود: مدیریت استان همواره بر این باور بوده که شرایط استان ویژه است و از هر ظرفیتی که بتوانیم، برای توقف مازوت‌سوزی و قطع منابع آلاینده هوا در استان استفاده می‌کنیم. این تلاش مدیریت استان برای کاهش آلودگی هوا استمرار دارد و تا قطع کامل مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید منتظری ادامه خواهد داشت.

زینلیان تصریح کرد: تمکین‌نکردن برای قطع مازوت‌سوزی، خواه از طرف نیروگاه و خواه از طرف دیگر دستگاه‌ها باشد، در هر صورت با پیگیری قضائی همراه خواهد بود. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان افزود: مصوبه شورای تأمین استان مبنی بر قطع مازوت‌سوزی در اصفهان جدی است و خاطیان باید در برابر مراجع قضایی پاسخ‌گو باشند.

ساعتی پس از صحبت‌های معاون استاندار اصفهان، از ظهر روز سوم بهمن ماه، شاخص آلودگی هوای اصفهان روند کاهشی یافت و شاخص هوا از ۱۵۸ AQI در ساعات عصر به عدد ۷۵ AQI و قابل قبول رسید. در همین خصوص، منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: هواشناسی استاندرباره استمرار سکون جوی و انباشت آلاینده‌ها تا پایان هفته هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود.

اما می‌توان منابع آلاینده را کنترل کرد؛ ازاین‌رو، با تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا و برنامه‌ریزی‌های منسجم و دقیقی که برگزار شد، تأثیرپذیری عوامل جوی و همکاری همه بخش‌ها با برنامه کمیته اضطرار آلودگی هوا و اعمال محدودیت‌ها از ادامه انباشت آلاینده‌ها تا آخر هفته جلوگیری کرد. وی ادامه داد: کنترل منابع انتشار آلودگی از جمله با اعمال محدودیت در تردد و فعالیت ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و اعمال محدودیت برای صنوف و تعطیلی کوره‌های گچ و آجر و کارخانه‌های تولیدی مصالح ساختمانی بر کاهش انتشار منابع آلاینده مؤثر بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به توقف موقت مصرف مازوت در نیروگاه منتظری، خاطرنشان کرد: محدودیتی که به نیروگاه داده شد، کامل اجرا نشده است؛ اما توقف فعالیت دو واحد توانست بخشی از مصرف مازوت را کم کند و دو و نیم میلیون لیتر مصرف مازوت کاهش یافت.

انجام ۸۰۰ پایش شبانه روزی از واحدهای صنعتی

شیشه فروش با اشاره به اینکه مجموع این اقدامات سبب روند کاهش تدریجی آلاینده‌های جوی شده، ابراز کرد: تا پایان هفته جاری، کماکان محدودیت فعالیت صنایع و طرح زوج و فرد خودروها در محدوده ترافیکی شهر به قوت خود باقی است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × یک =