معاون برنامه‌ریزی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان از راهکارهای رونق این صنعت می‌گوید:

دست‌اندازهای صنعت نمایشگاهی اصفهان

صنعت نمایشگاهی به‌عنوان ویترین و ابزار معرفی توانمندی‌های تولیدی و صادراتی کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. باید از این ظرفیت به نفع توسعه صادرات و تبادل تکنولوژی و دانش فنی روز بهره برد.

تاریخ انتشار: 10:10 - سه شنبه 1402/09/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
دست‌اندازهای صنعت نمایشگاهی اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ صنعت نمایشگاهی به‌عنوان ویترین و ابزار معرفی توانمندی‌های تولیدی و صادراتی کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. باید از این ظرفیت به نفع توسعه صادرات و تبادل تکنولوژی و دانش فنی روز بهره برد.

نمایشگاه یک پایگاه بزرگ جهت تبادل اطلاعات‌، حرکت به‌سوی یک اقتصاد باز و رو به رشد‌، جهش صادراتی‌، نگاه مدبرانه به خواسته‌ها و علایق مشتریان و رصد کردن مداوم سلایق آن‌ها‌، ارزیابی کارشناسانه بازارهای مختلف و دستیابی به دانش و تکنولوژی روز دنیا و پدیده‌های نوین علم و صنعت و انتقال فناوری است.

نمایشگاه‌ها می‌تواند به ابزار بسیار مهمی برای نمایش تولیدات به مصرف‌کننده داخلی و خارجی و ارائه راهکارهای مناسب برای تولیدات بیشتر و پیشنهاد‌هایی به مصرف‌کنندگان و تجار تبدیل شود؛ همچنین به‌عنوان محل مناسبی برای تبادل اطلاعات علمی، بازرگانی و تجاری و نیز رقابت شرکت‌های مختلف نقش کلیدی و مهمی دارند.

همین موضوع باعث می‌شود که تولیدکنندگان به نقاط ضعف تولیدات خود بیشتر پی ببرند و در رقابت با محصولات شرکت‌های رقیب متوجه نواقص خود شده و در جهت رفع یا کمرنگ کردن آن‌ها گام بردارند.

اهمیت صنعت نمایشگاهی در حالی است که این صنعت با چالش‌هایی مواجه است که اگر برطرف شوند، جایگاه این صنعت در رونق اقتصادی و تجاری هر استان پررنگ‌تر می‌شود.

معاون امور نمایشگاهی و برنامه‌ریزی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: یکی از چالش‌های اصلی صنعت نمایشگاهی این است که صنعت نمایشگاهی در کشور، فقدان محتواست. به این معنا که اغلب کنشگران صنعت نمایشگاهی، صرفا به ابزار و شکل توجه می‌کنند، نه به محتوای اتفاق و رویداد سه کنشگر اصلی در صنعت نمایشگاهی وجود دارد.

محمد گیوی عنوان می‌کند: صنعت نمایشگاهی از دید سایت‌داران نمایشگاهی به‌عنوان یکی از کنشگران این صنعت، متر فروشی و سالن‌داری است. سایت نمایشگاهی به‌طور عام دنبال این است که سالن را واگذار کند و منفعت کسب کند. این نگاهی بسیار سطحی و غیر عمیق به اثربخشی رویدادهاست. درواقع کسب سود آنی جای تفکر و تدبیر درباره چگونگی بقای کسب‌وکار صنعت نمایشگاهی را گرفته است. تقصیر هم ندارد باعث این تفکر، عدم ثبات مدیریتی در اداره سایت‌های نمایشگاهی است که جا دارد در مورد آن فکری بشود.

گیوی اذعان می‌کند: کنشگر دوم مجریان صنعت نمایشگاهی هستند که با خودشان می‌گویند باید از محل فروش غرفه از پس هزینه‌ها برآیند که به‌جای تنوع‌بخشی به خدمات، تلاش برای ارتقای کیفی هر ساله نمایشگاه و وفادارسازی مشتریان به تکرار افتاده‌اند. پای درد دل آن‌ها هم که می‌نشینی عدم ثبات در اجرای نمایشگاه را برای چندین سال دلیل عدم رغبت برای سرمایه‌گذاری بر می شمرند.

او می‌گوید: کنشگر سوم نیز مشارکت‌کنندگان هستند که از سایت‌داران یا مجریان، غرفه خریداری می‌کنند. این کسب‌وکارها اغلب با حداقل آمادگی در نمایشگاه حاضر می‌شوند. درواقع برای حضور مؤثر در نمایشگاه آموزش نمی‌بینند، صرفا هزینه می‌کنند و غرفه می‌سازند و در نمایشگاه شرکت می‌کنند. برخی از این مشارکت‌کنندگان حتی یک ابزار کاتالوگ مناسب و درخور هم فراهم نکرده‌اند که بتوانند با مخاطبشان ارتباط برقرار کنند. درواقع این افراد قبل از حضور در نمایشگاه هیچ آموزشی به پرسنلشان و به غرفه‌دارشان ارائه نکرده‌اند و هیچ مطالعه بازاری انجام نداده‌اند.

او خاطرنشان می‌کند: تمامی این کنشگران در خروجی برداشت از منفعت حضور در نمایشگاه نقش دارند؛ ولی متأسفانه همه ذی‌نفعان در عدم نتیجه‌گیری صنعت نمایشگاهی را مقصر تلقی می‌کنند. چون مشارکت‌کنندگان با خودشان می‌گویند با حضور در نمایشگاه هیچ دستاوردی نصیبشان نشده است. وقتی هم با مشارکت‌کنندگان صحبت می‌کنیم و از آن‌ها می‌پرسیم که خودشان برای حضور مؤثر در نمایشگاه چه اقداماتی انجام داده‌اند، پاسخ می‌دهند که هزینه کرده‌اند و پول داده‌اند؛ اما صرف پول دادن و هزینه کردن کفایت نمی‌کند؛ بلکه آمادگی آموزشی برای حضور مؤثر در نمایشگاه نیاز مبرم است. باید نیروهایی تربیت شوند که در حوزه برندینگ و در حوزه معرفی محصول در حوزه ارتباطات بازاریابی مهارت داشته باشند و بتوانند به‌خوبی ارتباط برقرار کنند.

گیوی بیان می‌کند: به تعبیر دیگر حضور در یک رویداد یک کار تیمی و فرایند محور و زنجیروار به هم مرتبط است؛ اگر هرکدام از این حلقه‌ها وظیفه خود را در موعد مقرر به‌خوبی انجام ندهد طبیعی است که خروجی حاصل، کافی و راضی‌کننده نخواهد بود.

او اذعان می‌کند: هرکدام از ما این فرایند را کامل انجام نمی‌دهیم و انتظار نتیجه کامل هم داریم! درنهایت دیوار کوتاه‌تر از سایت نمایشگاهی پیدا نمی‌شود و همه تقصیرها را به گردن نمایشگاه می‌اندازند؛ این در حالی است که کنشگران نقش خودشان را به‌درستی ایفا نکرده‌اند.

معاون امور نمایشگاهی و برنامه‌ریزی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان می‌گوید: مشارکت‌کنندگان باید پیش از حضور در نمایشگاه آموزش‌هایی به پرسنلشان ارائه دهند. غیر از مذاکرات شفاهی باید اقداماتی انجام دهند که بتوانند در ذهن مشتری تأثیرگذار باشند. یک امر خیلی ساده به‌عنوان‌مثال ارائه کاتالوگ و بروشور مناسب یکی از این اقدامات است که کنجکاوی بازدیدکننده را تعمیق بخشد. این کاتالوگ‌ها باید جذابیت بصری به لحاظ طراحی و جذابیت محتوایی داشته باشند. کلا ارتباط اول با مشتری اهمیت زیادی دارد. براین اساس رفتار اول برای مشتری بسیار تعیین‌کننده است که مشتری تصمیم می‌گیرد ادامه دهد یا خیر.

گیوی اظهار می‌کند: شرکت نمایشگاه‌ها به‌عنوان یکی از نقش‌آفرینان در حال برنامه‌ریزی‌هایی است که بتواند خدمات متنوعی در این زمینه ارائه دهد. درواقع عملیات نمایشگاهی، در سه بخش قبل از حضور، حین حضور و حتی بعد از حضور، مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه را به نحوی تجهیز می‌کند که بیشترین بهره‌وری را از حضور کسب کنند. قطعا با این نگاه به دنبال راه‌اندازی بازی برد-برد با دیگران در صنعت هستیم؛ چون مشتریان وقتی احساس کنند سال اول حضور در نمایشگاه نتیجه گرفتند، سال‌های بعد هم شرکت خواهند کرد و مشتریان وفادار شرکت نمایشگاه خواهند شد.

او می‌گوید: چالش دیگری که وجود دارد تفاوت نگاه و فرهنگ در ارائه بین خدمات‌دهندگان و خدمات‌گیرندگان است؛ راه‌حل آن نیز تجربه‌ای است که نمایشگاه‌های بزرگ دنیا، با نگاه پلتفرمی به کسب‌وکار رویداد برگزار می‌کنند؛ نگاه پلتفرمی یعنی یکپارچگی در ارائه خدمات، جدا از سلسله‌مراتب سازمانی، این نگاه ارتقای کیفیت خدمات، در دسترس بودن آن در هرلحظه را در پی دارد.نمونه‌های فراوانی از نگاه پلتفرمی اکنون به‌عنوان تجربه زیست‌شده وجود دارد که از مدل‌های موفق در حوزه خدمات است.

معاون امور نمایشگاهی و برنامه‌ریزی نمایشگاه بین‌المللی اصفهان خاطرنشان می‌کند: مشارکت نمایشگاه اصفهان به دلیل حجم هزینه سرمایه‌گذاری که برای توسعه انجام‌شده حداقل الان سه سال متوالی است که در ضرر است. نکته دوم اینکه به دلیل کرونا مقطعی صنعت نمایشگاهی دنیا تحت‌تأثیر قرار گرفت که اصفهان هم مستثنا نبود. مشارکت‌کنندگان صرفا سایت و فضای نمایشگاه اصفهان را مشاهده می‌کنند و تلقی عمومی این است که شرکت نمایشگاه اصفهان درآمد هنگفتی دارد اما واقعیت این نیست. سه سال متوالی است که شرکت نمایشگاه اصفهان زیان‌ده است. ما برای توسعه فضا و امکانات جانبی نیازمند سرمایه عظیمی هستیم؛ از این بابت هم برای جذب سرمایه آمادگی داریم؛ یعنی اگر بخش خصوصی در این زمینه تمایل دارد چگونگی و نوع تعامل قابل مذاکره است تا جذب سرمایه انجام شود.

گیوی تصریح می‌کند: به استناد نظر فعالان صنعت نمایشگاه و نظرسنجی‌های انجام‌یافته از مشارکت‌کنندگان میزان رضایت از سایت نمایشگاهی اصفهان در کشور رتبه یک را به لحاظ سخت‌افزاری و استاندارد بودن و به‌روز بودن دارد. استفاده از امکانات سرمایشی، گرمایشی، استاندارد بودن سایت نمایشگاهی، شیک و لوکس بودن و متناسب با فرهنگ اصفهان، چیدمان دکوراسیون مخاطبان رضایت نسبی دارند و رتبه خوبی داریم؛ اما از نظر نرم‌افزاری و مدل‌های اجرایی در مضیقه‌ایم و ان‌شاء‌الله با توسعه سالن‌های مسقف که در طراحی حدود 50 هزار مترمربع پیش‌بینی‌شده بتوانیم خدمات وسیع‌تری را به فعالان اقتصادی ارائه دهیم.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

6 + 19 =