رئیس مرکز اسلامی مسکو: فرهنگ مقاومت از جهان اسلام به‌سمت دیگر ملت‌ها نفوذ پیدا کرده است و طرفداران جدی دارد

گسترش فکر و ادبیات مقاومت در فرهنگ ملت‌ها

روز پنجشنبه همایش بین‌المللی مکتب مقاومت و سالروز شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس با حضور فرمانده یگان موشکی حشدالشعبی، رئیس مرکز اسلامی مسکو، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، مسئولان و دانشجویان عراقی به‌صورت دوزبانه در تالار بین‌المللی امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان برگزار شد.

تاریخ انتشار: 09:12 - شنبه 1402/10/16
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
گسترش فکر و ادبیات مقاومت در فرهنگ ملت‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ روز پنجشنبه همایش بین‌المللی مکتب مقاومت و سالروز شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس با حضور فرمانده یگان موشکی حشدالشعبی، رئیس مرکز اسلامی مسکو، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، مسئولان و دانشجویان عراقی به‌صورت دوزبانه در تالار بین‌المللی امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان برگزار شد.

وجود دو شهید و پرچم حرم حضرت ابوالفضل(ع)‌ برغنای این همایش افزود. سرود جمهوری اسلامی هم در این همایش به‌صورت دو زبانه پخش و هم‌زمان مطالب سخنرانان با دو زبان ایرانی و عربی برای مدعوین ترجمه شد.

در این همایش، فرمانده یگان موشکی حشدالشعبی با تسلیت به خانواده شهدای کرمان، گفت: این عمل بزدلانه از جانب آمریکا و اسرائیل را محکوم می‌کنیم. ابوحیدر البصری با بیان اینکه یاد و خاطره‌ 24هزار شهید غزه و طوفان الاقصی را گرامی می‌داریم؛ خاطرنشان کرد: شهادت برای ما فخر و مدالی بر سینه ماست و اشک و لبخند ما به سبب شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به هم زنجیر شده است.

او افزود: ناراحت هستیم از اینکه این افراد دیگر در بین ما نیستند و خوشحال هستیم که این افراد به مقام شامخ شهادت نائل شدند. رحمت خداوند بر آن‌ها باد. به گفته فرمانده یگان موشکی حشد الشعبی، شهادت عزت و شرفی برای این شهدای بزرگوار بود که برای خاک، دین و مذهب و کشورشان به شهادت رسیدند و بالاترین مقام از آن آن‌هاست؛ چون جانشان را در راه خدا فدا کردند.

 البصری با اشاره به اینکه هیچ ارزشی بالاتر از شهادت نیست، تصریح کرد: اسامی شما در قلوب و نفوس جامعه جاویدان شده است و نسل‌های کنونی و آینده این ازجان‌گذشتگی شما را فراموش نمی‌کنند.

او با بیان اینکه شهدا به خاطر ثبات کشورشان به شهادت رسیدند و نماد کشورشان هستند، اظهار کرد: در مقابل شهیدان بزرگوار سر تعظیم فرومی‌آوریم؛ چراکه در دفاع از دین و مقدسات به بزرگ‌ترین درجه مرگ، یعنی شهادت در راه خدا نائل شدند.

فرمانده یگان موشکی حشدالشعبی اظهار کرد: ای شهدای بزرگوار شما از ذهن و قلوب ما فراموش نخواهید شد و ما هر روز و ساعت و دقیقه شما را به یاد می‌آوریم؛ زیرا شما درس بسیار مهمی را در جان‌فشانی و شجاعت به ما یاد دادید. سلام بر شما در روزی که به دنیا آمدید و روزی که به شهادت رسیدید.

ادبیات مقاومت یکی از مسائل تعیین‌کننده و در حال گسترش است

در ادامه این همایش، رئیس مرکز اسلامی مسکو با اشاره به اینکه دست‌وپا زدن دشمن در شرایط کنونی به دلیل ترس از قدرت مقاومت است، بیان کرد: در حال حاضر ادبیات مقاومت یکی از مسائل تعیین‌کننده و در حال گسترش است. حوزه نظامی، بخش برجسته مقاومت است و امروز شاهد گسترش و پیوستگی آن هستیم؛اما جنبه اساسی‌تر مقاومت گسترش فکر و ادبیات مقاومت در فرهنگ
ملت‌هاست.

حجت‌الاسلام صابر اکبری جدی افزود: نکته مهم‌تر این است که ادبیات و فرهنگ مقاومت نه‌فقط میان امت اسلامی، بلکه در میان دیگر جوامع نیز طرفداران جدی پیدا کرده است.

او افزود: امروز می‌بینید در جریان تحولاتی که در روسیه برای مقابله با غرب اتفاق افتاد، کاملا از ادبیات و فرهنگ مقاومت متأثر شد و بر ادبیات و اظهارات مقامات روسی نیز تأثیر گذاشته است.

نماینده ولی‌فقیه در روسیه با اشاره به اینکه دوران خاصی را در کشور، منطقه و جهان سپری می‌کنیم، تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یک پدیده خاص و ویژه‌ در قرن گذشته بود که آثار و نتایج آن با قوت تداوم دارد؛ چراکه شخصیت بزرگی همچون حضرت امام خمینی(ره) رهبری نهضت انقلاب را به‌عنوان مرجع تقلید و دانشمند برجسته اسلامی به عهده گرفت و نظام اسلامی را بر اساس آن بنیان نهاد.

 او با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی پیام و آثار خود را در عرصه‌های مختلف برجا گذاشت، بیان کرد: بازگشت به دین و توجه به معنویت در عصر مبارزه با دین و دین‌داری یکی از پیامدهای ماندگار انقلاب اسلامی است.

نماینده ولی‌فقیه در روسیه، روحیه مبارزه با ستمگران و حمایت از مظلومان را عنصر بارز و شاکله مهم در انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: ما در کنار مظلومان هستیم و وظیفه خود می‌دانیم که از همه مظلومان جهان حمایت کنیم و این مسئله استراتژی مهمی بود که به همت حضرت امام خمینی(ره) اجرا شد؛ اما این حمایت صرفا به‌واسطه بهره‌مندی از فرصت‌های دیپلماتیک و مذاکره نبود؛ بلکه از طریق ایستادن در مقابل ظالم و ایستادن در کنار مظلوم برای گرفتن حقش به منصه ظهور نشست.

حجت‌الاسلام اکبری جدی با اشاره به اینکه تعبیر جریان مقاومت اولین بار به روایت حضرت امام خمینی(ره) برای مبارزه با ستمگران استفاده شد، خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند: نیروهای ما با مقاومت و اتحاد می‌توانند ایستادگی کنند و این اصطلاح صرفا به‌عنوان یک شعار باقی نماند؛ بلکه در عمل جاری شد و شخصیت‌ها و رزمندگان مبارز روزبه‌روز به هم نزدیک‌تر شدند؛ تا جایی که ما امروز به جبهه مقاومت اسلامی در منطقه دست یافته‌ایم.

رئیس مرکز اسلامی مسکو گفت: امروز برخلاف جریان سازش و تسلیم یک جریان مخالف، معتقد به گرفتن حق مظلوم و مقاومت در برابر استکبار شکل گرفت. حجت‌الاسلام اکبری جدی افزود: امروز اگر شما از فلسطینی‌ها نظرسنجی کنید، اکثرا معتقدند که راه ما راه مقاومت است؛ برخلاف سال‌های نه‌چندان دور که جریان سازش، بیشترین طرفدار را در میان فلسطینی‌ها داشت.

نماینده ولی‌فقیه در روسیه با بیان اینکه امروز شخصیت‌های بسیار بزرگ مقاومت در میان رهبران یک ابرقدرت به‌شدت قابل‌احترام هستند، تصریح کرد: یکی از شخصیت‌های اصلی سیاست خارجی روسیه به‌صراحت گفت شما ایرانیان درست فهمیدید که در برابر زیاده‌خواهی غرب مقاومت کردید و ما متوجه شدیم راه شما درست است و ما نیز آن را انتخاب کردیم و دنباله‌رو شما هستیم.

به بیان حجت‌الاسلام اکبری جدی، بابورین رقیب پوتین در انتخابات قبلی روسیه، بعد از شهادت سردار سلیمانی، کتابی ترجمه‌شده درباره ایشان را در دست گرفت و خلاصه آن را نوشت و گفت که امروز این مکتب، نسخه نجات روسیه است. این موضوع‌ها نشان می‌دهد که ادبیات و فرهنگ مقاومت از جهان اسلام به سمت دیگر ملت‌ها نفوذ پیدا کرده است و طرفداران جدی دارد و حتی فراتر از آن امروز مقاومت، در میان مردم کشورهایی که با جریان مقاومت دشمنی می‌کنند، طرفداران جدی پیدا کرده است؛ مسئله‌ای که در گذشته وجود نداشت.

او گفت: شما تظاهرات صدها هزار نفری را که در مواردی به یک میلیون نفر در خود لندن رسید، دیده‌اید که بسیار استثنایی است و امروز در حمایت از جبهه مقاومت و مردم فلسطین، چنین جریانی به راه افتاده است.

حجت الاسلام اکبری جدی تصریح کرد: تظاهرات در حمایت از جبهه مقاومت و مردم فلسطین اتفاق بزرگی بوده و طبیعی است که دشمن آن را رصد کند و فراتر از آن در میان نخبگان، استادان دانشگاه و متفکران به‌شدت این مسائل دنبال می‌شود؛ اما اینکه ما به‌عنوان دانشگاهیان چه وظیفه‌ای داریم، پرسش مهمی است که باید به آن پاسخی صحیح داد.

حکمت کشته شدن اطفال فلسطینی، مقدمه‌ای برای حکومت مهدوی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این همایش با اشاره به رکوردشکنی صهیونیست‌ها نسبت به فرعون گفت: غاصبان رژیم صهیونیستی بیش از شش‌هزار کودک را به شهادت رساندند. به گفته امیرحسین بانکی‌پورفرد، حضرت امام خمینی(ره) در نامه به گورباچف نوشتند باید نوابغتان را بشناسید و محی‌الدین عربی یکی از این شخصیت‌هاست. او ادامه داد: محی‌الدین در کتاب فصوص‌الحکم یک نکته لطیف قرآنی را مطرح می‌کند و می‌پرسد که حکمت کشته‌شدن اطفال به دست فرعون چه بود؟ به معنای دیگر، چرا خدا گذاشت چنین مصیبت بزرگی رخ دهد و این اطفال معصوم کشته شوند.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دو نکته لطیف را به‌عنوان حکمت مطرح می‌کنم؛ نکته اول اینکه، کودکانی که مظلومانه کشته شدند، زمینه تجلی اسم عزیزالمقتدر را فراهم کردند و تجلی عزیزالمقتدر به معنای این بود که خداوند ریشه این سلسله را از بین خواهد برد.

بانکی‌پورفرد افزود: نکته دوم اینکه، این اطفال حدیث الرب هستند و دلیل خضوع انسان‌ها در برابر اطفال همین است. فرعون جسم آن‌ها را از بین برد؛ ولی نفوس این کودکان متحد شد و مقدمه امت عظیم مهدوی را تشکیل داد؛ پس حکمت کشته‌شدن این اطفال، ریشه‌کن‌شدن فرعون و مقدمه‌ای برای حکومت مهدوی است.

به‌اشتراک‌گذاشتن دغدغه‌های دانشجویان عراقی و ایرانی

پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان نیز در این همایش با خیرمقدم به مدعوین عراقی و ایرانی گفت: شهادت ده‌ها نفر از زائران آرامگاه شهید سلیمانی را تسلیت می‌گویم. این همایش به ابتکار حوزه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی و به‌منظور یادبود شهدای غزه برگزار شد. او ادامه داد: بسیار خرسندیم که با دانشجویان عراقی دغدغه‌های خود را به اشتراک گذاشتیم و توانستیم در راستای آرمان‌های مشترکمان همایشی برگزار کنیم.

در پایان این همایش از خانواده شهدای مدافع حرم، شهدای دفاع مقدس، شهدای ناجا و جانبازان هشت سال دفاع‌مقدس تجلیل شد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 + هفت =