پاتوق مهر آهنگ همدلی اهالی سینما و تئاتر

«آقا ما از این جمع‌ها زیاد دیده‌ایم. تهش خبری نیست!» این جمله معمول چندین نفر از شرکت‌کنندگان در برخی جلسات پاتوق مهر بود.

تاریخ انتشار: 09:47 - شنبه 1402/10/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
پاتوق مهر آهنگ همدلی اهالی سینما و تئاتر

به گزارش اصفهان زیبا؛ «آقا ما از این جمع‌ها زیاد دیده‌ایم. تهش خبری نیست!»

این جمله معمول چندین نفر از شرکت‌کنندگان در برخی جلسات پاتوق مهر بود.

عمده گویندگان این جمله، عمری در عرصه هنر به‌خصوص نمایش و بازیگری فعال بودند و هستند. اما شاید پاتوق مهر در مسیر شکل‌گیری خود زیاد دنبال کارکرد پیچیده و خارق‌العاده‌ای نبود که حال انتظار خبر خاصی در انتهایش داشته باشد. همان‌طور که از اسمش مشخص است، یک گعده دوستانه است. یک قرار ثابت که شنبه‌های هر هفته در حیاط حوزه هنری اصفهان تشکیل شد و اکنون خانه هنرمندان میزبان آن است.

چراغ پاتوق روشن و دورهمی‌ها آغاز شد.

به‌واسطه دعوتی که حاضران به‌صورت خودجوش از هنرمندان انجام می‌دادند، جلسات یکی پس از دیگری جان تازه می‌گرفت. حاضران دورهمی افرادی بودند که به نوعی با فضای سینما و تئاتر اصفهان مرتبط بودند؛ از بازیگر و کارگردان و فیلمنامه‌نویس تا تهیه‌کننده و مدیر تولید و حتی مخاطبان علاقه‌مند به این فضا.

پاتوق مهر از همان ابتدا، برای خود کارکردهای اجرایی نیز تعریف کرد. کارکردهایی که به پیشنهاد اعضای این پاتوق بود؛ چرا که معتقد بودند مهم‌ترین عنصر این دورهمی باید تأثیرگذاری باشد. کارکردهایی که با بررسی شرایط موجود سینما و تئاتر اصفهان و مدیریت کلان در این حوزه، استخراج شدند. اعضا هرکدام از زاویه نگاه و تجربیات خود در مباحث شرکت می‌کردند.

موضوعات متعددی به‌عنوان چالش و نتایج آن‌ها بیان و واکاوی شد. از سیاست‌گذاری نادرست حوزه فرهنگ در مسائل کلان و مدیریت شهری که منجر به خروج استعداد‌های هنری از این شهر شده گرفته تا تخصیص نیافتن صحیح بودجه‌های فرهنگی که فرایند تولید اثر داستانی را دچار اشکال کرده است. یک دورهمی صرف همراه با کمی درد دل؛ اما پاتوق‌ مهر در ادامه گام‌هایی برای مؤثر واقع شدن در جریانات هنری و ایفای کارکردهای عملی هم برداشت.

اصلی‌ترین ماجرایی که ورود به آن را در نظر گرفت، مطالبه‌گری هنری بود. پاسخ‌گو کردن نهادها و سازمان‌های متولی فرهنگ و هنر شهر اصفهان در مقابل تصمیماتشان، جزیی از این مطالبه‌گری هنری است.

در امتداد راه، پاتوق با مطالبه‌گری هنرمندان، به عرصه‌هایی که فضای هنری اصفهان را در حاشیه قرار داده بود ورود پیدا کرد. مباحث صنفی از جمله این عرصه‌ها بود.

چالش‌های بسیاری در مسیر فعالیت هنرمندان وجود دارد که عمدتا مرتبط با فضای شغلی است. پاتوق مهر پیگیری امور صنفی را نیز هم‌راستا با مطالبه‌گری هنری خود، در دستور کار قرار داد.

از جمله چالش‌هایی که در دستور پیگیری‌ پاتوق قرار گرفت، وضعیت بیمه هنرمندان بود که با پیگیری‌ها نتایج مثبتی در پی داشت.

چالش‌های زیادی درخصوص نبود شرایط تولید آثار داستانی، بین اعضای دورهمی وجود داشت. پرسش‌هایی که به اشتراک گذاشته شد و حوزه هنری اصفهان در پاسخ به مطالبه‌گری هنرمندان، آمادگی خود را برای حمایت از طرح‌های داستانی و همچنین آثار مستند اعلام کرد.

مطالبه‌گری و پاسخ‌گو‌کردن متولیان فرهنگی تنها کارکرد پاتوق مهر نیست. نیاز به ایجاد تغییرات جدی در اتمسفرهای هنری اصفهان هم یک احساس نیاز بین اعضای پاتوق مهر بود.در عرصه‌های مختلفی وجود خلأ‌هایی احساس می‌شد.

خلأ‌هایی که صرفا با مطالبه‌گری و مدل‌های دیگر، رفع نمی‌شوند و باید وارد آن‌ها شد. در همین راستا پاتوق مهر کارگروه‌های تخصصی را راه‌اندازی کرد. بازیگری، فیلمنامه‌نویسی، تهیه‌ و تولید، نقد‌نویسی و انیمیشن از جمله کارگروه‌هایی بودند که آغاز به کار کردند.

در فرایند رو به جلوی کارگروه‌ها سه مرحله تعیین شد. ابتدا جهت درک بهتر وضعیت حوزه تخصصی خود، اقدام به بررسی وضعیت فعلی کردند. در ادامه بررسی‌های وضع فعلی، یک افق مطلوب و استاندارد ترسیم کردند و در گام نهایی جهت حرکت به سمت افق، برنامه‌های عملیاتی در دستور کار قرار می‌دهند.

کارگروه جلوه عملی‌تر از پاتوق مهر است و متمرکز بر یک موضوع خاص است. اعضای هر کارگروه ذیل پاتوق مهر یک احساس مسئولیت اجتماعی در قبال حوزه فعالیت خود کرده‌اند و برای بهبود بخشیدن دست به کار شده‌اند.

مهم‌ترین اصل پاتوق مهر، تداوم حرکت است. تداوم حرکتی که عاری از بوروکراسی رایجی است که از میان هنرمندان، برای خود هنرمندان می‌خواهد کاری کند. پاتوق مهر مانند معنای لغوی خود به دنبال گرمابخشی است؛ گرمابخشی به شرایطی که درگیر رخوت و سردی هم هست و نیاز به امید برای حرکت دارد. این امید به حرکت شاید هدف زیر متن دورهمی‌های پاتوق مهر باشد. شکل گرفتن دیدار میان پیش‌کسوتان و جوان‌ترها که همراه با انتقال تجربه است، غنی‌کننده محتوای دورهمی‌هاست‌‌.

برای شکل دادن تغییرات، وجود افراد یک‌دل و همراه لازمه اصلی است و هویت پاتوق مهر بر پایه همین شبکه‌سازی و کنار هم آمدن دغدغه‌مندان شکل گرفته است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × 3 =