مدعیان آسیایی در قطر به صف می‌شوند

بازگشت هیجان فوتبالی به قاره کهن

زنگ آغاز رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیای2023 در کشور قطر از فردا شب و از ساعت 19:30 و با برگزاری دیدار افتتاحیه بین قطر و لبنان به صدا در خواهد آمد و مدعیان فوتبال در قاره کهن رقابت خودشان را برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی آغاز خواهند کرد.

تاریخ انتشار: 09:52 - پنجشنبه 1402/10/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازگشت هیجان فوتبالی به قاره کهن

به گزارش اصفهان زیبا؛ زنگ آغاز رقابت‌های فوتبال جام ملت‌های آسیای2023 در کشور قطر از فردا شب و از ساعت 19:30 و با برگزاری دیدار افتتاحیه بین قطر و لبنان به صدا در خواهد آمد و مدعیان فوتبال در قاره کهن رقابت خودشان را برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی آغاز خواهند کرد.

قطری‌ها بعد از برگزاری آبرومند رقابت‌های جام جهانی برای دومین سال متوالی میزبان یک تورنمنت بزرگ فوتبالی خواهند بود و حضور ستاره‌های مطرح فوتبال آسیا در این مسابقات حساسیتی دوچندان به این بازی‌ها بخشیده است.

تیم ملی فوتبال ایران هم در شرایطی راهی قطر شده که امیر قلعه‌نویی به‌عنوان سرمربی امیدوار است تا بعد از 16 سال بتواند افتخار قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را به نام خودش سند بزند و خاطره تلخ ناکامی در سال 2007 مالزی را به دست فراموشی بسپارد؛ ولی بدون شک کار برای قهرمانی تیم ملی در این مسابقات بسیار سخت است و تیم‌های قدرتمندی مثل ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، عربستان و حتی عراق و ازبکستان با برناکه در این مسابقات حاضر خواهند شد و به این سادگی اجازه قهرمانی به تیم ملی ما را نخواهند داد.

قلعه‌نویی برای انتخاب بازیکنان حاضر در جام ملت‌های آسیا بیشتر به سمت بازیکنان باتجربه توجه داشته است و تیم ایران ازلحاظ میانگین سنی دومین تیم مسن این مسابقات بعد از لبنان لقب گرفته که این موضوع خودش یک چالش بزرگ برای سرمربی تیم ملی است؛ چون هرچقدر تجربه بازیکنان و سن آن‌ها زیاد باشد، در مقابل ازلحاظ بدنی و دوندگی ممکن است در مقابل تیم‌های جوان‌تر دچار مشکل شوند و باید دید که سرمربی تیم ملی چطور این موضوع را حل می‌کند.

ایران، رکورددار حضور متوالی

تیم ملی ایران در صدر جدول رکوردداران حضور متوالی در جام ملت‌های آسیا قرار دارد و در جام ملت‌های آسیای 2023 پانزدهمین حضور متوالی خود را در این مسابقات تجربه خواهد کرد.

این تیم از سال 1968 تا امسال، مسابقات قهرمانی قاره را از دست نداده است. پس از ایران، تیم ملی چین قرار دارد که سیزدهمین حضور متوالی خود در جام ملت‌های آسیا را ثبت خواهد کرد؛ چین از سال 1976 تا امروز در تمام ادوار مسابقات حضور داشته است. تیم ملی عربستان در رتبه سوم قرار دارد که برای یازدهمین بار متوالی در جام ملت‌های آسیا حاضر می‌شود و از سال 1984 در مسابقات حاضر بوده است؛ همچنین تیم ژاپن که دهمین حضور متوالی خود را ثبت خواهد کرد و از سال 1988 تا حضور در قطر 2023 این مسابقات را از دست نداده است، در رتبه چهارم قرار گرفته است.

شرایط صعود تیم‌ها مشخص شد

این مسابقات در شش گروه برگزار می‌شود و در هر گروه چهار تیم حضور دارند. دو تیم اول هر گروه راهی مرحله یک‌هشتم نهایی خواهند شد و از بین شش تیم سوم در گروه‌های شش‌گانه هم چهار تیمی که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشند به جمع دوازده تیم اول و دوم اضافه خواهند شد تا مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا با حضور ۱۶ تیم برگزار شود.

با توجه به اینکه جایگاه تیم‌ها برای تعیین تیم رقیبشان در مرحله‌های بعدی اهمیت زیادی دارد درصورتی‌که دو یا چند تیم در این مرحله امتیازها برابری کسب کنند، مطابق با آیین‌نامه این مسابقات موارد دیگری برای تعیین تیم‌های برتر در نظر گرفته خواهد شد. طبق آیین‌نامه مسابقات جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا درصورت برابری امتیازات موارد زیر به ترتیب در نظر گرفته خواهد شد: تفاضل گل، گل‌های زده بیشتر و اگر دو تیمی که امتیازات و تفاضل گل و تعداد گل‌های برابری دارند در دیدار آخر مرحله گروهی با هم روبه‌رو شوند و پس از بازی باز هم همه شرایط آن‌ها برابر باشد و فقط این دو تیم در گروه چنین شرایط برابری داشته باشند ضربات پنالتی تعیین‌کننده تیم برتر خواهد بود.

پیش‌بینی ناامیدکننده یک ابررایانه

یک ابررایانه پیش‌بینی خود درباره رده‌بندی نهایی تیم‌ها در هجدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را با قرار گرفتن ایران در رده سوم و پایین‌تر از تیم‌های ژاپن و کره جنوبی انجام داده است. شرکت «Opta»، یک شرکت متخصص در زمینه آمار و تجزیه‌وتحلیل داده‌های فوتبال است که پیش‌بینی‌های «ابررایانه» خود را درباره جام ملت‌های آسیای ۲۰۲۳ ارائه کرده است.

این ابررایانه از الگوریتم‌ها و اطلاعات پیچیده‌ای برای رسیدن به پیش‌بینی نهایی استفاده می‌کند. طبق داده‌هایی که این شرکت از ابررایانه خود منتشر کرده است، تیم ژاپن با ۲۴.۶درصد بیشترین شانس را برای کسب عنوان قهرمانی دارد. کره جنوبی با ۱۴.۳ و ایران هم با ۱۱.۲ درصد در رده‌های بعدی شانس قهرمانی حضوردارند.

تیم‌های ملی استرالیا با ۱۰.۷ و عربستان با ۱۰.۶ هم در رده‌های چهارم و پنجم حضور دارند. طبق پیش‌بینی‌های «Opta»، قطر که میزبان این رقابت‌هاست ۹.۸درصد شانس قهرمانی دارد و تیم امارات که هم‌گروهی ایران در مرحله گروهی است تنها ۲.۹ درصد احتمال قهرمانی دارد. ضمن اینکه ایران در گروه خود صدرنشین خواهد شد و امارات، فلسطین و هنگ‌کنگ هم در رده‌های بعدی قرار خواهند گرفت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − 3 =