شروع رسمی جام ملت های آسیا با رقابت 24 تیم در شش گروه

اینجا هیجان بالاست

هیجان فوتبالی در قاره آسیا از دیروز آغاز شد و 24 تیم برتر قاره کهن برای کسب عنوان قهرمانی هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا به مصاف هم می‌روند.

تاریخ انتشار: 11:41 - شنبه 1402/10/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اینجا هیجان بالاست

به گزارش اصفهان زیبا؛ هیجان فوتبالی در قاره آسیا از دیروز آغاز شد و 24 تیم برتر قاره کهن برای کسب عنوان قهرمانی هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا به مصاف هم می‌روند. تیم‌های آسیایی که جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را به‌دست آورده‌اند، در شش گروه چهارتیمی رقابت می‌کنند و درنهایت پس از یک ماه فوتبالی پرشور، قهرمان جام معرفی خواهد شد.

گروه A

در این گروه تیم قطر میزبان با تیم‌های چین، تاجیکستان و لبنان هم‌گروه شده است. تیم ملی قطر برای نخستین‌بار در دوره گذشته جام ملت‌ها به قهرمانی دست پیدا کرد و در این دوره علاوه بر بحث میزبانی، مدافع عنوان قهرمانی نیز محسوب می‌شود و با توجه ‌به اینکه یک دوره میزبانی جام‌جهانی را هم پشت سر گذاشته است، می‌تواند یکی از تیم‌های مدعی جام لقب بگیرد. چین، دیگر تیم قدرتمند این گروه است که همیشه روال فنی یکسانی ندارد و همان‌طور که می‌تواند یک تیم مدعی باشد، ممکن است در نتیجه‌گیری ضعیف عمل کند. لبنان تاکنون در دوره جام ملت‌ها حضور داشته و بعید است رقیب سختی برای تیم‌های قطر و چین باشد؛ تاجیکستان هم تنها تیم جام ملت‌های ۲۰۲۳ است که برای نخستین‌بار جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را به‌دست آورده و از این مسابقات می‌خواهد تجربه کسب کند.

گروه B

در این گروه تیم قدرتمند استرالیا با تیم‌های ازبکستان، سوریه و هند هم‌گروه است. استرالیا که از قاره استرالیا به قاره آسیا نقل‌مکان کرده، در قاره جدید به‌عنوان یک مدعی مطرح است؛ اما نتوانسته در جمع قدرت‌های شاخص این قاره، نام و نشانی برای خود پیدا کند. ازبکستان، دیگر تیم مدعی گروه است که شانسی برای قهرمانی این تیم متصور نیست؛ اما حریف ساده‌ای هم نخواهد بود و می‌تواند باعث دردسر تیم‌های رقیب شود. سوریه و هند جزو تیم‌های درجه‌سه آسیا محسوب می‌شوند و همین که توانسته‌اند در این سطح از فوتبال آسیا حضور داشته باشند، برای آن‌ها قابل‌قبول است.

گروه C

تیم ملی فوتبال کشورمان که در ادوار ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ قهرمان جام ملت‌های آسیا شده است و رکورد سه قهرمانی متوالی را در کارنامه خود دارد، به این امید راهی قطر شده که پس از سال‌ها دوری از کسب جام در این رویداد، امیدوار است یک‌بار دیگر در قاره کهن آقایی کند. تیم کشورمان که هدایتش را امیر قلعه‌نویی برعهده دارد، با ترکیبی از بازیکنان باسابقه و لژیونر در جام ملت‌ها به میدان می‌رود. قلعه‌نویی پیش‌تر یک دوره هدایت تیم ملی فوتبال در جام ملت‌ها را عهده‌دار بود؛ اما به مرحله نیمه‌نهایی صعود نکرد و با انتقادها از حذف تیم ملی، پرونده سرمربیگری‌اش در تیم ملی بسته شد که تا یک دهه بعد بارها به هر بهانه‌ای به این موضوع اشاره می‌کرد.
تیم ملی ایران در گروه C جام‌جهانی با تیم‌های امارات، هنگ‌کنگ و فلسطین هم‌گروه است و با توجه ‌به رنکینگ تیم‌ها، گروه به‌ نسبت ساده‌ای برای تیم ملی محسوب می‌شود و بعید است تیم ملی برای صعود از مرحله گروهی با مشکل مواجه شود؛ البته در بازی فوتبال نتیجه قابل‌پیش‌بینی نیست و اگر تیم ملی هوشیاری لازم را نداشته باشد، احتمال حذف هم دورازذهن نیست. تیم ملی فوتبال ایران نزدیک به چهار دهه است از قهرمانی در جام ملت‌ها دور شده و با وجود حریفان قدرتمند آسیایی بعید است بتواند نیم‌نگاهی به جام داشته باشد؛ اما صعود به مرحله نیمه‌نهایی و تلاش برای فینالیست‌شدن انتظار زیادی نیست.

گروه D

ژاپن یکی از مدعیان قهرمانی این دوره از مسابقات، در گروه چهارم با تیم‌های اندونزی، عراق و ویتنام هم‌گروه است. چشم‌بادامی‌های آسیایی تاکنون چهار دوره عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا را کسب کرده‌اند و در دوره گذشته هم در فینال مغلوب قطر شدند و فرصت جام پنجم را از دست دادند. بسیاری از تحلیلگران فوتبالی، ژاپن را شانس اول قهرمانی این جام معرفی کرده‌اند. عراق، دیگر تیم مدعی این گروه است که چند دوره قبل در میان شگفتی‌ها قهرمان شد؛ اما معلوم نیست در این دوره همان عراق شگفتی‌ساز است یا اینکه عراق متوسط. تیم‌های اندونزی و ویتنام نیز از دیگر تیم‌های جنوب‌شرق آسیا هستند که با سبک فوتبالی خودشان پا در میدان می‌گذارند.

گروه E

کره جنوبی با اینکه یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا محسوب می‌شود، در رویداد جام ملت‌ها عملکرد خوبی نداشت و تنها دو قهرمانی در کارنامه دارد. این تیم که یورگن کلینزمن، ستاره سابق فوتبال آلمان را به‌عنوان مربی روی نیمکت دارد، با تیم‌های مالزی، اردن و بحرین هم‌گروه است. مالزی ضعیف‌ترین تیم گروه به نظر می‌رسد؛ اما اردن و بحرین تیم‌های ساده‌ببازی نیستند و می‌توانند برای کره‌ای‌ها دردسرساز شوند؛ هرچند کره جنوبی هم در مرحله گروهی بیشتر به‌دنبال محک بازیکنان و تاکتیک‌های تیمی است تا برای مراحل نهایی جام آماده شود.

گروه F

عربستان که یک سالی است به‌واسطه خریدهای گران‌قمیت و حضور ستاره‌های سرشناس، نامش را در فوتبال دنیا مطرح کرده، در آخرین گروه جام ملت‌ها با تیم‌های تایلند، عمان و قرقیزستان هم‌گروه است و به نظر می‌رسد کار چندان سختی برای صعود از گروهش نداشته باشد؛ اما مأموریت اصلی برای این تیم نیز حضور در جمع مدعیان در مراحل بعدی است. تایلند از تیم‌های قدیمی آسیاست که عملکرد پرنوسانی دارد و علاقه‌مندان به فوتبال هم تکلیف خودشان را با این تیم نمی‌دانند. رقابت عمان و عربستان به‌عنوان دو تیم عربی گروه نیز حساسیت‌های خود را دارد و قرقیزستان هم بعید است بتواند در این گروه شانسی برای امتیازگرفتن داشته باشد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

شش − 1 =