سامان‌دهی یک‌پنجم انهار شهر اصفهان در منطقه ۹

مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان گفت: حدود 120کیلومتر طول انهار در منطقـه 9 و بیش از یک‌پنجم مادی‌های شهر اصفهان در این منطقه است.

تاریخ انتشار: 12:46 - دوشنبه 1401/11/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سامان‌دهی یک‌پنجم انهار شهر  اصفهان در  منطقه ۹

احیا، نگهداری و توسعه مادی‌ها از وظایف مهم مدیریت شهری است

سیدسلمان قاضی‌عسگر احیا، نگهداری و توسعه مادی‌ها را از وظایف مهم مدیریت شهری دانست و اظهار کرد: احیا و باززنده‌سازی مناظر طبیعی و نهرها در شهر از اهمیت بسزایی برخوردار است که اهمیت آن در خصوص نهرها و مادی‌های شهری واقع در منطقه ۹ به دلیل نقش و کارکردهای ویژه آن دوچندان است.

او افزود: مادی‌ها در تلطیف هوای شهر، سفره‌های آب‌های زیرزمینی، تجمیع آب‌های سطحی، تقویت چاه‌های آب، ارتقای سرانه فضای سبز، توسعه و تبادل هیدرولیکی با محدوده تحت نفوذشان در جهت ارتقای کیفیت زیستی شهر، تأثیرگذار هستند.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سامان‌دهی انهار سطح منطقه و کوچه مهر شامل عملیات لاشه‌چینی، نماچینی سنگی، بدنه‌سازی با استفاده از سنگ مالون، تهیه و اجرای دیوار و بندکشی با سنگ قواره و اجرای جداول بتنی به منظور رفع خطر از تردد وسایل نقلیه با اعتباری بالغ بر دومیلیارد و ۷۰۰میلیون ریال در دست اقدام است.

او ادامه داد: سامان‌دهی انهار کوچه یخچال تا کوچه بهرام در خیابان میرزاطاهر با اعتباری بالغ بر سه‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال شامل بدنه‌سازی مادی با استفاده از سنگ مالون، نماچینی سنگی، لاشه‌چینی، تهیه و اجرای دیوار و بندکشی با سنگ قواره و اجرای جداول بتنی در دستور کار قرار گرفته است.

قاضی‌عسگر با اشاره به اقدامات انجام‌شده در مسیر انهار گفت: فضای سبز مادی فدن از جمله خــاک‌برداری، خـاک‌ریزی، عملیات واکاری، کاشت درخت و درختچه و آزادسازی طوقه درختان با دومیلیارد و ۱۰۰میلیون ریال اعتبار در حال انجام است.

او تصریح کرد: سامان‌دهی فضای سبز نهر کوچه شهید علی‌نقیان نیز با دومیلیارد و ۴۰۰میلیون ریال اعتبار شامل خاک‌برداری، خاک‌ریزی، کاشت درخت و درختچه و آزاد سازی طوقه درختان در حال اجراست.

قاضی‌عسگر اضافه کرد: شبکه انهار از اهمیت خاصی برخوردار است و علاوه بر آب‌رسانی و زیباسازی فضای شهری، در مواقع بارندگی از وقوع بحران سیل جلوگیری می‌کند.

اجرای طرح خانه نو، محله نو در منطقه ۹ شهرداری اصفهان

در ادامه قاضی‌عسگر اظهار کرد: احیای محله و رویکرد محله‌محوری به عنوان یک طرح تحول‌آفرین و عظیم شهری در احیای بافت فرسوده فرآیندی است که با هدف افزایش کارایی و بهره‌وری به خلق فضای شهری جدید منجر می‌شود.

او تصریح کرد: هدف از اجرای سیاست‌های باز آفرینی شهری ارتقای شرایط کیفی زندگی در سکونتگاه‌ها از طریق ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، توسعه و بهبود زیرساخت‌های شهری، تأمین خدمات شهری موردنیاز و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با اعلام اینکه وسعت کل منطقه ۹ دوهزار هکتار است، افزود: هزار هکتار از وسعت کل منطقه در محدوده است که ۶۰۰هکتار آن کاربری مسکونی دارد و ۱۷۰هکتار آن در بافت فرسوده قرار گرفته است.

قاضی‌عسگر گفت: وجود بافت فرسوده درهم‌تنیده، ریزدانه‌بودن بافت شهری و کم‌عرض‌بودن اغلب معابر از معضلات عمده بافت‌های فرسوده این منطقه است و شهرداری برای احیای بافت فرسوده تسهیلات و تشویقات مناسبی را در نظر گرفته است.

او خاطرنشان کرد: احیای محله سودان منطقه ۹ با ۱۲ هکتار بافت فرسوده از ۲۱ هکتار وسعت به عنوان بزرگ‌ترین احیای بافت فرسوده کشور، در اولویت اول طرح بازآفرینی شهری در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن تا ماه آینده آغاز می‌شود.

قاضی‌عسگر با اشاره به محرومیت‌زدایی محله‌ها با رویکرد باز آفرینی شهری ادامه داد: محله کوهانستان با ۱۷هکتار بافت فرسوده به عنوان دومین طرح شاخص کشوری در بازآفرینی شهری آماده ارسال به کمیسیون ماده ۵ است.

او با اعلام اینکه محله منارجنبان با ۶ هکتار بافت فرسوده در مرحله طراحی اولیه است، افزود: با اجرای این طرح در مجموع ۳۵ هکتار عرصه بافت فرسوده در این سه‌محله با خدمات عمومی نزدیک به صفر حذف و به جای آن بلوک‌هایی با زیر بنای بالغ بر ۵۷۵هزار مترمربع احداث می‌شود.

مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان اضافه کرد: نزدیک به پنج‌هزار واحد مسکونی با تمامی خدمات عمومی و استاندارد محلی ایجاد و جمعیتی نزدیک به ۲۰هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

او افزود: طرح بازآفرینی شهری به مفهوم تجدیدحیات و نوزایی شهری خدمتی مؤثر به شهروندان محله‌های کم‌برخوردار است و سهم بسزایی در تغییرات و تحولات محله‌ها ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 × یک =