بانوان چراغ اول را روشن کردند

سلام ورزش اصفهان به پاریس

سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک طی روزهای ۴ تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ (۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست ۲۰۲۴) در پاریس برگزار می‌شود و مسابقات کسب سهمیه المپیک در زمستان امسال و بهار سال آینده ادامه دارد و حدود پنج ماه دیگر فرصت است تا کاروان ورزشی ایران و همچنین اصفهان با بیشترین نماینده راهی این رویداد شوند.

تاریخ انتشار: 08:35 - دوشنبه 1402/10/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
سلام ورزش اصفهان به پاریس

به گزارش اصفهان زیبا؛ سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک طی روزهای ۴ تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ (۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست ۲۰۲۴) در پاریس برگزار می‌شود و مسابقات کسب سهمیه المپیک در زمستان امسال و بهار سال آینده ادامه دارد و حدود پنج ماه دیگر فرصت است تا کاروان ورزشی ایران و همچنین اصفهان با بیشترین نماینده راهی این رویداد شوند.

تاکنون در رشته‌های تیراندازی، تکواندو، دوچرخه‌سواری و کشتی آزاد و فرنگی سهمیه المپیک به‌ دست ‌آمده است و آن‌طوری که مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک پیش‌بینی کرده، کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، قایقرانی، تیراندازی، دوچرخه‌سواری، صخره‌نوردی، تیروکمان و شمشیربازی، رشته‌های دیگری هستند که شانس کسب سهمیه دارند.

تیم فوتبال امید، بسکتبال، والیبال، هندبال، تیروکمان، دوچرخه‌سواری، سنگ‌نوردی و قایقرانی از دیگر رشته‌هایی هستند که در یک سال گذشته تیم‌هایشان در میادین کسب سهمیه شرکت کردند؛ اما موفق به کسب سهمیه نشدند. تیم ملی والیبال کشورمان نیز امتیازات زیادی از دست داده و شانس اندکی برای المپیکی‌شدن دارند.

سهمیه‌هایی که تکمیل نیست

شروع کسب سهمیه برای المپیک پاریس با هانیه رستمیان شروع شد و این تیرانداز در ماده تپانچه ۲۵متر چراغ اول را روشن کرد. شرمینه چهل‌امیرانی در تفنگ ۱۰متر دومین سهمیه را به دست آورد و سومین سهمیه تیراندازی نیز به نام فاطمه امینی ثبت شد.

در رشته تکواندو، مهران برخورداری در مسابقات گرنداسلم سهمیه‌اش را قطعی کرد و ناهید کیانی هم با توجه به قرارگرفتن در رتبه‌بندی چهارم جهان، در لیست مسافران المپیک قرار گرفت.  در این رشته همچنان شانس کسب سهمیه وجود دارد.

در رشته دوچرخه‌سواری سهمیه‌ای به دست نیامده؛ اما اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری طی نامه‌ای رسمی به ایران از اختصاص تنها یک سهمیه به تیم ملی جاده ایران برای بازی‌های پاریس خبر داده است. این سهمیه با احتساب مجموع امتیازات مسابقات قهرمانی آسیا، رقابت‌های قهرمانی کشور و بازی‌های آسیایی و لحاظ‌کردن رنکینگ بین‌المللی در اختیار ایران گذاشته شده و نماینده ایران در دو ماده تایم تریل انفرادی و استقامت جاده المپیک ۲۰۲۴ رکاب خواهد زد.

کشتی آزاد و فرنگی که شانس اول مدال‌آوری ایران برای پاریس هم محسوب می‌شود، اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، مثل ادوار گذشته با ترکیب کامل در المپیک شرکت خواهد کرد. در کشتی بیشتر سهمیه‌ها قطعی شده؛ اما برای سهمیه باقی‌مانده دو رویداد پیش روی کشتی‌گیران است.

اول رقابت‌های گزینشی قاره‌ای که ۳۱ فروردین تا ۲ اردیبهشت سال ۱۴۰۳ و سه روز بعد از مسابقات قهرمانی آسیا در شهر بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شود؛ سپس آخرین مرحله کسب سهمیه المپیک که ۲۰ تا ۲۳ در اردیبهشت در شهر استانبول ترکیه و در سطح جهانی برگزار خواهد شد.

دومین سهمیه برای رکورد جدید

پس از مدت‌ها چشم‌انتظاری جامعه ورزش اصفهان برای کسب سهمیه المپیک، این اتفاق در روزهای گذشته به وقوع پیوست و برای دومین بار در تاریخ ورزش اصفهان، یک بانوی تیرانداز سهمیه المپیک کسب کرد.البته اولین حضور المپیکی بانوان ورزشکار اصفهانی به المپیک 1976 مونترال بازمی‌گردد که مریم اچاک و گیتی محبان به همراه تیم ملی شمشیربازی بانوان در این رویداد شرکت کردند؛ اما در آن مقطع کسب سهمیه المپیک به روال فعلی نبود و تیم فلوره ایران پس از قهرمانی در بازی‌های آسیایی، جواز حضور در مونترال را به دست آورد.

طی دو دهه گذشته رقابت بر سر کسب سهمیه المپیک بالاگرفته؛ تا جایی که حضور در این رویداد بزرگ نیز اتفاق مهمی در زندگی یک ورزشکار حرفه‌ای محسوب می‌شود.

اولین کسب سهمیه المپیک برای ورزش بانوان نصف جهان برای المپیک ریو 2016 رقم خورد و گلنوش سبقت‌الهی در رشته تیراندازی مجوز حضور در جمع بهترین‌های دنیا را به دست آورد. سبقت‌الهی برای المپیک توکیو نیز در رویدادهای انتخابی متعددی شرکت کرد؛اما درنهایت نتوانست جواز ورود به این رقابت‌ها را به دست بیاورد.

این بانوی تیرانداز برای کسب سهمیه المپیک پاریس نیز در رویدادهای انتخابی متعددی شرکت کرده که تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

از جمع ورزشکاران دیگر استان، رسول معتمدی در رشته وزنه‌برداری و سجاد مردانی در تکواندو در مسیر تصاحب امتیاز برای قطعی‌کردن حضور در پاریس 2024 هستند و در رشته‌های دیگری چون قایقرانی، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی و شنا هم می‌توان نیم‌نگاهی به کسب سهمیه داشت؛ اما با توجه به سهمیه‌نگرفتن بسکتبال و شانس کم والیبال، بعید است تعداد المپین‌های اصفهان به تعداد دوره گذشته برسد؛ همچنان که بر اساس برآورد رسانه‌ها کاروان ایران در پاریس به نسبت نفرات اعزامی کاهش محسوسی با توکیو خواهد داشت.

برای المپیک توکیو، امیر غفور و مسعود غلامی در رشته والیبال و ارسلان کاظمی در رشته بسکتبال و فرزانه فصیحی با سهمیه یونیورسیالتی در دوومیدانی المپین‌های استان بودند و مهرشاد افقری با وجود کسب سهمیه B از صعود بازماند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج + 13 =