نقدی بر یک تفکر ریشه‌دار در ورزش ایران

اصل، بودن ماست!

«اصل بودن ماست؛ باقی فرع است» این جمله به ظاهر فان واقعیت ورزش اصفهان یا درست‌تر بگوییم ورزش ایران است و امروز و دیروز هم ندارد و تا هر زمانی که حافظه‌مان یاری کند، از آن به یاد داریم.

تاریخ انتشار: 10:33 - چهارشنبه 1402/10/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
اصل، بودن ماست!

به گزارش اصفهان زیبا؛ «اصل بودن ماست؛ باقی فرع است» این جمله به ظاهر فان واقعیت ورزش اصفهان یا درست‌تر بگوییم ورزش ایران است و امروز و دیروز هم ندارد و تا هر زمانی که حافظه‌مان یاری کند، از آن به یاد داریم.

اشاره به این موضوع در سطح یک دیدگاه کلان به اتفاقات اخیر هیئت تکواندو استان هم ارتباطی ندارد و آنچه درباره این هیئت رخ داده، برآیندی از این تفکر در ورزش کشورمان محسوب می‌شود.

پایان دوره ریاست شهرام الله‌آبادی و انتخاب سرپرست جدید برای هیئت تکواندو استان اصفهان با حواشی زیادی همراه بود و به همان نسبت که یک طیف فعال در تکواندو در تلاش برای صدور حکم سرپرستی برای رئیس هیئت بودند، طیف دیگر هم در تلاش بودند زمینه را برای سرپرستی فرد دیگری به‌جز رئیس هیئت فراهم کنند که خواسته گروه دوم محقق شد و باوجود گمانه‌زنی‌هایی که برای انتخاب مرتضی استکی به‌عنوان سرپرست هیئت وجود داشت، به روال مرسوم یدالله رضوانی، گزینه سرپرستی هیئت تکواندو بود و این مسئولیت را تا زمان انتخاب رئیس جدید عهده‌دار شد.

به فاصله کوتاهی پس از انتخاب سرپرست جدید، دبیر هیئت طی پیامی از سِمت خود استعفا کرد و در ادامه فشار سنگینی از جانب دبیر مستعفی به اداره ورزش و جوانان وارد شد که تبعات آن همچنان نیز ادامه دارد.

جواد ابن‌یمین که از ابتدای دوره مسئولیت جواد محمدی در اداره ورزش و جوانان استان اصفهان تا مقطع استعفا، دبیری هیئت را برعهده داشت، انتقادات بسیاری را به متولیان ورزش استان و در رأس آن محمدی وارد دانسته است که البته صحت ادعاهای او را باید جامعه تکواندو و اهالی ورزش بررسی کنند و هیچ قضاوتی در این خصوص نخواهیم داشت.

در اینکه به اداره ورزش و جوانان و سیستم مدیریتی محمدی انتقاد وارد است و حرفی نیست، همچنان که اگر شرایط هیئت تکواندو در دوره پس از گذار از پایان دوره رئیس قبلی مدیریت شده بود، وضعیت فعلی رخ نمی‌داد؛ اما موضوع اینجاست که اگر ابن‌یمین به صحت ادعاهای مطرح‌شده، یقین داشته، چرا در دوره‌ای که در هیئت مسئولیت داشت، آن را بیان نکرد و آن را به پس از رفتن از کادر مدیریتی هیئت، موکول کرد تا این شائبه پیش بیاید که فرضیه همیشگی ورزش اصفهان که در ابتدای متن به آن اشاره شد، تقویت شود.

در پی حواشی ایجادشده، در روزهای گذشته مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان و رئیس فدراسیون تکواندو با هدف رفع اختلافات ایجادشده و تلاش در راستای همدلی در جمع برخی از اهالی تکواندو استان حاضر شدند. جواد محمدی، در بخشی از صحبت‌هایش که به‌صورت تصویری در پلتفرم‌های مجازی اداره ورزش منتشر شد، در خصوص برخی ابهامات مطرح‌شده درباره هیئت تکواندو توضیحاتی را ارائه کرد. بااین‌وجود حواشی اطراف هیئت کماکان وجود دارد و به نظر می‌رسد انتخابات آینده نیز تحت‌الشعاع آن واقع شود.

این داستان امروز و دیروز نیست. هر دوره از ورزش اصفهان را کنکاش کنیم، حتما به مواردی برخواهیم خورد و تاریخ ورزش استان از این موارد بسیار دیده و حتما در آینده نیز رخ خواهد داد؛ اما موضوع اینجاست که چرا این تفکر در ورزش ایران ریشه دوانده است و آدم‌های ورزش جایگزین اصل ورزش شده‌اند.

نمونه بارز آن در فدراسیون یکی از رشته‌های پایه و المپیکی است که رئیس سابق پس از کنار رفتن، همه امور فدراسیون و آن رشته را به بن‌بست کشاند؛ تا جایی که ورزشکاران این رشته برای اعزام بین‌المللی به مشکل خوردند و فرصت حضور در چند رویداد مهم را از دست دادند؛ بااین‌حال رئیس سابق به خاطر مصلحت این رشته هم که شده، حاضر به کوتاه آمدن از مواضع شخصی نشد و طی مدت حدود دو سال کل یک رشته را قربانی بودن خود کرد. این موضوع در ورزش اصفهان نیز موضوعیت داشته و بارها ورزشکاران رشته‌های مختلف، قربانی اختلاف مدعیان ریاست هیئت شدند که حتی در مواردی این برخوردهای سلیقه‌ای، منجر به خداحافظی ملی‌پوشان از ورزش قهرمانی شده است.

این در حالی است که اصل تشکیل فدراسیون‌ها و به‌تبع آن هیئت‌های ورزشی در استان، ساماندهی امور ورزشکاران است، اما وقتی اولویت‌ها جابه‌جا می‌شود و افراد جای اصول را می‌گیرند، نتیجه این می‌شود که در تقابل مدعیان ریاست، ورزشکاران به کناره می‌روند.

در هیئت تکواندوی اصفهان نیز هر گروه و دسته‌ای بر سر کار باشند، مهم فراهم‌کردن شرایط پیشرفت این رشته مدال‌آور است و همه افراد سرکار و بیرون از گود باید این واقعیت مهم را مدنظر داشته باشند؛ چه زمانی که عهده‌دار مسئولیت هستند و چه زمانی که از کادر مدیریتی هیئت دور می‌شوند. آنچه اهمیت دارد مصلحت تکواندوی استان است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

سه − یک =