مهم‌ترین شاخص اشتغال و نیروی کار استان رشد کرد

افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان اصفهانی

براساس اظهارنظرهای متولیان اشتغال کشور، نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است و در این بین نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان به نسبت نرخ میانگین مشارکت اقتصادی زنان کشور بالاتر بوده است.

تاریخ انتشار: 10:43 - یکشنبه 1402/11/1
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
افزایش نرخ مشارکت اقتصادی زنان اصفهانی

به گزارش اصفهان زیبا؛ براساس اظهارنظرهای متولیان اشتغال کشور، نرخ مشارکت اقتصادی در استان اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است و در این بین نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان به نسبت نرخ میانگین مشارکت اقتصادی زنان کشور بالاتر بوده است.

مهم‌ترین شاخص در زمینه اشتغال و نیروی کار، نرخ مشارکت اقتصادی است. نرخ مشارکت اقتصادی نشان می‌دهد چه درصدی از کل جمعیت در سن کار از نظر اقتصادی فعال هستند. به‌عبارت‌دیگر، حاکی از این است که چند درصد از افراد توانمند به کار واقعا کار می‌کنند یا حداقل به دنبال کار هستند. نرخ مشارکت اقتصادی استان به ۴۱ و نیم درصد رسیده که نسبت به میانگین ۴۰/۹ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی کشور بالاتر است.

عملکرد مطلوب اصفهانی در حمایت از مشاغل خرد

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر به استان اصفهان توضیحاتی درباره متغیرهایی همچون نرخ بیکاری و وضعیت اشتغال استان ارائه کرد. وضعیت راه‌اندازی مشاغل خانگی در استان اصفهان و چگونگی عملکرد مسئولان درقبال کسب‌‌وکارهای خرد استان یکی دیگر از محورهای اظهارنظرهای کریمی بیرانوند بود. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: استان اصفهان در حوزه حمایت از کسب‌وکارهای خرد مطابق با تبصره ۱۶ در سال گذشته عملکرد قابل قبولی داشته است. این استان از سال گذشته تاکنون در حوزه مشاغل خانگی عملکرد بسیار خوبی داشته است و امیدوار هستیم این مسیر تداوم داشته باشد.

نرخ بیکاری اصفهان تک‌ رقمی شد

کریمی بیرانوند گفت: در چند فصل اخیر نرخ بیکاری کل در استان اصفهان کاهشی و تک‌رقمی بوده است، متغیرهای اساسی بازار کار نرخ مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال است که این نرخ مشارکت در استان اصفهان از میانگین کشوری بالاتر است.

مسکن، اشتغال، ازدواج سرفصل‌های مهم بانک‌ها

او تأکید کرد: استان اصفهان عملکردهای خوبی در زمینه‌های کاهشی بودن نرخ بیکاری در چند فصل اخیر، بالاتر بودن نرخ مشارکت و نسبت اشتغال استان از میانگین کشور، بالاتر بودن نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان به نسبت نرخ میانگین مشارکت اقتصادی زنان کشور داشته و همچنین سهم اشتغال ایجادی زنان از میانگین کشوری در این استان بالاتر بوده است.

کریمی بیرانوند همچنین اذعان کرد: جلسه شورای عالی اشتغال با حضور رئیس‌جمهور، استانداران و وزرا تشکیل شد که در این جلسه رئیس‌جمهور دستور ویژه داد تا سه سرفصل مسکن، اشتغال و ازدواج جزو سرفصل‌های قطعی بانک‌ها باشد و باید به وظایف خود در این حوزه‌ها عمل کنند.معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: عملکرد سیستم‌های بانکی در حوزه اشتغال در مدت‌زمان دو سال و نیم مطلوب بوده و همراهی خوبی با بازار کار داشته‌اند.

در این چند ماه اخیر به دلایل اداری و اولویت‌بندی عملکرد حوزه اشتغال روند کاهشی و تأخیری داشته است، این قول را به مردم خواهیم داد که به‌طور پیوسته تسهیلات حوزه اشتغال را از نظام بانکی پیگیری خواهیم کرد.کریمی بیرانوند افزود: با توجه به مذاکرات خوبی که در شورای عالی اشتغال صورت گرفته است، امیدوار هستیم در اواخر امسال و اوایل سال آینده فضای پرداخت تسهیلات اشتغال بازتر شود و این امید را داریم که این خبر خوب را بتوانیم به‌زودی به مردم بدهیم.

اصفهان سرآمد ساماندهی اشتغال اتباع خارجی

کریمی بیرانوند درخصوص اشتغال اتباع خارجی در استان اصفهان گفت: اصفهان پذیرای تعداد قابل‌توجهی از اتباع خارجی در سطح استان است و برای کاهش به‌کارگیری اتباع غیرمجاز و ترغیب کارفرمایان برای استفاده از نیروی کار ایرانی و همچنین جریمه کارفرمایان متخلف اقدامات بسیار خوبی انجام داده که می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر استان‌ها باشد.

کاهش نرخ بیکاری فصلی در اصفهان

همچنین بر اساس اظهارنظرهای مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، نرخ بیکاری استان در پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰/۷ درصد بوده است که این رقم از میانگین ۹/۹ درصدی نرخ بیکاری کشور بالاتر است؛ همچنین نرخ مشارکت اقتصادی استان به ۴۱ و نیم درصد می‌رسد که نسبت به میانگین ۴۰/۹درصدی نرخ مشارکت اقتصادی کشور بالاتر است.

میثم مداحی از کاهش نرخ بیکاری فصلی به ۸/۶ درصد خبر داد و ادامه داد: این عدد نسبت به نرخ بیکاری ۱۰.۷ درصدی استان، کاهش چشمگیری یافته که این اتفاق به همت دستگاه‌های اجرایی و مدیریت و برنامه‌ریزی کلان کشور رخ داده است. مداحی با اشاره به خدمات ارائه‌شده در سال گذشته گفت: در حوزه اشتغال ازجمله تأمین مالی در حوزه‌های متخلف تبصره ۱۶، تبصره ۱۷ و مشاغل خانگی و عشایری برای نخستین بار تسهیلات با نرخ پایین سال گذشته در قالب تبصره ۱۶ به دستگاه‌های اجرایی واگذار شد که اعتبار این تبصره در استان اصفهان، دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که در فاصله زمانی سه تا چهارماهه هزار و ۱۰۰ میلیون تومان طرح در قالب این تبصره پالایش و به بانک فرستاده شد.او از جذب ۵۸ درصدی اعتبار تبصره ۱۶ خبر داد و تصریح کرد: حدود ۱۸ هزار پرونده بررسی و دو هزار پرونده منجر به پرداخت شد که نشان‌دهنده عملکرد مناسب تبصره ۱۶ با این حجم ریالی برای اصفهان است.

140 میلیارد تومان اعتبار برای مشاغل خانگی اصفهان

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اعتبار حوزه مشاغل خانگی در ابتدای سال را ۱۴۰ میلیارد تومان برشمرد و افزود: تاکنون ۴۶ میلیارد تومان طرح به بانک ارسال شده است، اما بانک‌ها این تسهیلات را به‌سختی پرداخت می‌کنند و میزان جذب به حدود ۴۲درصد می‌رسد، البته تمام طرح‌های معرفی‌شده تاکنون از بانک برگشت نشده است و اگر ۴۰ میلیارد طرح آماده را معرفی کنیم نارضایتی ایجاد خواهد کرد.

او از برگزاری نشست با مسئولان بانک‌ها برای پرداخت ۹۰ میلیارد تومان اعتبار باقی‌مانده خبر داد و گفت: بانک‌ها اعلام می‌کنند که طرح‌ها ثبت سامانه نشده است، یک ماه پیش نیز ۳۰میلیارد تومان به این اعتبار اضافه شد و جمع اعتبار مشاغل خانگی با توجه به جمعیت اصفهان و رتبه دومی در تمام شاخص‌ها مبلغ نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

او با اشاره به مشکلات گشت‌های شناسایی اتباع خارجی افزود: توجه به تشکیل قرارگاه طرح در استان‌ها و تفاهم‌نامه امضاشده بین وزارت کشور و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارکان این گشت‌ها مشخص شده اما هنوز اعتباری با ما تخصیص نیافته و همه مراجع انتظار دارند برنامه‌ریزی و تأمین خودرو برای گشت‌های بیست‌وچهارساعته را به عهده بگیریم؛ درحالی‌که اعتباری برای این بخش وجود ندارد. او اعلام کرد: سال گذشته کارفرمایان متخلف بیش از هفت میلیارد تومان جریمه شدند که این رقم سه برابر طرح بود، اما اعتباری در این زمینه در اختیار نداریم.

افزایش 30 درصدی کاریابی‌های استان

او با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی تعداد کاریابی‌های استان اصفهان افزود: تسهیل گرفتن مجوزها و درخواست‌ها باعث شد که در سامانه جست‌وجوی شغل به رتبه دوم کشور دست پیدا کنیم؛ زیرا بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی در سامانه جست‌وجوی شغل ثبت شده که کارجویان می‌توانند متناسب با رسته و رشته تخصصی خود حق انتخاب داشته باشند.مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان از ثبت‌نام ۱۴۵ کاریابی فیزیکی و الکترونیکی در سامانه جست‌وجوی شغل خبر داد و گفت: سال جاری دو کاریابی تخصصی در حوزه بهزیستی و دانشگاه علمی‌کاربردی افتتاح شد که مورد استقبال قرار گرفت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 − 17 =