بررسی موضوع رزق‌وروزی در بیانات امام‌سجاد (ع)

صحیفه سجادیه، اثر گران‌مایه منسوب به حضرت سجاد(ع) و از خانواده قرآن و نهج‌البلاغه است؛ لذا به آن «أخت‌القرآن» نیز می‌گویند.

تاریخ انتشار: 11:42 - یکشنبه 1402/11/1
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی موضوع رزق‌وروزی در بیانات امام‌سجاد (ع)

به گزارش اصفهان زیبا؛ صحیفه سجادیه، اثر گران‌مایه منسوب به حضرت سجاد(ع) و از خانواده قرآن و نهج‌البلاغه است؛ لذا به آن «أخت‌القرآن» نیز می‌گویند.

شامل پنجاه‌وچهار دعاست و دربردارنده دقیق‌ترین مسائل توحیدی، عبادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. صحیفه، برجسته‌ترین کتاب در خصوص دعاست و هیچ کتابی هم‌پایه وهم‌سنگ آن در قالب نیایش نیست.با توجه به مسائل مبتلابه مردم در امور اقتصادی، موضوع رزق‌وروزی و کسب‌وکار در صحیفه سجادیه را برگزیدیم به این امید که بیانات حضرت، پاسخ‌گوی بخشی از پرسش‌های مردم و گره‌گشای برخی از گرفتاری‌های اقتصادی آنان در این راستا باشد.

قسمت هفدهم

حضرت سجاد (ع) در فراز بیست و دوم از دعای بیستم صحیفه سجادیه چنین می‌فرمایند: «اللَّهُمَّ حَصِّنْ رِزْقِی مِنَ التَّلَفِ»؛ «خداوندا روزی مرا در دژ محکم خود از تلف شدن و از بین رفتن محفوظ بدار.»گاهی خداوند رزقی عطا می‌کند؛ اما نمی‌ماند و از بین می‌رود. این مسئله یا به سبب سوء تدبیر و کوتاهی‌های خودمان یا به سبب حوادثی مثل سیل و زلزله است. به هردو معنا تلف‌شدن رزق گفته می‌شود.

چگونه می‌توان جلوی تلف‌شدن رزق را گرفت؟

حفظ رزق وابسته به رعایت دو اصل است: اول آنکه، با اندیشه، حسن تدبیر و تلاش سهم خود را در محفوظ ماندن رزق ادا کنیم؛ دوم آنکه، جهت دفع بلایا و مصمون ماندن از آسیب حوادث با دارایی‌مان به دژ محکم الهی پناه بریم. برای ورود به این دژ باید باور داشته باشیم که خداوند «خیرٌ حافِظا»، یعنی بهترین نگهبان است و با این باور به توصیه‌هایی که در این راستا به ما شده است، عمل کنیم؛مثل اینکه در روایاتی چنین آمده است: «اِدفَعُوا أمواجَ البَلاءِ بِالدُّعاءِ»؛ «با دعا حوادث سرازیر و بلایای پی‌درپی را از خود دور کنید.» یا در روایت دیگری چنین آمده است: «حَصِّنُوا أَمْوَالَکمْ بِالزَّکاةِ»؛ «با پرداخت ذکات واجب و مستحب مثل خمس و صدقه دارایی‌تان را در دژی محکم نگه دارید.»همچنین در روایاتی توصیه به توسل به قرآن و بعضی اذکار شده است.

بی‌شک با رعایت این دو اصل به ثمراتش ازجمله محفوظ ماندن رزق و روزی‌مان دست خواهیم یافت و اگر به‌رغم رعایت این دو اصل رزقمان تلف شد، حتماحکمتی دارد یا قرار است به این شکل امتحان شویم.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 − چهار =