تیم ملی در بازی با سوریه برای مرحله یک‌چهارم آماده می‌شود

دست‌گرمی در آسیا

مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا که از یکشنبه آغاز شده، امشب با تعیین تکلیف دو تیم دیگر راه‌یافته به جمع هشت تیم برتر آسیا به پایان خواهد رسید و تیم ملی فوتبال کشورمان در دیداری که حکم دست‌گرمی برای دیدار مهم مرحله بعد را دارد، به دیدار تیم سوریه می‌رود.

تاریخ انتشار: 11:02 - چهارشنبه 1402/11/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
دست‌گرمی در آسیا

به گزارش اصفهان زیبا؛ مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا که از یکشنبه آغاز شده، امشب با تعیین تکلیف دو تیم دیگر راه‌یافته به جمع هشت تیم برتر آسیا به پایان خواهد رسید و تیم ملی فوتبال کشورمان در دیداری که حکم دست‌گرمی برای دیدار مهم مرحله بعد را دارد، به دیدار تیم سوریه می‌رود.

تیم ملی فوتبال کشورمان با صدرنشینی در مرحله گروهی با قرعه تیم سوم یک گروه دیگر مواجه شد تا تقابل با سوریه در مرحله حذفی به نام این تیم ثبت شود.

در مرحله یک‌هشتم که بر مبنای رتبه تیم‌ها شرایط حریفان مشخص شد، سخت‌ترین تقابل برای تیم‌های عربستان و کره جنوبی رقم خورد تا دو مدعی سرشناس قاره آسیا، فینال زودرس را برگزار کنند، اما در دیگر دیدارها شرایط برای مدعیان مناسب قلمداد می‌شود.

مصاف با سوریه، جدال سختی برای تیم ملی ایران محسوب نمی‌شود و شاید اگر بنا به انتخاب دلخواه هم بود، همین حریف را انتخاب می‌کردیم و اگر بحث دست‌کم گرفتن و یکی از شگفتی‌های فوتبال در میان نباشد، صعود تیم ملی را باید قطعی دانست.

تیم‌های ایران و سوریه تاکنون ۳۰ بار مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل این بازی‌ها، ۱۸ پیروزی برای ایران، یک پیروزی برای سوریه و ۱۱ تساوی بوده است تا آمار برد نسبتا مطلق برگ برنده‌ای برای تیم ملی و عامل انگیزه مضاعف برای این تیم باشد.

بنا به گزارش سایت فدراسیون فوتبال، نخستین بازی بین این دو تیم ۱۸ اردیبهشت ۱۳۵۲ از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ برگزار شد که با برد یک بر صفر به سود تیم ایران به پایان رسید و تنها برد سوریه مقابل کشورمان هم در بازی برگشت همان دوره با نتیجه یک بر صفر برگزار شده که در 25 اردیبهشت 1352 بود و در فاصله پنج سال بعد آن، تیم کشورمان آمار برتری مقابل تیم سوریه را حفظ کرده است.

عبور از مرحله یک‌هشتم برای فوتبال ایران که یکی از قدرت‌های آسیا محسوب می‌شود، اتفاق مهمی نیست؛ اما موضوع پراهمیت، صعود تیم کشورمان از مرحله یک‌چهارم است و تیم ایران باید به مصاف یکی از دو تیم بحرین یا ژاپن برود. (این دیدار شب گذشته برگزار شد.)

عملکرد تیم ملی فوتبال در جام ملت‌ها از هر نظر حائز اهمیت است؛ اما این موضوع برای سرمربی تیم ملی حیثیتی است.

امیر قلعه‌نویی در جام ملت‌های 2007 هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشت که با بدشانسی در مرحله یک‌هشتم نهایی برابر تیم کره جنوبی قرار گرفت و در ضربات پنالتی مغلوب این تیم شد تا وداع تلخی با جام داشته باشد.

حذف زودهنگام تیم ملی باعث شد تا انتقادات سختی از کادر فنی تیم ملی انجام شود که اوج آن در برنامه «نود» بود که میزگرد بررسی عملکرد تیم ملی برگزار و هجمه سنگینی به امیر قلعه‌نویی وارد شد؛ تا جایی که او مدت‌ها از تیررس علاقه‌مندان به فوتبال دور بود. قلعه‌نویی طی سال‌های گذشته و به‌ویژه زمانی که با تیم‌های باشگاهی‌اش خوب نتیجه گرفته، به هر بهانه‌ای به انتقادات از تیم ملی اشاره و مدعی شده با او خوب رفتار نکرده‌اند.

قلعه‌نویی در فاصله کمتر از دودهه یک بار دیگر بر روی نیمکت تیم ملی نشسته و جام ملت‌های آسیا فرصت مغتنمی است تا ناکامی‌های ادوار گذشته را فراموش کند؛ اما کار بسیار سختی پیش رو خواهد داشت.

دیدار مرحله یک‌چهارم جام ملت‌های آسیا را شاید بتوان سخت‌ترین بخش کار تیم ملی جایی دانست؛ زیرا اگر تیم ملی برنده این بازی شود، به مرحله نیمه‌نهایی صعود کرده و یک گام به فینالیست‌شدن نزدیک خواهد شد؛ اما اگر به پیروزی نرسد، ناچار به خداحافظی از گردونه مسابقات است.

آنچه مسلم است، امیر قلعه‌نویی از هر فرد دیگری انگیزه بیشتری برای نتیجه‌گرفتن دارد؛ زیرا در صورت عملکرد موفق تیم ملی، می‌تواند از نتیجه قبلی تبری جسته و آن را به اتفاقات ضربات پنالتی مرتبط کند؛ ضمن اینکه ازلحاظ حرفه‌ای نیز موفقیت در جام ملت‌های آسیا برای او یک اتفاق مهم خواهد بود؛ زیرا قلعه‌نویی سابقه قهرمانی‌های متعدد باشگاهی را دارد؛ اما در رده ملی نتوانسته حرفی برای گفتن داشته باشد.

اما آن سوی سکه، حذف از جام ملت‌هاست که تبعات سنگینی برای قلعه‌نویی به همراه خواهد داشت و در وهله اول منتقدان او را خوشحال خواهد کرد. منتقدان قلعه‌نویی معتقدند تفکرات سنتی این مربی جایی در فوتبال مدرن و امروزی ندارد و دوره این مربی گذشته است. از طرف دیگر ناکامی تیم ملی، آینده مربیگری قلعه‌نویی در سطح باشگاهی را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

17 − 2 =