تیم ملی ایران برای نهمین‌بار به نیمه‌نهایی جام ملت‌ها راه یافت

به پای فینال رسیدیم

پیش از شروع رسمی جام ملت‌های آسیا در قطر، کارشناسان فوتبال تیم‌های ژاپن، کره جنوبی، ایران و عربستان را مدعیان اصلی قهرمانی می‌دانستند …

تاریخ انتشار: 09:27 - دوشنبه 1402/11/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
به پای فینال رسیدیم

به گزارش اصفهان زیبا؛ پیش از شروع رسمی جام ملت‌های آسیا در قطر، کارشناسان فوتبال تیم‌های ژاپن، کره جنوبی، ایران و عربستان را مدعیان اصلی قهرمانی می‌دانستند و اینک با پایان‌یافتن مرحله یک‌چهارم جام، دو تیم که در پیش‌بینی‌ها جزو مدعیان بودند، در جمع چهار تیم برتر قاره کهن حضور دارند و دو تیم دیگر نیز در مرحله یک‌چهارم و توسط همان مدعیان راه‌یافته از دور مسابقات خارج شدند.

جام ملت‌های آسیا که از حدود یک ماه قبل آغاز شده، به مراحل نهایی رسیده و با معرفی چهار تیم راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا، رقابت در قاره کهن به اوج حساسیت رسیده و چهار تیم ایران، کره جنوبی، قطر و اردن که مربع مدعیان این دوره را تشکیل می‌دهند، برای رسیدن به جام قهرمانی تلاش می‌کنند.

در مرحله یک‌هشتم جام ملت‌های آسیا، یکی از فینال‌های زودرس برگزار شد که طی آن تیم کره‌جنوبی از سد عربستان عبور کرد تا یکی از مدعیان جام، وداع زودهنگامی داشته باشد.

در مرحله یک‌چهارم نوبت به فینال دیگری رسید و در تقابل تیم‌های ژاپن و ایران، تیم ملی کشورمان موفق شد از سد چشم‌بادامی‌های جنوب شرقی آسیا عبور کند تا دیگر مدعی جام نیز از دور خارج شود.

تقابل در نیمه‌نهایی

رقابت های مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا روز سه‌شنبه با دیدار تیم‌های اردن و کره جنوبی آغاز و روز چهارشنبه نیز با دیدار تیم‌های ایران و قطر خاتمه پیدا می‌کند.

تیم اردن در مرحله یک‌هشتم نهایی با تیم عراق مواجه شد و با اینکه پیش‌بینی‌ها از برتری تیم عراق حکایت داشت، در یک دیدار جنجالی و حساس که هنوز تبعات داوری آن برای علیرضا فغانی وجود دارد، اردنی‌ها به پیروزی دست پیدا کردند.

اردن که در مرحله یک‌چهارم نهایی به نسبت دیگر تیم‌ها حریف ساده‌تری داشت، از سد تیم شگفتی‌ساز تاجیکستان عبور کرد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت که برای فوتبال این کشور افتخار بزرگی است.

در آن سوی میدان تیم کره جنوبی که در مرحله یک‌هشتم و در یک دیدار حساس، عربستان را مغلوب کرده بود، در یک دیدار سنگین از سد تیم استرالیا گذشت تا با غلبه بر دو تیم مدعی جام راهی مرحله نیمه‌نهایی شود و به نسبت چهار تیم دیگر این مرحله، سختی بیشتری را پشت سر گذاشته باشد. در دیگر دیدار ماقبل فینال، دو تیم ایران و قطر رقابت می‌کنند.

تیم قطر که از امتیاز میزبانی هم بهره می‌برد، در مرحله یک‌هشتم در دیدار ساده تیم فلسطین را شکست داد تا به سد محکم ازبک‌ها برخورد کند. ازبکستان که برای صعود به مرحله نیمه‌نهایی انگیزه‌های زیادی داشت، در ضربات پنالتی مغلوب میزبان شد و از دور مسابقات کنار رفت. تیم ایران هم در یک دیدار نزدیک و با اینکه نتیجه نیمه اول را واگذار کرده بود، موفق شد تیم مدعی ژاپن را شکست دهد و برای دومین دوره متوالی به نیمه‌نهایی صعود کند.

تیم ملی فوتبال کشورمـان با این پیروزی، نهمین صعود خود را به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا جشن گرفت که البته از هشت دوره گذشته، تنها سه قهرمانی به‌دست‌آمده و از آخرین آن نزدیک به 50 سال سپری می‌شود.

تیم ملی کره جنوبی با هشت بار صعود به نیمه‌نهایی در رده دوم قرار دارد و عربستان و ژاپن نیز با شش بار در رده‌های بعدی جای دارند.

ارزش اعتباری و مالی

تیم ملی فوتبال کشورمان دوره گذشته جام ملت‌ها در دیدار ما قبل فینال مقابل ژاپن شکست خورد و از صعود به دیدار پایانی باز ماند تا این بار انگیزه بیشتری برای رسیدن به فینال داشته باشد.

در دیدار تیم‌های کره جنوبی و ازبکستان، تیم کره از بخت بیشتری برای کسب پیروزی برخوردار است و اگر اتفاق فوتبالی خاصی رخ ندهد، این تیم یک بار دیگر فینالیست می‌شود؛ اما در دیگر دیدار نمی‌توان به‌سادگی برنده را پیش‌بینی کرد و به همان نسبت که تیم ایران ازلحاظ فنی سرتر است، تیم قطر علاوه بر امتیاز میزبانی، ازلحاظ تجهیزاتی نیز شرایط بهتری دارد.

فوتبال ایران نزدیک به پنج دهه است از قهرمانی در آسیا بازمانده و جام ملت‌های قطر فرصتی برای پرکردن این خلأ پنجاه‌ساله است؛ اما پیش از آنکه به جام نیم‌نگاهی داشته باشد، باید قطر را پشت سر بگذارد.

قهرمانی در جام ملت‌ها، جدا از بحث اعتباری، ازلحاظ مالی نیز حائز اهمیت است. آن‌طوری که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار بین تمامی تیم‌های حاضر در مسابقات توزیع خواهد شد؛ پاداشی که فعلا به فدراسیون فوتبال ایران رسیده، یک میلیون دلار است.

حتی اگر در نیمه‌نهایی تیم امیر قلعه‌نویی شکست هم بخورد به این مبلغ دست پیدا خواهد کرد. تیم قهرمان جام ملت‌های آسیا پنج میلیون دلار و تیم نایب‌قهرمانی سه میلیون دلار دریافت خواهند کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 − چهار =