پیست بین‌المللی برای اسکی اصفهان

سال 83 پیست اسکی در شهرستان فریدون‌شهر در محل جاده چغیورت واقع در پنج‌کیلومتری غرب شهر فریدون‌شهر مورد بهره‌برداری قرار گرفت. پیست فریدون‌شهر مساحتی 68 هکتاری داشته و طول اسکی نیز 976 متر است.

تاریخ انتشار: 11:07 - چهارشنبه 1401/11/12
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
پیست بین‌المللی برای اسکی اصفهان

شهرستان فریدون‌شهر در غرب استان اصفهان واقع‌شده و از گذشته مقصدی برای علاقه‌مندان به تفریح‌های برفی بوده است. این شهرستان با قرار گرفتن در اقلیم کوهستانی زاگرس، ارتفاعی بیش از دو هزار و ۵۰۰ متر، متوسط بارندگی ۶۰۰ میلی‌متر و متوسط ۱۱۰ روز یخ‌بندان در سال، بیشتر بارش‌هایش به‌صورت برف است که همین عامل شرایط خوبی را برای احداث پیست فراهم کرده است.

سال 83 پیست اسکی این شهرستان در محل جاده چغیورت واقع در پنج‌کیلومتری غرب شهر فریدون‌شهر مورد بهره‌برداری قرار گرفت. پیست فریدون‌شهر مساحتی 68 هکتاری داشته و طول اسکی نیز 976 متر است.

ارتفاع پایه پیست اسکی در ارتفاع دو هزار و 700 متر از سطح دریا بوده و ارتفاع قله پیست نیز سه هزار متر است و مرتفع‌ترین پیست فلات مرکزی ایران به شمار می‌رود.

استقبال زیاد از پیست فریدون‌شهر و به دلیل پرشدن ظرفیت این پیست در برخی از روزهای ویژه سال، چند سال قبل طرح ایجاد پیست اسکی دیگری در استان مطرح شد که پس از بررسی‌های صورت‌گرفته، شهر افوس به این منظور انتخاب شد و پیست آن نیز چند سالی است به بهره‌برداری رسیده است.

شهر افوس از توابع شهرستان بوئین و میاندشت در پنج‌کیلومتری مرکز این شهرستان با آب و هوایی سرد و موقعیتی در کنار رشته‌کوه‌های زاگرس واقع‌شده و پیست اسکی این شهرستان، دارای استانداردهای لازم و شیب و ارتفاع مناسب است. هرچند ارتفاع پیست فریدون‌شهر بیشتر بوده و میزان بارندگی و حفظ برف در ارتفاعات بهتر از افوس است.

چند سالی به‌واسطه بارش کم برف، پیست اسکی فریدون‌شهر در مدت کوتاهی از سال میزبان تمرین‌های ورزشکاران و پذیرای علاقه‌مندان تفریحی بود و تلاقی این موضوع با شیوع ویروس کرونا، رونق آن را کم کرده بود.

سال گذشته شهرستان فریدون‌شهر میانگین بارش برف چشمگیری داشت و فعالیت پیست هم در بازه زمانی طولانی‌مدتی ادامه داشت؛ بااین‌حال با کم‌شدن آمار مبتلایان به کرونا، امسال پیست اسکی شرایط ویژه‌تری خواهد داشت.

آن‌طوری که محمود یسلیانی، رئیس هیئت اسکی استان اصفهان می‌گوید، زمانی امکان بهره‌برداری از پیست اسکی فراهم می‌شود که برف تمام موانع طبیعی روی زمین را بپوشاند و احتمال آسیب‌دیدن به حداقل ممکن برسد. ازاین‌رو با ارتفاع تقریبی 60 سانتی‌متر پیست آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گفته او، بارش برف در فریدون‌شهر از اول دی آغازشده و کیفیت برف به‌گونه‌ای است که پیست استانداردهای لازم را پیداکرده است.بارش مناسب برف و شرایط سخت‌افزاری پیست فریدون‌شهر باعث شد تا تنها پیست استاندارد اسکی استان شرایط ویژه‌ای را تجربه کند.

یسلیانی در خصوص این موضوع می‌گوید: «در پی درخواست و پیگیری‌های فدراسیون اسکی و هیئت اسکی استان اصفهان، در پاییز سال جاری، برنارد گایراد، نماینده فدراسیون جهانی اسکی از زیرساخت‌های پیست اسکی فریدون‌شهر بازدید کرد و شرایط دریافت مجوز بین‌المللی در این پیست موردبررسی قرار گرفت.»

او ادامه می‌دهد: «خوشبختانه پیست اسکی فریدون‌شهر در رشته‌های آلپاین و اسنوبرد و در ماده اسلالوم و ژیان موردتأیید فنی فدراسیون جهانی اسکی قرار گرفت و گواهی‌نامه بین‌المللی این پیست صادر شد.»

آن طوری که یسلیانی می‌گوید، مواردی چون تراکم و کیفیت برف، ارتفاع و مسافت پیست و مسیر مسابقه عوامل مؤثری بودند که باعث تأیید پیست فریدون‌شهر از سوی فدراسیون جهانی شدند.رئیس هیئت اسکی استان اصفهان معتقد است با تکمیل این پیست و توسعه فنی این مجموعه، ظرفیت‌های بزرگی برای ورزش اسکی و زمستانی در کشور و استان اصفهان فراهم می‌شود.

ورزشکاران اسکی استان این روزها تمرین‌هایشان را در پیست فریدون‌شهر برگزار می‌کنند و روند استعدادیابی نیز در جریان است تا ورزشکاران مستعد برای آینده این رشته ورزشی تربیت شوند. به گفته یسلیانی، علاوه بر مسابقات استانی که در طول فصل اسکی برنامه‌ریزی‌شده، هیئت اسکی استان اصفهان درخواست میزبانی رقابت‌های کشوری را هم به فدراسیون ارائه کرده است.

او می‌افزاید: «با توجه به صدور گواهی‌نامه بین‌المللی برای این پیست، با هماهنگی فدراسیون و فدراسیون جهانی، قرار است یک رویداد بین‌المللی برای اولین‌بار در این پیست برگزار شود که این موضوع بستگی به تقویم فدراسیون دارد.»

آن طوری که یسلیانی می‌گوید، پیست اسکی فریدون‌شهر نیازمند امکانات جدیدی است تا پاسخ‌گوی همه علاقه‌مندان باشد و ضروری است مسئولان شهرستان و بهره‌بردار خصوصی پیست به‌دنبال تأمین منابع و نصب تله سیژ برای سهولت بیشتر در انتقال ورزشکاران اسکی باشند.

رئیس هیئت اسکی استان اصفهان ابراز امیدواری می‌کند با در اختیار بودن طولانی‌مدت پیست فریدون‌شهر و افوس و با برنامه‌ریزی چندساله برای اسکی، استان اصفهان یکی از سه استان برتر کشور در این رشته زمستانی باشد.

 

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده + 12 =