مروری بر مهم‌ترین رکوردهای ورزش بانوان

پرچم اصفهانی‌ها بالاست

ورزش بانوان استان اصفهان رکوردهای ویژه‌ای را در اختیار دارد که برخی در سطح کشوری اولین هستند و برخی دیگر در پهنه استانی برای نخستین بار به وقوع پیوسته‌اند تا پرچم بانوان اصفهانی همواره بالا باشد.

تاریخ انتشار: 10:42 - شنبه 1402/12/12
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
پرچم اصفهانی‌ها بالاست

به گزارش اصفهان زیبا؛ ورزش بانوان استان اصفهان رکوردهای ویژه‌ای را در اختیار دارد که برخی در سطح کشوری اولین هستند و برخی دیگر در پهنه استانی برای نخستین بار به وقوع پیوسته‌اند تا پرچم بانوان اصفهانی همواره بالا باشد.

رکورد شنی بانوان دیار نصف‌جهان که از بازی‌های آسیایی 1974 آغاز شد و بعدها در المپیک 1976 ادامه یافت، در بازی‌های آسیایی 2010 به اوج خود رسید و تا به امروز استمرار یافته که هرکدام از این اتفاقات در مقطعی نقش خبرسازی را ایفا کردند و در این گزارش به مهم‌ترین اتفاقاتی که ردپای بانوان اصفهانی در آن دیده می‌شود، می‌پردازیم:

اولین قهرمانی تیمی در بازی‌های آسیایی

اولین قهرمانی در بازی‌های آسیایی در ادوار این رقابت‌ها به سال 1974 باز می‌گردد که این رویداد آسیایی به میزبانی تهران برگزار شد و تیم شمشیربازی بانوان در اسلحه فلوره موفق به کسب مدال طلای تیمی شد که گیتی محبان و مریم آچاک دو بازیکن اصفهانی این تیم بودند که محبان یک مدال انفرادی نیز کسب کرد.

در آن زمان کسب سهمیه المپیک به روال فعلی مرسوم نبود و قهرمانی تیم فلوره در بازی‌های آسیایی، حکم به المپیکی شدن این تیم داد تا دو بانوی شمشیرباز اصفهانی این بار رکورد اولین رشته تیمی اعزامی به المپیک را به نام خودشان به ثبت برسانند.

سابقه حضور بانوان ایران در المپیک به ادوار قبل‌تر بازمی‌گشت، اما در ادوار گذشته در رشته‌های انفرادی و به‌صورت سهمیه اعطایی بود و در المپیک مونترال برای نخستین بار بانوان در یک رشته تیمی راهی بزرگ‌ترین فستیوال ورزشی دنیا شدند و برای نخستین بار در ورزش اصفهان نیز بانوان ورزشکارش تجربه المپیک را به دست آوردند.

اولین قهرمانی انفرادی در بازی‌های آسیایی

از بازی‌های آسیایی 1974 تا 2010 بانوان ورزشکار ایرانی در بازی‌های آسیایی نتوانستند بر سکوی قهرمانی بایستند تا اینکه در گوانگجو، خدیجه آزادپور ووشوکار اصفهانی طلسم مدال نگرفتن چهار دهه‌ای را شکست و با شکست تمام حریفان به مدال طلا رسید که این مدال نخستین قهرمانی بانوان ورزشکار کشورمان و همچنین اصفهان در یک رشته انفرادی در بازی‌های آسیایی بود و مسیر را برای قهرمانی‌های بعدی بانوان ورزشکار هموار کرد. کار بزرگ آزادپور در آن مقطع در ورزش ایران سروصدای زیادی ایجاد کرد و تا مدت‌ها این ووشوکار استان مهمان برنامه‌های تلویزیونی و رویدادهای ورزشی و غیرورزشی بود.

اولین قهرمانی یک رشته گروهی در بازی‌های آسیایی

با وجودی که تیم فلوره بانوان ایران مدال قهرمانی بازی‌های آسیایی را داشت، اما در رشته‌های گروهی تنها رهاورد ورزش بانوان کشورمان مدال برنز رشته والیبال بود تا اینکه تیم کبدی بانوان به عنوان رشته‌ای نوپا که سابقه چندانی هم در بازی‌های آسیایی نداشت، موفق به کسب مدال برنز و نقره در دو دوره متوالی شد، اما اوج کار بانوان کبدی‌کار به بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018 بازمی‌گشت که تیم دختران ایران با شکست هند که قدرت بلامنازع این رشته در دنیا محسوب می‌شود، بر سکوی اول قاره کهن ایستاد. رؤیا داودیان و سمیرا عطاردیان دو نماینده کبدی استان در این تیم بودند تا سهمی از این رکوردشکنی به ورزش اصفهان برسد. تیم ملی کبدی بانوان کشورمان در بازی‌های آسیایی هانگژو نتوانست از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند و درحالی‌که رؤیا داودیان سهم حداقلی نصف جهان در تیم ملی بود، به مدال برنز دست پیدا کرد.

اولین و دومین سهمیه المپیکی ورزش اصفهان

پس از المپیک مونترال نزدیک به چهار دهه طول کشید تا یک‌بار دیگر بانوان اصفهانی فرصت حضور در رویداد بزرگ المپیک را به دست بیاورند. در مسابقات انتخابی المپیک 2016 ریو، گلنوش سبقت الهی موفق شد در رشته تیراندازی سهمیه المپیک را به دست بیاورد و با بهترین‌های این رشته از سراسر دنیا رقابت کند. سبقت الهی برای المپیک توکیو و پاریس نیز شانس کسب سهمیه را داشت که در توکیو به این مهم دست پیدا نکرد و برای پاریس نیز در چند رویداد انتخابی که شرکت کرده، به سهمیه دست نیافته است؛ اما این بار نیز یک رکورد دیگر در ورزش اصفهان از سوی بانوان به ثبت رسید و فاطمه امینی، سهمیه رشته تیراندازی برای المپیک پاریس را کسب کرد تا دو سهمیه به‌دست‌آمده تاریخ ورزش اصفهان تا بدین جا متعلق به یک رشته ورزشی باشد. برای المپیک توکیو، فرزانه فصیحی با کسب سهمیه یونیورسالیتی (که از سوی کمیته بین‌المللی المپیک در اختیار ورزشکارانی قرار می‌گیرد که در مسابقات انتخابی سهمیه به دست نیاورده‌اند) در این رویداد بزرگ شرکت کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

15 + هفت =