نگاهی به مهم‌ترین رویدادهای شهرهای جهان درباره شهر هوشمند

رویدادهای هوشمند

Flow در روان‌شناسی، حالت ذهنی ویژه‌ای هنگام انجام یک کنش است که در آن کنشگر طوری روی یک کار متمرکز شود که در حس پایبندی کامل به آن کار و خشنودیِ فرایند انجام کار غوطه‌ور شود.

تاریخ انتشار: 09:48 - پنجشنبه 1402/12/24
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
رویدادهای هوشمند

به گزارش اصفهان زیبا؛ Flow در روان‌شناسی، حالت ذهنی ویژه‌ای هنگام انجام یک کنش است که در آن کنشگر طوری روی یک کار متمرکز شود که در حس پایبندی کامل به آن کار و خشنودیِ فرایند انجام کار غوطه‌ور شود.

درواقع زمانی که شما مشغول انجام یک کار می‌شوید، برای مثال، مشغول حل‌کردن یک جدول سودوکو می‌شوید، تا زمانی که چیزی تمرکز شما را به هم نزده است، شما در Flow آن کار قرار دارید. در بعضی از مشاغل مثل برنامه‌نویسی Flow برای انجام کار یک ضرورت است؛ برای مثال، درباره برنامه‌نویسی حدود پانزده دقیقه زمان می‌برد تا شما وارد Flow برنامه‌نویسی شوید و زمانی که موضوعی خارجی حواس شما را پرت کند، مجددا به زمانی نیاز دارید تا در Flow کار قرار بگیرید.

خواندن همین متن یا یک کتاب هم نیاز به غرق‌شدگی از همین جنس دارد؛ زیرا پیوست قبل و بعد ماجرا و یافتن ارتباط میان اجزا نیازمند چنین نوع تمرکزی است.

شاید بتوان گفت که رخ‌دادن برخی از تغییرات هم نیاز به‌نوعی از این غرق‌شدگی دارد. اگر بخواهیم واقعا به شهر هوشمند برسیم، به‌عنوان مدیر شهری دو روش پیش رو داریم: یکی، روش غیرتمرکزی و مقطعی و استفاده از شهر هوشمند به‌عنوان یک ابزار رفع تکلیف و حل یک چالش مقطعی است؛ در روش دیگر، به‌طور کامل روی شهر هوشمند تمرکز کرده و به یافتن چالش‌ها و ارتباط میان آن‌ها و ایجاد راهکارهای جامع اقدام می‌کنیم.

در مدل اول سریعا سعی می‌کنیم چالش پیش‌آمده را به‌وسیله سفارش یک نرم‌افزار حل‌وفصل کنیم و در مدل دوم راهکارهای مختلف را با توجه به تجربه‌های مشابه بررسی می‌کنیم و جوانب فرهنگی و اجتماعی آن را در نظر می‌گیریم و از شروع فرایند رفع چالش تا تمام پیش‌نیازها برای موفقیت آن راهکار را موردارزیابی قرار می‌دهیم و برای آن برنامه می‌کنیم.

یکی از راه‌هایی که می‌توان جو مدیریت شهری را در معرض این Flow شهر هوشمند قرار داد، ایجاد رویدادهای مستمر و ارجاع‌های مدام به مسئله شهر هوشمند است. بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا سعی می‌کنند در موضوع‌های گوناگون به‌عنوان مرجع هویتی شناخته شوند؛ مثلا یک شهر سعی می‌کند با برگزاری مدام مسابقات و رویدادهای رباتیک، شهری دیگر با برگزاری مسابقات بزرگ آشپزی و یک شهر دیگر با برگزاری مسابقات بازی‌های رایانه‌ای این هویت را برای خود ایجاد کند.

شاید بتوان از این ترفند برای بخشی از فرایند نهادینه‌کردن شهر هوشمند در اصفهان استفاده کرد. یکی از لوازم شهر هوشمند ایجاد بستر مشارکت عمومی برای شهروندان و متخصصان است تا آن‌ها در تبدیل شهر به یک شهر هوشمند نقش ویژه‌ای داشته باشند. خود این موضوع علاوه بر ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای شهروندان، کمک می‌کند بخشی از فرایند موفقیت پروژه‌های شهر هوشمند به خود شهروندان واگذار شود. در نمونه‌هایی که قبلا در همین صفحه بررسی کردیم، شهر هوشمند آمستردام مثال خوبی است. آمستردام دو اتفاق را در این زمینه رقم زده است: یکی اینکه، بسیاری از اطلاعات آماری شهر را که به‌ وسیله‌های گوناگون جمع‌آوری‌شده و می‌توان روی آن‌ها کارهای تحلیلی انجام داد، به‌صورت آزاد در اختیار عموم قرار داده است. از طرف دیگر، بستری ایجاد کرده است تا اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند به شکل شفاف اقدام به انتشار راهکارها و پیشنهادهای خود برای شهر هوشمند آمستردام کنند.

این مدل می‌تواند به شیوه‌های گوناگون اجرا شود؛ برای مثال، رویدادی را در نظر بگیرید که اطلاعات آماری مرتبط با یک چالش را مطرح می‌کند و ازطرفی، از تیم‌ها و اشخاص مختلف دعوت می‌کند تا در یک رویداد چندروزه اقدام به ارائه راهکار قابل‌اجرا برای حل آن چالش به‌وسیله راهکارهای شهر هوشمند کنند.

در ادامه، لیستی از رویدادهای شهر هوشمند پیش رو در جهان را بررسی خواهیم کرد.

Smart City Expo – Dubai 2024

این رویداد دوروزه در ۲۲ و ۲۳ آپریل با دوهزار بازدیدکننده و ۱۰۰ غرفه در دبی برگزار می‌شود و موضوع آن، ترندهای فناوری آینده و همچنین تغییراتی است که متاورس می‌تواند در آینده تجارت ایجاد کند؛ همچنین حمل‌ونقل هوشمند، امنیت سایبری، هوش مصنوعی، هواپیماهای بدون سرنشین، سلامت هوشمند، رباتیک، اتوماسیون، شبکه هوشمند و تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ برای حکمرانی هوشمند سایر موضوع‌های کنفرانس‌های این رویداد است.

بلیت ورودی این رویداد از ۹۵ دلار شروع می‌شود؛ همچنین قیمت غرفه‌ها در این رویداد از چهارهزار دلار شروع می‌شود.

Smart City Summit & Expo 2024

این رویداد از ۱۹ تا ۲۲ مارس در چین برگزار خواهد شد و حدودا سابقه‌ای ۱۰ساله دارد. هدف اصلی این رویداد، ارتباط مستقیم بیزینس‌های مرتبط با شهر هوشمند با یکدیگر است و به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود. مراقبت‌های بهداشتی هوشمند، حمل‌ونقل و پایداری ساختمان ازجمله موضوع‌های مرتبط با این رویداد  است.

International Conference on Recent Trends in Machine Learning, IOT, Smart Cities & Applications 2024

این رویداد دوروزه نیز ۲۸ و ۲۹ مارس در هند برگزار خواهد شد. همان‌طور که از نام این رویداد پیداست، هدف اصلی آن، کنفرانس‌هایی درباره ترندهای اخیر در یادگیری ماشینی، اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند و برنامه‌های کاربردی است. این کنفرانس محلی برای دانشمندان، محققان و نهادهای مردمی برای بحث و تبادل‌نظر و تبادل نتایج تجربی یا نظری و طرح‌های جدید و کارهای در حال انجام پیرامون موارد بالا خواهد بود و مخاطب اصلی آن دانشجویان و محققان هستند.

World Class Digital Transformation & Innovation 2024

این رویداد دوروزه در ۲۱ و ۲۲ مارس در آلمان برگزار خواهد شد و شامل کارگاه‌ها و جلسه‌های پرسش و پاسخ است. تحول دیجیتال در کلاس جهانی عنوان و موضوع این رویداد دوروزه است.

Smart Future Expo 2024

این رویداد از ۱۳ تا ۱۵ می در ریاض عربستان برگزار خواهد شد. هدف این رویداد نیز بررسی فرصت‌های اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و داده‌ها برای حل چالش‌های شهر هوشمند و توسعه شهر هوشمند است. این رویداد نیز با تخمین ۱۵هزار بازدیدکننده و ۷۵ غرفه برگزار خواهد شد.

Parking Industry Exhibition 2024

این رویداد ۱۰ تا ۱۴ مارچ در آمریکا برگزار خواهد شد.نمایشگاه صنعت پارکینگ شهرهایی را که پارکینگ هوشمند و شهرهای هوشمند را ادغام کرده‌اند به نمایش می‌گذارد و راه‌هایی را برای مدیران پارکینگ در بخش‌های مختلف پیشنهاد می‌دهد تا بخشی از جنبش شهرهای هوشمند باشند.

Smart Cities West Africa 2024

این رویداد ۷ تا ۹ می در نیجریه برگزار خواهد شد. شهرهای هوشمند غرب آفریقا یک نمایشگاه در غرب آفریقاست که بر امنیت، آتش‌سوزی، ایمنی و مدیریت ساختمان تمرکز دارد. هدف آن، این است که مرکز دیجیتال در منطقه برای ایده‌های نوآورانه و نقشه راه دولتی برای ایجاد شهرهای هوشمند است. این رویداد راه‌حل‌های فناوری هوشمند را با برنامه‌ریزان شهری و سازمان‌هایی که به‌دنبال کارایی پایدار و توسعه شهری در غرب آفریقا هستند، مرتبط می‌کند. میزان مشارکت در این رویداد ۲۰ تا ۵۰هزار بازدیدکننده و بیش از ۵۰۰ غرفه تخمین زده‌ شده است.

International Conference on Internet of Things and Smart City 2024

این رویداد با محوریت کنفرانس‌ها از ۲۲ تا ۲۴ مارس در چین برگزار می‌شود.

چهارمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیا و شهر هوشمند در شهر Luoyang چین برگزار می‌شود. این کنفرانس مقالات اصلی و چاپ‌نشده را می‌پذیرد. موضوع‌های موردتوجه برای ارسال شامل، اما نه محدود به: امنیت داده‌ها و حفاظت از حریم خصوصی، اینترنت اشیا، الگوریتم تلفیق کلان‌داده‌ها، ذخیره‌سازی و استخراج کلان‌داده‌های اینترنت اشیا، هم‌گرایی اینترنت اشیای صنعتی و کلان‌داده‌ها، محاسبه‌های شهری و کلان‌داده‌ها خواهد بود.

رویدادهای فراوان دیگری در شهرهای متنوع دنیا نیز در حال برگزاری است که اشاره به همه آن‌ها در اینجا امکان‌پذیر نیست؛ اما آنچه مشهود است، رقابت شهرهای هوشمند مختلف برای جذب افراد و شرکت‌های علاقه‌مند به این حوزه است. برگزاری این رویدادهای هدفمند با محوریت غرفه‌ها و کنفرانس‌ها و مسابقات در اصفهان می‌تواند اصفهان را بیش‌ازپیش در مسیر صحیح تبدیل‌شدن به یکی از اولین شهرهای هوشمند بلوغ‌یافته ایران تبدیل کند؛ همچنین ایجاد فرصت‌های شغلی و تجاری مهم و به‌روز برای شهر و شهروندان را فراهم می‌کند و می‌تواند اصفهان را به الگویی مناسب در این زمینه در کشور تبدیل کند؛ مخصوصا اینکه اصفهان یک شهر مهم توریستی محسوب می‌شود و با ایجاد این رویدادهای بین‌المللی و کشوری می‌توان با یک تیر دو نشان را مورد هدف قرار داد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 − 3 =