درخشش اصفهانی‌ها در ایساتیس یزد

شامگاه جمعه، هفتم بهمن 1401، مراسم اختتامیه شصت‌وپنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد-ایساتیس، در سالن شهید آوینی شهرداری یزد برگزار شد.

تاریخ انتشار: 03:14 - پنجشنبه 1401/11/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
درخشش اصفهانی‌ها در ایساتیس یزد

شامگاه جمعه، هفتم بهمن 1401، مراسم اختتامیه شصت‌وپنجمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یزد-ایساتیس، با حضور حبیب ایل‌بیگی، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی آذرپندار، مدیرعامل انجمن سینمای جوان، مهران فاطمی، استاندار یزد و جمعی از دیگر مسئولان در سالن شهید آوینی شهرداری یزد برگزار شد. ایساتیس

این جشنواره که یک جشنواره منطقه‌ای است، بعد از یک دوره وقفه و تعطیلی کوتاه طی چهار روز به میزبانی یزد برگزار شد و آثار خود را در دو بخش اصلی فیلم کوتاه و عکس برای مخاطبان اکران کرد. درمجموع ۹۴۲ اثر به دبیرخانه این جشنواره رسید که تعداد 422 اثر در بخش فیلم کوتاه شرکت کردند و 64 اثر در قالب عناوین داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی به بخش رقابت این دوره از جشنواره راه یافتند. ایساتیس

در بخش عکس نیز تعداد 520 اثر توسط دبیرخانه جشنواره دریافت شد که پس از داوری 20 اثر به مرحله رقابت راه یافتند. این جشنواره با حضور یکصد تن از هنرمندان استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، هرمزگان، کرمان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، قم و یزد برگزار شد. ایساتیس

داوران بخش فیلم این جشنواره شامل سیدجلال دهقان اشکذری، سهیلا پورمحمدی، ابوذر حیدری، مجتبی قاسمی، آرش رستاخیز، حسین ریگی و عباس خسروی‌نژاد بودند. اما آنچه بسیار حائز اهمیت است، کسب توفیق فیلم‌سازان اصفهانی در اختتامیه این جشنواره است؛ به طوری که مهم‌ترین جوایز این جشنواره در شب اختتامیه به آنان اختصاص یافت و به نوعی فیلم‌سازان اصفهانی درخشش خود را در جشنواره‌ها بار دیگر در یزد تکرار کردند.

در بخش بهترین فیلمنامه تألیفی لوح افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به فردین انصاری‌نژاد برای فیلم «کرمچاله» از اصفهان اهدا شد. در بخش بهترین فیلمبرداری نیز لوح افتخار و مبلغ 100میلیون ریال به علی حسین‌زاده برای فیلم‌های داستانی «آبا» و «انسان» از اصفهان اختصاص یافت.
در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی لوح افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به امیر رستمی برای فیلم «خانه دورافتاده» از اصفهان اهدا شد. لوح افتخار بهترین صدای فیلم و مبلغ 100 میلیون ریال به مصطفی بهمنی برای صدابرداری فیلم داستانی «آبا» از کاشان و همچنین لوح افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به رامین ابوالصدق برای صداگذاری فیلم داستانی «آبا» از کاشان اهدا شد.

تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال در بخش بهترین فیلم پویانمایی به حسن دهقاندوست برای فیلم «همه دیوارها کوتاه‌اند» از اصفهان اهدا شد.در بخش بهترین کارگردانی فیلم داستانی تندیس جشنواره، لوح افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به زیور حجتی برای فیلم «زنان لجمن» از اصفهان اهدا شد. این فیلم که رویکردی متفاوت و مستقل درباره جنگ دارد، پیش‌تر نیز در جشنواره‌های خارجی مورد توجه قرار گرفته بود.

تندیس جشنواره و لوح افتخار بهترین فیلم جشنواره به همراه مبلغ 250 میلیون ریال به سید احسان طالقانی اصفهانی برای فیلم داستانی «کرمچاله» از اصفهان اختصاص یافت. این فیلم اولین تجربه سیداحسان طالقانی در مقام کارگردان است. او پیش‌تر نام خود را با حرفه تدوین شناسانده بود.

ستارگان اصفهانی شایسته توجهات بیشتر ایساتیس

نکته قابل تأمل آن است که اصفهان با این همه ظرفیت خوب فیلم‌ساز جوان، چگونه می‌تواند این فرصت را مغتنم بشمارد و از آن بهره ببرد. حال که این درخشش به همگان استعداد و ظرفیت خوب فیلم‌سازان اصفهانی را شناسانده، شاید بهتر باشد که مسئولان فرهنگی‌هنری شهر بهترین فرصت خود را در استفاده از این ظرفیت از دست ندهند و حمایت‌های خود را از این جوانان بیشتر و بیشتر کنند.

البته ناگفته نماند که بخش قابل توجهی از این آثار نیز با حمایت ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی هنری شهر اصفهان توانسته‌اند به آنچه می‌خواهند برسند؛ اما اصل مطلب این است که هرچند این حمایت‌ها خوب و قابل تقدیر است، برای چنین ظرفیتی هنوز هم جای بیشتر شدن و بهتر شدن دارد.

کلید حل بسیاری از معضلات شهری اصفهان می‌تواند در دست این فیلم‌سازان قرار بگیرد و ارگان‌ها و سازمان‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و… اصفهان می‌توانند بخش عمده‌ای از اهداف خود را با حمایت از این فیلم‌سازان جامه عمل بپوشانند.امروزه با گسترش و مورد توجه قرار گرفتن رسانه جای تردید نیست که سینما به‌عنوان یک رسانه پرقدرت، توانایی فرهنگ‌سازی یا حل تعارضات و هنجار‌های فرهنگی را خواهد داشت.

توجه به این نکته و همان‌طور که گفته شد، استفاده از ظرفیت خوب این فیلم‌سازان می‌تواند راهی جدید و پر بازده را برای استان زیبای اصفهان و در نهایت کشور عزیزمان ایران بسازد که آیندگان را بر تقدیر و تحسین ما قانع سازد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 − سه =