سال گذشته سال پر باری برای بازار موبایل بود و حدود 15 میلیون اسمارتفون از برندهای مختلف وارد کشور شد تا کمبودی در بازار وجود نداشته باشد. در بین موبایلهای وارداتی، نیمی از دستگاهها به برند سامسونگ تعلق دارد و سه محصول این شرکت کرهای، پرفروشترین موبایلهای بازار در سال 98 محسوب میشوند. پس از سامسونگ، نوکیا با عرضه محصولات کلاسیک خود فروش بالایی را تجربه کرد. رتبه سوم و چهارم واردات و فروش اسمارتفونها در کشور نیز به ترتیب به شرکتهای چینی هوآوی و شیائومی اختصاص دارد. میزان واردات موبایلهای اپل نیز تنها 5 درصد محاسبه شد. گزارشهای دریافتی از سامانه همتا نشان می دهد مصرف سالانه موبایل درکشور به طور متوسط حدود ۱۴ میلیون دستگاه با ارزش میانگین ۱۵۰ دلار است که سال گذشته بیش از نیاز مردم یعنی 15 میلیون دستگاه موبایل با برندهای مختلف در طول 12 ماه سال وارد کشور شد.
افزایش واردات
واردات موبایلهای هـوشمند طبق آمار واردات و مصرف موبایل تا پایان سال ۹۸ نسبت به سال قبل بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است. انجمن واردکنندگان موبایل تعداد موبایلهای وارد شده در سال گذشته را ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه اعلام کرد، نزدیک به 14 میلیون از این دستگاهها به فروش رسیده و توسط مصرفکنندگان در سامانه همتا فعال شده است. همچنین شیوع کرونا و توقف واردات نیز مانع واردات موبایل به کشور نشد و در اسفند سال ۹۸ حدود یکمیلیون و 500 هزار دستگاه موبایل از طریق مسافری یا به اصطلاح چمدانی وارد کشور شد و اکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزار عدد از این اسمارتفونها به ثبت رسیده است. در مقابل انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، تعداد واردات موبایل از ابتدای سال ۹۹ تا نیمه اردیبهشت را فقط ۷۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد که این میزان جوابگوی مصرف ماهانه کشور (حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه) نیست.
سامسونگ در صدر فروش
میزان واردات موبایل با برندهای مختلف در کشور یکسان نیست و براساس گــزارشهای دریافتی از سامانه همتا، سامسونگ با ۵۶ درصد، بیشترین سهم را در بازار موبایل کشور در اختیار دارد. بررسی ثبت اسمارتفونهای سامسونگ در سامانه همتا نشان میدهد سه محصول A10، A10s و A50 پرفروشترین موبایلهای هوشمند در بازار بوده اند.A10 در مقایسه با سه اسمارت فون دیگر سختافزار و کارایی ضعیفتری دارد، ولی با قیمت مناسبی یعنی حدود دو میلیون و 500 هزار تومان به فروش میرسد. A10s نسل جدید و نمونه ارتقایافته A10 محسوب میشود و دو دوربین اصلی آن بهروزتر شده است، همچنین سامسونگ برای آن باتری قدرتمندتری تعبیه کرده است. A10s با قیمت نزدیک به سه میلیون تومان عرضه میشود. A50 در شمار محصولات جدید و با کیفیت سامسونگ با قیمت پنج میلیون تومان قرار میگیرد.
نوکیا در سکوی دوم
سال گذشته محصولات نوکیا پس از سامسونگ فروش بالایی داشتند و سهم 17 درصدی در بازار موبایل کشور به نوکیا اختصاص میگیرد. نوکیا به واسطه فروش محصولات قدیمی خود موفق به کسب سهم 17 درصدی در بازار موبایل شد. نوکیا Ds106 در گروه موبایلهای ساده و کلاسیک از نسل 1200 قرار میگیرد و با قیمت 320 هزار تومان فروش بالایی را در ایران تجربه کرد. صفحه نمایش رنگی 1.8 اینچی، 4 مگابایت رم و باتری با ظرفیت 800 میلیآمپر ساعت از ویژگیهای Ds106 است.
هوآوی در سکوی سوم
رتبه سوم واردات موبایل به کشور با سهم 9 درصدی به برند هوآوی تعلق میگیرد. محصولات هوآوی به واسطه قیمت پایین و امکانات بالا در چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفتهاند، ولی اسمارتفونهای این برند چینی برخلاف سامسونگ و نوکیا به یک میزان به در سال گذشته فروخته شدند و نمیتوان مانند گلکسی A10 و… مدلی با بیشترین فروش را در بین محصولات هوآوی معرفی کرد. همچنین سهم فروش موبایلهای آنر در بازار موبایل به حدود 3 درصد میرسد و رتبه ششم را در بین برندهای خارجی دارد.
شیائومی در سکوی چهارم
سهم واردات و فروش موبایلهای شیائومی در کشور به 7 درصد میرسد که در مقایسه با یکیدو سال گذشته روند مصرف و واردات محصولات این برند چینی رشد قابل توجهی در بازار ایران داشته است. شیائومی مدلهای متنوعی از موبایلهای هوشمند مقرون به صرفه را تولید میکند و با افزایش گزینههای انتخابی خریداران، فروش اسمارتفونهای این برند بیشتر شده است.
اپل درسکوی پنجم
تحریمهای اپل در چند سال گذشته باعث شده موبایلهای این شرکت آمریکایی در ایران کارایی بالایی نداشته باشند و به دنبال این اتفاق کاربران کمتری زیربار خرید اسمارتفونهای اپل میروند. سهم واردات و فروش محصولات اپل در بازار ایران در سال گذشته تنها 5 درصد بود. هرچند قیمت زیاد موبایلهای این برند نیز در کاهش میزان فروش آنها بیتاثیر نیست، زیرا باید برای خرید پرچمدار آن یعنی iPhone 11 Pro، 27 میلیون تومان هزینه کرد.