میلیونها نفر برای شرکت در طرح قرعهکشی خودرو ثبتنام کردند تا یک رکورد بزرگ در این زمینه ثبت شود، البته حذف پیشپرداخت ابتدایی برای ثبتنام باعث شد تعداد ثبتنامکنندگان افزایش چشمگیری پیدا کند. پیش از این ثبتنامکنندگان باید بخشی از قیمت خودرو را قبل از قرعهکشی پرداخت میکردند؛ ولی وزارت صنعت این محدودیت را حذف کرد تا هرکسی به فکر امتحان کردن شانس خود بیفتد. افراد زیادی حتی تمام افراد خانواده خود را ثبتنام کردهاند تا شاید یکی از آنها برنده این طرح شود که نتیجه آن ثبت بیش از پنج میلیون نفر متقاضی برای خودرو بود؛ حالا شانس برنده شدن خودرو برای هر نفر کمتر از نیم درصد است. براساس آخرین آمار اعلام شده برای خرید 25 هزار محصول ایرانخودرو و سایپا، بیش از پنج میلیون و 500 هزار نفر ثبتنام کردهاند، البته این آمار تا 12 خرداد است و احتمال رشد آن وجود دارد. منابع غیر رسمی حتی از هفت یا هشت میلیون نفری شدن ثبتنامکنندگان در این طرح میگویند؛ ثبتنامی که بالاترین تقاضا در آن برای پژوپارس TU5 است. حدود دو میلیون و 500 هزار نفر فقط برای خرید پژوپارس TU5 ثبتنام کردهاند. به هرحال اگر آمار آخر ثبتنام خودرو همین پنج میلیون و 500 هزار نفر و جمعیت ایران 83 میلیون و 575 هزار نفر باشد، امروز حدود 6.5 درصد مردم متقاضی خرید خودرو هستند، البته افراد زیادی هم به دلیل شلوغ بودن این طرح، تاخیر در تحویل و مسائل دیگر موفق به ثبتنام نشدند.
ظرفیت خودروسازی
رکورد تولید خودرو در ایرانخودرو شکسته شده و گزارشهای مالی این شرکت نشان میدهد تنها در طول اردیبهشت، 51 هزار و 455 هزار خودرو تولید کردهاند. آمار تولید خودرو در سایپا نیز صعودی شده است؛ ولی اگر تمام 51 هزار خودروی تولیدی پژوپارس TU5 باشد، 49 ماه یعنی بیش از چهار سال زمان میبرد تا تقاضای دو میلیون و 500 هزارتایی پژوپارس را پاسخ دهد؛ با فرض ثابت ماندن تقاضا و برای تحویل پنج میلیون خودرو به ثبتنامکنندگان، بیش از هشت سال زمان میبرد. نه تنها ایرانخودرو و سایپا، بلکه بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ خودرو در سطح جهان نیز توانایی تولید چنین حجمی را در یک سال ندارند. حتی آمار فروش و تقاضای محصولات اروپایی نیز بسیار کمتر از ایرانخودرو و سایپاست. شرکت رنو در سال 2018 با وجود صرف میلیونها دلار برای تبلیغ و رعایت بالاترین استانداردهای کیفیت، موفق به فروش تنها سه میلیون و 800 هزار خودرو شد. خود شرکت پژوی فرانسه با وجود تولید محصولاتی به مراتب باکیفیتتر و بهروزتر از پژوپارس؛ اما برای هیچکدام از محصولاتش در طول سال میلادی گذشته تقاضای دو میلیون و 500 هزارتایی نداشته است. البته تقاضای پنج میلیون و 500 هزارتایی برای اتومبیل درحالی رقم میخورد که خودروسازان تعداد زیادی از محصولات خود را پیش از این پیشفروش کردهاند. پیش از طرح قرعهکشی خودرو، نمایندگان مجلس از پیشفروش بیش از یک میلیون خودرو توسط خودروسازان خبر داده بودند. با وجود این، خودروسازان اگر چند سال بیوقفه کار کنند، احتمال تحویل پیشفروشهای قبلی وجود دارد. ایرانخودرو حتی برای تحویل اسفند سال 1400 هم خودرو پیشفروش کرده است!
پیشفروش با موعد 90 روزه!
ایرانخودرو و سایپا مدعی شدهاند برندگان در قرعهکشی 90 روز بعد اتومبیل خود را تحویل میگیرند؛ ولی سال گذشته در فروشهای فوری با تحویل 30 روزه، تاخیری تا شش ماه وجود داشت. دفاتر نمایندگیها در پاسخ به اعتراض ثبتنامکنندگان پاسخ میدادند 30 روز کاری تقریبا برابر با 90 روز معمولی است، با این شرایط احتمال تاخیر تحویل تا 9 ماه برای برندگان قرعهکشی وجود دارد. در هرصورت اگر روند تحویل مانند یکی دو سال گذشته باشد، احتمال تحویل سرموعد سه ماه وجود ندارد. امروز افرادی از نمایندگیها خودرو دریافت میکنند که زمستان یا پاییز گذشته باید تحویل میگرفتند. سال گذشته فروش فوری و تحویل 30 روزه در اتومبیلهایی مانند دنا و پژو 207 حتی با شش ماه تاخیر تحویل متقاضیان شد.
همه چشمانتظار قرعهکشی
قرعهکشی ایرانخودرو امروز شنبه و سایپا فردا یکشنبه انجام خواهد شد. برندگان طی 72 ساعت از طریق پیامک مطلع خواهند شد و 48 ساعت برای تکمیل وجه زمان دارند. آنها باید تمام قیمت ماشین را یکجا بپردازند و خبری از سود مشارکت نخواهد بود. قرعهکشی توسط نهادهای ناظر انجام خواهد شد و خودروسازان در آن تاثیر چندانی ندارند. شانس همه شرکتکنندگان برای حضور در این قرعهکشی برابر است و به طور متوسط برای هر خودرو 220 نفر ثبتنام کردهاند. شانس برندهشدن خودرو برای هر نفر کمتر از نیم درصد است؛ ثبتنامکنندگان محصولات سایپا به مراتب شانس بالاتری برای برنده شدن در این طرح دارند و درمقابل شانس برنده شدن برای متقاضیان خودرو پژوپارس TU5 کمتر از یکهزارم درصد است.