جانشینان کی‌روش به‌خط شدند

بحث تغییر کی‌روش تقریبا از پایان بازی ایران و آمریکا و حذف تیم ملی ایران از جام جهانی مطرح بود و مهدی تاج، رئیس فدراسیون، هم تلویحا از این موضوع صحبت و حتی نام چند مربی داخلی را هم به‌عنوان گزینه مطرح کرد.

تاریخ انتشار: 23:37 - شنبه 1401/11/15
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
جانشینان کی‌روش به‌خط شدند

با بسته‌شدن پرونده همکاری کارلوس کی‌روش، پرونده انتخاب سرمربی تیم ملی روی میز هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال باز شده است و رسانه‌ها نیز با گمانه‌زنی‌های گوناگون به بررسی گزینه‌های احتمالی می‌پردازند.

مشخص‌نبودن وضعیت ادامه همکاری با سرمربی پرتغالی باعث شده بود تا بحث انتخاب سرمربی جدید تیم چندان جدی گرفته نشود و بیشتر کارشناسان فوتبال پیش‌بینی می‌کردند مسئولان فدراسیون و در رأس آن‌ها مهدی تاج، کماکان تمایل به همکاری با این مربی وجود دارند و اسامی مربیانی که مطرح شد، صرفا برای سرگرم‌شدن افکار عمومی بوده است.

اما به توافق‌رسیدن کی روش با فدراسیون قطر برای بر عهده‌گرفتن هدایت این تیم، باعث شد تا دیگر چاره‌ای به جز انتخاب سرمربی جدید برای مدیران فدراسیون باقی نماند.

بحث تغییر کی‌روش تقریبا از پایان بازی ایران و آمریکا و حذف تیم ملی ایران از جام جهانی مطرح بود و مهدی تاج، رئیس فدراسیون، هم تلویحا از این موضوع صحبت و حتی نام چند مربی داخلی را هم به‌عنوان گزینه مطرح کرد.

امیر قلعه‌نویی، علی دایی، جواد نکونام و فرهاد مجیدی سه گزینه‌ای هستند که نام آن‌ها برای سرمربیگری تیم ملی مطرح شده و اگر بنا به انتخاب یک مربی ایرانی باشد، یکی از این گزینه‌ها روی نیمکت تیم ملی خواهد نشست.

قلعه‌نویی که چند فصلی است سکان‌دار تیم گل‌گهر سیرجان است، در یک مقطع سرمربی تیم ملی بوده؛ اما هنوز بعد از سال‌ها هر زمانی فرصتش فراهم شود، ؛از بانیان برکناری‌اش گلایه دارد.

انتخاب دوباره قلعه‌نویی مخالفان زیادی دارد و بعید است افکار عمومی این مربی با تفکرات سنتی‌اش را بپذیرد.علی دایی هم که یک دوره سرمربی تیم ملی بوده، سال‌هاست از چرخه مربیان خارج شده و با توجه به اینکه تیم‌های باشگاهی نیز تمایلی برای همکاری با او ندارند، بعید است مدیران فدراسیون با او مذاکره کنند و در حد تنها یک نام مطرح شده است.

جواد نکونام که به همراه تیم فولاد خوزستان عملکرد خوبی داشته، برای دستیاری کی‌روش در جام جهانی پیشنهاد فدراسیون را قبول نکرد؛ اما بحث سرمربیگری تیم ملی متفاوت است و احتمال اینکه نکونام عهده‌دار این مسئولیت شود، دور از ذهن نیست.

فرهاد مجیدی هم بعد از قهرمانی با استقلال، راهی لیگ امارات شد تا برای اولین بار یک مربی ایرانی در چنین سطحی مربیگری کند. مجیدی سابقه چندانی در مربیگری ندارد و معلوم نیست بحث پیشنهاد به او جدی است یا صرفا احترام به عملکرد خوب او بوده است.

با توجه به اینکه سرمربیان داخلی هیچ‌کدام گزینه‌های مناسبی برای سرمربیگری تیم ملی نیستند، احتمال اینکه یک بار دیگر سرمربی خارجی روی نیمکت تیم ملی بنشیند زیاد است.

هکتور کوپر، اروه رنار و استراماچونی مربیانی هستند که نام آن‌ها در این مدت مطرح شده است. از این جمع سال‌هاست که رنار گزینه بالقوه هدایت تیم ملی ایران است که البته تاکنون بالفعل نشده است.

سبک بازی مراکش در جام جهانی 2018 و خصوصیات این مربی، مدیران فدراسیون فوتبال را وسوسه کرد تا او را جانشین کارلوس کی‌روش کنند. این مربی حتی در جریان جام ملت‌ها مذاکراتی با فدراسیون داشت؛ اما از آنجایی که با تیم مراکش قرارداد داشت، ایران با ویلموتس به توافق رسید.

رنار پس از دوره همکاری با مراکش، سرمربی عربستان شد و پیروزی این تیم در جام جهانی و مقابل آرژانتین با هدایت این تیم مربی انجام شد؛ با این حال سعودی‌ها در رده چهارم گروه قرار گرفته و از صعود بازماندند تا درباره ادامه همکاری با این مربی تردیدهایی به وجود بیاید.

گفته می‌شود رنار تصمیم به فسخ قراردادش با تیم عربستان گرفته؛ اما قصد او همکاری باتیم ملی بلژیک است و اگر اتفاقی در این میان رخ بدهد، شاید این بار مذاکره با رنار سر بگیرد.

هکتور کوپر آرژانتینی، مربی دیگری است که یک سایت عربی مدعی شد از تیم ایران و غنا به‌طور هم‌زمان پیشنهاد دریافت کرده است. کوپر پیش از کار در تیم‌های ملی مصر، ازبکستان و کنگو، سابقه مربیگری در اینترمیلان ایتالیا و والنسیا اسپانیا را هم داشته و پیش‌تر نیز سرمربی تیم ملی کنگو بوده است و گفته می‌شود با تیم سوریه به توافق رسیده است.

آندره‌آ استراماچونی ایتالیایی نیز یکی از نفراتی است که نامش برای هدایت تیم ملی شنیده می‌شود. این مربی که سابقه کار در رده ملی را ندارد، در مقطع کوتاهی سرمربی استقلال بود و در همان مدت کوتاه محبوبیت زیادی بین هواداران این تیم به دست آورد.

به‌نظر می‌رسد مطرح‌شدن نام استراماچونی برای تیم ملی ایران خبرسازی ایجنت‌های او باشد؛ اما از آنجایی که در فوتبال ایران هیچ‌چیز ناممکن نیست، احتمال اینکه این مربی ایتالیایی هم روی نیمکت تیم ملی ایران برای جام ملت‌های آسیا بنشیند، زیاد است.

تیم ملی فوتبال کشورمان تا چندماه دیگر جام ملت‌های آسیا را پیش رو دارد و بعد از ناکامی در جام جهانی، انتظار می‌رود تیم خوبی مهیای این رویداد شود؛ اما پیش‌فرض این اتفاق، تعیین سرمربی تیم ملی است و تا وقتی سکان‌دار تیم مشخص نباشد، نمی‌توان انتظاری برای درست‌شدن این وضعیت داشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

پنج × پنج =