ورود جدی شهرداری اصفهان به بازآفرینی بافت فرسوده

شهردار اصفهان گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ خانوار در اصفهان به سمت «زباله صفر» حرکت می‌کنند و برای راه‌انـدازی پویشی در راستای تشویق شهروندان جهت حرکت به سمت زباله صفر و کاهش پسماند اعلام آمادگی کرده‌اند.

تاریخ انتشار: 00:13 - یکشنبه 1401/11/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ورود جدی شهرداری اصفهان به بازآفرینی بافت فرسوده

شهردار اصفهان گفت: در حال حاضر حدود ۵۰۰ خانوار در اصفهان به سمت «زباله صفر» حرکت می‌کنند و برای راه‌انـدازی پویشی در راستای تشویق شهروندان جهت حرکت به سمت زباله صفر و کاهش پسماند اعلام آمادگی کرده‌اند.

البته این به معنی مصرف‌نکردن خوراکی نیست، بلکه مدیریت پسماند و نحوه استفاده از پسماندهای تر به نحو مطلوب مطرح است.

علی قاسم‌زاده در برنامه رادیویی «صدای شهر» ضمن تبریک اعیاد ماه رجب اظهار کرد: شهرداری در این دوره مدیریت شهری بیشتر در زمینه اجرای برنامه‌های مناسبتی، ملی و مذهبی نقش تسهیلگری دارد و سعی می‌کند خود به عرصه اجرای برنامه‌ها ورود پیدا نکند.

در این راستا نیز در نظر داریم برگزارکنندگان مراسم و اعیاد ماه رجب و دهه فجر را که به کمک شهرداری نیاز دارند، همیاری کنیم. او ادامه داد: طبق آخرین آمارها بیش از ۷۰۰ مسجد، NGO، انجمن و هیئت مذهبی برای برگزاری جشن در این ایام از شهرداری اصفهان درخواست کمک کردند که بر این اساس آماده حمایت از این افراد هستیم.

شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت آذین‌بندی شهر به مناسبت ایام‌الله دهه فجر برای مهیاکردن فضای شاد در سطح شهر، تصریح کرد: پیش‌بینی برگزاری جشن و نور افشانی در نقاط مختلف شهر ویژه ایام‌الله دهه فجر انجام شده است؛ البته در دل محله‌ها نیز شاهد برگزاری جشن‌های مردمی و محلی به صورت پرشور خواهیم بود.

اصلاح و مرمت درزهای انبساط و انقباض پل دوطبقه امام خمینی (ره)

قاسم‌زاده با اشاره به اصلاح و مرمت درزهای انبساط و انقباض پل دوطبقه امام خمینی (ره) که باعث ایجاد حوادث برای خودروهای در حال تردد شده است، گفت: اصلاح و مرمت درزهای انبساط، از جمله فعالیت‌های عمرانی است که در راستای حفظ و نگهداری و تعمیرات پل‌ها انجام می‌شود.

در این راستا واحد تعمیر و نگهداری شهرداری اصفهان پس از بررسی تمام پل‌ها، نقشه‌ای را برای اصلاح و تعمیرات پل‌های سطح شهر تهیه کرده است. او ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، قرار است تا عید نوروز اصلاح و مرمت درزهای انبساط و انقباض پل دوطبقه امام خمینی (ره) انجام می‌شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: ۷۴ درز انبساطی روی پل دوطبقه امام خمینی(ره) وجود دارد که سال ۹۹ تعداد ۱۲مورد و سال ۱۴۰۰ تعداد شش‌مورد اصلاح شده است و تعدادی نیز تا پایان امسال اصلاح خواهد شد.

طرح‌های جدید جمع‌آوری زباله در راه است

او با اشاره به تغییر تقویم جمع‌آوری زباله و مشکلات پیش آمده، به‌ویژه برای مناطق شمال شهر و مناطق کم‌برخوردار تصریح کرد: برآورد ما از ارزیابی‌ها و آخرین تحلیل‌ها و جمع‌بندی‌های نظرات، این اسـت که طرح جمع‌آوری زباله براساس روزهای زوج و فرد هفته، طرح موفقی بوده و در این راستا مطالعات میدانی نیز از میزان جمع‌آوری زباله در قالب اجرای این طرح انجام شده که مؤید موفقیت این طرح است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه اصفهان نسبت به دیگر شهرهای کشور در زمینه جمع‌آوری پسماند پیشتاز است چراکه همچون دیگر شهرها از سطل‌های بزرگ که محل انباشت زباله‌ها در طول روز است استفاده نمی‌کند، خاطرنشان کرد: به‌زودی طرح‌های جدیدی در شیوه جمع‌آوری زباله خواهیم داشت که در مسیر تفکیک پسماند اقدامات مؤثری به‌شمار می‌رود.

او اظهار کرد: بر این اساس سیستم و نرم‌افزاری را در روزهای آینده به مردم اعلام می‌کنیم که خارج از زمان‌های جمع‌آوری پسماند خشک در شب‌ها، شهروندان جهت مراجعه شهرداری به در منازل آن‌ها برای دریافت پسماند خاص ‌تر که مبدأ شیرابه نیز بوده است، تماس بگیرند.

در واقع شهرداری به نوعی این پسماند را از شهروندان خریداری می‌کند. قاسم‌زاده اضافه کرد: طی تحقیقی که جهاد دانشگاهی اصفهان برای اداره کل ارتباطات و روابط بین‌الملل شهرداری اصفهان انجام داده است، ۶۰درصد مردم از اجرای طرح جدید جمع‌آوری زباله اعلام رضایت داشته‌اند، ۳۰درصد بی‌تفاوت و ۱۰درصد اعلام نارضایتی کرده‌اند.

ورود جدی شهرداری اصفهان به بازآفرینی بافت فرسوده شهری

قاسم‌زاده با اشاره به ضرورت اجرای پروژه‌ها در محله‌های شهر اصفهان و ارتقای سطح کیفیت زندگی در دل محله‌ها گفت: در ادوار گذشته آن‌گونه که لازم بوده است، به محله‌های شهر پرداخته نشده و بیشتر تمرکز مدیران قبلی شهر به معابر اصلی بوده است.

اما طی یک‌سال گذشته محله‌محوری در مدیریت شهری جدی گرفته شده و بر این اساس ۳۰محله در سال ۱۴۰۱ به لحاظ محرومیت و مشکلات در دستور کار ارتقای کیفیت زندگی قرار گرفته و در حال احیاست.

شهـردار اصفهـان افزود: سال آینده با توجه به‌شدت محرومیت، ارتقای کیفیت زندگی در محله‌ها در اولویت قرار می‌گیرد و بر این اساس یک بسته اعم از موضوعات زیباسازی، پروژه‌های عمرانی، مباحث فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی در آن‌ها اجرایی می‌شود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده به عنوان یک کار اساسی و ریشه‌ای در زمینه محله‌ها شکل گرفته است، تصریح کرد: شهرداری اصفهان در این زمینه به‌طور جدی ورود کرده و قرار است بافت‌های فرسوده شهری با کمک مردم به‌عنوان ضلع اول، شهرداری ضلع دوم و سرمایه‌گذار ضلع سوم تجمیع، تفکیک و نوسازی شود و مردم هر محله در خانه‌های نو در همان محل ساکن شوند.

به این نحو که زمین‌ها و خانه‌های غیرقابل سکونت در محله‌ها از سوی مردم، پیگیری و اعطای مجوزهای لازم برای ساخت از سوی شهرداری و بخش خصوصی به عنوان کمک‌کننده در زمینه ساخت‌وساز منازل نو، سه‌ضلع یاد شده را ایجاد کرده و در نهایت در دل همان محله‌ها مسکن‌های نوساز، پایدار و ایمن به مردم تحویل داده می‌شود.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × 3 =