به همین بهانه از «ایرج مظفر»، معاون عمران شهری شهرداری اصفهان، خواستیم تا در مصاحبهای، گزارشی از وضعیت فعلی این پروژهها و دیگر اقدامات حوزه عمرانی شهر ارائه دهد. در این گفتوگو درباره روند اجرای این پروژهها، بودجههای هزینه شده و بازه زمانی پیشبینیشده برای تکمیل و اتمام آنها سخن گفتیم.
پیشتازی شهرداری در خرید دوهزار میلیارد تومان اوراق مشارکت
پروژه احداث خط دوم مترو از مهمترین پروژههای در دست اجرا در شهر است که هزینه و زمان بسیار چشمگیری را از سوی شهرداری اصفهان به خود اختصاص داده است. این ابرپروژه که ماههاست در زیرزمین و خارج از محدوده توجه بیشتر شهروندان به پیش میرود، تاکنون توانسته است از 14 ایستگاه پیشبینیشده، به احداث 11 ایستگاه برسد که این موضوع اقدام قابلتوجهی در شرایط کنونی و با توجه به افزایش بیرویه قیمت مصالح موردنیاز، به شمار میآید. معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در این خصوص میگوید: «احداث خط دوم مترو یکی از شاخصترین اقدامات مدیریت شهری جدید است که در جذب اعتبار برای آن تلاش بسیاری شده است. چنانکه روند انجام این پروژه در مقایسه با سالهای قبل سیر صعودی بسیار چشمگیری داشته است.» او خرید 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری اصفهان را اقدامی شاخص در این زمینه میداند و میگوید: «شهرداری توانست با خرید این اوراق از دولت و هزینه آن در روند احداث خط یک و دو مترو باعث پیشرفت فراوان آنها شود؛ درحالیکه تاکنون از 14 ایستگاه پیشبینیشده برای خط دوم مترو عملیات اجرایی 11 ایستگاه آغازشده و از 5 تا 90 درصد پیشرفت در احداث ایستگاهها وجود داشته است.» به گفته معاون عمران شهری شهرداری اصفهان، حفاری تونل خط دوم نیز از سمت شرق 5 و نیم کیلومتر انجامشده و برای سمت غرب هم پیمانکار آن انتخابشده و در حال اجرای طرح است. مظفر تأکید میکند: «اقدامات بسیار خوبی در حوزه قطار شهری اصفهان انجامشده و همزمانی این تعداد کار در یکزمان، رکوردی است که در یکی دو سال اخیر در اصفهان به ثبت رسیده است.»
جزئیات اجرای پروژه حلقه حفاظتی در منطقه 15
حلقه حفاظتی از دیگر ابرپروژههای در دست اجرا در اصفهان است که در صورت تکمیل، نتایج چشمگیری را درزمینه کاهش ترافیک، آلودگی هوا و تصادفهای جادهای نصیب شهر و شهروندان میکند. این پروژه بزرگ که همچون کمربند ایمنی دورتادور شهر کشیده شده و نقاط مختلف آن را به هم متصل میکند، مناطق مختلفی از شهر را شامل میشود که یکی از آنها منطقه 15 است. معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در توضیح روند آزادسازیها و اجرای عملیات این پروژه در منطقه 15 میگوید: «اولویت نخست ما برای اجرای پروژه حلقه حفاظتی در منطقه 15، احداث آن از کیلومتر صفر تا 9 بود که مراحل اجرایی آن از کیلومتر 7 تا 9 در تقاطع آفتاب انجام شد و به خیابان فرزانگان اتصال پیدا کرد. در محدوده کیلومتر 7 تا صفر هم عملیات کیلومتر 4 تا 7 آغازشده و مراحل آزادسازی حدود 80 درصد از آن در منطقه 15 انجامشده و اینک عملیات اجرایی آن آغاز شده است.» او ادامه میدهد: «600 متر از این پروژه نیز در کارخانه قند انجام میشود و از این محدوده تا کیلومتر 4 که حدود سه و نیم کیلومتر است، دردست آزادسازی قرار دارد که تا ماه دی و بهمن سال جاری انجام شده و تا نیمه اول سال آینده پروژه انجام خواهد شد.» او درباره برآورد هزینه برای این بخش از پروژه حلقه حفاظتی هم میگوید: «هزینه آزادسازی بالغبر 350 تا 400 میلیارد تومان و هزینه اجرایی حدود 300 میلیارد تومان برآورد شده است.»
اتصال کفسازی میدان انقلاب به سیوسهپل
پیادهراهسازی و کفسازی گذر چهارباغ، میدان امامحسین (ع)، خیابان سپه و فرعیهای منتهی به چهارباغ از دیگر پروژههای مهم شهری در اصفهان است که بخشی از آن به سرانجام رسیده و بخشهای دیگر در دست اجراست. چنانکه هنگام عبور از گذر تاریخی چهارباغ مشاهده کردهاید، این گذر به یک پیادهراه تمامعیار بدل شده و عملیات کفسازی آن نیز به اتمام رسیده است. مظفر دراینباره میگوید: «عملیات کفسازی محور چهارباغ از میدان انقلاب تا حدود 60 متر مانده به میدان امام حسین (ع) انجامشده و در حال حاضر عملیات اجرایی میدان امام حسین (ع) آغاز شده است.» او بازه زمانی تکمیل این پروژه را تا آبان سال جاری میداند و اظهار میکند: «در ادامه این عملیات، خیابان سپه نیز سنگفرش میشود؛ همچنین مسیر ترافیکی میدان امامحسین (ع) و خیابان سپه تا حد ممکن محدود خواهد شد.» معاون عمران شهری شهرداری اصفهان درباره ساماندهی خیابانهای منتهی به چهارباغ چنین میگوید: «قرارداد اجرای عملیات سنگفرش خیابانهای شیخبهایی و عباسآباد بسته و کار در آنها آغاز شده است و اجرای عملیات در خیابانهای آمادگاه و سیدعلیخان هم در دستور کار امسال قرار گرفته است.» مظفر از اجرای طرح دیگری بهمنظور اتصال میدان انقلاب به سیوسهپل هم خبر میدهد: «در صورت تصویب اداره میراث فرهنگی استان، اجرای این طرح که سنگفرش چهارباغ را به میدان انقلاب و سپس به سیوسهپل متصل میکند، در دستور کار قرار میگیرد. با این حساب درنهایت محور چهارباغ طبق طرح اولیه امسال تمام میشود.»
جذب 97 درصدی بودجه عمرانی شهرداری
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان درباره جزئیات مربوط به بودجه شهرداری در بخش عمران و مبالغ هزینه شده تصریح میکند: «بودجه کل شهرداری اصفهان در سال 99 حدود 5200 میلیارد تومان است؛ 1520 میلیارد تومان آن جاری و 3680 میلیارد تومان عمرانی است که بودجه عمرانی شامل تملک، نگهداری، فضای سبز و… و البته بخش خالص عمرانی میشود.» به گفته مظفر، بودجه خالص عمرانی با قطار شهری حدود 2230 میلیارد تومان است که حدود 950 میلیارد تومان آن مربوط به پروژههای شهری و مابقی مربوط به پروژههای قطار شهری است. او با تأکید بر اینکه سیاست مدیریت شهری اصفهان در راستای تکمیل پروژههای نیمهتمام است، اضافه میکند: «این سیاست در سال 99 هم دنبال شده و پروژههای حلقه حفاظتی، مرکز همایشها، خطوط انتقال پساب و تصفیهخانهها بیشترین بودجه را به خود اختصاص دادهاند؛ چنانکه امسال حدود 350 میلیارد تومان برای حلقه حفاظتی پیشبینیشده که نسبت به سال 98 دو برابر شده است. بودجه مرکز همایشها نیز سال گذشته 167 میلیارد تومان بوده و امسال حدود 200 میلیارد تومان پیشبینی شده است. برای خطوط انتقال و پساب و تصفیهخانهها هم 60 میلیارد تومان بودجه پیشبینی شده است.» معاون عمران شهری شهرداری اصفهان از تکمیل محور چهارباغ، عملیات سنگفرش میدان امامحسین (ع) و اتصال آن به خیابان سپه، عملیات سنگفرش خیابانهای منتهی به چهارباغ، احداث سالن گلستان شهدا و چندین پروژه در حاشیه زایندهرود و کنار پل بزرگمهر که در حوزه گردشگری است، بهعنوان دیگر پروژههای بخش عمران یاد میکند: «بودجه شهرداری امسال نسبت به پارسال حدود 30 درصد افزایش داشته که در حوزه عمرانی هم همین نسبت تکرار شده است. در سال 98 بودجه عمرانی 2850 میلیارد تومان بوده که به حدود 97 درصد خالص آن رسیدهایم و این رقم نسبت به شرایط موجود از اوقات عادی هم بیشتر است. چنانکه در سالهای قبل جذب بودجه عمرانی حدود 65 درصد بوده است؛ ولی امسال توانستیم این رقم را به 97 درصد برسانیم که بسیار چشمگیر است.»
مشارکت شورا و شهرداری سدی در برابر مشکلات
اینکه معضلاتی همچون تحریمها و نوسانهای اقتصادی داخلی چقدر توانسته است بر روند اجرای پروژههای شهری اثرگذار باشد، پرسش دیگری است که ایرج مظفر چنین به آن پاسخ میدهد: «حسن فعالیت مدیریت شهری نسبت به کارهای دولتی در این است که صادرکنندگان مجوزهای فعالیت شهرداری، یعنی شورای شهر، خودشان در صحنه حاضر هستند. در خصوص نحوه تعامل ما با پیمانکاران پروژهها نیز شورای شهر مصوبهای را تصویب کرد که بر اساس آن اگر دستورالعملها و بخشنامههای دولت پاسخگوی ضرر و زیان پیمانکار نبود، بتوانیم این خسارت را تا حدی جبران کنیم. تصویب این مصوبه که با حمایت شهردار و معاونان همراه بود، باعث ایجاد دلگرمی در ما و پیمانکاران شد و توانستیم بهگونهای عمل کنیم که هیچ پروژهای بر اثر مشکلات فعلی تعطیل نشود.» او اضافه میکند: «اگر پروژهای تعطیل شود برای راهاندازی مجدد آن هزینه زیادی به ما تحمیل میشود؛ اما با این سیاست توانستیم کار را ادامه داده و به پیمانکار اطمینان خاطر بدهیم که کارش را ادامه بدهد. امیدواریم این الگویی برای همه مدیران باشد که کار را بیموقع تعطیل و ضرر و زیان آن را بر مردم تحمیل نکنند.» به گفته او، سال گذشته سازمان عمران توانست حدود 300 میلیارد تومان فعالیت داشته باشد و تفاوتی را که ناشی از نرخ ارز 3500 تومانی تا 16 هزارتومانی بود تا 20 تا 25 میلیارد تومان تفاوت قیمت جبران کند. مظفر این موفقیت را ناشی از اطمینان خاطر پیمانکار به انجام کار میداند و تأکید میکند: «تصمیمهای بهموقع که از یک مدیریت هوشمندانه اعمال میشود، میتواند تا حد زیادی در موفقیت کار مؤثر باشد.» او در ادامه این بخش از گفتوگو درباره خسارتهای واردشده به بخش عمران شهرداری بر اثر بروز بحران کرونا هم میگوید: «بههرحال این بحران در بخشهای مختلف تأثیر خودش را داشت؛ ولی از همان اوایل هیچگاه اجازه ندادیم پروژهها به تعطیلی کشیده شوند یا از سرعت انجامشان کم شود؛ ضمن اینکه با رعایت پروتکلهای بهداشتی هیچ کارگاهی در سطح شهر تعطیل نشد. هرچند در برخی کارگاهها کمی سرعت کار کم شد، اما در حال جبرانشدن است. خوشبختانه در میان شاغلان کارگاههای عمرانی هم ابتلای منجر به فوت بر اثر کرونا اصلا نداشتیم.»
منطقه شش بیشترین عملکرد را در حوزه عمرانی دارد
معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص نحوه پیشبرد پروژههای بخش عمران میگوید: «تقریبا برای تمامی پروژههای شاخص هفتهای یک جلسه حضوری اختصاص میدهم و در هفته، دو روز کامل را هم صرف شرکت در جلسات کارگاهی میکنم؛ چون با توجه به تجارب چندسالهمان میدانیم که پروژه عمرانی نیازمند ورود میدانی است و در غیر این صورت کار در آن بهپیش نمیرود.» مظفر، معاونت عمران را مسئول تصمیمگیری نهایی در خصوص پروژههای شهری میداند و اظهار میکند: «حضور مستمر معاونان، کارشناسان و مدیران در کارگاه باعث جلوافتادن کار و حلشدن مسائل در لحظه میشود؛ همچنین سعی کردیم در مکانیزم اداری معاونت عمران هم به روز باشیم؛ چنانکه تمامی آزمایشها، صدور مجوزها، صورتوضعیتها و… با سیستم و آمار و اطلاعات سامانه انجام میشود تا بهترین استفاده را از زمان و تکنولوژی داشته باشیم. به همین دلیل هم لازم میدانم از زحمات شبانهروزی تکتک تکنسینها، کارگران مدیر پروژهها، رئیس ادارات و مسئولان دیگر بخشها در این حوزه تشکر کنم.» معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در پاسخ به این پرسش که کدامیک از مناطق شهر بیشترین عملکرد را در حوزه پروژههای عمرانی داشتهاند، از منطقه شش نامبرده و میگوید: «این منطقه پروژههای زیادی داشته و پروژه مرکز همایشها نیز در آن قرار دارد.»«بهرهبرداری از ۹ کیلومتر مسیر حلقه حفاظتی شهر تا نیمه سال آینده»؛ این موضوع خبر دیگری بود که معاون عمران شهری شهرداری اصفهان آن را اعلام کرد. مظفر تصریح میکند: «9 کیلومتر طول مسیر پروژه بزرگ حلقه حفاظتی شهر تا پایان نیمه نخست سال آینده به بهرهبرداری میرسد؛ همچنین اجرای کیلومتر چهار تا هفت حلقه حفاظتی شهر حدفاصل روستای بهاران تا تقاطع آفتاب شامل مسیر رینگ و دو پل آغاز شده است.» او اضافه میکند: «آزادسازی سه کیلومتر مسیر حلقه حفاظتی شهر به عرض ۷۶ متر و ایجاد رمپها و لوپ تقاطع قهجاورستان توسط منطقه ۱۵ شهرداری در حال انجام است.» معاون عمران شهری شهرداری اصفهان درباره وضعیت پروژه آفتاب میگوید: «اواخر سال گذشته این پروژه تا مسیر بلوار فرزانگان و ۱,۵ کیلومتر رینگ در منطقه ۱۴ به اتمام رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت.» مظفر توضیح میدهد: «از حدود ۲۵ سال پیش معضل ترافیکی بزرگی به واسطه تردد خودروهای سنگین در قسمت شمال شرق اصفهان در مناطق ۱۴ و ۱۰ شهرداری وجود داشت و هر ۲۰ روز یکبار شاهد تصادف منجر به فوت در این محور بودیم که با اجرای پروژه آفتاب تا مسیر بلوار فرزانگان، خیابان بعثت، سه راه نقشینه و میدان جوان از تردد خودروهای سنگین رهایی پیدا کردند و آمار تصادفها به طور چشمگیری کاهش یافت.» او خاطرنشان میکند: «سال گذشته بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه حلقه حفاظتی شهر ۱۲۰ میلیارد تومان بود که امسال به رقم ۲۷۰ میلیارد تومان افزایش یافته و به دو برابر سال گذشته رسیده است.»