در همین باره، هادی کریمی، مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان بیان میکند: در طرح زوج و فرد که از سال 1394 در اصفهان اجرا شد، خودروهایی که پلاکشان منطبق با طرح نبود، امکان تردد در شهر حتی برای کارهای ضروری را هم نداشتند و باید صرفا در سه روزی که پلاکشان منطبق با طرح بود، در شهر تردد میکردند. برهمین اساس خودروهایی که در طول هفته از قاعده زوج و فرد تبعیت نمیکردند، مشمول جریمه میشدند. مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری در گفتوگو با «اصفهان زیبا» عنوان میکند: به طورکلی طرحهایی که مربوط به طرح زوج و فرد است، مثل طرح نوبتی زوج و فرد، باید به صورت کوتاه مدت اجرا شوند؛ چرا که مطالعات نشان داده اگر این طرحها در بازه زمانی بلندمدتی اجرا شوند، نرخ مالکیت خودرو افزایش پیدا میکند و آن دسته از خودروهایی هم که معمولا به عنوان خودروی دوم استفاده میشوند، عمر بالاتری نسبت به بقیه دارند؛ یعنی مردم مجبور به استفاده از خودروهایی با قیمت مناسب میشوند تا بتوانند در روزهای مختلف برای انجام کارهای ضروری خود در شهر تردد داشته باشند.
طرحی که گلایه کسبهها را در پی دارد
او با اشاره به افزایش تردد موتور سیکلتها در خلال اجرای طرح زوج و فرد، تصریح میکند: این طرح باعث بیشتر شدن تردد موتورسیکلتها در شهر میشود که این موضوع گله و شکایت کسبهها را به همراه دارد. کریمی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به نارضایتی ساکنان برخی از محلهها میافزاید: این افراد برای ورود و خروج به محل اقامت خود با مشکل روبهرو میشدند و اگر پلاک آنها منطبق با طرح زوج و فرد نبود، اعمال قانون میشدند یا اینکه مجبور بودند تنها در ساعاتی که طرح فعال نبود، در آن منطقه تردد داشته باشند. مدیر مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری در بخش دیگری از سخنانش، تصریح میکند: همه این دلایل باعث شد قرار بر این شود که طرح محدوده ترافیکی جایگزین طرح زوج و فرد در شهر شود. براساس مصوبات شورای ترافیک، محدوده اجرای این طرح، محدودهای است که طرح زوج و فرد در آن اجرا میشود؛ یعنی رینگ اول ترافیکی. به گفته این مسئول، آنطور که در این طرح پیشبینی شده است، ساکنان این طرح میتوانند با خرید مجوز تردد با 80 تا 90 درصد تخفیف در این محدوده تردد داشته باشند؛ در صورتی که در طرح زوج و فرد این افراد اگر براساس طرح عمل نمیکردند جریمه میشدند.
فروش مجوز تردد سقف دارد
او با اشاره به رعایت عدالت اجتماعی در طرح محدوده ترافیکی، تصریح میکند: فروش مجوز تردد در این طرح، سقف دارد و اینطور نیست که هر فردی در هر زمانی با پرداخت هزینه، اجازه تردد در آن محدوده را داشته باشد. همچنین اگر این طرح درآمدی داشته باشد، برای ارتقا و ساماندهی و توسعه حملونقل عمومی استفاده خواهد شد تا به این واسطه هم بتوان حمل و نقل عمومی را گسترش و توسعه داد و هم اینکه عدالت اجتماعی رعایت شود و از شدت تصادفات هم کاست. کریمی در ادامه سخنانش، با اشاره به تفاوتهای طرح محدوده ترافیکی با طرح زوج و فرد، اذعان میکند: طرح جدیدی که قرار است جایگزین طرح زوج و فرد شود، به عدالت اجتماعی بسیار پایبند است؛ چون در طرح زوج و فرد، ساکنان یا آنهایی که نیاز به مراجعه پزشکی دارند، اما پلاکشان منطبق طرح نیست، چنانچه به محدوده وارد شوند، جریمه میشوند و هیچ راهحلی هم برای آنها در نظر گرفته نشده است. در همین باره، محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور استان اصفهان با اشاره به اجرای این طرح در شهر اصفهان به زودی، به ایمنا گفته است: « برای اجرای طرح زوج و فرد در شهر اصفهان مشکلات زیادی از جمله مراجعه خانواده بیماران به مرکز شهر برای درمان است. این افراد ناگزیر به مراجعه به مطب پزشکان و بهرهگیری از سایر خدمات درمانی هستند که در طرح زوج و فرد به میزان ۱۰۰ هزار تومان برای هر بار ورود به محدوده طرح جریمه میشوند، اما در طرح ترافیک با پرداخت ۱۰ هزار تومان میتوانند وارد محدوده مرکزی شهر شوند.»