ردپای چارترکننده‌ها در افزایش قیمت بلیت

بلیت هواپیما برای مسیرهای پرتردد کاهش یافته و قیمت بلیت افزایش چشمگیری داشته است؛ دلیل پیشنهاد ایرلاین ها برای رشد بهای بلیت هواپیما نوسانات نرخ دلار است.

تاریخ انتشار: 23:26 - سه شنبه 1401/11/18
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
ردپای چارترکننده‌ها در افزایش قیمت بلیت

بلیت هواپیما برای مسیرهای پرتردد کاهش یافته و قیمت بلیت افزایش چشمگیری داشته است؛ تا جایی که به اذعان فعالان شرکت‌های مسافربری هوایی، مسافران در شرایط کنونی بلیت کیش که پیش‌تر با نرخ یک‌میلیون و 10هزار تومان خریداری می‌شد، الان مسافران با قیمت یک‌میلیون و 900هزار تومان می‌خرند. دلیل پیشنهاد ایرلاین ها برای رشد بهای بلیت هواپیما نوسانات نرخ دلار است.

چرا که آن‌ها معتقدند هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است و با این قیمت‌ها نمی‌توان به مسافران خدمات‌دهی مطلوبی ارائه کرد. حالا مسافران برای برخی تاریخ‌ها نیز نمی‌توان بلیت پیدا کنند. شرکت‌های هواپیمایی یکی دیگر از دلایل کمبود بلیت برای برخی مسیرها را پیش‌خرید بلیت توسط شرکت‌های چارترکننده و فروش این بلیت‌ها در زمان‌های ویژه‌ای مانند اعیاد و… با قیمت چند برابر اعلام می‌کنند تا سود بیشتری کسب کنند.

ایرلاین‌ها خودسرانه عمل می‌کنند!

طی چند وقت اخیر افزایش قیمت بلیت از سوی شرکت‌های هواپیمایی خبرساز شده است. این شرکت‌ها خودسرانه و بدون دریافت مجوز از ستاد تنظیم بازار قیمت بلیت را افزایش دادند. مدیرکل بازرسی و نظارت بر خدمات سازمان حمایت اما افزایش قیمت بلیت هواپیما را غیرقانونی اعلام کرده و گفته است که بعضی از شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت را بدون مجوز افزایش دادند و به محض مطلع‌شدن یک شرکت هواپیمایی به علت گران‌فروشی بلیت پروازها، ۱۰میلیارد تومان جریمه شده است.

در حالی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان افزایش قیمت بلیت را غیرقانونی اعلام کرده، که سازمان هواپیمایی کشور از موافقت خود با افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داده است. محمد محمدی‌بخش اما این را هم گفته است که قیمت بلیت باید هم‌زمان با ابلاغ ستاد تنظیم بازار افزایش پیدا کند. بر این اساس شرکت‌های هواپیمایی که طی دوهفته قبل بلیت‌ها را با ۳۰درصد افزایش نرخ به فروش رسانده‌اند، راضی به بازگشت وجه به مسافران نیستند، با حکم مقام قضایی، ایرلاین‌ها موظف هستند اضافه دریافتی را به مسافران بازگردانند.

با این حال پولی از سوی شرکت‌های هواپیمایی بابت اضافه دریافتی‌ها به مسافران پرداخت نشده است. حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این باره توضیح داده است که «بخشی از مسافران، پول بلیت را به آژانس و دفاتر خدمات مسافرتی داده‌اند؛ آژانس هم آن پول را به شرکت هواپیمایی داده و باید نخست فرایند بازگشت پول از ایرلاین به آژانس صورت گیرد تا پول به دست مردم برسد که این اتفاق نیفتاده است.

وقتی شرکت هواپیمایی اضافه‌دریافتی را برنگردانده، آژانس از کجا این پول را بیاورد به مردم پس بدهد؟!»

افزایش 800هزار تومانی نرخ بلیت!

یکی از فعالان دفاتر مسافربری هوایی اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «افزایش قیمت بلیت درصدی نبوده بلکه مبلغی بوده است. بلیت کیش پیش‌تر یک‌میلیون و 10هزار تومان بوده که در شرایط کنونی قیمت بلیت کیش به یک‌میلیون و 800 هزار تومان یا یک میلیون و 900 هزار تومان رسیده است. » او بیان می‌کند: «اعلام کرده‌اند که قرار است قیمت بلیت هواپیما را کاهش دهند؛ ولی تاالان اتفاق خاصی نیفتاده است و شرکت‌ها حاضر نشده‌اند قیمت بلیت را کاهش دهند؛ به همین دلیل هم‌زمان با افزایش قیمت بلیت هواپیما تقاضا نیز کاهش یافته است.»

او تصریح می‌کند: «بلیت هواپیما برای برخی مسیرها که پرترددتر هستند کاهش یافته است؛ به عنوان مثال با شروع فصل سرد سال مسافران مشهد کاهش پیدا می‌کنند؛ ولی بالعکس مسافران قشم و کیش افزایش می‌یابد و به همین دلیل با افزایش تقاضا بلیت برای این مسیرهای پرتردد کاهش یافته است.»

بلیت را لحظه آخر می‌فروشند!

افزایش هزینه‌ها یکی دیگر از دلایلی است که ایرلاین‌ها را به سمت افزایش قیمت بلیت هواپیما سوق داده است. بهارستان‌نشین‌ها نیز به افزایش قیمت بلیت هواپیما واکنش نشان داده‌اند. برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس از برگزاری جلسه مشترک با مدیران ایرلاین ها خبر داده‌اند. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به‌تازگی اعلام کرده است که «وقتی پای صحبت‌های آنان نشستیم، دیدیم که واقعا در برخی موارد آن‌ها درست می‌گویند.

برای تأمین لاستیک هواپیما باید پروسه طولانی را طی کرده و در نهایت چندین برابر قیمت به دست ایرلاین‌ها می‌رسد.» کمال علیپور خنکداری اما روی این موضوع هم تأکید کرده است که با وجود تمام این توجیه‌ها کمیسیون عمران اجازه افزایش قیمت بلیت هواپیما را نداده و شدیدا مخالف آن است. خنکداری راهکار رفع این مشکل را اختصاص پروازهای بیشتر از سوی سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌ها اعلام کرده است.

یکی از فعالان شرکت‌های مسافربری هوایی اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «برخی شرکت‌ها بلیت‌هایی که با قیمت 700هزار تومان تا 800هزار تومان به فروش می‌رسد را تا لحظه آخر سفر نگه داشته و با قیمت یک‌میلیون تومان به فروش می‌رسانند تا سود بیشتری کسب کنند؛ به همین دلیل بلیت برای برخی مسیرهای پرتردد کاهش یافته است.»

او عنوان می‌کند: «در شرایط کنونی فصل مسافرت به کیش است و جزیره از مسافران اشباع شده و تمامی هتل‌های کیش نیز پر از مسافر است؛ بنابراین یکی دیگر از دلایل کمبود بلیت در برخی مسیرها نیز به خاطر افزایش تقاضا برای برخی شهرهاست که در برخی فصل‌های سال مسافرت بیشتری به این مکان‌ها بیشتر انجام می‌شود.»

چارترکننده‌ها پیش خرید کردند!

در حال حاضر در ماه‌های پایانی سال و نزدیک به تعطیلات نوروزی هستیم و به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل کاهش بلیت، برنامه‌ریزی‌ها برای سفرهای نوروزی باشد. برخی شرکت‌های هواپیمایی نیز پای شرکت‌های چارترکننده‌ را به میان می‌کشند و از تأثیر اقدامات آن‌ها در پیش‌خرید بلیت در ماه‌های پایانی سال خبر می‌دهند.

یکی از پرسنل شرکت‌های هواپیمایی اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «برخی شرکت‌های چارترکننده بلیت هواپیما را از دفاتر هواپیمایی خریداری کرده و در زمان‌هایی مانند تعطیلات نوروز، تعطیلات عید و… با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند. درواقع این شرکت‌ها صندلی‌های هواپیما را از قبل رزرو کرده و در زمان تعطیلات که مسافرت‌ها افزایش می‌یابد سود بیشتری به جیب می‌زنند.»

این فعال بازار، کاهش پروازها را هم یکی از دلایل کمبود بلیت عنوان می‌کند و می‌گوید که تعداد هواپیماها نیز کاهش یافته و هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است و شرکت‌های هواپیمایی نیز خواستار افزایش قیمت بلیت هستند؛ چون با کمبود سوخت مواجه هستیم و تولید سوخت سوپر نیز انجام نمی‌شود. درواقع سوخت باید وارد شود که با افزایش قیمت دلار قیمت سوخت نیز افزایش یافته است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × 2 =