کم‌و‌کیف میزبانی از اهالی رسانه و فرهنگ

سینما سپاهان در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان، محلی برای اکران فیلم‌های جشنواره مخصوص اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شد؛ سینمایی که با تمام زوایای وجودی‌اش یکی از سینمایی‌های قدیمی اصفهان است.

تاریخ انتشار: 00:18 - یکشنبه 1401/11/23
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
کم‌و‌کیف میزبانی از اهالی رسانه و فرهنگ

سینما سپاهان در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان، محلی برای اکران فیلم‌های جشنواره مخصوص اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شد؛ سینمایی که با تمام زوایای وجودی‌اش یکی از سینمایی‌های قدیمی اصفهان است. این مجموعه به خیابان چهارباغ عباسی مشرف است و در سال 1340 به همت آقای صدری، پسرعموی ارحام‌صدر، احداث شده است. اگرچه این سینما در سال 1399 مجدد بازسازی شده و یک پردیس سینمایی با چهار سالن مدرن و مجهز با ظرفیت‌های مختلف است، همچنان از لحاظ زیرساخت‌ها نسبت به سینماهای دیگر اصفهان کیفیت پایین‌تری دارد.

حالا باید دید اصحاب هنر و رسانه از انتخاب این سینما برای دیدن فیلم‌های جشنواره رضایت دارند. جشنواره فیلم فجر

دیالوگ‌ها، قربانی صدای بی‌کیفیت جشنواره فیلم فجر

سید میلاد میردامادی، یکی از هنرمندان فیلم‌ساز، به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «سینما سپاهان در‌های ورودی و خروجی نامناسبی دارد. صندلی‌های شکسته و غیراستاندارد و تهویه نامناسب یکی دیگر از عوامل نارضایتی من از انتخاب این سینما برای اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه است. همچنین فضای سینما بسیار سرد است و همین عامل بیننده را درگیر و توجه او را به فیلم کم می‌کند. کیفیت نامناسب صدا و ایجاد صداهای ناهنجار از باندها و نامفهوم‌بودن دیالوگ‌ها از عوامل دیگر است. هنگام پخش فیلم صدای بازیگر با صدایی که در فیلم پخش می‌شود، هم‌خوانی ندارد.»

نداشتن فضایی برای گعده‌های نقد، خلائی بزرگ جشنواره فیلم فجر

متین عمیدی، یکی از منتقدان سینما، در این زمینه به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «هرساله با شروع جشنواره فیلم فجر در اصفهان، انتخاب سینماها برای اکران فیلم‌های فجر یکی از مباحثی است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و مدنظر همگان است؛ چراکه کیفیت سینماها می‌تواند بر کیفیت فضای جشنواره و از آن مهم‌تر بر کیفیت فیلم‌های جشنواره نیز تأثیر بگذارد. پرواضح است که چنانچه سینماها از لحاظ مکان و موقعیت و همچنین از لحاظ فضای جشنواره‌ای از کیفیت بالایی برخوردار نباشند، می‌توانند مشکلاتی را هم برای مخاطبان و هم برای بازتاب‌دهندگان جشنواره پدید آورند.

برای مثال، اگر سالن انتظار سینماها به اندازه کافی وسعت و قدرت گنجایش مخاطبان را نداشته باشند، همهمه و بی‌نظمی رخ خواهد داد و چهره جشنواره را دچار خدشه خواهد کرد؛ یا اگر در همین سالن انتظار فضای مناسب جهت نصب پوستر‌ها و بنرهای جشنواره‌ای نباشد و رسانه‌ها نتوانند با مخاطبان در این فضا مصاحبه و گفت‌وگو کنند، بازتاب رخداد‌های جشنواره و نظرات مخاطبان به‌درستی انجام نمی‌شود.

در این بین، باید سینمای مختص اهالی هنر و رسانه نیز از کیفیتی مطلوب و مختص به خود بهره‌مند باشد؛ چراکه در این اکران‌ها منتقدان نیز حضور دارند و چنانچه کیفیت نمایش فیلم اعم از صدا و تصویر و صندلی‌ها و… پایین باشد، به هر ترتیب می‌تواند بر نظر منتقد درخصوص فیلم مؤثر باشد. همچنین وجود سالن برای نشست رسانه‌ای فیلم‌ها و نقد آن‌ها برای سینمای اهالی هنر و رسانه الزامی است.

مجموعه همه این‌ها موضوعی است که انتخاب سینماهای اکران فیلم‌های فجر را پراهمیت می‌کند. امسال اما در اصفهان با انتخاب دو سینمای ساحل و فلسطین به‌عنوان سینماهای اکران مردمی و سینمای سپاهان برای اکران اهالی هنر و رسانه، جشنواره فیلم فجر شروع به نمایش فیلم‌ها کرد.

نکته قابل توجه در این بین، نبود پردیس سینمایی‌سیتی سنتر در بین این سینماهاست که هرچند نکات منفی‌ای مثل دوربودن مسیر را در دل خود جای داده بود، فضای جشنواره‌ای و سالن انتظار مناسبی را دارد که حقیقتا نمود بیرونی و تبلیغی بسیار مناسبی برای جشنواره دارد. سینما سپاهان نسبت به دیگر سینماهای حوزه هنری کیفیت پایین‌تری دارد که همین مسئله موجب بهره‌مندی کمتر اهالی هنر و رسانه از کیفیت شده است.

هرچند قطعا مسئولان برای انتخاب این سینما دلایل منطقی خود را دارند.» نرجس گلشن، مدیر کل روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، معتقد است: «برآورد جمعیتی که از اصحاب هنر، فرهنگ و رسانه انجام شد، به تعداد ظرفیت سالن سینماسپاهان نزدیک‌تر بود؛ بنابراین تصمیم بر این شد که سینماسپاهان برای این عزیزان در نظر گرفته شود.»

ریحانه شهبازی، خبرنگار خبرگزاری فارس، در این باره به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «این انتخاب مزایا و معایبی داشت. مزایای آن این بود که اهالی فرهنگ و رسانه در یک مکان بودند و باعث می‌شد گفت‌وگو و هم‌اندیشی و اعتماد به فضای سینما بیشتر شود. معایب آن این بود که از مردم و مشاهده بازخورد آن‌ها غافل می‌شدند. البته یک مزیت دیگر این بود که اهالی فرهنگ و رسانه می‌توانستند فیلم‌ها را در این سینما رایگان ببینند.»

موقعیت مناسب در شهر بهترین ویژگی

اما یکی از مدیران رسانه‌های مکتوب به اصفهان‌زیبا از اینکه سینما سپاهان برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه انتخاب شده است، اظهار رضایت می‌کند و می‌گوید: «به جز صندلی‌های این سینما که گاهی شکسته و نامناسب است، فضای خوبی برای اهالی رسانه و هنر است تا در کنار هم هم‌افزایی کنند و فیلم‌ها را به چالش بکشانند. این سینما از لحاظ در‌دسترس‌بودن پارکینگ و مرکزیت آن در شهر بسیار مناسب است.

در سال گذشته فیلم‌های جشنواره به دلیل اینکه در سینما سیتی‌سنتر برگزار می‌شد، اغلب هنرمندان و رسانه‌ای‌ها به دلیل مسافت زیاد این مجموعه از دیدن فیلم‌ها محروم می‌شدند، اما امسال عوامل جشنواره برخلاف سال گذشته مکان خوبی را پیش‌بینی کرده بودند.» سینماهای اصفهان در روزهای جشنواره تفاوت‌های بسیاری در مخاطب داشت.

به نظر می‌رسید در برخی از روزها به دلیل علاقه‌مندی به یک فیلم تعداد مخاطبان سینما بیشتر شده بودند. روزهای ابتدایی تعداد مخاطبان در سینما سپاهان چندان چشمگیر نبود؛ اما در روزهای پنجشنبه و جمعه و شنبه به‌دلیل تعطیلاتی که وجود داشت، تعداد مخاطبان نسبت به روزهای دیگر چشمگیر بود.
در روزهای آغازین جشنواره، با برنامه‌ریزی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم بر آن شد تا سینما سپاهان مکانی برای مشاهده فیلم‌های جشنواره با حضور اصحاب رسانه و فرهنگ باشد.

یکی از مزایای این انتخاب این بود که این مجموعه به‌دلیل دسترسی به پارکینگ‌های منتهی به مجموعه ارگ جهان‌نما و خیابان طالقانی می‌توانست مکان خوبی باشد؛ اما به‌دلیل به‌روزنبودن این سینما نسبت به سینما فلسطین و ساحل مکان خوبی نبود. سینما فلسطین با داشتن سیستم صدای دالبی و تجهیزات روز می‌توانست سینمای خوبی برای تماشای فیلم‌های جشنواره برای هنرمندان و اصحاب رسانه باشد.

در روزهای 17 تا 21 بهمن فیلم‌های «سرهنگ ثریا»، «کت چرمی»، «شماره 10»، «در آغوش درخت» و «جنگل پرتقال» از سوی اصحاب هنر و رسانه با استقبال خوبی روبه‌رو شد.قرار است ۲۴ بهمن اختتامیه جشنواره همراه با آیین تجلیل از سینماگران و آثار افرادی که فیلم آن‌ها برای اکران در بخش جنبی پذیرفته شده است، برگزار شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک + 11 =