ناوگان تاکسی‌رانی نونوار شد

نشست خبری «سه شنبه‌ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید»به ایستگاه شصت‌و‌نهم رسید. در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، مدیرعامل مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان ابتدا با اشاره به تأثیرات کرونا بر حجم سفر با تاکسی‌ها و رانندگان اظهار کرد: کاهش حجم سفر با تاکسی اولین تأثیر ویروس کرونا بود، چراکه در شرایط عادی 500 هزار سفر با تاکسی در اصفهان انجام می‌شد که در حال حاضر این حجم به 350 هزار سفر رسیده است. هادی منوچهری از کاهش 150 هزار سفر در ایام کرونا از اجرای پروژه نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی خبر داد و افزود: تاکنون 300 تاکسی نوسازی شده است و تا پایان سال این تعداد به هزار تاکسی خواهد رسید.

تاریخ انتشار: ۱۴:۵۷ - پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

او در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان تاکسی‌رانی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: در ایام کرونا هفت‌هزار و 500 کاور جدا‌کننده، 35 هزار ماسک، 35 هزار دستکش و بروشورهای متعدد آموزشی بین رانندگان تاکسی توزیع شد.منوچهری با اشاره به متضررشدن رانندگان تاکسی در زمان شیوع کرونا خاطر نشان کرد: سازمان برای حمایت مالی از رانندگان تاکسی یک وام شش‌میلیونی و تخفیف کارت شهری برای رانندگان در نظر گرفت تا از این قشر حمایت و آسیب مالی کمتر بشود.مدیر عامل مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان ابتلای رانندگان تاکسی به کرونا را بسیار ناچیز دانست و گفت: آمار رانندگان مبتلا به کرونا در اصفهان کم بود، چون ما از معدود شهرهایی بودیم که رانندگان از همان ابتدا، پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کردند وآموزش‌های خوبی به رانندگان داده شد.منوچهری در خصوص مقررات حمل مسافر در ایام کرونا بیان کرد: طبق مصوبه ستاد استانی کرونا، تاکسی‌ها اجازه حمل سه مسافر را دارند که این مصوبه در حال اجراست. با این وجود شهروندان در صورت مشاهده تخلف حمل تعداد بیشتر مسافر یا معطلی در خطوط می‌توانند شکایاتشان را به ما منعکس کنند تا موضوع پیگیری شود. بنا به گفته او، در حال حاضر 21 هزار تاکسی شامل پلاک زرد، آژانس، سرویس مدارس و بی‌سیم و 18 هزار تاکسی آنلاین عهده‌دار حمل مسافر در شهر اصفهان هستند. مدیر عامل مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان اما سفر ایمن ارزان و سریع و خدمات مطلوب به شهروندان را یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان تاکسی‌رانی برشمرد و تأکید کرد: به دنبال این هستیم تا شرایط مناسب و مطلوبی را فراهم کنیم. طرح و برنامه‌هایی داریم که تعدادی از آن‌ها اجرا شده است و با اجرای همه طرح‌ها به شرایط بهتری دست پیدا خواهیم کرد.

نوسازی 300 دستگاه تاکسی در شهر اصفهان

نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی وخروج خــودروهـــای فـــرســـوده از ســیستم تاکسی‌رانی موضوعی بود که منوچهری در ادامه به آن پرداخت. او نوسازی را یکی از دغدغه‌های سازمان تاکسی‌رانی عنوان کرد و ادامه داد: نوسازی وظیفه دولت است، اما به دلیل مشکلات فراوان، این طرح زمین مانده است. با این وجود تاکسی‌رانی و شهرداری تصمیمی گرفتند تا به صورت خودجوش طرحی برای نوسازی ناوگان پیاده سازی کنند. او افزود: طرح نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی از مهر 99 کلید خورد که در این طرح 300 تاکسی فرسوده از ناوگان خارج و 300 تاکسی نو به سیستم وارد شد. مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی معتقد است: اصفهان پیشتاز طرح نوسازی است و میزان نوسازی ناوگان نسبت به جمعیت، اصفهان را در کشور به مقام اول رسانده است. منوچهری ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح تا پایان سال هزار تاکسی تازه نفس شود و عمر ناوگان به زیر هفت‌سال برسد. اگر طرح نوسازی در سال‌های آینده ادامه پیدا کند، دو هزار تاکسی نوسازی می‌شود و این نوسازی می‌تواند تأثیر مهمی در کاهش آلایندگی هوا در سطح شهر و بهبود خدمات‌رسانی به شهروندان داشته باشد. او در ادامه تأکید کرد: طرح نوسازی ناوگان با حمایت شهرداری و شورای شهر انجام شده و در این طرح 50‌میلیون تومان تسهیلات با نرخ 4 درصد به تاکسی‌رانان تعلق گرفته است.

جبران خسارت پروژه تاکسی‌متر با اهدای لاستیک به رانندگان

بنا به گفته مدیر عامل مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان تاکسی‌های بر‌خط سازمان تاکسی‌رانی، بین 15 تا 20 هزار خودرو شناور است. او در خصوص تاکسی‌های آنلاین و حضور تاکسی‌های زرد‌رنگ در این سرویس‌دهی گفت: رانندگی تاکسی‌های اینترنتی شغلی شناور است. دوهزار تاکسی زردرنگ از 9 هزار تاکسی به صورت اینترنتی فعالیت و به شهروندان خدمات‌رسانی دارند. منــوچهــری در پـــاسخ به پـــرســـش اصــفهان‌زیـــبا در خـــصوص پروژه تاکسی‌متر که پروژه موفقی نبود و علت شکست آن، گفت: پروژه سامانه تاکسی‌رانی یا همان تاکسی‌متر از سال 90 کلید خورد. این طرح در سال 94 به دلایل مختلف از جمله فرهنگ‌سازی نامناسب برای استفاده از این وسیله بین رانندگان و مسافران، فراهم‌نشدن زیر ساخت و مشکلات فنی و استقبال‌نکردن مردم به بن بست خورد. در این طرح رانندگان موظف به تهیه تجهیزاتی شدند که برای آن‌ها هزینه داشت. او درباره جبران خسارت رانندگان از خرید این سامانه گفت: برای برطرف‌شدن این مشکل شورای شهر و شهردار اصفهان تصمیمی گرفتند تا با کمک‌های جانبی این خسارت را جبران کنند. به همین منظور کمک‌های معیشتی و طرح حمایتی تعویض لاستیک اجرا شد. اهدای هفت‌هزار و 500 جفت حلقه لاستیک و همین تعداد روکش صندلی و معاف‌کردن رانندگان از پرداخت هزینه کارت‌های شهری در جهت تأمین خسارت رانندگان انجام شده است.

تعیین سهمیه سوخت رانندگان بر اساس میزان پیمایش

 مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای طرح پیمایش در خصوص پرداخت سهمیه سوخت به رانندگان تاکسی گفت: طرح پیمایش از 20 آذر  سال جاری شروع شد. در این طرح قرار است رانندگان آژانس‌های تاکسی که قبلا برای خودروهای یگانه‌سوز 120لیتر و برای دوگانه سوز 60 لیتر سوخت دریافت می‌کردند، دیگر بر اساس میزان پیمایش، سهمیه سوخت دریافت کنند. منوچهری، مشکل دریافت کرایه از نفر چهارم را یکی از مشکلاتی دانست که در ایام کرونا با مصوبه ستاد کرونا به وجود آمد. او افزود: قانون ستاد کرونا تا حدود زیادی توسط رانندگان تاکسی انجام می‌شود و سعی شده در اجرای آن تنش کمتری صورت بگیرد، اما مشکل، تعیین تکلیف کرایه نفر چهارم بود که بر عهده چه کسی باشد و بلاتکلیف مانده بود، اما سعی کردیم این مشکل را با تنش کمتر به ویژه در خطوط پر مسافر تا حدودی حل کنیم. او در ادامه به طرحی اشاره کرد که اخیرا در شورای شهر پیشنهاد شده است، در این طرح کرایه نفر چهارم بین راننده و مسافران تقسیم شده است. 40 درصد بر عهده راننده و 60درصد بر عهده مسافران گذاشته است تا با اجرای این طرح مشکلات و تنش کمتری به وجود آید.

پروژه اصکیف جایگزین تاکسی‌متر

مدیر عامل سازمان تاکسی‌رانی در کنار پروژه مهم نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی در سال جاری به اجرای پروژه پرداخت الکترونیکی به نام اصکیف اشاره کرد و افزود: پروژه پرداخت الکترونیکی نیز یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ما در سال جاری است. در این طرح که به مسافر امکان پرداخت کرایه به صورت الکترونیکی را می‌دهد، دیگر مبادله پول خرد حذف و با جمع‌شدن پول خرد به ویژه در شرایط کرونا، ایمنی و بهره وری افزایش پیدا می‌کند. در این طرح دو‌هزار و 500 اصکیف روی تاکسی‌های اصفهان نصب شده است.یکی دیگر از موضوعاتی که منوچهری به آن پرداخت، فعالیت تاکسی بی‌سیم بانوان بود. در حال حاضر کمتر از 150 تاکسی بانوان در شهر فعالت می‌کند و به منظور گسترش فعالیت تاکسی بانوان به غیر از پراید سبز رنگ، به سایر خودروهایی که از نظر ایمنی صلاحیت داشته باشند، اجازه فعالیت داده می‌شود. او به شهروندان اطمینان خاطر داد که این تاکسی‌ها زیر نظر تاکسی‌رانی فعالیت می‌کنند و بانوان با خیال راحت می‌توانند از این تاکسی‌ها استفاده کنند. منوچهری در ادامه با اشاره به پاره‌وقت‌بودن شغل سرویس مدارس افزود: سرویس مدارس عملا در شرایط عادی پنج‌ماه در سال را تعطیل هستند که متأسفانه با شیوع کرونا از اواخر سال گذشته، به طور کامل تعطیل شده‌اند و مشکلات زیادی برای رانندگان این سرویس‌ها به وجود آمد. سازمان تاکسی‌رانی درصدد است اقداماتی برای ارائه تسهیلات و بسته معیشتی برای آن‌ها انجام دهد که ظرف دو ماه آینده به دست آن‌ها می‌رسانیم. همچنین یک هزار و 200 بسته کمک‌معیشتی هم بین رانندگانی که در مضیقه هستند، توزیع کردیم.

 500 میلیون اعتبار برای پروژه‌های فرهنگی

منوچهری همچنین در خصوص نحوه به‌کارگیری رانندگان تاکسی در سازمان تاکسی‌رانی گفت: هر کسی که قصد داشته باشد در سیستم تاکسی‌رانی فعالیت کند، باید در ابتدا سوء‌پیشینه ارائه و فیلترهای مختلفی را طی کند. در مراحل بعد نیز آموزش‌های لازم برای برخورد با مسافر و تکریم مردم را ارائه می‌دهیم. در خصوص تاکسی‌های اینترنتی به لحاظ شرایط کار سختگیری بیشتری انجام می‌شود و پلیس مستقیما سوءپیشینه رانندگان را بررسی می‌کند و انتظار می‌رود رانندگان تاکسی‌های زرد‌رنگ رفتارهای مناسب‌تری نسبت به سایر رانندگان داشته باشند.مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری اصفهان در ادامه با بیان اینکه 500 میلیون اعتبار برای پروژه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است، افزود: اقدامات فرهنگی و آموزش‌های صورت‌گرفته، باعث افزایش فرهنگ استفاده از تاکسی در سطح شهر شده و مراجعه به سازمان به شدت کاهش پیدا کرده و 75 درصد از فعالیت‌ها برون‌سپاری شده است.منوچهری تفاوت سازمان تاکسی‌رانی با سایر حوزه‌های حمل‌و‌نقل را در مالکیت خودروهای تاکسی دانست و افزود: مالکیت تاکسی‌ها در اختیار راننده است و ما در این سازمان با هزاران مالک خودرو روبه‌رو هستیم؛ با این وجود تلاش می‌کنیم تا هر روز بتوانیم خدمات بهتر و مؤثرتری در شهر اصفهان ارائه دهیم تا شاهد رونق حمل‌و‌نقل عمومی و سفری مناسب‌تر برای شهروندان باشیم.