دربی آبی اصفهانی‌ها!

دو تیم سپاهان و ذوب آهن در شرایطی هفتاد و دومین شهرآورد فوتبال اصفهان را برگزار می‌کنند که الزام دو تیم برای کسب پیروزی و حضور تماشاگران بر جذابیت‌های این بازی افزوده است.

تاریخ انتشار: 12:09 - سه شنبه 1401/11/25
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
دربی آبی اصفهانی‌ها!

دو تیم سپاهان و ذوب آهن در شرایطی هفتاد و دومین شهرآورد فوتبال اصفهان را برگزار می‌کنند که الزام دو تیم برای کسب پیروزی و حضور تماشاگران بر جذابیت‌های این بازی افزوده است. هماوردی تیم‌های اصفهانی در هفته بیستم لیگ برتر فوتبال، تقابل صدرنشین لیگ و تیم سیزدهم جدول رده بندی است.

اما بر اساس یک قانون نانوشته، رتبه تیم‌ها و شرایط آن‌ها پیش از شهرآورد، تأثیری بر نتیجه این دیدار نخواهد داشت و تیم برنده درون مستطیل سبز مشخص می‌شود.

تیم سپاهان در چهار هفته‌ای که از نیم فصل دوم سپری شده، چهار برد متوالی کسب کرده که نتیجه آن صدرنشینی بوده است، اما تیم ذوب آهن در این مدت متحمل دو باخت و دو تساوی شده تا به رتبه سیزدهم جدول رده بندی سقوط کند و در منطقه خطر قرار بگیرد.

در بازی رفت شطرنج تاکتیکی ژوزه مورایس و مهدی تارتار برنده نداشت و دو تیم به تساوی رضایت دادند، اما برای بازگشت هر دو تیم با انگیزه‌های متفاوت چشم به کسب پیروزی دارند. سپاهان برای ماندن در کورس قهرمانی و ذوب آهن برای فرار از منطقه خطر و حالا باید دید برای بازی برگشت دو تیم چه شرایطی پیدا می‌کنند. / سپاهان و ذوب آهن 

در پرونده ویژه دربی اصفهان، مروری بر چهره‌های ویژه دربی آن هم در روزهایی که زاینده رود به طور موقت جاری شده، خواهیم داشت.

ژوزه مورایس

هرچه در نیم‌فصل اول هواداران و جامعه رسانه‌ای اصفهان، از مورایس چشمه خاصی از مربیگری ندیدند، در نیم‌فصل دوم ورق برگشته و این مربی پرتغالی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. مورایس که سابقه کار در فوتبال آسیا را دارد، به خوبی می‌داند تیمش برای ماندن در کورس قهرمانی، کار بسیار سختی خواهد داشت.

اما حالا که پنج امتیاز اختلاف با صدرنشین جبران شده، بهترین فرصت برای فتح جام فراهم شده است؛ البته به شرط آنکه مورایس و شاگردانش هوشیار باشند و در دام حاشیه‌ها نیفتند.

مهدی تارتار

سخت‌ترین روزهای مربیگری مهدی تارتار در اصفهان در جریان است و هفته‌هاست تیم تحت هدایت او رنگ برد را ندیده است. تیم تارتار در نیم‌فصل دوم تاکنون بردی کسب نکرده تا این مربی صدای اعتراض هواداران را از روی سکوها بشنود.

موقعیت تیم ذوب آهن در جدول رده بندی به خطر افتاده و اگر تارتار از هنر مربیگری‌اش به درستی استفاده نکند، معلوم نیست تیم او چه شرایطی پیدا خواهد کرد. عملیات نجات ذوب آهن از سقوط، از بازی دربی شروع می‌شود و تارتار باید تیمش را برای کسب امتیاز به میدان بفرستد.

پیام نیازمند:

اگر سیو خوب نیازمند در مصاف با فولاد خوزستان نبود، این تیم نمی‌توانست پیروزی مهمی را در خوزستان کسب کند. نیازمند که پس از یک دوره افت، یک بار دیگر به اوج بازگشته، این روزها مرد طلایی قفس سپاهان است و هم کادر فنی روی او حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و هم هواداران به او برای ماندن سپاهان در کورس قهرمانی چشم دوخته‌اند.

حبیب فرعباسی:

به همان نسبت که در زمان نتیجه‌گیری خوب تیم ذوب‌آهن، سهم دروازه‌بان در آن ویژه قلمداد می‌شود، در موقع نتیجه‌نگرفتن هم این شرایط وجود دارد؛ با این حال فرعباسی همچنان سنگربان اول گاندوهاست.

در دیداری به حساسیت دربی، وظیفه مهمی بر عهده دروازه‌بان‌ها قرار دارد و اگر فر عباسی روز خوبی را پشت سر بگذارد، مسیر تیمش را برای رسیدن به یک نتیجه خوب هموار خواهد کرد؛ ضمن اینکه در بازی مهمی مانند دربی، عملکرد بازیکنان بیشتر به چشم می‌آید و فرعباسی باید از موقعیت پیش‌آمده بهترین بهره برداری را داشته باشد.

میلاد زکی‌پور:

با تغییراتی که در ترکیب سپاهان ایجاد شده، تصور می‌شود زکی‌پور به یکی از بازیکنان اصلی و مدنظر مورایس برای خط دفاعی تبدیل شده است و در دو بازی گذشته این مدافع توانسته سمت چپ زمین را مدیریت کند.

ضعف سیستم دفاعی در نیم فصل اول یکی از ایرادات مهمی بود که به تیم سپاهان وارد می‌شد و به طور قطع تقویت این نقطه در نیم‌فصل در دستور کار مدیران تیم بوده است و باید دید زکی‌پور و دیگر عناصر دفاعی زردها، چه عملکردی به تمیش می‌گذارند.

حامد نورمحمدی:

به عنوان یکی از بازیکنان باتجربه تیم ذوب‌آهن، وظیفه مهمی بر عهده او قرار گرفته است، اما به نظر می‌رسد به خاطر شرایط هفته‌های اخیر ذوب‌آهن کمی عصبی بازی می‌کند و این موضوع می‌تواند تمرکز خط دفاعی ذوب‌آهن را برهم بزند.

تیم ذوب‌آهن در دیدار امروز ابتدا نباید گل بخورد و سپس به فکر گل زدن باشد که نورمحمدی برای تحقق این هدف وظیفه مهمی را عهده‌دار خواهد بود.

 

امید نورافکن:

غیبت او در بازی گذشته تیم سپاهان می‌توانست به ضرر این تیم باشد؛ اما خوشبختانه سپاهان بازی بزرگ در اهواز را برنده شد. طلایی‌پوشان اصفهانی برای رسیدن به قهرمانی روی توانمندی‌های نورافکن حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

همچنان‌که در ابتدای فصل تاکنون هم او یکی از بهترین‌های تیمش بوده و به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از تفکرات مورایس در میانه میدان، بر مبنای عملکرد نورافکن پیاده می‌شود.

 

 

سجاد آشوری:

فصل گذشته به عنوان بازیکن تقویتی جذب تیم شد و به نسبت هم عملکرد خوبی داشت؛ با این حال در فصل جاری که ذوبی‌ها با معضل بزرگ گلزن‌نداشتن مواجه هستند، آشوری هم نتوانسته این جای خالی را پر کند.

تیم ذوب‌آهن برای بردن در دربی نیاز به گلزنی دارد و آشوری به عنوان یکی از نیروهای هجومی تیم، وظیفه مهمی را عهده‌دار شده است؛ هر چند عبور از خط دفاعی سپاهان هم کار ساده و در دسترسی نیست.

 

شهریار مغانلو:

برای بازیکنی که دوران اوج فوتبالی‌اش را تجربه می‌کند، مسابقه‌ای مانند دربی موقعیت ویژه‌ای است تا محبوب دل هواداران شود. در بازی رفت، مغانلو گل تیم سپاهان را به ثمر رساند، اما در نهایت بازی با نتیجه تساوی ختم شد.

سپاهانی‌ها برای بازی امروز حساب ویژه‌ای روی مغانلو باز کرده‌اند و حتما تیم ذوب‌آهن هم برای مهار او برنامه دارد و با این حال باید منتظر ماند تا ببینیم در این نبرد، مغانلو پیروز می‌شود یا خط دفاعی گاندوها.

جلال مداحی:

فصل گذشته مهدی تارتار او را از تیم امید ذوب‌آهن انتخاب کرد و به بزرگسالان برد؛ اما برخلاف محمدحسین اسلامی، کمتر به او بازی رسید.

در نیم‌فصل دوم لیگ شرایط به سود مداحی تغییر کرده و این بازیکن که دست‌پرورده آکادمی ذوب‌آهن است، به ترکیب اصلی تیم تارتار راه یافته و از قضا هم عملکرد خوبی داشته تا کارشناسان فوتبال مدعی شوند ظهور یک مدافع چپ خوب در فوتبال اصفهان در راه است.

 

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 − دو =