روند نزولی نرخ ارز از اواسط دیماه وارد فاز جدیدی شد تا دلار کمتر از 21هزار تومان را هم لمس کند؛ اگرچه روحانی وعده دلار 15هزارتومانی را میدهد.
بههرحال کاهش نرخ ارز اثر مستقیمی بر بازار خودرو دارد و بازار خودروهای وارداتی، چینی و داخلی هرکدام به افت نرخ ارز واکنش متفاوتی داشتهاند.
در بازار خودروهای وارداتی شاهد کاهش صدمیلیونتومانی قیمتها هستیم و خودروهای وارداتی بهصورت اقساطی عرضه میشوند.
اتومبیلهای چینی نیز در طرحهای اقساطی متنوع با تعداد اقساط 60ماهه و حق تنفس به فروش میرسند.
بازار خودروهای داخلی در مقایسه با اتومبیلهای وارداتی و چینی کمترین واکنش را به افت نرخ ارز نشان دادهاند.
کاهش نرخ ارز، ریزش قیمتها در بازار خودرو را رقم زد و این کاهش قیمت دوباره به بازار خودرو جان بخشید
تا طرحهای فروش اقساطی مهمان بازار اتومبیلهای مونتاژی چینی و حتی وارداتی شود؛ همچنین فروشندگان دوباره به بازار خودرو بازگشتهاند.
سقوط نرخ وارداتیها
قیمت خودروهای وارداتی با ورود دلار به کانال پایینتر از 21 هزار تومان، کاهش چشمگیری داشت
و قیمت خودروهای وارداتی در مدت یک هفته به ازای چندهزار تومان کاهش نرخ ارز، چندصد میلیون تومان کم شده است.
ریزش قیمت خودروهای وارداتی باعث شده تعداد آگهیهای فروش اتومبیلهای خارجی افزایش یابد؛
به عبارتی، مالکان خودروهای وارداتی این روزها فروشنده شدهاند. مشاهدات میدانی از سایتهای اینترنتی خریدوفروش خودرو نیز از افزایش تعداد آگهی فروش اتومبیلهای وارداتی حکایت میکند.
نعمتالله کاشانینسب، نایبرئیس اتحادیه نمایشگاهداران در گفتوگو با خبرگزاری مهر گفت:
«طی چند روز گذشته نیز بهدلیل کاهش نرخ دلار، قیمتها در بازار خودرو کاهشی شده است و هرروز شاهد ریزش قیمتها در بازار هستیم.
این کاهش قیمت در بخش خودروهای خارجی بسیار مشهودتر است.»
فروشندگان اصفهانی نیز از ترس تداوم روند نزولی قیمت ارز به عرضه اقساطی خودروهای وارداتی روی آوردهاند.
در حال حاضر اتومبیلهای خارجی در نمایشگاه با 40درصد پیشپرداخت بهصورت نقد به فروش میرسند
و خریدار مابقی بهای خودرو را باید در اقساط شش ماه تا دو سال بپردازد؛ ازاینرو نزولیشدن نرخ ارز بیشترین تأثیر را بر بازار خودروهای وارداتی داشته است.
فروش اقساطی چینیها
بازار خودروهای چینی در بلبشوی گرانی نرخ ارز و خودروهای وارداتی رونق خوبی پیدا کرده بود؛
ولی نزولیشدن نرخ ارز موجب شد قیمت خودروهای چینی در بازار بهشکل محسوسی ارزانتر از نمایندگی و کارخانه شود
و اکنون اختلاف قیمت خودروهای چینی در نمایندگی با بازار به بیش از 100 میلیون تومان میرسد؛
برای مثال، اختلاف قیمت امویام X۵۵ اکسلنت در کارخانه با بازار حدود 50میلیون تومان،
امویام X۲۲ اتومات نزدیک 40میلیون تومان و چری تیگو۷ IE حدود 100میلیون تومان است
و اختلاف قیمت جک S۵ اتومات در کارخانه با بازار آزاد به بالاتر از 100 میلیون تومان میرسد.
گرانتربودن قیمت خودروهای چینی در نمایندگی منجر به انصراف ثبتنامکنندگان شده است یا خریداران به خرید خودروهای چینی در بازار آزاد روی آوردهاند.
با این اوصاف تولیدکنندگان خودروهای چینی در داخل کشور بهجای کاهش قیمتها، محصولات خود را در طرحهای اقساطی با شرایط مناسبی عرضه میکنند؛
ازجمله این طرحها باید به طرح فروش اقساطی مدیرانخودرو اشاره کرد:
محصولات مدیران خودرو با 30درصد پیشپرداخت و حداکثر اقساط 60ماهه به فروش میرسند؛
همچنین مدیرانخودرو برای خریداران حق تنفس چندماهه (بسته به قیمت خودرو و تعداد اقساط) درنظر گرفته است؛
درنتیجه کاهش قیمت دلار به کمتر از 21هزار تومان، کاهش قیمت خودروهای چینی در بازار آزاد و فروش اقساطی آنها در مبدأ را به دنبال داشت.
کمتحرکی خودروهای داخلی
قیمت انواع خودروهای داخلی در پی تصمیمهای جدید شورای رقابت بیش از 10میلیون تومان افزایش داشتند؛
ولی این افزایش با کاهش نرخ دلار متوقف شد؛ بااینوجود نزولیشدن قیمت دلار چندان تأثیری بر بازار خودروهای داخلی نداشت؛
درواقع رشد قیمت این خودروها متوقف شد؛ ولی مانند خودروهای وارداتی ارزان نشدند یا تولیدکنندگان شروع به فروش اقساطی یا برگزاری طرحهای فروش با ظرفیت بالا نکردند.
در حال حاضر بازار خودروهای داخلی میزبان خریدار کم و فروشنده زیاد است؛
زیرا ریسک نگهداری خودرو افزایش یافته است و دلالان و واسطهها، که بهقصد سرمایهگذاری در این بازار وارد شده بودند، به فروش خودرو در شرایط فعلی تمایل پیدا کردهاند.
اکنون تقاضای کاذب برای خرید خودرو در بازار فروکش کرده است و تنها مصرفکنندگان واقعی درپی خرید خودرو هستند.
این افراد به امید تداوم روند کاهشی نرخ خودروهای داخلی، در خرید دست نگه داشتهاند.




