دوران کرونا بهترین فصل سفر ایمن

ماجرا، زمان سرو صبحانه جدی‌تر است:تمام ظروف میز سلف‌سرویس را به‌سمت آشپزها گذاشته‌‌اند. هر مهمانی که وارد سالن صبحانه می‌شود، به میز سلف‌سرویس مراجعه می‌کند. یکی از کارکنان هتل که پشت میز ایستاده است و دستکش و ماسک دارد، بشقابی به نیابت از او برمی‌دارد و همراه مهمان که ماسک زده، دور میز حرکت می‌کند تا هرچه او می‌خواهد در بشقاب بریزد و تحویل مسافر بدهد.

تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه

اینجا یکی از هتل‌های خوب ایران است که در دوران کرونا دستورالعمل‌های بهداشتی ویژه‌ای را اجرا می‌کند و توانسته در تمام مدتی که خیلی از هتل‌ها بسته‌اند، باز بماند و مسافر هم داشته باشد؛ هر چند محدود و با تخفیف‌های زیاد. دیدن این رفتار مرا در نوشتن این مطلب مصمم‌ کرد که بگویم با رئیس جامعه هتلداران کشور موافقم که نباید این همه تبلیغات منفی برای سفر در دوران کرونا انجام شود. اجازه بدهید به جرئت بگویم که دوران کرونا بهترین زمان برای سفر است؛ البته سفرهای حساب‌شده و ویژه به طریقی که توضیح خواهم داد. اختصاص تخفیف‌های چشمگیر، رعــایــت پــروتکل‌هــای سخـتگیــرانه بهداشتی و خلوتی نسبی مقاصد؛ سه دلیلی هستند که می‌توانند ما را به سفر در دوران کرونا تشویق کنند، سفرهایی که البته قرار نیست برای تجربه‌شان بی‌گدار به آب زده و سفر را با سلامتی‌مان تاخت بزنیم؛ بلکه قرار است در ایمنی کامل با رقم‌زدنشان ذهن خسته از قرنطینه و دوران سخت را التیام ببخشیم. در مطلب پیش رو، چند نکته مهم در همین‌باره را با هم مرور می‌کنیم. این مطلب را بر اساس تجربه شخصی‌ام از اقامت کوتاه‌مدت در هشت هتل مختلف طی یک‌سال اخیر و در خلال سفر به چهار استان و البته یک اقامت ویژه هتلی در اصفهان، می‌نویسم.  

روزهای غیرتعطیل تخفیف‌های چشمگیر

«تخفیف 69درصد» اتفاق ویژه‌ای است؛ به‌خصوص اگر برای رزرو اتاق هتلی نصیبتان شود که در حالت عادی بعید است با بودجه معمول سفرهای شما تناسبی داشته باشد. تخفیفی که حتی پیش ازاین در فصل کم‌رونق سفر (لوسیزن‌) هم در این گونه هتل‌های خوب و مطرح وجود نداشت. سایت‌ها را بالا و پایین می‌کنم. نرخ‌ها را در هتلیار، اسنپ‌تریپ، اقامت 24 و سایت تازه رهی‌نو بررسی می‌کنم. تخفیف‌ها آن‌قدر چشمگیر است که آدم واقعا هوس سفر می‌کند. به‌طور معمول برای روزهای میان‌هفته  تخفیف‌ها بیشتر هستند. پس اولین درس برای تجربه سفر ایمن و ارزان این است که روزهای وسط هفته را انتخاب کنید. در این مورد هتل همای تهران و خانه بخردی اصفهان دو نمونه از هتل‌های خوبی هستند که با تخفیف‌های زیاد این روزها می‌توانید اقامت در آن‌ها را تجربه کنید.

 پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌تر شدند

هتل‌ها در میان انواع اقامتگاه‌های موجود، ایمن‌تر هستند؛ چراکه دستورالعمل‌های ویژه‌ای برای رعایت مسائل بهداشی داشته‌اند و حالا این دستورالعمل‌ها سختگیرانه‌تر هم شده‌اند. البته شماری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی هم در این وادی می‌گنجند. در دوران کرونا، سیستم پاشش الکل روی سقف ورودی برخی هتل‌ها نصــب شـــد؛بــه‌عنــوان‌مثــال، هـتــل پارسیان شهرکرد که میزبان فم‌تور چهارمحال و بختیاری بود، از این امکان بهره‌مند بود. در برخی دیگر از هتل‌ها سیستم پدالی پاشش الکل برای دست‌ها و لباس‌های مسافران قرار داده شده است. هتل‌ها به‌طور معمول در آماده‌سازی اتاق به این مسئله هم توجه می‌کنند که 48 ساعت تا 72 ساعت بعد از خروج مهمان اتاق را به مهمان بعدی تحویل ندهند. نکته بعدی، قرار دادن حوله‌ها در پلاستیک است. هتل پارسیان کرمانشاه که میزبان فم‌تور کرمانشاه در دوران کرونا بود، این مورد را رعایت کرده بود و همه حوله‌های داخل حمام را در پلاستیک‌های پلمب‌شده قرار داده بود.  البته در اردیبهشت‌ماه امسال هم دستورالعمل سفرهای هوشمند ارائه و در آن توصیه‌هایی برای هتل‌ها و مسافران اعلام شد؛‌ به‌عنوان‌مثال،  «برای ایجاد شرایط ایمن در زمان ورود مهمانان به هتل انجام اقداماتی مانند اسپری مواد ضدعفونی روی لباس و چمدان ایشان یا تعبیه تونل مه پاش مواد ضدعفونی توصیه نمی‌شود و بهتر است از روش‌های علمی و مناسب‌تر استفاده شود.»

خداحافظی با سلف‌سرویس‌ها

شماری از هتل‌ها صبحانه‌شان را از سلف‌سرویس خارج کرده‌اند و شماری دیگر طراحی میزها را تغییر داده‌اند؛‌ به‌عنوان‌مثال، ظروف میز سلف‌سرویس را به‌سمت آشپزها گذاشته‌‌اند؛ حتی بشقاب‌ها هم طرف مهمان‌ها نیستند. هر مهمانی که وارد سالن صبحانه می‌شود، به میز سلف‌سرویس مراجعه می‌کند. مهماندار هتل که دستکش و ماسک دارد، بشقابی به نیابت از او برمی‌دارد و همراه مهمان که ماسک زده، دور میز حرکت می‌کند تا هر چه او می‌خواهد در بشقاب بریزد و تحویل مسافر بدهد. این روشی است که در هتل همای تهران اجرا و البته باعث می‌شود تا حدودی زمان انتظار مهمان بیشتر شود؛ به‌خصوص زمانی که تعداد مسافران زیاد است. در همین هتل وقتی مهمانان صبحانه‌شان را میل و میزشان را ترک کردند، گروه سه‌نفره خدمه برای ضدعفونی‌کردن میز می‌آیند. قاشق و چنگال و کارد داخل محافظ‌های پلاستیکی وکیوم‌شده قرار داده و روی میز هم علامت ضدعفونی شده است (Sanitized) قرار می‌دهند. البته هتل‌های دیگری هم برای مدتی ارائه صبحانه سلف‌سرویس را متوقف،  اما دوباره به همان روش قبل، شروع به فعالیت کردند. در این وضعیت رعایت پروتکل‌ها بستگی به مهمان دارد که حواسش به این‌گونه مسائل باشد!
البته به اندازه اقامت، مسیر هم اهمیت دارد و ایمنی در راه را باید بدون ریسک برای سفرهایمان لحاظ کنیم. انتخاب وسیله حمل‌ونقل، قدم اول است. در دوران کرونا، بهترین وسیله، اتومبیل شخصی است؛ ولی اگر امکان‌پذیر نبود، کوپه اختصاصی در قطار و صندلی‌های جلوی اتوبوس‌ هستند؛ البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای محافظت صورت و دست‌ها از هرگونه تماس با محیط‌های بالقوه آلوده.

 ترویج سفرهوشمند برای از کما درآمدن صنعت گردشگری

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران کشور، در گفت‌وگویی با ایسنا این طور آمار داده بود که در دوران کرونا فقط ۱۰درصد ظرفیت هتل‌های کشور مسافر داشته است و ۳۰درصد آن‌ها کامل تعطیل و دوسوم نیروی شاغل در این بخش هم بیکار شده‌اند. این مسئول در آستانه تعطیلات بهمن‌ماه و نوروز، متنی رانوشته و  منتشر کرده است: «در طول یک‌سالی که بحث کرونا وجود داشت، حتی یک مورد مشکوک هم وجود نداشت که کسی در هتلی آمده و مبتلا شده باشد. این مطلب مؤید سلامت کامل هتل‌ها ازنظر بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها است و باید به یک باور عمومی در جامعه تبدیل شود.» بعد از این گفته‌ها، معاون گردشگری کشور هم در گفت‌وگویی دیگر «شرایط سفرهای نوروزی» را اعلام و تأکید کرد که گردشگران می‌بایست «رزرو اقامتگاه» را به‌همراه داشته باشند؛ در غیر این صورت بر اساس دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا اجازه ورود به شهرها و استان‌های مقصد به آن‌ها داده نمی‌شود. به عبارتی، اگر تا سال پیش، فقط برای سفرهای خارجی و گرفتن ویزا، مجبور به ارائه رزرو هتل بودیم، حالا برای سفرهای داخلی هم این کار را باید انجام دهیم؛ البته دلیلش سلامتی و رونق سفرهای هوشمند است.