آغاز همکاری مشترک شهرداری اصفهان و موسسه اکو

شهردار اصفهان با مرادجان بوری‌بایف، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار درباره ظرفیت‌ها، امکانات و همکاری‌های مشترک فرهنگی بحث و تبادل‌نظر شد.

تاریخ انتشار: 10:33 - چهارشنبه 1401/11/26
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
آغاز همکاری مشترک شهرداری اصفهان و موسسه اکو

شهردار اصفهان با مرادجان بوری‌بایف، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار درباره ظرفیت‌ها، امکانات و همکاری‌های مشترک فرهنگی بحث و تبادل‌نظر شد. شهردار اصفهان با بیان اینکه می‌توان تعامل‌ها و ارتباط‌های مشترک بیشتری میان اصفهان و کشورهای عضو اکو در زمینه‌های فرهنگی برقرار کرد که برگزاری بزرگداشت‌های مفاخر فارسی‌زبان می‌تواند از آن جمله باشد، گفت: آماده میزبانی از نشست اعضای مؤسسه فرهنگی اکو در اصفهان هستیم. / موسسه اکو

علی قاسم‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر، شاهد بازگشایی زاینده‌رود و جاری شدن آب در بستر این رود هستیم. او با اشاره به ظرفیت‌های گسترده مؤسسه فرهنگی اکو بیان کرد: تعامل‌ها و همکاری‌های مشترکی را می‌توان در قالب ظرفیت‌ها و مأموریت‌های مؤسسه فرهنگی اکو تعریف کرد. در این راستا، امیدواریم خروجی این جلسه‌ها به نفع همه ملت‌ها و کشورهای عضو اکو باشد.

شهردار اصفهان با اشاره به کارنامه درخشان مرادجان بوری‌بایف در عرصه‌های مختلف دیپلماسی و فرهنگی تصریح کرد: سابقه حضور در سفارت تاجیکستان به‌عنوان یک رایزن فرهنگی می‌تواند آینده روشنی را در انجام مأموریت‌ها و رسالت‌های مؤسسه فرهنگی اکو رقم بزند. او با بیان اینکه برای کمک به مؤسسه فرهنگی اکو در هر زمینه‌ای آماده همکاری هستیم، خاطرنشان کرد: اگر مؤسسه فرهنگی اکو که نماینده ۱۰ کشور عضو است، ایده، نظر فرهنگی و برنامه مشترکی با اصفهان داشته باشد، با آغوش باز از آن استقبال می‌کنیم.

چراکه فصول مشترک فرهنگی زیادی میان ما و کشورهای عضو اکو وجود دارد که نوروز یکی از این فصول مشترک است. قاسم‌زاده با تأکید بر تسلط رئیس مؤسسه فرهنگی اکو بر موضوع ادبیات کهن فارسی و مفاخر محبوب فارسی‌زبان گفت: به‌طورقطع می‌توان تعامل‌ها و ارتباط‌های مشترک بیشتری میان اصفهان و کشورهای عضو اکو در زمینه‌های فرهنگی برقرار کرد که برگزاری بزرگداشت‌های مفاخر فارسی‌زبان می‌تواند از آن جمله باشد.

همچنین آماده میزبانی از نشست اعضای مؤسسه فرهنگی اکو در اصفهان هستیم. او تصریح کرد: لازم است به‌منظور بررسی ظرفیت‌های موجود در مؤسسه فرهنگی اکو و برقراری تعامل‌ها و ارتباط‌های بیشتر برای هرچه باشکوه‌تر برگزارکردن رویدادهای مختلف فرهنگی به‌طور مشترک با این مؤسسه، هیئتی از اصفهان به مقر دائمی مؤسسه فرهنگی اکو در تهران برود و بررسی دقیق و جامعی در این رابطه انجام دهد.

برگزاری هفته فرهنگی کشورهای عضو اکو در اصفهان

مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی اصفهان، با اشاره به ظرفیت‌ها و سیاست‌های فرهنگی شهرداری در عرصه‌های مختلف اظهار کرد: هم‌زبانی ایران با رئیس مؤسسه فرهنگی اکو به‌عنوان یک شهروند تاجیکستانی می‌تواند به‌عنوان یک فرصت مغتنم باشد. او با بیان اینکه چندین محور را به‌منظور برقراری تعامل و ارتباط بیشتر با مؤسسه فرهنگی اکو در نظر گرفته‌ایم، ادامه داد: برگزاری هفته فرهنگی کشورهای عضو اکو در اصفهان ازجمله نخستین محورها بوده است.

در این راستا تلاش داریم تعامل‌ها و ارتباط‌های خود را از این طریق با برگزاری چنین رویدادهایی تقویت کنیم. معاون شهردار اصفهان تصریح کرد: درزمینه ورزشی اقدامات و برنامه‌های مشترکی با کشورهای عضو اکو نیز می‌توان داشت؛ چراکه اصفهان دارای تیم‌های ورزشی بلندآوازه است.

او تعامل‌ها و ارتباط‌های کتابخانه‌ای بین کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان با مؤسسه فرهنگی اکو و کشورهای عضو اکو را از دیگر محورهای ارتباط‌های فی‌مابین برشمرد و گفت: یکی از عرصه‌هایی که می‌توانیم تعامل‌ها و ارتباط‌های بسیار خوبی با کشورهای عضو اکو داشته باشیم، تبادل کتاب‌ها و منابع علمی به‌صورت دیجیتال است.

لذا تقاضا داریم ارتباط و تعامل جهت تبادل منابع کتبی به‌صورت دیجیتال با کشورهای عضو اکو از طریق این مؤسسه فرهنگی برقرار شود. شاهمرادی افزود: از دیگر ضرورت‌های شرایط امروز حضور و هم‌نشینی هنرمندان باسابقه با یکدیگر است که می‌توان با برنامه‌ریزی خاص، این هم‌نشینی و ارتباط بین هنرمندهای کشورهای عضو اکو را برقرار کرد.

چراکه از شاخصه‌های شهر اصفهان می‌توان به وجود هنرمندان برجسته در عرصه‌های مختلف هنری اشاره کرد. او تردد و ارتباط هنرمندان در زمینه‌هایی چون موسیقی و ادبیات را ازجمله عرصه‌های مشترک بین اصفهان و این مؤسسه فرهنگی برشمرد و خاطرنشان کرد: شهر اصفهان دارای دانشگاه‌های بزرگ باسابقه و قدمت دیرینه است که برقراری ارتباط‌های علمی نیز می‌تواند از دیگر محورهای تعریف‌شده تعامل با مؤسسه فرهنگی اکو با شهر اصفهان باشد.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان ادامه داد: در راستای برگزاری رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی مشترک میان اصفهان و کشورهای عضو اکو می‌توان به برگزاری مسابقه نقاشی بین‌المللی کودکان و نوجوانان با عنوان «پوپک» اشاره کرد؛ بر این اساس، امسال نیز میزبان نقاشی‌های کودکان از کشورهای مختلف جهان بودیم که این رویداد می‌تواند در لوای برقراری ارتباطات با کشورهای عضو اکو تقویت شود.

او با اشاره به وجود مفاخر و ادبای فارسی‌زبان و البته محبوب بین ایران و تاجیکستان تصریح کرد: نمایشگاهی برای برگزاری بزرگداشت ناصرخسرو در نوروز برپا خواهیم کرد؛ هم‌چنین این بزرگداشت در هفته فرهنگی اصفهان نیز تداوم بخشیده می‌شود که می‌توان در این عرصه نیز از ظرفیت‌های مؤسسه فرهنگی اکو بهره برد.

استفاده از ظرفیت مؤسسه فرهنگی اکو برای شناساندن تمدن و فرهنگ اصفهان

علیرضا سالاریان، رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان نیز اظهار کرد: روابط و تعاون بین شهرداری اصفهان و مؤسسه فرهنگی اکو از سال‌های گذشته برقرار بوده و قوی‌تر از گذشته ادامه پیدا کرده است. او تصریح کرد: ازجمله شهرهایی که در ایران ظرفیت تعامل و ارتباط با کشورهای عضو اکو را در زمینه‌های مختلف، خاصه موضوع‌های فرهنگی دارد، کلان‌شهر اصفهان است.

ما نیز در وزارت خارجه آماده تسهیل هر نوع همکاری، تعامل و ارتباط‌ مشترک بین شهر اصفهان و مؤسسه فرهنگی اکو هستیم و در این راه از هیچ تلاشی مضایقه نخواهیم کرد. رئیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در اصفهان خاطرنشان کرد: مقر مؤسسه فرهنگی اکو در تهران است که این یک فرصت خوب به‌منظور تقویت همکاری‌های مشترک میان شهرداری اصفهان و این مؤسسه بوده است.

او افزود: می‌توان با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های بی‌بدیل مؤسسه فرهنگی اکو در راستای شناساندن هر چه بهتر تمدن و فرهنگ شهر اصفهان به دیپلمات‌های مستقر در تهران از این طریق اقدام کرد؛ ایجاد یک غرفه صنایع‌دستی اصفهان در مؤسسه فرهنگی اکو نیز می‌تواند ازجمله دیگر پیشنهادها باشد.

آماده همکاری‌های مشترک با مؤسسه فرهنگی اکو هستیم

سیدعلی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان نیز با تأکید بر نگاه روشنفکرانه و جامع رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، گفت: ازجمله محورهای مؤثر جهت تعریف همکاری مشترک بین اصفهان و مؤسسه فرهنگی اکو می‌توان به موضوع گردشگری، هنر و عرصه رسانه اشاره کرد.

او با بیان اینکه در شرایط فعلی، رسانه، جراید و مطبوعات می‌توانند به‌عنوان یک کاتالیزور در عرصه انجام رسالت‌ها و مأموریت‌های بین شهرداری اصفهان و مؤسسه فرهنگی اکو عمل کنند، تصریح کرد: امروز محتواهای بسیار خوبی درزمینه شناساندن ظرفیت‌های اصفهان در ابعاد مختلف تهیه شده است که در صورت آمادگی و استقبال مؤسسه فرهنگی اکو، می‌تواند از این طریق در اختیار جهانیان قرار گیرد.

او خاطرنشان کرد: برای انجام هرگونه همکاری مشترک و برقراری رویدادهای مؤثر و مفید در راستای رسالت‌ها و مأموریت‌های فرهنگی اکو، آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.

آماده شناساندن ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های اصفهان هستیم

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو گفت: شناخت درست از فرهنگ و تبلیغ بیشتر برای اصفهان می‌تواند زمینه همکاری مشترک با مؤسسه فرهنگی اکو باشد. این مؤسسه آماده است در جهت شناساندن ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های زیبای شهر اصفهان به دیپلمات‌ها و کشورهای عضو اکو گام بردارد. مرادجان بوری‌بایف در دیدار با شهردار اصفهان اظهار کرد: اصفهان از معدود شهرهایی است که در سطح جهان فرهنگی غنی و قوی داشته است.

او با اشاره به تاریخ و سابقه ارتباط‌ها و تعامل‌های دیرینه ایران و تاجیکستان و تمدن و فرهنگ مشترک میان این دو کشور، افزود: ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و وجود فرهنگ و مفاخر ادبی مشترک باعث تقارب معنایی میان دو کشور شده است. رئیس مؤسسه فرهنگی اکو سفر به شهر فرهنگی اصفهان و بازدید از آن را لذت‌بخش و خوشایند دانست و خاطرنشان کرد: این کلان‌شهر دارای فرهنگ، آداب‌ورسوم غنی، دیرینه و ارزشمند است.

بوری‌بایف ضمن تشکر از تسهیلگری دفتر وزارت امور خارجه در اصفهان به‌منظور برقراری ارتباط و تعامل بیشتر مؤسسه فرهنگی اکو با کلان‌شهر اصفهان، تأکید کرد: هدف ما از این دیدارها، تقویت ارتباط‌ها و تعامل‌ها به‌منظور انجام رسالت‌ها و مأموریت‌هاست. او با بیان اینکه امروزه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در منطقه و میان کشورهای عضو اکو حاکم است، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰ کشور عضو اکو است؛ اما تنها پنج کشور در مؤسسه فرهنگی اکو عضویت داشته و فعالانه در عرصه‌های مختلف فرهنگی با یکدیگر ارتباط دارند.

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو اضافه کرد: رسالت خطیر مؤسسه فرهنگی اکو، تقویت رابطه‌های فرهنگی میان کشورها، حفظ و حراست از میراث‌های فرهنگی کشورهای عضو و احیا و شناخت فرهنگ‌هاست؛ لذا تلاش داریم همیشه با تکیه بر قوانین کشورها فعالیت کنیم. بوری‌بایف با بیان اینکه فعالیت ما فرا اکویی است و محدود به ۱۰ کشور عضو اکو نیست، خاطرنشان کرد: مؤسسه فرهنگی اکو در تعامل با سفارتخانه‌های کشورهای مختلف فعالیت‌های خوبی را طراحی و تدارک دیده است.

اما تمایل داریم در راستای شناساندن فرهنگ غنی ایران‌زمین و به‌طور ویژه کلان‌شهر اصفهان بیشتر فعالیت کنیم. او تصریح کرد: امروز تمدن‌ها و فرهنگ‌ها میان کشورهای عضو اکو بسیار قوی است و نمی‌توان فاصله و جدایی میان ایران و بعضی از کشورها مانند تاجیکستان قائل شد؛ اما باید فرهنگ‌ها و سنت‌ها را به مردم جهان نشان داد. چه‌بسا بسیاری از مردم نمی‌توانند با چشم سر شاهد این شهرها و کشورها و فرهنگ‌های آن‌ها باشند؛ لذا باید با انجام فعالیت‌هایی تعریف‌شده در این عرصه دین خود را به مردم دنیا ادا کنیم.

نزدیک‌کردن قلب‌ها به یکدیگر پیام اصلی مؤسسه فرهنگی اکو است

رئیس مؤسسه فرهنگی اکو ادامه داد: بر اساس رسالت ما، پیام اصلی مؤسسه فرهنگی اکو نزدیک‌کردن قلب‌ها به یکدیگر است. ما معتقدیم در زندگی امروز رسالت انسان‌ها باید به هم نزدیک‌کردن قلب‌ها، ساختن‌ها و وصل‌کردن کشورها به یکدیگر باشد. امروز ایران، اصفهان، تاجیکستان و اکو در این مسیر قرار دارند. بوری‌بایف افزود: ما باور داریم که ایران دارای تمدن بزرگی است و می‌تواند قلب‌ها را بر اساس فرهنگ به یکدیگر نزدیک کند.

امروز تعامل‌ها و روابط خوب فرهنگی میان کشورهای منطقه با ایران برقرار شده است؛ لذا تلاش داریم با استفاده از این فرصت‌های مناسب و تقویت بازدیدها و دیدارها، بر غنی‌شدن تعامل‌ها و اندیشه‌ها بیفزاییم. او اظهار کرد: ایجاد شناخت درست از فرهنگ و تبلیغ بیشتر راجع‌به اصفهان می‌تواند زمینه همکاری مشترک با مؤسسه فرهنگی اکو باشد.

این مؤسسه آماده است برای شناساندن ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های زیبای شهر اصفهان برای دیپلمات‌ها و کشورهای عضو اکو گام بردارد. رئیس مؤسسه فرهنگی اکو گفت: با توجه به ظرفیت‌های شهر اصفهان، می‌توان همکاری‌های مشترکی، بسیار بیشتر از گذشته طراحی و اجرا کرد. از دیگر پیشنهادهای ما، میزبانی اصفهان از اعضای مؤسسه فرهنگی اکو و کشورهای عضو آن است که می‌تواند فرصت مغتنمی برای تبلیغ جاذبه‌های گردشگری و امکانات اصفهان به مردم جهان باشد.

طراحی تورهای گردشگری اصفهان ویژه دیپلمات‌ها فراتر از اعضای اکو توسط شهرداری، از دیگر پیشنهاد‌هاست. بوری‌بایف تأکید کرد: پیشنهاد دیگر درزمینه همکاری مشترک مؤسسه فرهنگی اکو با شهرداری اصفهان این است که بخشی خاص را در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان برای کشورهای عضو اکو قائل شویم و زمینه مشارکت کشورهای عضو اکو در این جشنواره را فراهم کنیم.

امکانات مؤسسه فرهنگی اکو می‌تواند در اختیار شهرداری اصفهان باشد

او با اشاره به استقرار مؤسسه فرهنگی اکو در تهران، اضافه کرد: این موضوع فرصت مغتنمی به‌منظور تقویت تعامل‌ها و مراوده‌های فرهنگی است. امروز همه امکانات و تجهیزات مؤسسه فرهنگی اکو می‌تواند در اختیار شهرداری اصفهان به‌منظور برگزاری رویدادهای بزرگ فرهنگی باشد. رئیس مؤسسه اکو ادامه داد: با عنوان مؤسسه فرهنگی اکو هنرمندان زیادی دورهم گرد آمده‌اند.

اما جای هنرمندان اصفهانی در میان آن‌ها خالی است که امیدواریم با محوریت شهرداری اصفهان حضور هنرمندان و آثار صنایع‌دستی پررنگ‌تر شود. او درزمینه تعامل‌ها و ارتباط‌های علمی و کتابخانه‌ای، تصریح کرد: مؤسسه فرهنگی اکو دارای یک کتابخانه با شش هزار جلد عنوان کتاب است.

در این زمینه نیز آماده هرگونه همکاری با کتابخانه مرکزی شهرداری هستیم. بوری‌بایف با اشاره به مفاخر و ادبای فارسی‌زبان مشترک میان ایران و کشورهای عضو اکو، تأکید کرد: برگزاری بزرگداشت‌ها و نکوداشت‌های این مفاخر ایران‌زمین می‌تواند از دیگر عرصه‌های همکاری مشترک شهرداری و مؤسسه فرهنگی اکو باشد.

شناخت درست مردم، فرهنگ‌ها، آداب و سنت‌ها و تمدن به‌طورقطع مهم‌ترین رسالت و مأموریت مؤسسه فرهنگی اکو در قبال کشورهای عضو اکو است. او اضافه کرد: مؤسسه فرهنگی اکو آمادگی خود را به‌منظور تقویت تعامل‌‌های فرهنگی در عرصه‌های مختلف مانند چاپ و نشر کتاب، درزمینه نکوداشت مفاخر و بزرگان محبوب میان کشورهای عضو اکو، شناساندن ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری، تعامل‌های علمی و تقویت گردشگری سلامت و مذهبی میان کشورها اعلام می‌کند.

رئیس مؤسسه اکو با بیان اینکه هیچ‌وقت برادران و خواهران ایرانی را از خود جدا ندانسته‌ایم، گفت: در شرایط حساس منطقه و جهان ایستادگی و پیشرفت‌کردن ایران به‌رغم همه تحریم‌ها، تهدیدها و توطئه‌ها جز با حمایت مردم محقق نمی‌شود و معتقدیم که مردم اصفهان جایگاه مهمی در فرهنگ، اقتصاد و سیاست کشور دارند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × دو =