بیشترین آثار تاریخی و میراثی در منطقه۳ شهرداری اصفهان واقع شده و همین موضوع انجام اقدامات عمرانی را با توجه به حجم آثار، دشوار کرده است. به گونهای که باعث شده موضوعهای عمرانی آن با سایر مناطق 15گانه شهرداری بسیار متفاوت باشد. در گفتوگوی حضوری سهساعته با حسین کارگر، مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان، موضوعهای بسیاری بازگو شد که حاصل آن گزارشی است که در ادامه میخوانید.
احیا و پیادهراهسازی چهارباغ یکی از پروژههای بزرگ منطقه است که کارگر در خصوص آن میگوید: چند سالی است که موضوع پیادهراهسازی چهارباغ عباسی، مطرح شده و احیای چهارباغ عباسی در چهار محور اصلی، خیابان، پیادهراهها، محور میانی و آبنما در دستور کار قرار گرفت و با هزینه اجرایی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به بار نشست. بــازســـازی چــهـاربــاغ با تـوجــه به مشکــلات خاص مــنـطــقـه و بــحــثهـــای میراثی و آثار باقی مانده از دوران صفوی با احتیاط پیش میرفت؛ به گونهای که با هماهنگی میراث و باستانشناسان توسط سازمان نوسازی و بهسازی شروع و تأمین اعتبار شد. در حال حــاضـــر مــحـور گــردشگــری بسیار خوبی در چهارباغ احداث شده و مورد استـقـبــال شهروندان قرار گرفته است.
بنا به گفته مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان، قرار است محور چهارباغ در راستای محور گردشگری اصفهان به طرح پیادهراهسازی از شمال به سیوسهپل، چهارباغ بالا و از سمت شرق به خیابان حافظ، میدان امام(ره)، بازار و میدان امام علی(ع) منتهی شود. به گفته او، بازسازی چهارباغ تقریبا تمام شده و مشکل نبود روشنایی، نور گذر و آبنمای میانی چهارباغ در حال رفع شدن است. 99درصد کار انجام شده و تا پایان سال گذر چهارباغ بهرهبرداری میشود.
روند تکمیل پروژه میدان امام علی(ع)
یکی دیـگـر از پـروژههـای بزرگ منطقه3 احیای میدان امام علی(ع) و ساماندهی بازار بزرگ اصفهان است. روند ساماندهی این پروژهها از دیگر صحبتهای مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان است: اقدامات عمرانی این بخش درقالب پروژه احیای میدان تا میدان، از میدان امام(ره) تا میدان امام علی(ع) آغاز شد. در این طرح پروژه ساماندهی بازار بزرگ اصفهان به طول ۹۴۰ متر و با وجود ۲۰ هزار واحد تجاری و مشکلات خاص، اجرایی و بازسازی بازار هم به صورت زیربنایی انجام و سنـگفـرش بازار، کـانــالکـشــی تـأسـیـســات، مــرمـــت دیــــــوارهـــا، سبکسازی سقف و دودهزدایی از سقف بازار و لایهبرداری آجرنماها با هزینهای بالغ بر 8 میلیارد تومان اجرایی شد. بنا به گفته کارگر، امسال بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای آزادسازی میدان امام علی(ع)، پیشبینی شد. میدان جلوخان و جایگزینی مجموعه تجاری، یکی از موضوعهای مهم میدان امام علی(ع) است که در طرح قرار گرفته و درحال انجام است.
تغییرات در مرکز تجاری زرین با مشورت کسبه و طلافروشان
مدیر منطقه3 شهرداری در ادامه از تغییراتی در مـرکـز تجاری زرین با مـشـورت کـسبـه و طـلافـروشــان سخن میگوید و ادامه میدهد: تغییراتی در مرکز تجاری زرین با قراردادی بالغ بر ۵۲ میلیارد تومان انجام و این پروژه در حال حاضر با جدیت اجرایی میشود و سال آینده به اتمام میرسد و در اختیار طـلافـروشـــان و مــغــازهداران قـرار میگیرد.
ادامه سخنان کارگر مربوط میشود به وضعیت میدان امام علی (ع): فاز اول مساحت میدان که تجاری بود، احداث شده است. در فازهای دیگر میدان جلوخان ۴۰۰ مغازه شرقی و ۴۰۰ مغازه غربی، در حال آزادسازی است. احداث سمت جنوب میدان تمام شده و سمت غرب نیز ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و آزادسازیها در حال انجامشدن است. همچنین کفسازی بخش آزادسازیشده میدان جلوخان به مساحت ۵۴۰۰ متر مربع در ضلع شمالی میدان امام علی(ع)، با توجه به سختی کار شروع شد و بخشی از پروژه آزادسازیشده که به صورت پارکینگ استفاده میشد، با توجه به طراحی پیشبینیشده کفسازی شد.
احیای طرح دولتخانه صفوی در مرکز شهر
امسال یکی از اقـدامـات مـهــــم شهرداری منطقه۳ ساماندهی میدان امام حسین(ع) و سنگفرش آن برای طرح اتصال چهارباغ به میدان امام(ره) از طریق سپه و پیادهراهسازی است. کـارگــر در خصوص اقدامات انجامشده در این طرح میگوید: با توجه به اتصال چهارباغ به سپه و اجرای طرح پیادهراهسازی در این طرح 6 هزار متر سنگفرش با هزینهای بالغ بر ۴ میلیارد تومان اجرایی شده و انجام این طرح در راستای احیای طرح دولتخانه صفویه و پیادهراهشدن میدان امام حسین(ع) رخ داد. او درباره پـیادهراهشدن میدان امام حسین(ع) و اتصال آن به میدان امام(ره) میگوید: اجرای سنگفرش میدان امام حسین(ع) در راستای اجرای طرح احیای دولتخانه صفوی است؛ البته با توجه به پیادهراه شدن چهارباغ و بار ترافیکی منطقه و مـعـضـلاتـی کـه مـمـکــن است به وجود آید، در حال حاضر پیادهراهسازی میدان امام حسین(ع) قابل اجرا نیست و پیادهراهسازی سپه اولویت اول ماست. مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان در ادامه با تأکید بر اینکه قرار است طرح پیادهراهسازی میدان امام حسین(ع) در شورای ترافیک استان مطرح شود، خاطرنشان میکند: اگر راهکارها و تدابیر لازم و زیرساختها برای حذف ماشین فراهم شود، طرح پیادهراهسازی هم اجرایی خواهد شد. سنگفرش میدان امام حسین(ع) مقاوم به حرکت خودروهاست و با عرض ۱۰ تا ۱۵ سانت به کار گرفته شده است؛ به طوری که سرعت خودروها کاهش پیدا میکند و آسیب زیادی نمیبیند.
شهرداری در جنوب میدان امام(ره) پارکینگ ندارد
مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان در خصوص احداث پارکینگ برای جنوب میدان امام(ره) میگوید: قرار نبود در این بخش پارکینگ باشد. این قسمت از میدان به صورت ویژه مخصوص پیادهکردن مسافران و گردشگران تعبیه شده است؛ اما متأسفانه شهروندان این محدوده را برای پارک خودروی شخصی استفاده میکنند. این محدوده پارکینگ خودرو نیست و مردم وظیفه دارند از حریم مسجد امام(ره) حفاظت کنند. مجموعه میراث فرهنگی هم باید برای مهاربندی و ایمنسازی این محدوده وارد عمل شود.
هیچ خانه تاریخی ستارهدار در گذر آقا نجفی تخریب نشد
ساماندهی گـذرهـــای تـاریـخــــی یکی از دیگر از اقدامات شهرداری منطقه۳ است. در این راستا میتوان به ساماندهی گذرگاه میرعماد، شهید بحری، آمادگاه، خیابان سید علیخان و گذرگاه آقا نورالله نجفی اشاره کرد. اما گذر آقا نجفی با شایعه تخریب خانههای تاریخی و خطر آسیب به مسجد شیخ لطفالله، متوقف شد. مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان درباره جزئیات این اتفاق بیان میکند: طرح گذرآقا نجفی از سال ۹۴ در کمیسیون ماده ۵ با هدف ایجاد دسترسی برای ساکنان و کسبه منطقه مطرح و با عرض 14 متر مورد موافقت قرار گرفت و به شهرداری ابلاغ شد. آزادسازیها از سمت جنوب به شمال انجام و اقدامات عمرانی با پیشرفت ۷۵درصدی در آن منطقه شروع شد؛ اما اجرای این طرح در سال۹۸ با هجمه رسانهای و انتقادی دوستداران میراثی که اتصال این خیابان به حریم مسجد شیخ لطفالله آسیب وارد میکند، متوقف شد. کارگر با بیان اینکه ما هم شهروند اصفهانی هستیم و حافظ میراث فرهنگی، میگوید: به صراحت میگویم هیچگونه خانه تاریخی و ستارهدار در مسیر آزادسازی خیابان گذر آقا نجفی خراب نشده و به خاطر وجود چنین خانههایی چند بار مسیر این خیابان تغییر کرده است. او معتقد است: طرح پیادهراهسازی میدان امام(ره)، طرح بزرگی است که کسی جرئت انجام آن را نداشت و شهرداری این موضوع را دستور کار قرار داد. این طرح باعث محدودیت دسترسی ساکنان این منطقه شد. شهرداری برای ایجاد دسترسی برای ساکنان، طرح گذر آقا نجفی را مطرح کرد که متأسفانه با مخالفت روبهرو شد. در حال حاضر وضعیت بدی برای ساکنان وجود دارد و باید راهکاری ارائه شود. کسانی که از توقف طرح حمایت کرده و شهرداری را محکوم کردند، باید راهکار ارائه دهند و به یک جمعبندی برسند، البته طرح در هیئت داوری قرار گرفته تا به نتیجه برسد. امیدواریم مشکل حل شود و این گذر برای رفاه شهروندان به بهرهبرداری برسد.
حمایت شهرداری از مرمتگران خانههای تاریخی
در مـنطـقـه3 شـهـرداری اصـفـهـان خانـههــای تاریخی زیادی دیــــده مـیشــود که تــوجــه به مـرمــــت آنها در دســــتـور کــار شهرداری منطقه بوده است. اجرای طرح میراثداران شهر و تجلیل از این افراد یکی از طرحهای شهرداری در حمایت از مــیـــراث فرهنگی است.
مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان در خصوص طرح شهرداری برای مرمت این آثار تاریخی تصریح میکند: قانون به ما اجازه میدهد برای پاکسازی، مقاومسازی و ایمنی برخی از خانههای در حال تخریب وارد عمل شویم؛ اما بعضی از خانهها در اختیار مالکان خصوصی است و نمیتوانیم دخلوتصرفی در آن داشته باشیم. در سال۹۸ از مالکان خـانـههـای میراثی که علاقهمند به مرمت خانههای تاریخی برای ساختن رستوران، بومگردی یا هتل هستند دعوت کردیم تا اقدامات لازم را انجام دهیم و در حال حاضر درصددیم با مشارکت بخش خصوصی و تشویق مالکان موضوع گردشگری را در این بافت رونق دهیم؛ اما برای این کار مالکان بخش خصوصی باید وارد عمل شوند، به طور مثال دو خانه پشت مسجد جامع، معروف به خانه امام جمعه است که جزء با ارزشترین خانههای تاریخی هستند؛ اما به دلیل وجود مالکان زیاد و هزینه بالای مرمت، کسی برای مــرمــــت اقــدام نـکـرده و این خـانههـــا در حال تـخـریــب است.
کارگر با اشاره به وجود عصارخانه جماله که اولین کارخانه روغنکشی اصـفـهـان بوده است، میگوید: این اثر هم یکی از آثار تاریخی اصفهان است که مالکیت آن با میراث و بخش خصوصی است و متأسفانه در حال حاضر تخریب شده است. اکنون در چهارچوب قانون آمادگی داریم برای احیای خانههای تاریخی و گردشگری در منطقه۳ با مالکان همکاری کنیم.
احداث پارکینگ سنبلستان و کاهش ترافیک عبدالرزاق
مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان در خصوص موضوعهای ترافیکی منطقه واقدامات شهرداری برای کاهش بار ترافیکی به ویژه حدفاصل میدان قدس تا میدان امام علی(ع) اظهار میدارد: به دلیل وجود بافت تاریخی این بخش، نمیتوانیم خیابان را عریض کنیم. توصیه ما این است که شهروندان برای تردد در این بخش از حملونقل عمومی و دوچرخه استفاده کنند؛ اما برای کاهش ترافیک منطقه، طرحهایی هم اجرا شد. پیشبینی یک طرف خیابان گلزار برای پارک و حذف پارک از یک طرف خیابان احمدآباد از دیگر طرحها است. بنا به گفته کارگر، احداث خط ویژه اتوبوس بیآرتی و تأمین اعتبار آن یکی از طرحهای ترافیکی منطقه۳ است، رینگ خط ویژه از غرب به شرق در خیابان هشتبهشت، به طول ۱۵۰۰ متر رفتوبرگشت نیز در دست اجراست. آسفالت، زیرسازی و بـتـونریـزی حـدفـاصـل گلزار و بزرگمهر هم به اتمام رسیده و حدفاصل خیابان گلزار تا ملک نیز در حال اجراییشدن است. این طرح با هزینهای بالغ بر ۴ میلیارد تومان انجام شده است. در ادامه طرحهای ترافیکی منطقه3، احداث خط بیآرتی اتوبوس در خیابان ولیعصر وعبدالرزاق در دستور کار است و قرار است برای رفاه شهروندان بخشی از خیابان و رفیوژ فضای سبز نیز آزادسازی شود تا عرض خیابان برای عبورومرور افـزایـش پـیـدا کند.
احداث پارکینگ مشارکتی سنبلستان، برای کاهش ترافیک
احداث پارکینگ مشارکتی سنبلستان، برای کـاهـش تـرافـیـک خـیـابـان عبدالرزاق نیز یکی از طرحهای عمرانی است که کارگر به آن اشاره میکند و میگوید: احداث پارکینگ با توجه به حجم عبورومرور کسبه بازار در خیابان عبدالرزاق و ترافیک زیاد در این منطقه، ضروری بود. در همین راستا زمینی به مساحت 2 هزار متر مربع از موقوفه مشایخ با حضور و توافق مالکان در نظر گرفته شد و توافقها با شخص سوم به عنوان سرمایهگذار، برای ساخت پارکینگی به مساحت 2500 متر در ۵ طبقه با ظرفیت ۴۰۰ خودرو انجام شد. ساماندهی و مناسبسازی پیادهروهای منطقه که عــمــــــر زیادی از آنها میگذرد، یــــکـی دیــگــر از پــروژههــــای عـــمــرانـــی منطقه3 اســــت. پـــیـادهروهای خیابانهای نــشــاط، چـهـاربـاغ، مشتاق، عبدالرزاق، بوستان شهید رجایی و باغ گلدسته ساماندهی و نوسازی شده است. همچنین به مناسبسازی همه پیادهروها با توجه به نیاز معلولان توجه شده است. بنا به گفته مدیر منطقه3 شهرداری اصـفـهـان، طــرحهــــای تـعـریـضــی گلوگاهی و گذرهای ناشی از صدور پروانهها با مساحت 3700 متر مربع و هزینهای بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان اجرایی شده است. تعریض خیابان نظامالملک با هزینهای بالغ بر ۶ میلیارد تومان اجرایی شد. علاوه بر این، 240 متر آزادسازی در خیابان گلزار و ابنسینا با همکاری تعاونی دانشگـاه عـلـومپــزشــکـــی و مرکز بهداشت انجام شد. برای آزادسازی بخشهای دیگر خیابان نیز در سال آینده تأمین اعتبار شده است.
احداث ایستگاه آتشنشانی در خیابان چهارباغ
مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان در خصوص نیاز مرکز شهر به ایستگاه آتشنشانی و احداث آن در خیابان چهارباغ میگوید: این منطقه به ایستگاه آتشنشانی نیاز داشت. به همین منظور، قطعه زمینی در منطقه برای این کار پیشبینی و قرارداد سفتکاری آن مشخص و تأمین اعتبار شد. هماکنون پروژه در حال انجام است و پیشرفت خوبی داشته و بهزودی به بهرهبرداری میرسد. ساخـتـمــان آتـشنـشـانــی در زمینی به مساحت 1200 متر و ۱۰۰۰ متر زیربنا طراحی شده و برای احداث آن هزینهای بالغ بر ۷ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
احیای بافت فرسوده با مشکل ارتفاع روبهروست
۲۶۳ هکتار بافت فرسوده در منطقه وجود دارد که معادل ۲۳درصد از مساحت منطقه را تشکیل میدهد. این مقداربا 11.41درصد بافت فرسوده، رتبه دوم بافت فرسوده شهر اصفهان را به خود اختصاص داده است. در هــمـیـن راســـتـــــا تخفیف ۵۰درصدی و تسهیلات برای احیای بافت فرسوده در نظر گرفته شده؛ اما محدودیت ارتفاع در منطقه، برای سرمایهگذاری مالکان محدودیت ایجاد کرده است.
به گفته کارگر، به دلیل مشکل ارتفاع مالکان برای احیای بافت فرسوده اقدام نمیکنند و این کار را مقرون به صرفه نمیدانند. تلاش کردیم در کمیسیون ماده ۵ برای اصلاح ارتفاع، اقدامی انجام شود تا در برخی نقاط، در حد معمول به شهروندان تراکم ساخت داده شود. تعریض گذرگاه و گلوگاه تا حد ممکن در منطقه انجام و تسهیلات وام و تخفیف پروانه برای مالکان در نظر گرفته شده است. او تأکید میکند:درخصوص تخریب آثار تـاریـخـی حساس هستیم؛ اما امکان ساختوساز در برخی مناطق باید فراهم شود و تراکم معمول دو طبقه در نـظـر گرفته شود تا شهروندان برای تخریب ترغیب شوند.