شوینده‌های لاکچری

مواد شوینده از زمستان سال قبل یعنی هم‌زمان با شیوع کرونا به یکی از مهم‌ترین اقلام مصرفی مردم تبدیل شد و رفته‌رفته رشد تقاضا برای مواد شوینده، گرانی آن را به همراه داشت. دولت نیز برای پیشگیری از کاهش عرضه این اقلام در بازار، دوبار در سال جاری مجوز افزایش قیمت را صادر کرد، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد دور سوم افزایش قیمت در بازار مواد شوینده آغاز شده است و این اقلام با نرخ بالاتری نسبت به آخرین مجوز به فروش می‌رسند؛ هرچند دولت گرانی‌های اخیر را بارها غیرقانونی خواند. امروز بعضی از مواد شوینده به دلیل قیمت بالا به کالایی لوکس تبدیل شده‌اند.

تاریخ انتشار: 08:59 - یکشنبه 1399/12/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

بازار مواد شوینده در ماه‌های پایانی سال با افزایش تقاضا مواجه می‌شود. با وجود این، مشکلی در عرضه این اقلام به جز قیمت بسیار بالا وجود ندارد و می‌توان انواع مواد شوینده حتی محصولات ترکیه‌ای را در فروشگاه‌های سطح شهر پیدا کرد.

دو مجوز برای افزایش قیمت

رشد هزینه‌های تولید مواد شوینده باعث صدور مجوز افزایش قیمت‌های این اقلام در دو مرحله شد و دولت یک بار در خرداد ماه مجوز 20درصدی و باری دیگر در آبان ماه مجوز 30 تا 40درصدی افزایش قیمت انواع مواد شوینده را صادر کرد.  به گزارش فارس، مجید ارغنده‌پور، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌ها و نظارت بر تشکل‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: «قیمت مصوب شش محصول شوینده شامل پودر ماشین لباس‌شویی، صابون، مایع ظرف‌شویی، مایع دست‌شویی، خمیردندان و شیشه پاک‌کــــــن در آبان 40درصد افزایش پیدا کرد و سایر محصولات شوینده و بهداشتی به تأییـــــــد  سازمـــــــان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش 30درصدی داشتند.»

سومین مجوز در راه است؟

نگاهی به اعداد درج شده در غرفه مواد شوینده فروشگاه‌های اصفهان از افزایش قیمت مجدد اقلام شوینده در روزهای گذشته حکایت می‌کند؛ به طوری‌که نرخ فعلی مایع‌های لباس‌شویی سه لیتری بسته به برند 80 تا 105 هزار تومان، مایع دست‌شویی 500 میلی‌لیتری 15 تا 33 هزار تومان، پودر ماشین لباس‌شویی 500 گرمی 9 تا 14 هزار تومان، مایع ظرف‌شویی سه‌لیتری 60 تا 83 هزار تومان و مایع سفیدکننده چهار لیتری 27 تا 36هزار تومان است. فروشگاه‌داران اصفهانی نیز از قیمت جدید مواد شوینده خبر می‌دهند. مظفری، صاحب یک سوپرمارکت در خیابان احمدآباد به اصفهان زیبا در مورد قیمت مواد شوینده گفت: «تمامی خریدهای اخیر من با قیمت جدید بوده است. بازاریاب‌ها محصولات را گران‌تر از قبل می‌فروشند و تلویزیون گران‌شدن شوینده‌ها را غیر قانونی اعلام می‌کند. وضعیت قیمت مواد شوینده مشخص نیست و ما ناچار به تأمین جنس مغازه‌مان با هر قیمتی هستیم.» احمد که در منطقه دیگری از اصفهان سوپرمارکت دارد با مظفری هم نظر است و در مورد قیمت مواد شوینده توضیح داد: «قیمت روی بسته مواد شوینده بالا رفته است و هیچ ثباتی در این بازار وجود ندارد. اجناس هر روز گران‌تر از دیروز می‌شوند.» سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سازمان تعزیرات نیز بارها هرگونه افزایش قیمت در گروه محصولات شوینده را ممنوع اعلام کرده‌اند؛ معاون سازمان تعزیرات در روزهای ابتدایی بهمن ماه سومین دور افزایش قیمت مواد شوینده را غیرقانونی و بدون مجوز دانست و قیمت‌های آبان ماه را ملاک قرار داد. ولی مشاهدات میدانی از بازار فعلی مواد شوینده خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

چشم وهم‌چشمی بازار نرم‌کننده با شوینده

شیوع ویروس کرونا به بیشتر کسب‌وکارها آسیب وارد کرد و منجر به کسادی آن‌ها شد، ولی بازار مواد شوینده برخلاف کسب‌وکارهای دیگر به سبب وجود کرونا در طول سال جاری داغ بود. درواقع مصرف بیشتر انواع مواد شوینده و رشد تقاضا به همراه بالارفتن هزینه‌های تولید، در گران‌شدن مواد شوینده تأثیرگذار است. تقاضا برای شوینده‌هایی از قبیل مایع دست‌شویی، پودر و مایع لباس‌شویی، صابون، پاک‌کننده‌های چند منظوره و سفیدکننده‌ها با هدف ضدعفونی‌کردن سطوح از زمان حضور کرونا در کشور بالا رفته است؛ به دنبال گرانی مواد شوینده، نرم‌کننده‌ها نیز گران شده‌اند؛ برای نمونه بطری‌های یک لیتری نرم‌کننده حوله و لباس بسته به برندشان بین 15 تا 25 هزار تومان قیمت دارند و این بها برای بطری‌های دو لیتری از 15 هزار تومان شروع و به 38 هزار تومان می‌رسد. درحال حاضر انواع نرم‌کننده با برندهای ایرانی اکتیو، بس، سافتلن، سپید، تست، فیروز، اتک و… در بازار اصفهان به فروش می‌رسد. همچنین نرم‌کننده حوله و لباس با برندهای ترکیه‌ای در تعداد محدودی در بازار عرضه می‌شود که قیمت بسیار بالایی یعنی بیش از 90 هزار تومان دارد؛ برای نمونه نرم‌کننده ورنل و یوموش 1.4 لیتری 122 هزار تومان و نرم‌کننده دو لیتری کامفورت 160 هزار تومان در فروشگاه‌های اصفهان قیمت خورده‌اند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط