پس از آنکه دولت روحانی سال 97 واردات خودرو به کشور را متوقف کرد، قیمت وارداتیها در بازار خودرو نجومی شد و نمایندگان مجلس بارها برای آزادسازی واردات خودرو به خصوص خودروهای کارکرده تلاش کردند، ولی به نظر میرسد اینبار با طرح قدرتمندتری نسبت به گذشته بازگشتهاند و احتمال بازگشت خارجیها به بازار ایران وجود دارد.
آزادسازی از چه زمانی؟
طرح آزادسازی واردات خودرو یکی از مهمترین اقدامات مجلس در آخرین ماه از تابستان بود، ولی این طرح هنوز در مجلس به تصویب نرسیده است، اگرچه مخالف جدی و بزرگی ندارد. نمایندگان مجلس در طرحی با نام ساماندهی بازار خودرو قرار است واردات خودرو را با شرایطی خاص مجاز کنند. مهمترین شرط نمایندگان مجلس تأمین ارز واردات خودرو از طریق صادرات است، یعنی تأمین ارز واردات خودرو نباید بر دوش دولت باشد، بلکه واردکننده باید به واسطه صادرات ارز مورد نیاز واردات را تأمین کند. از طرفی در این طرح فقط واردات خودروهای هیبریدی به کشور آزاد خواهد بود.
این طرح یک مرتبه دیگر نیز مورد تأیید مجلس قرار گرفت و به شورای نگهبان رفت، ولی شورای نگهبان با ماده چهار آن مخالفت کرد. در این ماده تعرفه واردات صفر در نظر گرفتهشده بود، ولی شورای نگهبان این مسئله را مغایر با سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بیان کرده بود تا حالا بار دیگر طرح اصلاح و آماده تصویب در مجلس و ارسال به شورای نگهبان شود. فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در مرد این طرح میگوید: «ماده 4 دارای 4 تبصره است به نحوی که براساس ان هر شخص حقیقی یا حقوقی میتواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دونیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودرو بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره ویا بالاتر برحسب گواهیهای استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام نماید.»
بازار خودرو پس از آزادسازی واردات
دبیر انجمـن واردکنندگان خودرو مدعیاست پس از آزادسازی واردات قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار 50 تا 80 درصد ریزش خواهندکرد تا برای مثال خودرو اپیتما یک میلیارد و 500 میلیون تومانی به 300 تا 750 میلیون، توسان 2013 با قیمت 900 میلیون به 180 تا 450 میلیون و مرسدس بنز cla مدل 2017 از چهار میلیارد و 500 میلیون تومان به 900 میلیون تا دو میلیارد و 250 میلیون تومان برسد. این وعده اگرچه جذاب به نظر میرسد ولی کارشناسان و فعالین بازار خودرو احتمال آن را کم میدانند. صالحی یکی از نمایشگاهداران با سابقه اصفهانی در اینباره میگوید: «با این پیشبینی مزدا 3 یک میلیارد و 200 میلیون تومانی به 240 تا 600 میلیون تومان میرسد، دیگر چه کسی دنا پلاس، 207 یا ماشین ایرانی میخرد؟ یعنی سراتو 600 میلیونی شاید از پراید ارزانتر شود، آیا منطقی به نظر میرسد؟» یکی از کارشناسان بازار خودرو نیز در صفحه پردنبالکننده خود در اینستاگرام در مورد وعده افت قیمت 50 تا 80 درصدی نوشت: «بیایید در نظر بگیریم افت 50 تا 80 درصدی اتفاق بیفتد، پس از آن چه کسی خودروی داخلی میخرد؟ تولید داخلی زمینگیر خواهد شد؛ ضمن اینکه آیا همین افزایش تقاضا دوباره خودروی وارداتی را گران نمیکند؟»
قیمـــــــت خودروهای خارجــــــی پس از آزادسازی واردات چه خواهدشد؟ صالحی، کارشناس بازار خودرو، در اینباره میگوید: «احتمال کاهش 5 تا 10درصدی قیمتها را میدهیم، ولی بیشتر بعید است، زیرا افت بیش از این بازار خودروهای چینی و داخلی را برهم میزد.» اگر خودروی سانتافه یک میلیون و 700 میلیون تومان براساس وعده دبیر انجمن واردکنندگان خودرو 50 تا 80درصد ارزان شود، قیمت آن به 340میلیون تا 850 میلیون تومان میرسد، با این حساب آیا تیگو 7 وجکاس 7 یک میلیاردی مدیرانخودرو و کرمانموتور یا هایما اس 5 ایران خودرو با قیمت 570 میلیون تومان مشتری خواهد داشت؟




