در گذشته مــتــخــصـصــان در حــوزهای خــاص بهخصوص تولید محتوا را بلاگر مینامیدند؛ ولی با گـسـتـرش فضای اینترنت و شبکههای اجتماعی این کلمه مفهوم دیگری پیدا کرد. اکنون بلاگرها عکس و ویدئوهای جذاب از زندگی شخصی خود منتشر میکنند تا باجذب دنبالکننده در شبکههای مجازی از کسبوکارها برای تبلیغکردن، پول دریافت کنند.
شیما میگوید: «شـــــش مـــاه قـــبـــل صفحه فروش شال و روسری در اینستاگرام راه انداختم تا در این شرایط نابسامان بازار فیزیکی، در فضای مجازی درآمدی کسب کنم. برای بالا بردن دنبالکننده و دیدهشدن صفحهام باید تبلیغ میکردم و دست به دامن بلاگرهای خانم شدم. به سراغ بلاگرهایی با دنبالکنندههای میلیونی رفتم ولی قیمت یک استوری تبلیغاتی ساده آنها بیش از 10 میلیون تومان بود. بلاگرهایی با فالوورهای چندصدهزارتایی نیز بابت یک استوری یک تا پنج میلیون تومان دریافت میکنند. علاوه بر این باید یک شال و روسری نیز جدای از هزینه استوری برای تبلیغ به بلاگر هدیه میدادم.» بلاگرها مردم عادی هستند و زندگی روزمره خود را مقابل چشمان همه قرار میدهند تا دنبالکننده بیشتری جذب کنند. شیما توضیح میدهد: «تعداد بلاگر مرد کم است. بیشتر بلاگرها خانم هستند و هر روز از صبحانه، نظافت منزل، غذا پختن، خرید و… استوری منتشر میکنند. ازآنجا که این استوریها برای مردم جذابیت دارد، روزبهروز به تعداد دنبالکنندگان بلاگرها و درآمد آنها افزوده میشود.» بررسی میدانی نشان میدهد بلاگرها هر روز بابت استوری تبلیغاتی چند ثانیهای و پستهای یک دقیقهای درآمد میلیونی به دست میآورند و هیچگونه تضمینی جهت اثربخش بودن این تبلیغات وجود ندارد.
دنبالکنندههای فیک ارمغان تبلیغات بلاگری
قـدمـت فـروشــگـاه مـجـازی کـالای خواب یاسر به بیش از سه سال میرسد، او درباره بلاگرها میگوید: «صفحه فروشگاه من نزدیک به سه هزار دنبالکننده دارد و تا قبل از کرونا فروش بالایی داشتم؛ ولی بهیکباره کسبوکارم کساد شد. به فکر تبلیغ و افزایش بازدیدکننده و دنبالکننده صفحهام از طریق بلاگرها افتادم. به همین منظور برای دو بلاگر روتختی و شال تخت ارسال کردم و به حساب یکی از آنها چهار میلیون تومان و به حساب دیگری شش میلیون تومان بابت یک استوری تبلیغاتی واریز کردم. پس از تبلیغ حدود دوهزار دنبالکننده به من اضافه شد؛ ولی در مجموع چهار مشتری جدید داشتم. بعضی از دنبالکنندگان هم فیک و الکی بودند.»
رابطه تعداد فالوور با تعرفه تبلیغاتی
بررسیها در فضای مجازی از رابطه مستقیم تعرفه تبلیغ بلاگرها با تعداد دنبالکنندگان آنها حکایت میکند و بلاگرهایی با تعداد دنبالکنندگان میلیونی بابت یک استوری تبلیغاتی 7 تا 12 میلیون تومان، دو استوری با معرفی توضیحی کالا 9 تا 15 میلیون تومان، سه استوری با توضیح صدای خود بلاگر و به صورت سلفی 16 تا 20 میلیون تومان، پست 24ساعته بیش از 20 میلیون تومان و پست ثابت حداکثر 42 میلیون تومان دریافت میکنند. این تعرفهها برای بلاگرهایی با تعداد فالوورهای 200 تا 500 هزارتایی کاهش محسوسی مییابد و یک استوری تبلیغاتی یک تا پنج میلیون تومان، دو استوری با معرفی توضیحی کالا یک میلیون و 50 هزار تا هشت میلیون تومان، سه استوری با توضیح صدای خود بلاگر و به صورت سلفی 9 تا 14 میلیون تومان، پـــســـــت 24ساعته بیش از 10میلیون تومان و پست ثابت حداکثر 25 میلیون تومان قیمت دارد.
علاوه بر این، مشتریان باید تعدادی از اجناس خود را رایگان برای بلاگر بـفـرســتـند تا در اسـتـوری یا پــســـت، کالای موردنظر معرفی و تبلیغ شود. ازاینرو افزایش روزانه تعداد بلاگرها در ایـنـسـتــاگـــرام بیدلـیـل نـیـسـت.درآمدهای بالا و زندگی لاکچری آنها موجب شده خیلیها قید کار را بزنند و سراغ بلاگری بروند. همچنین بلاگرها فقط تبلیغ پوشاک، لوازم خانه و محصولات آرایشی و بهداشتی را نمیکنند و گـاهـی مواد غذایی از شیرینیهای خانگی گرفته تا رب گوجهفرنگی خانگی برای آنها جهت تبلیغ ارسال میشود.
زهرا که از اواسط سال 99 صـفـحـه فروش شیرینی و کـیـک خـانـگـی راه انداخته، تـوضـیـح مـیدهـد: «من سابقه کسب درآمد در فضای مجازی را نداشتم و به توصیه یکی از دوستانم برای فروش بیشتر به یکی از بلاگر جهت تبلیغ پیام دادم و قرار بر این شد با واریز سه میلیون و 500 هزار تومان و ارسال تمام مدلهای شیرینی خانگیام به همراه یک کیک تولد دو کیلوگرمی در یک استوری، صفحه و شیرینیهای خـانـگـی مرا تـبـلـیـغ کند.»
استوری و پست تنها راه کسب درآمد بلاگرها نیست و در مواقعی بعضی از مراکز پوستی، سالنهای آرایشی، مـزونهـــای لـبـاس و… از بلاگر درخواست بازدید از محل کار خود و تبلیغ خدمات آنها را میکنند. تعرفه بازدید از محل و کسبوکارها توسط بلاگرها بسیار بالاست و گاهی یک بلاگر بابت بازدیدی 10 و 15 دقیقهای بسته به تـعــداد دنــبـالکـنـنـدگـان 20 تا 60 میلیون تومان دریافت میکنند. همچنین از تمام خدمات این مراکز به صورت رایگان بهره میبرند.
درآمد بلاگرها زیر ذرهبین اداره مالیات
درآمد بالای بلاگرها از اینستـاگـرام دولـت را بر آن داشــت تا فـعـالان فضای مجازی با بیش از ۵۰۰ هزار دنـبـالکـنـنـده را به لیست مؤدیان مالیاتی کشور اضافه کند. این افراد ملزم شدهاند به صورت خوداظهاری، اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند و سازمان امورمالیاتی طبق این دستورالعمل برای بـررســـی تراکنشهای بانکی و تحقیقات میدانی مجوز دریافت کرده است.
به گزارش فارس در 30 مرداد، آمارها حاکی از آن است تنها در اینستاگرام بیش از ۵۰ صفحه بالای سه میلیون دنبالکننده دارند و دنبالکنندگان بیش از ۶۰۰ صفحه بالای یک میلیون دنبالکننده است. هـزینه متداول درج هر ویدئوی پویش تبلیغاتی شرکتهای مختلف در صفحات اینفلوئنسرهای اینستاگرام، مبلغی در حدود 5 تا ۱۰۰ میلیون تومان است و هر کدام از اینفلوئنسرهای اینستاگرام، روزانه تعداد قابلتوجهی از این ویدئوها و استوریهای تبلیغاتی را در صفحات خود با مخاطبانشان به اشتراک میگذارند. درمجمــوع برآوردهای مرکز پژوهشی بتا (پلتفرم تـحـلـیـــل دادههـــای شــبـکـــههـــای اجتماعی) نشان میدهد تنها درآمد حاصل از تبلیغ و اطلاعرسانی توسط اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در سال، مبلغی حدود هزار میلیارد تومان است و درآمد ۶۰۰ اینفلوئنسر برتر اینستاگرام فارسی در یک سال معادل درآمد سازمان صداوسیما از تبلیغات است. در نتیجه بلاگرها یا همان چهرههای مشهوری که از محل شبکههای مجازی کسب درآمد میکنند باید به تناسب درآمد خود به دولت مالیات بپردازند. درمقابل تعداد زیادی از بلاگرها در اینستاگرام فارسی از زمان تصویب این قانون مالیاتی، اجازه افزایش دنبالکنندگان خود به بیش از 500 هزار نفر را نمیدهند و تعداد فالوور آنها بین 470 تا 495 هزار نفر در نوسان است.