علی قاسمزاده خاطرنشان کرد: «شورای شهر با اشرافی که بر مسائل و نهادهای مختلف در شهر دارد باید درخصوص حل این معضل از سایر دستگاهها بهطورجدی مطالبهگری کند؛ چنانکه شهرداری هم به سهم خود روزبهروز به وظیفهاش بهتر عمل میکند. هرچند این نافی مطالبه شورا از سایر دستگاهها نیست.»
نقش شهرداریهای همجوار در حل معضل آلودگی هوا
پسازآن مدیر مرکز پایش و کنترل کیفی هوای شهرداری اصفهان بابیان اینکه اصفهان آلودهترین شهر کشور است، گفت: «اصفهان بهویژه درزمینه ذرات معلق دو و نیم میکرون و حدود 180 ماده سمی دیگر در کشور رتبه نخست را دارد. ذراتی که از اندام تنفسی وارد خون و موجب بیماریهای متعددی میشوند. بحرانی که تلفات آن کمتر از تلفات کرونا نیست؛ ولی چون نامحسوس است، کسی به آن توجهی نمیکند.»
«ابوالفضل خسروی» با تأکیـــــــد بر اینکه آلودگی هوای اصفهان مربوط به 40 شهر همجوار آن نیز هست، افزود: «10 هزار واحد صنعتی بافاصله 35 کیلومتری در این آلودگی شریک هستند. پس وقتی صحبت از برنامهریزی میشود، شهرداری اصفهان بهتنهایی نمیتواند در حل معضل تلاش کند و شهرداریهای همجوار هم باید در برنامهریزیها شریک شوند. این در حالی است که این شهرداریها چنانکه باید در این مسئله سهیم نیستند.»
او با اشاره به تصویب قانون 34مادهای هوای پاک در سال 96 گفت: «از این میان تنها 4 ماده مربوط به شهرداریها میشود. درحالیکه در جلساتی که با حضور نمایندگان سازمان محیطزیست، استانداری و… برگزار میشود، هیچ توجهی به دیگر مواد نمیشود و فقط تمرکز بر این 4 ماده مربوط به شهرداری است.»
مروری بر اقدامات شهرداری اصفهان در کاهش آلودگی هوا
در ادامه، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان بابیان اینکه بخشی از دلایل ایجاد آلودگی هوا در ایران ناشی از تغییرات آبوهوایی در دنیا و برخی نیز ناشی از مباحث اقلیمی است، گفت: «توپوگرافی اصفهان و جانمایی نامناسب صنایع و قرارگرفتن اصفهان در شاهراه ارتباطی کشور از دیگر دلایل ایجاد این آلودگی است.»
«حسین حقشناس» درباره سهم شهرداری اصفهان در این زمینه توضیح داد: «در مطالعهای که دانشگاه صنعتی اصفهان در بازه زمانی سالهای 91 تا 94 انجام داد و با مقایسه نتایج آن با نتایج مطالعات سالهای 79 و 68 دریافتیم که اصفهان گسترش زیادی ازنظر مساحت و بلندشدن طول سفرهای شهری پیداکرده است. همچنین عدم توسعه حملونقل عمومی پاک و ارزان و در دسترس و عمر بالای ناوگان حملونقل سنگین از دیگر نتایج این پژوهش است.»
او با اشاره به بند سوم برنامه کاهش آلودگی هوا که مربــــــوط به حـــــــوزه حملونقل است، گفت: «طبق این قانون هرسال باید 5درصد از آلودگی هوا کاهش پیدا کند که بر این اساس، تأکید بر ایجاد تسهیلات دوچرخهسواری، پایش آلودگی هوا، معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلتها، صدور گواهیهای معاینه فنی که شهرداری اصفهان در این زمینه اقدامات خوبی کرده، افزایـــــــش ناوگان حملونقل درونشهری، استانداردسازی مراکز صنعتی و خدماتی و فرهنگسازی و کمک به صداوسیما در این زمینه نیز از دیگر مسئولیتهای شهرداری لحاظ شده است.»
حقشناس بابیان اینکه شهرداری پیشنهادهایی درزمینه انجام مطالعات جامع حملونقل برای آینده اصفهان داشته است، افزود: «طرح محدوده ترافیک، طرح زوج و فرد خودروها، ساخت پارکینگها در اطراف محدوده، گسترش ایستگاهها و مسیــــــرهای دوچرخه، تأمین خودروهای برقی، حملونقل گردشگری و سرویس حملونقل گردشگری ازجمله این پیشنهادهاست.»
او با اشاره به اینکه اصلیتریــــــن هدف کلان یک در برنامه راهبردی اصفهان 1405 کاهش آلودگی هوای اصفهان است، برخی از اقدامات انجامشده و در دست انجام از سوی شهرداری اصفهان را برشمرد و گفت: «این اقدامات شامل طرح محدودیت تردد در مرکز شهر از سال 95، توسعه سامانه نوبتدهی اینترنتی معاینه فنی خودروها (که در آذرماه رونمایی میشود)، الزام ناوگان بار به اخذ معاینه فنی، گسترش طرح زوج و فرد و معاینه فنی در کل شهر در شرایط اضطرار، توسعه همپیما برای افزایش سرنشینان خودروها، تصویب قانون خاموشکردن اتوبوسهایی که بالای 15دقیقه روشن هستند، اطلاعرسانی ترافیک معابر با استفاده از نرمافزارهای هوشمند تصویری، اطلاعرسانی برای ظرفیت خالی پارکینگها، دریافت صدور مجوز معاینه فنی وسایل نقلیه سنگین از سوی شهرداری، دریافت دو خط معاینه فنی موتورسیکلت، جایگزینی موتورهای بنزینی با موتورهای برقی، توسعه خطوط بیآرتی، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و مینیبوس، اصلاح مسیرهای خطوط اتوبوس، نصب فیلتر روی اتوبوس و تاکسی، بازسازی ناوگان اتوبوسرانی برای 200 دستگاه اتوبوس، قیمتگذاری پارک حاشیهای، توسعه پیادهروی و مسیرهای سلامت، تسهیلات وسایل غیرموتوری مناسب برای بانوان و خانوادهها، تسهیلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی، تأمیــــــــن اتوبوسهای برقی و احداث خط دوم قطار شهری است.»
هیچگاه گزارشی درباره میزان آلودگی صنایع ارائه نمیشود!
مسئول امور محیطزیست معاونت خدمات شهرداری اصفهان از دیگر حاضران در این جلســـــــه بود که درباره وظایف معاونت خدمات شهری درزمینه کاهش آلودگی هوا گفت: «وقتی شرایط اضطراری برای آلودگی هوای شهر اعلام میشود، جلسه اضطرار تشکیل و مصوبات آن درخصوص آلودگی منابع متحرک و ثابت اعلام میشود تا درباره آن تصمیمگیری شود.»
حمیدرضا میریـــــــان افزود: «ازجمـــــله اقدامات معاونت خدمات شهری در شرایط اضطرار کنترل آلودگی هوای منطقه9 و 13 اســــــت که منجـــــــر به جلوگیری از برپایی آتش و محدودکردن تردد میشود.»
او با اشاره به اینکه ماده 17 قانون هوای پاک، دو بحث رعایت حدود مجاز انتشار آلایندهها در موتورخانهها و سامانههای احتراقی را شامل میشود، تأکید کرد: «تمرکز ما بیشتر بر موتورخانههاست. چون ورود به سامانه احتراقی صنایع، باب گستردهای را باز میکند که متأسفانه هیچگاه گزارشی درباره آنها ارائه نمیشود!»
او سوزاندن پسماندهای خانگی را از دیگر منابع آلودگی دانست و شرح داد: «ماده 20 قانون هوای پاک شهرداریها را موظف میکند پسماند را به کود یا انرژی تبدیل کنند. شهرداری اصفهان هیچگاه با این مشکل مواجه نشده است؛ چون همواره نسبت به توسعه سیستم تفکیک پسماند بهدرستی عمل کردهایم. ریجکت خطوط پردازش هم اقدام دیگری است که کمک زیادی به بهبود این روند میکند.»
به گفته او، تولید انرژی از بخش آلی پسماند اقدام دیگری است که از سال 93 در دست پیگیری قرارگرفته است.
میریان بابیان اینکه سرانه فضای سبز در قانون 15مترمربع برای کلانشهرها در نظر گرفتهشده، یادآور شد: «سرانه اکولوژیک شهر اصفهان 28مترمربع است. چنانکه ماده 27 قانون مربوط به حریم سبز بزرگراههاست که تا سال 99 در اصفهان 972 هکتار حریم سبز در اطراف شهر اصفهان داشتیم و در حال حاضر برای منطقه سگزی و… این طرح در دست اجرا قرار دارد.»
60 درصد بودجه 1400 رسالتهای زیستمحیطی دارد
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان نیز دراینباره گفت: «در برنامه 1405 هدف کلان یک، آلودگی هواست که 4هزار و 133 میلیارد تومان (52 درصد) از بودجه را به خود اختصاص داده است.»
سعید ابراهیمی افزود: «همچنین در بودجه سال جاری برای حوزه ترافیک 3 هزار و 333 میلیارد تومان و برای حوزه خدماتشهری 1415 میلیارد تومان بودجه مشخصشده که هر دو رسالتهای زیستمحیطی دارند و مجموعا 60 درصد بودجه را به خود اختصاص میدهند.»
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز توضیحاتی را درباره اقدامات این معاونت درزمینه کاهش آلودگی هوا بیان کرد و گفت: «40درصد مصرف انرژی در حوزه ساختمان و مسکن است و معاونت ما در این زمینه پروژههایی را انجام داده است که نتایج آن برای سایر حوزهها قابلاجراست.»
وحید مهدویان افزود: «برخی از این پروژهها شامل طراحی اقلیمی پایدار ساختمانها بر اساس انرژیهای تجدیدپذیر، بررسی وضع موجود ساختمانها ازنظر تیپولوژی، شبیهسازی اقلیمی شهری اصفهان، طراحی سیستمهــــــای انرژیهای تجدیدپذیر، معماری و شهرسازی پایدار و… است.»