هشت فرمان برای تحول در خودروسازی

در پی نارضایتی رهبر معظم انقلاب و مردم در خصوص کیفیت پایین خودروهای داخلی، رئیس‌جمهور با بازدید سر زده از ایران‌خودرو دستورهای مهمی برای تحول در این صنعت صادر کرد. دهم بهمن ماه بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی مواضع مهمی را درباره وضعیت نامطلوب خودروی داخلی مطرح و از آن انتقاد کردند. ایشان در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی در این باره گفتند که با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست و مردم ناراضی‌اند و حق با مردم است.

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

از سوی دیگر هم رئیس‌جمهور در وعده‌های انتخاباتی خود تأکید داشت که خودرو باید از حالت انحصاری خارج شده و برای آن قیمت عادلانه تعیین کنیم.
حالا با توجه به گلایه‌مندی مردم و رهبر معظم انقلاب از وضعیت خودروی داخلی رئیس جمهور با صدور هشت دستور صریح در حوزه تولید به این موضوع ورود کرده است.
بر پایه این گزارش آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان دیروز چهارشنبه یازدهم اسفند در یک بازدید از پیش اعلام‌نشده از ایران‌خودرو، دستورهای مهمی در حوزه خودرو را صادر کرد.
در این بازدید رئیس‌جمهور ابتدا از خودروهای موجود در انبارهای ایران‌خودرو بازدید میدانی به عمل آورد و با تأکید بر غیرقابل قبول بودن وجود این حجم از خودرو در انبار، دستورهایی برای ترخیص خودروها صادر کرد.
رئیس‌جمهور پس از بازدید از انبار خودروهای ایران‌خودرو، با حضور در خطوط تولید در جریان آخرین وضعیت تولید قرار گرفت و دستورهای در حوزه تأمین قطعات و ترخیص فوری خودروهای دپو شده در انبارهای ایران‌خودرو، افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده، توقف تولید برخی خودروهای قدیمی و آغاز تولید چند خودروی جدید و باکیفیت، اجازه واردات منضبط و تحت نظارت از سال آینده، نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، شفاف‌سازی فرایند قرعه‌کشی و رفع ابهام کامل برای مردم با نظارت دقیق وزارت صمت صادر کرد.

هشت دستور جهادی رئیس‌جمهور

الف) تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد.
ب) سازوکارهای لازم به منظور تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به‌روز، فراهم شود.
پ) در سال ۱۴۰۱ حـداقل تولید سه خودروی قدیمی متوقف و سـه خودروی جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.
۲. تــولیــد خــودروهـای جــدیـــد و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایه گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی»، فراهم گردد.
۳. نــسبت به تأمین قطعات موردنیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپوشده در انبارهای شرکت‌های خودروساز به بازار، تا نصاب استاندارد، حداکثر ظرف دو ماه آینده، اقدام شود.
۴. به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف سه ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.
۵. در خصوص نحوه عرضه خودرو به مردم به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایت‌مندی مردم.
الف) ضمن حذف تدریجی روند قرعه‌کشی با افزایش عرضه، فرایند فعلی عرضه خودرو (از طریق قرعه‌کشی) فورا اصلاح و شفاف‌سازی لازم در آن انجام شود.
ب) از ابتدای سال ۱۴۰۱ پس از تکمیل وجه، خودروهای پیش‌فروش‌شده باید بدون تأخیر بلاوجه، قابل تحویل به مشتری شود.
پ) هرگونه واگذاری خودرو به شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به صورت رانتی و غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است.  
۶. به منظور نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی اعم از باری و مسافری، هرساله حداقل ۲۰ هزار خودرو (کشنده، کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی‌بوس) فرسوده، از رده خارج شده و جایگزین‌کردن آن‌ها با خودروهای با‌کیفیت برای صاحبان مشاغل مربوطه، تسهیل شود.
۷.  به منظور افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل.
الف) هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقا ممنوع است و دستگاه‌های مسئول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پرمصرف و مؤثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند.
ب) خودروهای عرضه‌شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱، باید حداقل با سه سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.
۸. واگـذاری مــدیــریــت دولــتی شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا حداکثر ظرف شش ماه آینده به بخش غیر دولتی تعیین‌تکلیف شود.
معاون اول رئیس‌جمهور، مسئول نظارت و پیگیری حسن اجرای این ابلاغیه است.