زخم‌های زیبایی

«بکش و خوشگلم کن» از زمان قدیم رایج بوده و همچنان این مثل کاربرد زیادی بین مردم دارد؛ اما آیا به عمق این ضرب‌المثل توجه می‌شود یا تنها خوشگل‌بودن و زیبایی مطرح است؟اگر این‌طور است پیشنهاد می‌شود نظرات دکتر مهدی راستی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و رئیس بخش جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را بخوانید.

تاریخ انتشار: 01:56 - چهارشنبه 31 فروردین 1401
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تمایل ذاتی انسان به بهتر‌شدن و کمال‌گرایی باعث می‌شود تا به دنبال هر راهی برود که از آنچه بوده بهتر شود. برای مثال ثروتمندتر، قدرتمندتر، باسوادتر و از همه بهتر زیباتر شود. تجارت عظیم لوازم آرایشی در واقع پاسخی است به این عطش سیری‌ناپذیر برای زیباتر شدن!
ریسک جراحی
طبیعی است در این میان با توجه به اقبال عمومی جامعه به سمت زیبایی از یک طرف و از طرف دیگر پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه پزشکی باعث شده است اعمال جراحی که به قصد زیبا کردن صورت انجام می‌شود، بسیار پرطرفدار باشند. آنچه مزید بر این عمل شده است، درآمدهای بالا و تحصیل سرمایه از این طریق برای دست‌اندرکاران اعمال زیبایی است.از سوی دیگر تابو بودن اعمال جراحی زیبایی در جامعه تا حدود زیادی از میان رفته است. اگر در دو دهه قبل اعمال جراحی زیبایی فقط منحصر به قشر مرفه جامعه بوده است، امروز دیگر خاص یه طبقه اجتماعی نیست. دلایل عمده این امر، نتایج بهتر اعمال جراحی زیبایی، سهل‌الوصول بودن آن‌ها و هزینه‌های کمتری است که خانواده‌ها باید برای انجام این اعمال جراحی متحمل بشوند؛ اما اعمال جراحی زیبایی شمشیر دولبه‌ای هستند که نتایج حاصل از آن‌ها می‌تواند در یک طیف گسترده‌ای از نتایج بسیار خوب تا نتایج بسیار بد و فاجعه‌آمیز در نوسان باشد. هیچ جراحی هرچند بسیار باتجربه و متبحر نمی‌تواند ادعا کند که نتایج تمام اعمالش ایدئال یا حتی خوب بوده است. در واقع تفاوت بهترین و بدترین جراح‌ها بر سر میزان و درصد بروز عوارض آن‌هاست که در بهترین جراح‌ها نیز نتایج بد وجود دارد اما کمتر از 5 درصد است. یعنی یک جراح خوب 95 درصد نتیجه مطلوب می‌دهد؛ اما این عدد در اندرون خودش یک هشدار عمده دارد و آن اینکه از هر صد نفری که عمل می‌شود، در بهترین حالت پنج نفر آن‌ها نتایج خوبی به دست نمی‌آورند، شاید من و شما یکی از آن پنج نفر باشیم.
چه باید کرد؟
در پزشکی واژه‌ای وجود دارد به نام اندیکاسیون. شاید نتوان معادل فارسی خوبی برای آن پیدا کرد؛ اما مفهوم کلی آن این است که یک اقدام تا چه حد ضرورت انجام دارد و بر اساس موازین علمی آیا انجام چنین کاری درست است یا خیر؟اما قدم اول برای جراحی زیبایی، مشاوره با پزشک با تجربه‌ای است که در این زمینه تبحر لازم را داشته باشد. فراموش نکنیم هر کس می‌تواند ادعا کند در زمینه زیبایی تخصص دارد؛ اما لازم است همان‌طور که ما برای یک خرید ساده به چندین فروشگاه مراجعه می‌کنیم، برای یک اقدام جراحی با چندین پزشک مشورت کنیم. قدم دوم آن است که مطمئن شویم پزشک مورد مشاوره تحصیلات یا تخصص لازم در این کار را داشته باشد صرف آنکه پزشکی روی تابلوی خود بنویسد «متخصص زیبایی» هیچ وجاهتی نخواهد داشت. باید با مراجعه به سازمان نظام پزشکی یا معاونت درمان از صحت ادعای فرد مطمئن شد. قدم سوم، پزشک مورد مشاوره باید صادق باشد.اگرچه تشخیص صداقت گاهی کار مشکلی است، اما یکی از نشانه‌های آن این است که پزشک بیمار را به هیچ عملی تشویق یا ترغیب نکند. پزشک فقط باید اطلاعات لازم را همراه با نکته مثبت و منفی عمل ارائه دهد و سپس بیمار به منظور تصمیم‌گیری برای عمل جراحی آزاد گذارده شود.
یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود به پزشکتان اعتماد بیشتری کنید، آن است که در همان اولین جلسه مشاوره، شما را برای عمل جراحی پذیرش نکند. من شخصا بیماران را قبل از پذیرش برای عمل حداقل دو یا سه بار ویزیت کرده و در حالات مختلف بیمار را ارزیابی می‌کنم و پس از اطمینان از اینکه خواسته‌های بیمار با نتایج عمل انطباق دارد، اقدام به پذیرش بیمار می‌کنم.
چند نکته مهم
برای انتخاب جراح یا پزشک خود هیچ‌گاه به اینستاگرام یا سایت‌های تبلیغاتی اعتماد نکنید. فراموش نکنید هیچ پزشک حاذقی نیازمند تبلیغ نیست.دیدن آلبوم عکس‌های عمل شده بیماران یکی از بدترین راه‌های انتخاب پزشک معالجه‌تان است. به دو علت عمده، اول آنکه با بسیاری از نرم‌افزارهای ادیت‌کننده عکس‌ها، نتایج پس از عمل بسیار زیباتر از آنچه که هستند، به نمایش گذاشته می‌شوند و دلیل دوم آنکه هیچ جراحی از نمونه‌های خود با نتایج ضعیف یا متوسط به شما عکس نشان نخواهد داد؛ برای مثال اگر جراحی هزار عمل زیبایی بینی انجام داده باشد و فقط 10درصد بیمارانش نتایج مطلوب گرفته باشند و 90 درصد نتایج نامطلوب داشته باشند، این جراح صد عکس بسیار زیبا از عمل‌هایش می‌تواند به شما نشان دهد که در آن‌ها نتایج عمل ایدئالی است؛ اما آیا واقعا این جراح که فقط 10 درصد عمل‌هایش نتایج مطلوبی داشته و آلبوم عکس پروپیمانی هم دارد، جراح خوبی است؟!اگر مشتاق عمل جراحی هستید، با پزشک حاذق و صادقی که تخصص لازم را در این زمینه دارد، مشورت کنید. فوق تخصص‌های جراحی پلاستیک بهترین پزشکان برای راهنمایی در این خصوص هستند تا مطمئن شوید آیا اقدامی که می‌خواهید انجام دهید، واقعا اندیکاسیون دارد یا خیر.برای انتخاب جراح به مطب مراجعه کرده و نمونه‌های واقعی بیماران عمل شده را ببینید، نه آلبوم عکس را.برای انجام عمل زیبایی عجول نباشید و از پزشکتان بخواهید عوارض عمل را برایتان توضیح دهد.در خصوص اعمال جراحی که قرار است جسم خارجی به بدنتان وارد شود، مانند تزریق ژل یا گذاشتن نخ برای کشیدن صورت بسیار محتاط باشید، گاهی اوقات هرچند هم که پزشک حاذق باشد، ترکیبات دارویی مورد استفاده ممکن است کیفیت مناسبی نداشته نباشد و عوارض جبران‌ناپذیری بگذارد. حتما نام ژل و نام کارخانه سازنده اتو پکیج ژل خود را از پزشکتان دریافت کنید.