صدای ما را از رادیو قرآن می‌شنوید

ادبیات عرب خوانده و برای همین هم تمرکز فعالیت‌هایش را گذاشته روی درسی که خوانده: مترجمی، تحقیق و پژوهش و تدریس. سمیرا قنبری، حالا دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث هم هست و در رادیو قرآن برنامه‌های متفاوتی را روی آنتن می‌برد. 
 
تاریخ انتشار: 23:34 - چهارشنبه 2 شهریور 1401
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
لطفا خودتان را معرفی کنید. 
متولد سال 1363 هستم؛ در تهران. کارشناسی و کارشناسی‌ارشدم را در دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی گذراندم در رشته ادبیات عربی. الان هم دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث هستم در دانشگاه الزهرا.  سال 1388، سال ورود من به رادیوست. در آن زمان برنامه‌هایی را برعهده داشتم که به نوعی رنگ و بوی قرآنی یا ادبیات عربی داشتند. برنامه‌هایی که نیازمند داشتن پشتوانه پژوهشی و تسلط به منابع و کتب عربی یا تفاسیر بودند. 
 
شما پیش از این هم در زمینه تحقیق و پژوهش فعالیت داشتید؟ 
بله. از سال 84 در برنامه‌های رادیویی شبکه برون‌مرزی همکاری داشتم، یا با دارالقرآن سوره به عنوان مشاور قرآنی حافظان قرآن. در دوره‌ای با سازمان حج و زیارت در پروژه کتاب‌شناسی حج همکاری کردم یا مثلا در ویراستاری کتاب «مبشرات» اثر محمدعلی خم‌خاجی، به دوستانم کمک می‌کردم. 
 
شما در رادیو برنامه‌ای داشتید با عنوان «یک آیه، یک قصه». درباره این برنامه توضیح دهید. 
«یک آیه، یک قصه» از سال 1397 شروع شد. درواقع این برنامه، آغازی بود بر برنامه‌سازی قرآنی برای کودکان. در این برنامه از حضور خانم مریم نشیبا استفاده کردیم؛ به دلیل حس خوبی که مردم ما به ایشان داشتند. 
 
هنوز هم خیلی از دهه شصتی‌ها، برنامه «شب بخیر کوچولو» را به خاطر دارند. 
درست است؛ حضور ایشان نقطه‌عطفی در برنامه ما بود. ما قصه‌گویی مونولوگ ایشان را به دیالوگ تبدیل کردیم و در بیشتر برنامه‌ها از خانم هلیا امیدی که برای بار اول جلوی میکروفون قرار می‌گرفت، به عنوان نقش مقابل خانم نشیبا استفاده کردیم. در این برنامه خانم زهرا داوری‌کیا آموزه‌های قرآنی را به قصه تبدیل می‌کرد و خانم نشیبا و نقش مقابلشان، قصه را در لوکیشن‌های مختلف برای بچه‌ها بازی می‌کردند. گاهی بچه و مادربزرگ توی شهربازی بودند و گاهی در استادیوم. مثلا قصه‌ای داشتیم درباره وفای به عهد. توی صف شهربازی، بچه یادش می‌افتاد که با دوستش قرار دارد تا کتابی را به دست او برساند. از صف خارج می‌شود تا به قرارش برسد. این برنامه حدود 300 قسمت پخش شد و بازخوردهای بسیار خوبی هم داشت. ما از طریق پیامک‌های برنامه متوجه شدیم بسیاری از معلمان و مدیران مدارس، در زنگ‌های پرورشی یا قرآن، این برنامه را برای بچه‌ها پخش می‌کردند. 
 
با این همه بازخورد مثبت چرا تعطیل شد؟ 
در واقع ما سراغ برنامه دیگری رفتیم: برنامه «یک آیه، یک پرسش»، باز هم با حضور خانم نشیبا. برنامه ده دقیقه بود و در این مدت، سوالی از سوی بچه‌ای پرسیده می‌شد و خانم نشیبا با داستان و قصه، او را به جواب سوالش می‌رساند. 55 برنامه ساخته شد و روی آنتن رفت و این برنامه هم خداراشکر موفق بود. 
 
الان مشغول چه کاری هستید؟ 
در حال حاضر در رادیو اقتصاد برنامه «ثروتمند کوچک» را داریم که چند سالی روی آنتن بوده است. در این برنامه هم هم‌چنان با خانم نشیبا همکاریم؛ با این تفاوت که حالا آموزه‌های اقتصادی را برای بچه‌ها مطرح کنیم. ما فعلا هر شب، ساعت 20:45 مهمان خانه‌های مردم هستیم. در رادیو قرآن برنامه فهم زبان قرآن، درس‌نامه صحیفه سجادیه و نهج البلاغه به صورت تخصصی در طول هفته، تولید و پخش می‌شود. اما یکی از برنامه‌های مهم ما، مستند «حکایت جاودانگی» است؛ برنامه‌ای که از سال 98 شروع شده و درباره 131 شهید مستند رادیویی ساخته‌ایم. این مستند شب‌های جمعه از رادیو قرآن پخش می‌شود و به موازات همین برنامه، «آیات سرخ» است که به وصیت‌نامه شهدا می‌پردازد. این برنامه جمعه‌ها از رادیو قرآن روی آنتن می‌رود.