یک قدم به حل مشکل زاینده‌رود نزدیک شده‌ایم

اجلاس نیم‌روزه مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران با عنوان «بدون تأخیر» برگزار شد. 
 
تاریخ انتشار: 00:35 - شنبه 16 مهر 1401
مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه
به گزارش «ایمنا»استاندار اصفهان در این اجلاس گفت: لازم است همراهی و هماهنگی دولت و مجلس، نخبگان، وزارت نیرو، فعالان محیط‌زیست و بخش کشاورزی به صورت مستمر ادامه پیدا کند تا در دوره کوتاهی شاهد رفع مشکلات حوضه آبریز زاینده‌رود باشیم.سیدرضا مرتضوی اظهار کرد: زاینده‌رود و مسائل آب حوضه آبریز به حیات یک تمدن گره خورده است.او با بیان اینکه استمرار این تمدن در منطقه مرکزی ایران اسلامی به جریان آب در حوضه زاینده‌رود بستگی دارد، گفت: حفظ آثار تاریخی و تمدنی، عرصه تولید و کشاورزی، شرایط فرهنگی و اجتماعی و حیات تمام مردم منطقه در گرو جاری‌شدن آب در بستر زاینده‌رود است.استاندار اصفهان تصریح کرد: از مدت‌ها قبل در دوره‌های مختلف، استانداران اصفهان تمام همت خود را برای رفع مسائل آب در حوضه زاینده‌رود و فلات مرکزی به کار گرفته‌اند. در این دوره نیز استانداری و همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان این موضوع را در اولویت فعالیت‌های خود قرار دادند.او با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در اصفهان، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در سفری که به اصفهان داشت تأکید کرد، وزارت نیرو نظرات نخبگان، کارشناسان و دانشگاهیان را در امور حقوقی و چالش‌های امور زاینده‌رود اخذ کند. در این راستا قرار شد در جلسه‌ای مشکلات، مسائل و آثار و پیامدهایی که به این حوزه تمدنی وارد شده بحث و بررسی شود و سپس در قالب گزارشی به صورت مفصل و فنی تقدیم رئیس‌جمهور شود.او تأکید کرد: با توجه به اینکه آثار اصلی خشکی زاینده‌رود و فلات مرکزی متوجه استان اصفهان است، بنا بر آن شد که در ابتدا جلسات با مشارکت شهرداری، آب منطقه‌ای و اتاق بازرگانی تشکیل شود.استاندار اصفهان گفت: پیش از این با تشکیل قرارگاه آب استان، بسته‌ای جامع از راهکارهای رفع مسائل و مشکلات آب با محوریت وزارت نیرو تعریف کردیم.در نشست امروز نیز با برگزاری پنل‌های تخصصی درباره مباحث حقوقی و مشکلات تأمین و پشتیبانی، موضوعات مهندسی، فرونشست و چالش‌های پیش روی خشک‌سالی سعی در ارزیابی و جمع‌آوری نظرات کارشناسان داریم تا نظرات نهایی برای رئیس‌جمهور ارسال شود. او خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید وزیر نیرو در این برنامه حضور می‌داشت؛ اما بنا بر دلایلی، میزبان نماینده وزیر نیرو و مسئول حوضه آبریز زاینده‌رود، بودیم.مرتضوی افزود: موضوع زاینده‌رود و آب فلات مرکزی یک مسئله ملی و روی میز رئیس‌جمهور است و پیگیری‌های وزارت نیرو و هماهنگی بین مسئولان این امید را زنده کرده است که مشکلات آب در فلات مرکزی به زودی رفع شود.او تصریح کرد: احقاق حقوق مردم اصفهان و توجه به مسائل کشاورزی جزو اولویت‌های امروز است. به نظر می‌رسد راهکارهایی که در این حوزه تعریف شده، می‌تواند منجر به نتیجه مطلوب برای کشور شود.استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: رفع مسائل مرتبط با زاینده‌رود، حرکت جامع و حمایت نخبگانی در سطح استان را می‌طلبد. در این راستا ضروری است بسته راهکارهای رفع مشکلات این حوضه در یک نظام ارزیابی مورد سنجش قرار گیرد، همچنین قرارگاه آب باید شاخص‌های دقیقی را برای این موضوع تعریف و گزارشی از روند اجرایی ارائه کند.او اظهار کرد: همراهی و هماهنگی همه اعم از دولت و مجلس، نخبگان، پشتیبانی تام وزارت نیرو، فعالان محیط زیست و کشاورزی به صورت مستمر باید ادامه پیدا کند تا در دوره کوتاهی شاهد رفع مشکلات باشیم.مرتضوی گفت: در اجلاسیه‌های بعدی بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، استان‌های ذی‌نفع را نیز دعوت خواهیم کرد تا شرایط برای رفع مشکلات آب و فلات مرکزی بهتر انجام شود.
 
یک قدم به رفع مشکلات زاینده‌رود نزدیک شده‌ایم
در ادامه معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز با اشاره به تشکیل و فعالیت قرارگاه آب استان، گفت: با اقدامات انجام‌شده در یک‌سال گذشته یک قدم به رفع معضلات زاینده‌رود نزدیک‌تر شده‌ایم و امروز باید اقدامات عملی در این حوزه انجام شود.مهران زینلیان اظهار کرد: در طی چندین ماه گذشته با حضور و دغدغه‌مندی همه دستگاه‌های اجرایی و شرکت آب منطقه‌ای، قرارگاه آب استان تشکیل شد. مطالعه برنامه‌های پیشین از جمله طرح احیای تالاب گاوخونی، سازگاری با کم‌آبی و مطالعات تیم آلمانی در زاینده‌رود و نقشه راه زاینده‌رود تهیه شده توسط رئیس اسبق حوضه انجام شد.معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: در دی‌ماه ۱۴۰۰ بسته راهکار اولیه تهیه‌شده به مسئولان کشوری ارائه و برنامه اقدام با مشارکت دانشگاه‌ها، نخبگان و کارشناسان تدوین شد.زینلیان اضافه کرد: بسته راهکارها در پنج محور کاهش مصارف مجاز، حذف مصارف غیرمجاز، تأمین منابع جدید آب، مدیریت کیفیت آب و کاهش وابستگی به منابع آب تدوین شده است.معاون عمرانی استاندار اصفهان گفت: در این فصل از سال با توجه به ظرفیت و حجم آب پشت سد زاینده‌رود، خروجی آب سد ۲۵متر مکعب برثانیه است که فقط نیمی از آن به سد چم آسمان رسیده و برای آب شرب اصفهان استفاده می‌شود. همچنین همه آب‌هایی که در سرشاخه‌ها وجود داشته به سد زاینده‌رود وارد نشده و انتظار می‌رود به سرعت به آن رسیدگی شود.زینلیان تأکید کرد: اخیرا وزارت نیرو برای استفاده از پساب دستورالعملی را ابلاغ کرده که برای کل کشور یکسان است و تفاوتی بین اصفهان و سایر شهرها در آن وجود ندارد. این در حالی است که اصفهان با دو معضل جدی فرونشست و حقابه‌ها مواجه است.
 
فرونشست، زلزله هفت‌ریشتری است
در ادامه مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: از مقایسه داده‌های استانی ارائه شده می‌توان نتیجه گرفت استان و به‌ویژه شهر اصفهان بالاترین مقدار ریسک فرونشست را دارد؛لذا به هیچ عنوان امکان تأخیر برای رسیدگی به آن وجود ندارد.علی بیت‌اللهی اظهار کرد: رفع معضل فرونشست را نمی‌توان به تأخیر انداخت؛ زیرا این معضل همچون زلزله هفت‌ریشتری می‌تواند خانه‌های اصفهان را تخریب کند.او ادامه داد: فرونشست در استان اصفهان نامتقارن بوده؛ زیرا سنگ کف این استان شیبی ۲۰ تا ۳۰ برابر شیب سطح زمین را دارد؛ بنابراین اگر چشمه تغذیه‌کننده اصلی آبخوان (زاینده‌رود) جاری نشود، به سرعت می‌تواند شهر اصفهان را با بحرانی بزرگ مواجه کند.مدیر بخش مرکز زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه کلان‌شهر اصفهان قدمت تاریخی بزرگی دارد که فرونشست می‌تواند آن را از بین ببرد، اضافه کرد: وجود صنایع آب‌بر و دو میلیارد متر مکعب انتقال آب در سال عواملی است که فرونشست اصفهان را تشدید کرده و این در حالی است که از سال ۹۶ تاکنون هیچ اقدام محسوسی در این خصوص روی زمین انجام نشده است. مراکز جمعیتی بالایی در منطقه آبخوان اصفهان و برخوار قرار گرفته، به طوری که دو میلیون نفر جمعیت در آن سکونت دارند.
 
نباید به سادگی از اعتراضات کشاورزان اصفهانی عبور کنیم
در ادامه رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: نباید به سادگی از اعتراض کشاورزان اصفهان گذر کنیم؛ در حالی که تاکنون سه هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده و برای تالاب گاوخونی هیچ هزینه‌ای نشده است. هیچ‌یک از وعده‌های وزارت نیرو عملی نشده است. سیدناصر موسوی لارگانی اظهار کرد: به‌شدت به عملکرد وزیر نیرو اعتراض داریم؛ زیرا اهتمامی برای حضور در این جلسه نداشته و نوعی بی‌ادبی به استان اصفهان شده است.رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان گفت: حق مردم اصفهان بیش از ۲۰ سال است که تضییع می‌شود. هم‌زمان با  کلنگ‌زنی تونل سوم آب به یزد رفت، در حالی که قرار بود فقط برای شرب این کار انجام شود؛ همچنین شاهد رشد صنعت کاشی و زراعت استان اصفهان هستیم.
 
وزارت نیرو حقابه کشاورزان اصفهان را به استان هم‌جوار فروخت
عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان نیز گفت: صنایع پیش از دو دهه اخیر نیز در استان اصفهان حضور داشته‌اند و مسئله‌ای بین کشاورزان و صنایع وجود نداشت؛ اما از زمانی که وزارت نیرو حقابه کشاورزان اصفهان را به استان هم‌جوار فروخت و منبعی به جای آن تأمین نکرد، مشکلات به وجود آمد.حسین وحیدا اظهار کرد: سال گذشته وزیر نیرو از مناطق شرق اصفهان بازدید کردند و وعده‌هایی دادند که هیچ یک عملیاتی نشد. کشاورزی که در سال ۳۶۵ روز آب داشته است، در دوسال اخیر یک نوبت ۴۰روزه و یک نوبت هفت‌روزه آب در اختیار داشته است.عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: به کشاورزان می‌گویند صبور باشند، اما مشخص نیست کشاورزان تا چه زمانی باید صبوری کنند؛ مشخص نیست چرا حتی منابع موجود نیز مدیریت نمی‌شود و پمپ‌های زیادی در سرشاخه‌ها بر زاینده‌رود فعالیت می‌کند. در استان هم‌جوار سه‌هزار ساعت در سال آب به صورت رایگان برداشت می‌کنند؛ اما آب به کشاورزان اصفهانی اختصاص نمی‌یابد.
 
دولت انتقال آب دریای عمان به اصفهان را پیگیری کند
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اجرای طرح پراهمیت انتقال آب دریای عمان به اصفهان برای مردم و صنایع الزامی است که امیدواریم این مهم عملیاتی شود.مجید نادرالاصلی اظهار کرد: از آغازین روزهای تشکیل دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان، دغدغه تمام اعضا موضوع خشک‌شدن زاینده‌رود بوده است که به همین واسطه کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار در شورای اسلامی شهر تشکیل شد.او افزود: از جمله مهم‌ترین اقدامات شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص زاینده‌رود را می‌توان به قلمداد خشکی زاینده‌رود به‌عنوان مطالبه اصلی مردم، تلاش برای هم‌سویی و هم‌آوایی پارلمان شهری با مدیران استان و کشور، تحرکات رسانه‌ای، تبلیغی، فرهنگی و هنری با تمام بضاعت مدیریت شهری و اختصاص ردیف بودجه و مبالغ قابل توجه برای این مقاصد، تدوین سند پیشنهادی اقدامات راهبردی در بهبود پایداری آب در زاینده‌رود و ایجاد دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود ذیل کمیسیون ویژه آب اشاره کرد.عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در سند بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان، ۲۰۰میلیارد ریال برای احیا و پایداری زاینده‌رود، ۱۵۰ میلیارد ریال برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه مدیریت منابع آب و ۲۵۰ میلیارد ریال برای استفاده از فناوری‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافته است. او اضافه کرد: اصفهان به عنوان یکی از حقابه‌بران و سهم‌آبه‌بران زاینده‌رود در طول تاریخ محسوب می‌شده است. درواقع رودخانه زاینده‌رود، اصفهان را به یک باغ‌شهر بزرگ تبدیل کرد؛ اما در دو دهه اخیر حقابه اصفهان در توسعه شهرنشینی، کشتزارهایی با الگوهای خلاف بهره‌وری، صنایع و حاتم‌بخشی‌هایی در انتقال آب به تاراج رفت. نادرالاصلی ادامه داد: تأمین‌نشدن حقابه محیط زیست صدمات و خسارات جبران‌ناپذیری به محیط زیست اصفهان وارد کرده است. فرونشست هر روز به فاجعه‌ای شدیدتر تبدیل می‌شود و پنج هزار هکتار از فضای سبز اصفهان نیز به دلیل کم‌آبی در حال از بین رفتن است. از مجموع آورد رودخانه زاینده‌رود تنها ۶۰میلیون متر مکعب آب به شهر اصفهان تخصیص یافته که در سال‌های گذشته کمتر از ۳۰ میلیون متر مکعب از این آب به فضای سبز اصفهان اختصاص یافته است.او اضافه کرد: بیش از ۲۰ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در حوضه آبریز زاینده‌رود وجود دارد که نظارتی بر آن نمی‌شود؛ در حالی که کمتر از یک درصد این چاه‌های مجاز متعلق به شهرداری است؛ اما بارها این موضوع به شهرداری تذکر داده شده است.رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه همه موظف به نگهداری میراث طبیعی شهر اصفهان هستیم و حقابه شهر و استان اصفهان در معادلات و گفت‌وگوهای ملی باید لحاظ شود، اظهار کرد: در تأکیدات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) به تأمین آب اصفهان و جاری‌بودن زاینده‌رود اشاره شده است. اگر چه در دولت‌های گذشته به این حق تجاوز شده است، انتظار اقدامی عاجل در این دولت وجود دارد. در مصوبات سفر رئیس‌جمهور نیز استحصال حدود دو میلیارد متر مکعب و ارسال به دشت‌های رفسنجان، کرمان و یزد آمده است که امیدوارم به استان اصفهان تخصیص یابد.او با بیان اینکه اجرای طرح پراهمیت انتقال آب دریای عمان به اصفهان برای مردم و صنایع الزامی است که امیدواریم عملیاتی شود، افزود: امروز حقوق شرعی مردم اصفهان تضییع شده است و خواستاریم قوه قضائیه مطالبات این مردم در حوزه آب و حق‌بری‌ها را با تشکیل شعبه خاص پیگیری کند و نمایندگان استان در مجلس نیز باید این مسئله را با جدیت پیگیری کنند.
 
 دستگاه قضا از مطالبات بحق مردم حمایت می‌کند
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: دستگاه قضا همان‌گونه که رسالت اجرای عدالت و احقاق حق عامه را برعهده دارد، اگر عده‌ای به بهانه مطالبه، به اموال عمومی خسارت بزنند، در چارچوب قانون برخورد می‌کند. احمد آقایی با بیان اینکه دستگاه قضایی همواره پاسخ‌گو بوده است، اظهار کرد: در این اجلاسیه در حوزه مسائل حقوقی آب موضوعات متعددی مطرح شد؛ اما درباره مباحث حقوق مربوط به آب، بعد از حق حیات، حقابه محیط‌زیست و کشاورزی دو حق مهم است. او با بیان اینکه تأمین‌نشدن آب مورد نیاز کشاورزان در حوزه معیشت و اقتصاد مشکلاتی برای این قشر به وجود آورده است، افزود: این مشکلات در شرق اصفهان باعث خشکی زمین‌های کشاورزی و نداشتن درآمد کشاورزان باعث رشد حاشیه‌نشینی در اصفهان شده است؛ همچنین تحقق‌نیافتن حقابه محیط‌زیست باعث خشکی تالاب گاوخونی، وجود ریزگردها و آلاینده‌ها شده است. معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: مواد ۱۵۸ و ۱۵۹ در قانون مدنی به صراحت درباره کسانی که حق بر آب دارند، توضیحاتی بیان کرده است. او با استناد به ماده ۱۵۶ قانون اساسی، گفت: احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم در این ماده اشاره شده است؛ البته دستگاه قضایی استان در راستای رسالت‌های خود، اقدامات مؤثری را در چارچوب وظایف قانون و مقررات انجام داده است.آقایی ادامه داد: برگزاری جلسات برای پیشگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، پرکردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از تصرف اراضی ملی برای کشت جدید که بیشتر محصولات آب‌بر است، صدور احکام برای رفع تصرف از اراضی حریم رودخانه، رسیدگی به پرونده‌های با موضوع آب در اسرع زمان و با اختصاص شعب ویژه، همچنین رأی‌های صادر‌شده در دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت بارگذاری‌های جدید بر زاینده‌رود تنها بخشی از اقدامات دستگاه قضایی است.او تأکید کرد: اگر بارگذاری‌های جدید بر بستر زاینده‌رود انجام شود، نمونه‌هایی از ترک فعل مسئولان است. در سال ۹۸ قانون این ترک فعل مدیران ابلاغ شده است و دغدغه‌مندی بر اجرای مطالبات مردم از سوی دستگاه قضایی استان وجود دارد. معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: دستگاه قضایی قانون را نصب‌العین خود می‌داند و از مطالبات بحق مردم در چارچوب قانون حمایت می‌کند.
 
الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی برای اصفهان مفید نیست
در ادامه نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس گفت: کمیسیون کشاورزی و آب مجلس در اصلاح قانون توزیع عادلانه آب، حقابه کشاورزان ضعیف دیده شده است، الگوی کشت ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی اصلا به کار استان اصفهان نمی‌آید.حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی نقد علی اظهار کرد: وزارت نیرو لازم است چندین اقدام معجل را جهت برطرف کردن مشکلات آب استان اصفهان و زاینده‌رود انجام دهد. او افزود: وزارت نیرو تا به امروز هیچ اقدامی برای کم‌کردن برداشت نابجا در بالادست انجام نداده؛ همچنین انجام عملیات احداث تونل سوم توسط وزارت نیرو نیز تا به امروز معطل مانده است.نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزیر نیرو دائما به نمایندگان وعده می‌دهد، وعده‌هایی که پای آن هم از سوی وزارت نیرو امضا نشده است؛ گرچه مشکلات همدان وخوزستان و چهارمحال و بختیاری بدون امضا انجام می‌شود. او با اشاره به موضوع تحقیق و تفحص از پروژه‌های انتقال آب گفت: کمیسیون کشاورزی و آب مجلس درصدد است قانون امروز را عطف به ماسبق کنند. در برنامه هفتم توسعه، کمیسیون کشاورزی و آب مجلس باید تدبیر عاجل برای اصفهان و زاینده‌رود کند. او افزود: همچنین انتقال آب از خلیج‌فارس راهکاری دائمی و مفید برای اصفهان نیست. خطر بحران فرونشست زمین اصفهان صدها برابر از زلزله اخیر آذربایجان بیشتر است.با این روش مشکل آب اصفهان حل نخواهد شد.
 
پیگیری مجلس برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی
رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس گفت: رعایت حقابه محیط‌زیست دیگر نکته قابل توجه است. امروز ما در زمینه حقوق محیط زیست عقب هستیم. این عقب‌افتادگی‌ها حاصل غفلت برخی دستگاه‌های متولی در دوره‌های گذشته بوده است.محمد جواد عسگری اظهار کرد: امنیت غذایی از جمله مباحث مهمی است که با امنیت کشور گره خورده و هر کشوری که در این زمینه ورود نکند، با چالش‌های جدی در آینده روبه‌رو خواهد شد. رئیس کمیسیون آب و کشاورزی مجلس تأکید کرد: ضروری است درخصوص مبحث استفاده بهینه از آب، سازوکار مناسب تعریف شود. از جمله آن می‌شود به الگوی کشت اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی ۱۵ سال گذشته دولت‌ها را مکلف به آن کرده، ولی دولت‌ها به دلایلی انجام نداده‌اند. او ادامه داد: در رابطه با مبحث آب و ذخایر آب قانون‌های مندرج و کهنه اصلاح شد و وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست مکلف به اجرای رسالت آن شدند. عسگری تصریح کرد: مجلس در زمینه چالش‌ها از جمله برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیر زمینی که خطر جدی است و ما را تهدید می‌کند، ورودی جدی داشته و نسبت به ترک فعل به دستگاه قضایی تذکر داده‌ایم. به زودی جلسه‌ای با حضور مسئولان کشوری در این زمینه در کمیسیون کشاورزی برگزار خواهد شد.او افزود: در آستانه تدوین بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه لازم است نسبت به ارائه نقشه جامع مدیریت منابع آبی با رویکرد پرهیز از جزیره‌ای عمل‌کردن توجه شود؛ زیرا در صورتی که بتوانیم اراضی خود را در کشور مدیریت کنیم، می‌توانیم در زمینه تولید و کشت گندم خودکفا شویم. او ابراز کرد: اجرای کشاورزی محافظتی، دیگر پیشنهاد ماست که در کمیسیون کشاورزی و آب پیگیری می‌کنیم؛ چرا که در مصرف کمتر آب در امر کشت مؤثر است.
 
انتقال آب از کوهرنگ الزامی است
رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: سد زاینده‌رود امسال شرایط مناسبی ندارد. بی‌انضباطی در برداشت‌های بالادست، جان سد را گرفته است. آب این سد بیش از این نباید تخلیه شود ؛در غیر این‌صورت با ترک و شکست پایداری سد زاینده‌رود مواجه خواهیم شد؛بنابراین انتقال آب از کوهرنگ الزامی است.علیرضا الماسوندی اظهار کرد: حکمرانی خوب آب به عنوان یک رویکرد با هدف توسعه پایدار یا مؤلفه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی در دنیا مطرح شده است. در دهه گذشته بسیاری از طرح‌های حوزه آب و محیط‌زیست در کشور اجرایی نشد و اکنون با تنش آبی در ۸۳ شهر کشور مواجه هستیم.رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: در بخش منابع و مصارف ۱,۲ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی، ۱‌۱ میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی مجاز و ۳۴۷ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی غیرمجاز و ۲۳۰ میلیون متر مکعب چاه‌های دارای پروانه و غیرمجاز آب مصرف می‌کنند.او تصریح کرد: پمپاژ سیار مصرف زیادی دارد و ایستگاه‌های پمپاژ مجاز که حق اشتراک و پروانه بهره‌برداری دارند، باید نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب برداشت کنند؛ اما براساس آخرین نتایج ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در منطقه پلاسجان مصرف می‌شود. الماسوندی اضافه کرد: در بخش کشاورزی ۲‌۷ میلیارد متر مکعب مصرف داریم؛ اما این میزان بارش نداریم؛ بنابراین این آب از ذخیره استاتیک منابع آب زیرزمینی و اعماق بیش از ۲۰۰متر تأمین می‌شود. زمان گفتاردرمانی گذشته و امروز زمان اقدام رسیده است.او تصریح کرد: براساس دستور وزیر نیرو، در ایستگاه‌های پمپاژ ثابت در مسیر زاینده‌رود کنتور فعال نصب می‌شود تا براساس سهم برداشت بتوانند آب برداشت کنند و بیش از آن برداشت انجام نشود. این کار تا دو ماه آینده انجام خواهد داشت و هیچ‌یک از این ایستگاه‌ها نمی‌توانند برداشت غیرمجاز داشته باشند.رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: در مسیر بالادست سد زاینده‌رود آب‌فروشی در حال انجام است که منجر شده آب رهاسازی‌شده از سد زاینده‌رود به مصرف شرب مردم اصفهان نرسد. باید از این بی‌نظمی جلوگیری شود و به هیچ عنوان مسامحه در این خصوص پذیرفته نیست. بهترین راهکار برای تغذیه مصنوعی آبخوان، جلوگیری از برداشت آب است؛بنابراین در بستن چاه‌های غیرمجاز هیچ تسامحی انجام نمی‌شود.الماسوندی اضافه کرد: ظرفیت طرح انتقال آب از دریا به ۴۰۰ میلیون متر مکعب در سال افزایش یافت. براساس بخش‌نامه‌ای که صادر شده، صنایع باید حتما از پساب استفاده کنند و چاه‌های مجاز و غیرمجاز صنایع نیز تعطیل می‌شود.
 
کمبود ۲,۵ مترمکعبی منابع آب شرب در اصفهان
مدیرعامل آبفا اصفهان با اشاره به کمبود ۲,۵ مترمکعب برثانیه آب شرب در اصفهان، گفت: احداث سامانه‌های تصفیه جایگزین و تداوم اقدامات فنی، فرهنگی و قانونی در راستای مدیریت و کاهش مصرف آب امری الزامی است.حسین اکبریان اظهار کرد: استان اصفهان ۹۸ شهر، ۹۴۹ روستا و جمعیت چهارمیلیون و ۸۵۸ هزار نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان هستند.۵۸ شهر و ۳۰۸ روستا با ۸۹ درصد جمعیت تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ قرار دارند.او افزود: آبرسانی به ۳۲۰ روستا سیار است که هزینه بالایی دارد. ظرفیت فعلی طرح آبرسانی اصفهان بزرگ ۱۴ متر بر ثانیه بوده و ظرفیت چاه‌ها ۶۰۰ لیتر کاهش یافته است.مدیرعامل آبفای اصفهان گفت: به ازای هر درجه افزایش دما در دماهای بالای ۲۸ درجه مصارف آب افزایش می‌یابد و در زمان پیک مصرف ۲‌۲ متر مکعب کمبود تأمین آب در استان وجود دارد.اکبریان اضافه کرد: تصفیه‌خانه باباشیخعلی ۱۱,۵ متر برثانیه ظرفیت داشته و چاه‌های فلمن نیز خشک شده است. سرانه تولید آب در استان هشت درصد کمتر از میانگین کشور است. مصرف خانگی این استان پنج درصد کمتر از میانگین کشور و آب بدون درآمد در این استان ۳۰ درصد کمتر از میانگین کشور است. این استان رتبه اول شاخص آب بدون درآمد را در کل کشور دارد. او ادامه داد: سامانه آبرسانی اصفهان ۸۹ درصد جمعیت تحت پوشش استان را تشکیل می‌دهد. طول تونل این سامانه ۱۷ کیلومتر و قدمت آن ۳۳ سال است. افق این طرح سال ۱۳۸۶ بود و از آن سال به بعد باید سامانه‌ای جدید راه‌اندازی می‌شد.