حال اگر بخواهیم به ویژگیهای سلامت روان اشاره کنیم، این ویژگیها عبارتاند از: هدف داشتن، رو به رشد بودن، پویایی، هوشیاری، مهربانی، صبوری، منطقپذیری، تابآوری، چشمپوشی و گذشت، دارای سعه صدر و وسعت نظر، خودسانسوری، شکوفاکننده، تعادل در امور نباتی(خوردن و خوابیدن)، صمیمیت و مهرورزی، خوشرویی، روباز بودن و بدون شیله پیله بودن، اعتقاد داشتن به جایزالخطا بودن خود و دیگران، انعطافپذیری، عدم نیاز به جلب توجه، سازنده، خود را متعلق و عضو جامعه دانستن نه صرفا دنبالهرو و…
دکتر رضا باقریان، مدیر گروه روانشانسی: سلامت روان، لازمه وجود هر فردی است و بدون آن زندگی میسر نیست. اما سلامت روان دارای ابعاد گستردهای است که به برخی از آنها اشاره میکنیم؛ اولین بعد سلامت روان؛ احساس آرامش در زندگی و عاری از هر گونه هیجانات منفی و استرس است. دچار تعارض نبودن هم از ابعاد مهم سلامت روان است؛ افرادی که دچار تعارض هستند، همیشه دارای استرس و خستگی و فرسودگی هستند.
انسجام درونی نیز مهم و از نشانهای سلامت روان است. اگر انسانها دارای انسجام درونی باشند، بستر تحقق استعدادهای درونی آنها رشد میکند و رو به رشد و پویایی میرود.
مسئولیتپذیری نیز از ابعاد سلامت روان است، مسئولیتپذیری در جوامع بسیار مهم است اما با این وجود متاسفانه اغلب از این ویژگی مهم برخوردار نیستند. بعد دیگر سلامت روان، صداقت و روراستی است. اعتماد به نفس هم جزو ابعاد مهم سلامت محسوب میشود. همچنین تفکر منطقی و خوش خلقی لازمه سلامت روان است.دکتر منصور شیری، مدیر گروه سلامت روان: به نظر من تعادل بین ذهن و بدن، از مهمترین مولفههای سلامت روان هر فردی به شما میرود و در تعریفی سادهتر فردی از سلامت روان برخوردار است که احساس راحتی و رضایت از زندگی داشته باشد.
اما چهار مولفه سلامت روان از دید سازمان بهداشت جهانی؛ این است که توانایی انجام کار در فرد وجود داشته باشد، از توانایی کنترل استرس برخوردار باشد، توانایی انجام کار مولدی در او باشد و در امور جامعه مشارکت داشته باشد.
از لحاظ دیگر میتوان گفت؛ فردی دارای سلامت روانی است که همسو با جامعه باشد و دارای تعادل درونی باشد.با این اوصاف باید گفت؛ سلامت روان بسیار حائز اهمیت است و نباید آن را دست کم گرفت، از این رو تک تک افراد جامعه باید خود را ارزیابی کنند تا اگر از سلامت روان کافی برخوردار نیستند، برای آموزش در این مسیر قدم بردارند.



