تکنیک ساندویچ چیست؟

در جهان امروز احساسات و افکار انسانی در توسعه و تکامل سازمان‌ها و جوامع بسیار پررنگ‌تر شده و برقراری ارتباطات و هم‌اندیشی بین آن‌ها اهمیت بیشتری یافته است؛ اما در این بین گاهی افکار، مهارت‌ها و روش‌های هر فرد نیاز به اصلاح دارند که می‌بایست از راه اصولی و مؤثر خود، یعنی نقد سازنده منعکس شود؛ این در حالی است که نقد منفی و مخرب درست در نقطه مقابل نقد سازنده، روحیه خصومت و پرخاشگری و تضاد را بین انسان‌ها گسترش داده و بسیار مخرب است.
 
تاریخ انتشار: 11:02 - پنجشنبه 5 آبان 1401
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
هر نقد سازنده‌ای متکی به فن‌بیان منتقد است و یکی از اصول شناخته‌شده برای ارزیابی صحیح و نقد سازنده، تکنیک ساندویچ است.تکنیک ساندویچ در روان‌شناسی نوعی بازخورد است که جوانب منفی را می‌پوشاند. این بدان معناست که بحث بازخورد با نظرات مثبت شروع می‌شود و قبل از استفاده دوباره از کلمات قدردانی، انتقاد منفی را دنبال می‌کند.هدف از این روش ایجاد فضایی دلپذیر برای بحث و آرامش از شدت انتقاد منفی است. کسی که از این طریق انتقاد می‌کند باید پذیرش بیشتری پیدا  کند و در نهایت گفت‌وگو را با احساس خوب ترک کند.شما چگونه پیام یا مطلب ناراحت‌کننده‌ای را به کسی می‌گویید؟ در هرصورت از سه‌دسته خارج نیستید: یا در کمال صراحت به او حمله می‌کنید که حتما موجب دلخوری طرف مقابل شما می‌شود یا تلاش می‌کنید غیرمستقیم و در لفافه به او متذکر شوید؛ در اینجا احتمالا او گیج می‌شود و دقیقا متوجه منظور شما نمی‌شود. هیچ‌کدام از این دوروش همیشه جواب نمی‌دهد، بلکه در درازمدت موجب اختلال در ارتباط شما با دیگران می‌شود. نگران نباشید؛ روش سومی نیز وجود دارد که اصطلاحا به آن تکنیک ساندویچ می‌گویند.چگونه از این تکنیک استفاده می‌شود؟ مراحل اجرای تکنیک ساندویچ، نسبتا ساده و به شرح زیر هستند:ارائه نظر مثبت مطرح‌کردن انتقاد سازنده با لحن مثبت ارائه نظر مثبت دیگر تحقیقات نشان داده‌اند که اگر نسبت نظرات مثبت به نظرات منفی حداقل پنج به یک باشد، تلخی انتقاد سازنده از بین خواهد رفت. درواقع، برای هرنظر منفی که به شما ارائه می‌شود، باید پنج‌نظر مثبت دریافت کنید تا آثار منفی نظر اصلی، تعدیل و سلامت فکری و احساسی شما حفظ شود.برای کم‌کردن اثر ناخوشایند یک پیام یا خبر منفی، آن را در میان دوعبارت یا خبر مثبت قرار داده و به مخاطب عرضه کنید. به بیان دیگر «جمله مثبت، جمله منفی، جمله مثبت» به‌عنوان مثال می‌توان گفت: «مریم تو آشپز خوبی هستی، اگرچه غذا کمی کم نمک است؛ ولی سوپت بسیار خوش‌مزه است.» همچنین می‌توان این‌گونه بیان کرد: «پدر، تو خیلی مهربونی؛ اگرچه گاهی به‌خاطر تذکرهایت ناراحت می‌شوم؛ ولی می‌دانم خیلی دوستم داری.»قراردادن جمله منفی در بین دوجمله مثبت ازشدت اثر تخریبی آن کم کرده و با اشاره به نکات مثبت، فرد احساس می‌کند فقط نکات منفی دیده نشده؛ به‌همین‌دلیل انگیزه بیشتری برای تغییر و بهبود شرایط خواهد داشت. این نکته مهم را به‌خاطر بسپارید که برای بیان نکات مثبت لازم نیست اغراق کنید یا به‌دروغ ویژگی مثبتی را به کسی نسبت دهید، این کار اثر معکوس خواهد گذاشت.یادگیری مؤثربودن در برقراری ارتباط با دیگران مهم است؛ همچنین یادگیری ارتباط با اشخاص و ایجاد گزارش‌های خوب با آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر مجبور شوید اطلاعات یا بازخورد مثبت داشته باشید، حفظ روابط شخصی خوب با افراد آسان‌تر است.