به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از عناصر مهم در بحث روابط خواهرخواندگی، استفاده از نمایشگاهها با هدف معرفی ظرفیتهای شهرهای خواهرخوانده است؛ بستر مناسبی برای تعامل و ارتباطات که برپایی و شرکت در آن علاوه بر اینکه به شناخت بیشتر شهرهای خواهرخوانده از یکدیگر منجر میشود، به توسعه روابط دیپلماتیک و در ادامه، گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی طرفین در حوزه بینالملل نیز کمک خواهد کرد.
شهرهای خواهرخوانده میتوانند با شیوههای مختلف ظرفیت شرکتها، نهادها، سازمانهای داخلی و خارجی و همچنین ظرفیتهای فرهنگی و گردشگری خود را به یکدیگر معرفی کنند و همزمان با جذب مخاطب و مشتری به ارزیابی موقعیت و بازار شهر خواهرخوانده خود بپردازند. از سوی دیگر، استفاده از بستر نمایشگاه برای خواهرخواندههایی که دارای رویکرد و چشماندازهای مشترک هستند، به پیشرفت در حوزههای فرهنگی و گردشگری در سایه تعاملهای دوسویه اقتصادی و تجاری ختم میشود.
نمایشگاه بینالمللی اصفهان نیز با بیش از سه دهه تجربه در شناخت فضای رقابت و معرفی با شیوههای مختلف فرصتهای فراوانی را در اختیار طرفهای خارجی خود قرار داده است تا رسالت خود را در ارائه یک الگوی جامع و کارآمد از اصفهان در اختیار مشتریان خارجی قرار دهد؛ فضایی که میتواند کمکحال توسعه روابط خواهرخواندگی و ارتقای سطح دیپلماسی شهری اصفهان باشد.
در همین راستا، با احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه بینالمللی اصفهان، گفتوگو کردیم تا ابعاد فعالیتهای نمایشگاهی در بستر روابط خواهرخواندگی را بررسی کنیم. به گفته احمدرضا طحانیان، توانمندیها و ظرفیتهای نمایشگاه بینالمللی اصفهان در گسترش روابط خواهرخواندگی نقش بسزایی دارد و اصفهان میتواند با بهرهمندی از این فرصتها تعاملهای تجاری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری خود را گسترش دهد.
هرساله نمایشگاههای مختلفی در دنیا با هدف ترویج و توسعه تعاملهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری برگزار میشود؛ ظرفیتی که میتواند در تقویت روابط خواهرخوانده نقش بسزایی داشته باشد. از اهمیت این متغیر برای تعاملهای خواهرخواندگی اصفهان بگویید.
مسائل اقتصادی یکی از اصلیترین بسترها در پیوند میان کشورهاست؛ نمایشگاهها نیز مهمترین ابزار و پل ارتباطی در حوزه اقتصاد میان تولیدکننده و مصرفکننده بهشمار میروند. بیش از 25درصد شهرکهای صنعتی کشور در اصفهان قرار دارد و بهنوعی این شهر قطب صنعتی کشور محسوب میشود.
توانمندیهای اصفهان میتواند از طریق نمایشگاهها به نمایش گذاشته شود؛ بهترین فضایی که اگر بهدرستی از آن استفاده شود، زمینهساز توسعه روابط اقتصادی و در ادامه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری خواهد بود؛ برپایی و شرکت در نمایشگاهها نیز ازجمله متغیرهای مؤثر بر توسعه روابط خواهرخواندگی است تا خواهرخواندهها بتوانند از ظرفیتهای یکدیگر باخبر شوند و بهنوعی همدیگر را بشناسند.
نمایشگاهها در هر کشور بر اساس برنامهریزیهای مختص به خود سعی میکنند رسالت خود را که معرفی توانمندیهای صنعتی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری به کشورهای دیگر است، انجام دهند؛ توانمندیها و دستاوردهایی که میتوانند تکمیلکننده یکدیگر باشند. اگر بتوانیم خدمات و ظرفیتهای اصفهان را از طریق نمایشگاه به بازدیدکنندگان خارجی و نمایندگان خواهرخواندههای خود معرفی کنیم، بهشدت به توسعه اقتصاد شهری کمک خواهیم کرد.
طی یک سال گذشته نمایشگاه بینالمللی اصفهان چه اقداماتی با هدف ارزآوری در سایه روابط خواهرخواندگی انجام داده است؟
در این مدت با تمرکز بر استراتژی برندینگ توانستهایم نقش نمایشگاه را بهعنوان یک شتابدهنده، رشددهنده و شبکهساز معرفی کنیم؛ شبکهسازی به معنای ایجاد زنجیره تأمینی که تأمینکننده را به مصرفکننده متصل میکند و بستر ارتباطات آسان را فراهم میسازد. تکلیف شهرداری و اتاق بازرگانی اصفهان بهعنوان عمده سهامداران نمایشگاه بینالمللی اصفهان این است که بتوانیم بستری را فراهم کنیم تا اقتصاد شهر پویاتر و بهتر شود.
آیا نمایشگاه بینالمللی اصفهان در چهارمین دهه فعالیت خود، دستاورد شاخصی داشته است که این هدف را محقق کرده باشد؟
فضای نمایشگاهی اصفهان طی این سالها فرازونشیبهای مختلفی را پشت سر گذاشته است. در سالهای اخیر هم تحت تحریمهای شدیدی قرار داشته که فعالیت را برای ما سخت کرده است. خوشبختانه طی یک سال اخیر از طریق تعاملهایی که با شهرداری و اتاق بازرگانی داشتیم، توانستیم با بیشتر خواهرخواندههای اصفهان مکاتبه داشته باشیم؛ بر همین اساس قرار است نمایشگاهی را در سمرقند بهمنظور ارتباطهای بیشتر با این خواهرخوانده اصفهان برگزار کنیم؛ همچنین در ادامه سفر هیئتهایی از مقامات اصفهان به مسکو و سنپترزبورگ و همچنین حضور هیئتهای روسی در اصفهان، قرار است در آیندهای نزدیک (تا دو ماه آینده) پاویونی از ایران در مسکو داشته باشیم.
آیا موانعی هم در این مسیر برای شما بهوجود آمده است؟
مهمترین مشکل، تفاوت ارز است؛ زمانی که شرکتهای ما قصد حضور در نمایشگاههای خارجی را دارند، در رابطه با هزینهها دچار مشکل میشوند. هزینه یک مترمربع غرفه در نمایشگاههای خارجی بین 600 تا 800 دلار یا یورو برآورد شده است که اگر حمایت سازمانهای دولتی وجود نداشته باشد، بسیاری از شرکتها توانایی حضور در نمایشگاهها و تأمین این هزینه را نخواهند داشت. بعضا کمکهایی میشود؛ اما درهرصورت این هزینهها برای ما مشکلساز است. از طرفی، مجوزهایی که باید از سازمان توسعه و تجارت گرفته شود، پیگیریهای بسیار لازم دارد که در برخی مواقع فعالیتهای نمایشگاهی را دچار مشکل میکند. بزرگترین چالش، اما همان تفاوت ارز است و اینکه هنوز در بحث صادرات ایران به خودباوری لازم نرسیدهایم. صنعت ما همچنان درگیر تولید داخلی است؛ درحالیکه توانمندیهای ما به اندازهای رسیده است که بازارهای دنیا تشنه ارتباط با ما هستند؛ فضایی که نگذاشته است آنطور که باید در نمایشگاهها حضور پرقدرتی داشته باشیم.
عمدهفعالیت نمایشگاههای مشترک اصفهان با دیگر کشورها یا شهرهای خواهرخواندهاش در چه حوزهای است؟
عمده فعالیتهای نمایشگاهی با محوریت اقتصادی و صنعتی است؛ البته ایران و حتی اصفهان جزو ده شهر اول دنیا در حوزه فرهنگی و تاریخی بهشمار میروند؛ ظرفیتهایی که باعث شده است، بیشتر کشورهای دنیا مشتاق حضور در نمایشگاههای ایران و اصفهان باشند. به عقیده بنده، اگر ارتباطهای خود را با شهرهایی از کشورهای منطقه و همسایه که دارای اشتراکهای فرهنگی بیشتری با آنها هستیم، تقویت کنیم، تعاملها بهخودیخود پررنگتر خواهند شد.