دورزدن تحریمها برای صادرات سنگ اصفهان هزینهبر است. واحدهای کوچک تولیدی نمیتوانند برای صادرات شرکت راهاندازی کنند و صادراتشان را افزایش دهند؛ ولی شرکتهای بزرگ قادرند هزینه کرده و شرکتهای صادراتی تأسیس کنند؛ درواقع هزینه بازاریابی در توان واحدهای خرد سنگبری نیست و به همین دلیل صادرات محدود است.
سنگ اصفهان فقط به عراق صادر میشود و صادرات اندکی نیز به کشورهای حوزه خلیجفارس صورت میگیرد. عراقیها ابتدا سنگ اصفهان را وارد و سپس به اسم خودشان به کشورهای خارجی صادر میکنند. متأسفانه برای صادرات سنگ اصفهان دلالها فعالیت زیادی دارند.
کاهش هزینه تمامشده محصول بهویژه در حوزه حملونقل و تحویل سنگ بهصورت سالم همواره ازجمله عوامل منفی در رقابت واحدهای سنگبری اصفهانی بوده است. این عامل زمانی اهمیت پیدا میکند که رقبای خارجی در ارسال سنگ به مشتریان سنگ اصفهان توانستهاند سنگ تولیدشده را از فاصله دورتر با قیمت کمتر و کیفیت مناسب تحویل بدهند.
اصفهان در هشتسال جنگ تحمیلی 119بار مورد تهاجم هوایی و موشکی قرار گرفت؛ اما اوج آن از نوزدهم دی تا بیستوششم بهمن سال 65 بود که به مدت 37 روز 38 حمله هوایی به اصفهان انجام شد که بیشترین شهید و مجروح را بهدنبال داشت.
با توجه به گزارشهای آتشنشانی و هلالاحمر و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و تحقیقاتی که توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان انجام شده است، رژیم بعث عراق از تاریخ نوزدهم دیماه 1365 تا بیستوششم بهمن 1365 به مدت 37روز تعداد 38حمله هوایی به شهر اصفهان داشته که در این حملات وحشیانه تعداد 152 نفر از مردم اصفهان شهید و 943 نفر مجروح شدند؛ همچنین در تمام هشت سال جنگ تحمیلی، شهر اصفهان 119 مرتبه موردتهاجم و موشکی قرار گرفته است.
حمل پول نقد توسط گردشگران برای پرداخت هزینههایی که در طول سفر دارند، تجربه سفرشان از اصفهان را تحتالشعاع قرار میدهد؛ چراکه همواره امکان سرقت یا گمشدن داراییشان وجود دارد. علاوه بر این، عدم امکان استفاده از کارتهای اعتباری و به موجب آن، حمل پول نقد به میزان زیاد، مانع از این میشود که گردشگران بتوانند از اصفهان سوغات بخرند یا هزینههای بیشتری در شهرمان داشته باشند.
غذا بهتنهایی میتواند یکی از مهمترین عوامل محرک در جذب گردشگران باشد. بسیاری از کشورهای پیشرو از ظرفیت غذایی خود در جهت جذب گردشگر استفاده میکنند.
در بین صنایع مختلف نقش فناوری در صنعت گردشگری پررنگتر است. استفاده از فناوریهای بهروز در دنیا سفر را آسانتر کرده است. افراد مختلف با کمک فناوری میتوانند در هر منطقهای زندگی کرده و طبیعت، آثار تاریخی و باستانی و صنایعدستی شهر و روستای خودشان را به جهانیان معرفی کنند.
اصفهان بهدلیل برخورداری از محصولات کشاورزی مختلف همچون انار، پسته، زعفران، گلمحمدی، سیب و بِه و گیاهان دارویی ظرفیت خوبی برای گردشگری کشاورزی دارد. گردشگری کشاورزی اگر در اصفهان رونق پیدا کند، هم به افزایش تولید محصولات کشاورزی و هم به رونق کارخانهها و توسعه مناطق روستایی کمک میکند.
ویژگیهای معادن براساس سلیقه مخاطب تبدیل به مکان گردشگری میشوند. ممکن است یک تونل معدنی یا یک معدن روباز بزرگ یا عمق معدن این جذابیتها را برای این منظور ایجاد کند. برخی معادن با توجه به ویژگیهای فنی و خاص خود میتوانند جذابیتهای خاصی داشته باشند.
اصفهان یک استان صنعتی است که صنایع مستقر در اصفهان هم منجر به آلایندگی و هم منجر به تغییرات جمعیتی اصفهان شدهاند؛ تا جایی که مهاجران از سایر شهرها به اصفهان آمدهاند؛ از این رو باید با تکیه بر مزیتهای شهر به سمت توسعه صنایع دانشبنیان و رونق گردشگری حرکت کنیم.
کســبوکـارهــای گـردشگـری از چنـدجنبـه روی تـوسعــه اقتصـاد استــان، شهــر یــا روستا و منطقه تأثیر میگذارد. وقتی به کسب وکارهای مبتنی بر گردشگری مجوز اعطا شود، سرمایه وارد اصفهان میشود. حال این سرمایهگذاری میتواند توسط اصفهانیها صورت بگیرد یا توسط سرمایهگذاران سایر استانها یا سرمایهگذار خارجی.