اهم اقدامات شهرداری در نوروز 1403 چه بود؟

اصفهان؛ میزبان شایسته مسافران نوروزی

اصفهان در نوروز 1403 میزبان شایسته‌ای برای مسافران نوروزی بود و سنگ تمام گذاشت. در این راستا، اقدامات شهرداری اصفهان به‌عنوان یکی از نهادهای پرکار بر این گفته صحه می‌گذارد؛ چنانکه نقش مؤثر این نهاد مردمی در همه سال‌ها و به‌خصوص در ایام نوروز بر کسی پوشیده نیست.

تاریخ انتشار: 15:23 - چهارشنبه 1403/01/15
مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه
اصفهان؛ میزبان شایسته مسافران نوروزی

به گزارش اصفهان زیبا؛ اصفهان در نوروز 1403 میزبان شایسته‌ای برای مسافران نوروزی بود و سنگ تمام گذاشت. در این راستا، اقدامات شهرداری اصفهان به‌عنوان یکی از نهادهای پرکار بر این گفته صحه می‌گذارد؛ چنانکه نقش مؤثر این نهاد مردمی در همه سال‌ها و به‌خصوص در ایام نوروز بر کسی پوشیده نیست.

در ایام نوروز تمام هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، مدارس آموزش‌وپرورش، منازل استیجاری و خوابگاه‌های خودگردان ارائه خدمات اسکان به گردشگران را به نحو احسن انجام دادند؛ همچنین در ابتدای نوروز امسال بیش از چهارهزار نفر در هتل‌ها و مهمان‌پذیرها و بیش از ۹هزار نفر هم در منازل استیجاری و خوابگاه‌های خودگردان دانشجویی و کارمندی اسکان یافتند؛ باغ فدک نیز به‌عنوان تنها محل اسکان مسافران و گردشگران به‌صورت چادر خواب با پذیرش ۹۳۸ خودرو و جمعیتی بالغ بر ۴۵۰۰ نفر شب‌خواب به شایستگی از مسافران و گردشگران میزبانی کرد. پیش‌بینی و هماهنگی‌های لازم برای موج سوم سفرها نیز در هفته سوم فروردین و مقارن با عید سعید فطر انجام‌شده است. در این گزارش اهم فعالیت‌های شهرداری اصفهان در نوروز امسال روایت شده است.

کمال حیدری، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و فرهنگی شهرداری اصفهان: برگزاری ۴۲ برنامه متنوع در شهر اصفهان

۴۲ برنامه در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و تفریحی و گردشگری ویژه نوروز تدارک دیده شد؛ زیرا معتقدیم دل‌خوشی را باید در قالب فرهنگ به مردم تقدیم کنیم؛همچنین در مکان‌هایی که بیشتر محل استقرار مهمانان و شهروندان است، همچون میدان امام خمینی(ره)، کوه صفه، باغ غدیر، باغ فدک و ناژوان، برنامه‌های متنوعی را با توجه به شرایط ماه رمضان تدارک دیده‌ایم.

مناجات‌خوانی، جزءخوانی و رویدادهای تفریحی در چهارباغ از دیگر برنامه‌هاست. موضوع سلامت، مرتبط با موضوع فرهنگ است و همه فرهنگ نیز موضوع سلامت است. در این راستا تعریف سلامت، رسیدن به رفاه نسبی جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است و کسی که همه این‌ها را داشته باشد، سالم است. محتوای معنایی برنامه‌ها که تقدیم مردم می‌شود، بیشتر از ظاهر آن است.

به هر شهری که برای دیدن، به آن سفر می‌کنیم، علاقه‌مندیم توشه‌ای هم از آن با خود داشته باشیم؛ هرچند شهر اصفهان به لحاظ دیدن، زبانزد و مثال‌زدنی است. برنامه‌های متفاوت و متنوعی را در نوروز پیش‌بینی کردیم و علاقه‌مندیم که دل‌ها خوش باشد. در این راستا در شهری که شهر زندگی نام‌گرفته، زندگی با شادی، دل‌خوشی، نشاط و امید ارزشمند است. همان‌طور که مقام رهبری در سخنرانی نوروزی به آن اشاره کردند، یکی از رسالت‌های ما نیز همین موضوع است.

 علی صالحی، سخن‌گو و عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان: رضایت بالای ۹۰درصدی از شاخص‌های گردشگر‌پذیری اصفهان در نوروز ۱۴۰۳

در روزهای نوروز از عمده مراکز گردشگری و خدماتی شهر بازدید داشتم. نقاط ضعف و قوتی وجود داشت که همان‌جا یا بعد از بازدید به متولیان برای رفعش منتقل شد؛ البته تیم نظارتی شورا هم تمام خدمات شهرداری را رصد می‌کردند و گزارش‌های روزانه به اعضای شورای اسلامی شهر می‌دادند. گزارش‌هایی که سخت‌گیرانه، منصفانه و مؤثر بود و مسائلی که در شلوغی شهر از دید مجریان پنهان می‌ماند با پیگیری این تیم مرتفع می‌شد.

درمجموع این بازدیدها و نظرسنجی نهاد مستقل حکایت از شرایط مناسب در اکثر مؤلفه‌ها دارد؛ اما این به معنای خالی از اشکال بودن فعالیت‌های شهرداری نیست. آمار حکایت از رضایت بالای ۹۰درصدی از شاخص‌های گردش‌پذیری دارد و شروع به موقع برای نوروز هم‌زمان با فشارهای متنوع کاری آخر سال، کیفیت مناسب خدمات شهری، آماده‌بودن مراکز تفریحی، آماده‌بودن حوزه ایمنی و تعامل خوب با نهادهای دیگر ازجمله نهادهای فرهنگی رامی‌توان از نقاط مثبت شهرداری در نوروز ۱۴۰۳ دانست.

اشکالاتی هم بود. عدم توجه به جزئیات آراستگی مراکز تجمع گردشگران، کم‌رنگ‌شدن برخی نظارت‌ها در رابطه با مسائلی نظیر دست‌فروشی، لزوم دقت بیشتر در نقاط کور شهر برای نظافت، توجه به احیای ظرفیت‌های زیباسازی و کاستی‌های حوزه اطلاع‌رسانی میدانی و مجازی برای گردشگران و عموم مردم اشکالاتی بود که برخی اصلاح شد و برخی باید برای سال بعد اصلاح شود؛ اما درمجموع تلاش همکاران قابل‌تقدیر بود و جا دارد از زحمات همه آن‌ها تشکر کنم. ان‌شاءالله تا پایان تعطیلات پرمخاطب عید فطر روند خدمت‌رسانی به مردم عزیز مناسب و البته بدون حادثه طی شود.

 مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان: میزبانی شایسته از مسافران، مهم‌ترین پروژه شهرداری اصفهان در نوروز ۱۴۰۳ بوده است

این روزها مهم‌ترین پروژه شهرداری اصفهان میزبانی شایسته شهر اصفهان است؛ میزبانی از شهروندانی که در دیدوبازدید هستند و فضای شهری را می‌بینند و فراغتی برای آن‌ها در کنار خانواده پیش آمده و از فضاهای تفریحی و  موقعیت‌های گردشگری استفاده کنند؛ حتی برخی از فضاهای بازدید و بعضی از این موقعیت‌ها برای اولین‌بار توسط مدیریت شهری فراهم شده است.

درعین‌حال شهرداری اصفهان میزبان گردشگران و ایران‌گردانی است که نوروز را برای خود هدف قرار دادند تا این جهان‌شهر زیبا و بی‌نظیر را ببینند که این موضوع مهم‌ترین پروژه ماست. بر اساس نظرسنجی که به‌طور روزانه از مسافران انجام می‌شود، باافتخار احساس می‌کنیم نمره بالایی در ارتباط با میزبانی از مسافران نوروزی کسب کرده‌ایم؛ البته مسافران پیشنهادها و دیدگاه‌های خود را اعلام می‌کنند و فرهنگ سپاسگزاری بین آن‌ها وجود دارد که ما نیز از آن‌ها قدردانی می‌کنیم.

اصفهان یک شهر فرهیخته و متأثر از مردم نجیب و بافرهنگ است و سطح فرهنگ شهروندی در حد بالایی است؛ از نگهداری فضای سبز تا نظافت شهری و آنچه دیده می‌شود و با توجه به اینکه بسیاری از افراد دارای تجربه هستند و ایده‌هایی دارند، اگر دیدگاهی یا پیشنهادی برای بهتر شدن شهر داشته باشند، از طریق درگاه مردمی ۱۳۷ شهرداری اصفهان می‌توانند آن را منتقل کنند؛ چراکه این شهر فقط متعلق به شهروندان اصفهانی نیست و افتخار ماست که خادمان شهر زیبای اصفهان باشیم.

از چهار ماه قبل ستاد نوروزی متأثر از آسیب‌شناسی‌های سال‌های گذشته شکل گرفت که چندصدنفر از نیروهای اداری شهرداری اصفهان در آن مستقر هستند؛ به‌طوری‌که به‌جز شهرداری مجموعه‌های دیگری همچون نیروی انتظامی، جمعیت هلال‌احمر، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش‌وپرورش در کنار هم خانواده ستاد خدمات سفر شهر را تشکیل دادند و جلسه‌های مربوط را به‌صورت مرتب برگزار کردند.

بر اساس جلسه‌هایی که داشتیم و دیدگاه‌ها را منتقل می‌کردیم، نسبت به سال‌های قبل اقدامات مثبت تقویت و نقاط ضعف برطرف شده؛ اگرچه تا نقطه مطلوب نهایی فاصله است و این فاصله هم بر اساس تجربه و دانش و بازخوردگیری از خدمت‌گیرندگان که همان مسافران هستند، روزبه‌روز بهتر خواهد شد.

 مهدی سلطان‌آقایی، مسئول ستاد دائمی خدمات سفر منطقه ۷ شهرداری اصفهان: ستاد تسهیلات سفر شهر اصفهان تا ۲۴ فروردین دایر است

ستاد دائمی خدمات سفر منطقه ۷ شهرداری اصفهان تا بیست‌وچهارم فروردین دایر است. نصب ۴۲ المان نوری لوگوی باغ فدک تا ورودی این کمپ گردشگری علاوه بر زیباسازی موجب هدایت مسافران نوروزی شد. وجود باغ فدک در این منطقه عملا به‌مثابه میهمان‌خانه شهر اصفهان خودنمایی کرده و کارکرد هر ساله‌ای را به‌عنوان کمپ گردشگری روباز اصفهان دارد که ما در ایام نوروز سعی کردیم نسخه بهتری از باغ فدک را به شهروندان ارائه کنیم.

از دی سال گذشته مجموعه اقدامات شهرداری این منطقه با هدف بهبود سیما و منظر شهری، ایجاد زیبایی و آرامش بصری، نشاط‌آفرینی، شادابی و پویایی در منطقه و نهایتا احساس رضایتمندی و حال خوب برای شهروندان و میهمانان نوروزی در پنج حوزه فضای سبز، زیباسازی، بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیرات امور شهر و کنترل و نظارت، برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده است.

بیشتر مسافران از وضعیت روشنایی باغ فدک، وضعیت آبخوری‌ها و آب گرم سرویس‌های بهداشتی ابراز گلایه داشتند که در خصوص رفع این گلایه‌ها اقداماتی را انجام دادیم و تمام آبخوری‌ها را به‌روز و سامان‌دهی کردیم؛ همچنین ۱۴ مجموعه از سرویس‌های بهداشتی را به آب‌گرم‌کن‌های گازی مجهز کردیم که این اقدامات تاکنون رضایت مسافران را در بر داشته است. اقدام دیگر، سرویس مجدد آب‌نماهای زیبایی بود که در سطح باغ وجود داشت؛ همچنین نصب شارژرهای موبایل در سطح باغ و قراردادن نیمکت انتظار در کنار آن‌ها بوده است.

نظارت و پیگیری مداوم بر تأمین آب و برق مجموعه، تعمیر مبلمان‌های فرسوده و نوسازی آن‌ها، رنگ‌آمیزی تمام المان‌ها و مبلمان‌های موجود نیز از دیگر اقداماتی بود که انجام شد. در حوزه نظافت شهر با توجه به خانه‌تکانی شهروندان تمهیدهای ویژه‌ای در سه ماه منتهی به پایان سال گذشته انجام شد.

بارگیری ضایعات شهروندان به‌صورت سرویس‌های خارج از نوبت و رفت‌وروب کوچه‌ها در دستور کار قرار داشت که به‌صورت مستمر تاکنون انجام شده است؛ همچنین رنگ‌آمیزی جداول و نرده‌ها و نیز شست‌وشوی المان‌ها و اثاثیه شهری و معابر شهر به‌صورت ویژه توسط ماشین‌آلات و نفرات انجام شده است.

در حوزه کنترل و نظارت امسال برای دومین بار وظیفه نظارت بر عملکرد پیمانکار پارکینگ و اسکان مجموعه تفریحی باغ فدک توسط این حوزه انجام شد که در این راستا، ضمن برنامه‌ریزی در خصوص نحوه چیدمان چادر و خودرو در کمپ فدک، پیمانکار ملزم به استخدام نیروها و عوامل آموزش دیده شد. در ستاد تسهیلات سفر تا بیست‌وچهارم فروردین سال جاری در خدمت مهمانان نوروزی خواهیم بود.

هماهنگی با ارگان‌های خدمات‌رسان ازجمله آتش‌نشانی، اورژانس، امربه‌معروف، بهداشت، تعزیرات و نهادهای نظارتی از دیگر اقدامات انجام‌شده برای رفاه مسافران نوروزی بود که تاکنون به نحو مطلوبی انجام شده است و امیدواریم تا پایان زمان میزبانی از مسافران، باقدرت و به‌صورت ویژه موارد پیگیری شود.

ابوالفضل توکلی، مسئول کمیته امور پایانه‌های مسافربری ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان: اجرای هشت عنوان برنامه با ۸۰ اجرا در پایانه‌های مسافربری اصفهان

هشت عنوان برنامه فرهنگی ازجمله پرده‌خوانی، مبارک‌خوانی، تئاتر، موسیقی سنتی و محلی، نمایش میدانی و بدرقه زائران در ایام نوروز برای پایانه‌های مسافربری اصفهان تدارک دیده و تا سیزدهم فروردین سال جاری ۸۰ مورد اجرا ‌شد. یکی از اقدامات مهم سازمان پایانه‌های مسافربری در نوروز سال جاری، برگزاری برنامه‌های فرهنگی شاد با حفظ حرمت ماه مبارک رمضان بود.

بر همین اساس سازمان پایانه‌ها برای ایام عید هشت سرفصل ازجمله مبارک‌خوانی، پرده‌خوانی، تئاتر، موسیقی سنتی و محلی و برنامه ویژه کودکان را در برنامه‌های روزانه خود در پایانه‌های پنج‌گانه قرار داده است؛ اما با توجه به حفظ حرمت ماه مبارک رمضان، آیین بدرقه زائران و چهارشنبه‌های امام رضایی را به‌عنوان برنامه فرهنگی شاخص خود در ایام نوروز برگزار کرده است.

با توجه به اینکه پیک دوم سفرهای نوروزی و روزهای آخر نوروز با لیالی پربرکت شب‌های قدر تقارن پیدا کرده است، ازاین‌رو سازمان پایانه‌ها به‌طور ویژه خدمات خود را برای مسافرانی که قصد سفر به مشهد مقدس دارند، ارائه و مراسم ویژه‌ای توسط خادم‌یاران و یاوران کانون خدمت رضوی رهپویان آسمان هشتم برگزار می‌کند.

در روز میلاد باسعادت امام حسن مجتبی(ع) ویژه‌برنامه‌ای همراه با توزیع دو هزار قرص نان سفره کرم کریم اهل‌بیت (ع) بین مسافران، گردشگران و شرکت‌های مسافربری توسط خادمیاران و یاوران رضوی در محل پایانه کاوه که بیشترین تردد مسافران را دارد، توزیع شد. از بیست‌وچهارم اسفند سال گذشته تا هشتم فروردین سال جاری، ۱۳۳ هزار و ۱۰۱ مسافر از طریق پایانه‌ها به‌وسیله ۱۰ هزار و ۴۹۶ سرویس مسافر از اصفهان خارج و ۱۱۹ هزار و ۷۹۴ مسافر از همین طریق وارد اصفهان شده‌اند.

ارائه خدمات نوروزی پایانه‌ها تا پانزدهم فروردین ادامه دارد و میز خدمت و راهنمای مسافر برای پاسخ‌گویی به مسافران نوروزی در پایانه‌های این کلان‌شهر مستقر است.

حسین کارگر، مسئول ستاد دائمی خدمات سفر منطقه ۵ شهرداری اصفهان: اسکان ۱۵۰۷ خانوار در ورزشگاه ولایت سپاهان‌شهر

منطقه ۵ اصفهان به دلیل وجود پارک کوهستانی صفه و پل‌های تاریخی سی‌وسه‌پل، مارنان و بوستان‌های ملت و سعدی، همچنین محله جلفا که به دلیل کلیساها و گذرهای قدیمی اقامتگاه‌ها و خانه‌های سنتی محل تردد گردشگران زیادی در ایام نوروز بود. تا روز نهم فروردین به‌جز اماکن مربوط به آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌های مستقر در منطقه که هدایت مسافران توسط عوامل شهرداری منطقه انجام شده است، بیش از ۱۵۰۷ خانوار در ورزشگاه ولایت سپاهان شهر اسکان یافتند. از ابتدای فعالیت ستاد خدمات سفر شهر اصفهان، تمامی امکانات موردنیاز برای فراهم‌کردن آسایش و رفاه مسافران نوروزی در منطقه ۵ به کار گرفته شد؛ همچنین تا هفتم فروردین سال جاری، تعداد ۲۵۹هزار گردشگر از مجموعه کوهستانی صفه بازدید کردند.

جواد شفیعی، مسئول کمیته اسکان ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان: اسکان حدود یک‌میلیون مسافر و گردشگر در نصف جهان

در پانزدهمین شب اسکان مسافران و گردشگران و ابتدای آغاز به‌کار ستاد خدمات سفر (بیست‌وچهارم اسفند ۱۴۰۲) ۹۷۱هزار و ۴۵۰ نفر شب خواب اسکان مسافران در شهر اصفهان انجام شد.

باغ فدک به‌عنوان تنها محل اسکان مسافران و گردشگران به‌صورت چادرخواب با پذیرش ۱۰۷۹ خودرو و جمعیتی بالغ‌بر پنج‌هزار نفر شب‌خواب به شایستگی از مسافران و گردشگران میزبانی کرد.

 سیدعلی عبدالهی، مسئول کمیته حمل‌ونقل بار درون‌شهری ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان: مراجعه ۵۹۰۰ خودرو به مراکز معاینه فنی شهر اصفهان در نوروز

امکان نوبت‌دهی آنلاین برای معاینه فنی خودروها فراهم است. در روز ابتدایی سال پنج‌هزار و ۹۰۰ خودروی سبک به مراکز معاینه فنی شهر اصفهان مراجعه کردند. یکی از خدماتی که شهرداری اصفهان و سازمان مدیریت حمل‌ونقل و بار شهرداری به شهروندان و مسافران ارائه می‌کند، اداره خدمات معاینه فنی است؛ به همین منظور در اصفهان هشت مرکز معاینه فنی خودرو داریم که به‌صورت کامل در ایام نوروز خدمت‌رسانی می‌کنند و آمار بسیار خوبی از مراجعه شهروندان و مسافران به این مراکز را داریم.

مهدی قائلی، مدیر ناژوان شهرداری اصفهان: حضور جمعیت هلال‌احمر در ناژوان اصفهان

برای نخستین‌بار در نوروز سال جاری بر اساس تعامل، هم‌افزایی و  هماهنگی صورت پذیرفته، شاهد حضور داوطلبان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی در عرصه پارک طبیعی و جنگلی ناژوان اصفهان بودیم. داوطلبان جمعیت هلال‌احمر کشور با حضور خود در دو قالب ثابت در محل ورودی غربی باغ پرندگان ناژوان با برپایی چادر جمعیت و میزهای گفت‌وگو، بازی کودکان، مشاوره، آموزش امداد و کمک‌های اولیه، کنترل سلامت و فشارخون شهروندان و گردشگران و سیار در قالب دوچرخه‌سوارانی که ضمن حضور و تردد در مسیر جاده‌های سلامت یک و دو (ضلع‌های جنوبی و شمالی ناژوان)، شهروندان و گردشگران را راهنمایی کردند.

محمدمهدی مقدس‌زاده، مسئول کمیته ایمنی و حوادث ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان: حدود ۵۳۰ نیرو و عوامل ستادی برای تأمین ایمنی شهروندان و مسافران نوروزی در آماده‌باش کامل قرار داشتند

تمام نیروهای عملیاتی سازمان آتش‌نشانی و خدمات شامل حدود ۵۳۰ نیرو و عوامل ستادی برای تأمین ایمنی شهروندان و مسافران نوروزی در آماده‌باش کامل قرار گرفتند و تعداد استقراری‌های نیروهای آتش‌نشانی در سطح شهر ۲۰۳ نفر بودند.

نیروهای عملیاتی سازمان آتش‌نشانی در باغ فدک حضور داشتند و با استفاده از دستگاه‌های مدرن حرارت‌سنج، میزان گرمای تمام چادرهای مسافران را سنجش می‌کردند تا شرایط ایمنی برای مسافران فراهم شود. جدا از ایستگاه‌های بیست‌وهفت‌گانه آتش‌نشانی که روزانه ۲۰۳ آتش‌نشان در آن آماده‌باش و ۵۴ نفر در دو شیفت کاری به‌همراه یک دستگاه خودروی اطفائیه سبک و دو دستگاه موتورسیکلت مجهز به خاموش‌کننده در مجموعه باغ فدک فعال بودند.

 جواد شفیعی، مسئول کمیته اسکان ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان: اسکان مسافران نوروزی در شهر اصفهان از مرز یک‌میلیون نفر گذشت

از ابتدای آغاز به کار ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان (بیست‌وچهارم اسفند ۱۴۰۲) اسکان بیش از یک‌میلیون مسافر و گردشگر در شهر اصفهان انجام شد و تا قبل از سیزدهم فروردین ماه در هتل‌ها و مهمان‌پذیرها بیش از پنج‌هزار و ۵۰۰ نفر و در مدارس آموزش‌وپرورش بیش از ۴۶هزار نفر اسکان پیدا کردند. هتل‌‎ها و مهمان‌پذیرها در اولویت کار کمیته اسکان ستاد دائمی خدمات سفر شهر اصفهان قرار گرفت و بر اساس آنچه از سوی جامعه حرفه‌ای هتلداران اعلام و تمام هتل‌های شهر با ظرفیتی بالغ‌بر هشت‌هزار و ۷۰۰هزار نفر شب‌خواب آماده اسکان مسافران شد.

ظرفیت اسکان آموزش‌وپرورش به ۶۰۰ مدرسه و هفت‌هزار فضای آموزشی افزایش یافت. در این برنامه‌ریزی، اولویت دوم به مدارس آموزش‌وپرورش اختصاص پیدا کرد و  اسکان نزدیک به  ۴۰ هزار نفر در مدارس و سایر فضاهای آموزشی و مکان‌های پیش‌بینی‌شده آموزش‌وپرورش، انجام شد و بیش از سه‌هزار منزل استیجاری در چرخه رسمی اسکان شهر قرار گرفت. خوابگاه‌های دانشجویی از ظرفیت دیگر شهر اصفهان است و با همکاری دانشگاه اصفهان و شرکت‌های خصوصی ارائه خدمات خوابگاهی اسکان مسافران و گردشگران در این حوزه نیز با همکاری متصدیان خوابگاه‌ها انجام شد و بیش از ۲۰ خوابگاه به چرخه اسکان وارد شد.

محمدرضا تورجی‌زاده، رئیس اداره فرهنگی، اجتماعی و ورزشی منطقه ۷ شهرداری اصفهان: برگزاری ۲۰ برنامه با ۲۴۰ اجرا در باغ فدک

بیست عنوان برنامه با ۲۴۰ اجرای فرهنگی و هنری برای نوروز سال جاری در باغ فدک برگزار شد. یکی از برنامه‌های این اداره با عنوان «بهار استقبال» در هنگام ورود مهمانان با عرض خوش‌آمد برگزار می‌شود؛همچنین این برنامه توسط عروسک‌ها و حاجی‌فیروز انجام خواهد شد و در این برنامه آن‌ها به استقبال ماشین‌های در حال ورود به باغ فدک می‌روند و هدایایی به کودکان اهدا می‌کنند.

برنامه چایخانه امام رضا (ع) از بیست‌وششم اسفند سال گذشته تا بیست‌وچهارم فروردین سال جاری ادامه دارد، همچنین این برنامه جنب بازارچه باغ فدک و توسط خادم یاران رضوی پس از نماز مغرب و عشا در راستای پذیرایی از مهمانان این مجموعه و مراسم جزءخوانی قرآن روزانه از ساعت 17:30تا 18:30در نمازخانه باغ فدک برگزار می‌شود. تلاش کردیم برنامه‌های متعددی برای تمام گروه‌های سنی در راستای افزایش شادی و نشاط مسافران نوروزی در باغ فدک اجرا شود.

علی حاجیان، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان: میزبانی باغ رضوان از ۱۱۰هزار زائر در نخستین روز سال ۱۴۰۳

در نخستین روز سال ۱۴۰۳ میزبان ۱۱۰ هزار زائر در باغ رضوان بودیم. در این روز حدود ۲۷هزار و ۶۴۷ خودرو در این آرامستان تردد کرده است و ۲۰ دستگاه اتوبوس به زائران سرویس‌دهی کرد. طبق آمار دقیق ورود و خروج‌ها به‌طور میانگین چهارهزار خودرو در یک زمان واحد در آرامستان حضور داشته؛ همچنین بررسی پلاک خودروها حاکی از حضور زائر از شهرهای مختلف کشور بوده است.

سیدمهدی سجادزاده، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان: اختصاص بیش از ۴۰۰ سازه تبلیغاتی به موضوعات حجاب و سلام در اصفهان

بیش از ۴۰۰ جایگاه تبلیغاتی ازجمله ۲۳۰سازه گالری شهری (پشت تابلوهای راهنمایی رانندگی)، ۵۲ سازه در ایستگاه‌های مترو، ۸۴ سازه در پایانه‌های چهارگانه مسافربری برون‌شهری و ۴۰ سازه پایه بتنی در شهر اصفهان به فضاسازی موضوع حجاب و آداب سلام در نوروز سال جاری اختصاص پیدا کرده است.

این دو موضوع مجموعه گالری شهری و سازه‌های پایانه بتنی در راستای فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف بوده و  مجموعه‌های گالری مترو و گالری پایانه به موضوع فرهنگ و آداب سلام‌کردن پرداخته است. در طرح‌های گالری شهری با موضوع حجاب با محتوای پنج بیت شعر از شاعرانی همچون سعدی، وافی عراقی، صائب تبریزی و رضا اسماعیلی از شاعران معاصر کشورمان با موضوع و درون‌مایه حجاب و پوشش بهره گرفته‌ایم. علاوه‌بر تبلیغات محیطی، دو مجموعه پوسترهای مناسبتی ویژه ایام ماه مبارک رمضان با عنوان «یادش به‌خیر» و حجاب در کابین‌های مترو این کلان‌شهر جانمایی شده است.

حمید قنادنیا، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان: گذر گل، نور و عکس در اصفهان رونمایی شد

گذر گل، نور و عکس در محل خیابان آمادگاه اجرا شده شد. پس از محور نور بلوار هشت‌بهشت در نوروز ۱۴۰۱، گذر گل، نور و عکس را برای نوروز ۱۴۰۳ اجرا کرده‌ایم. المان‌های استفاده‌شده برای گذر گل، نور و عکس ترکیبی از المان‌های نورانی، نقاشی سه‌بعدی و انیمیشن‌های واقعیت افزوده برای عکاسی با استفاده از اسکن کیوآرکد و گل‌های مختلف است.

با توجه به اینکه مقابل هتل عباسی با قصه کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خوانی‌ها عجین است، مجسمه‌هایی با تم مطالعه و چند المان ماه مبارک رمضان نصب شده است. المان‌های گل و ماه مبارک رمضان پس از پایان ماه مهمانی خدا جمع‌آوری خواهد شد؛ اما المان‌های نوری و نیمکت‌های بخش مبلمان شهری در جای خود باقی خواهد ماند.

مجید صادقانی، سرپرست موزه ملی هنرهای اصفهان: نمایش ۳۷۰ اثر هنری ۸۰۰ سال اخیر در موزه ملی هنرهای اصفهان

در موزه ملی هنرهای اصفهان، انواع مکاتب مختلف هنری و اساتید مختلف هنری اصفهان در بازه زمانی ۸۰۰ سال اخیر، ۳۳۷کد اثر و ۳۷۰ اثر مختلف به نمایش گذاشته شد.

دغدغه اصلی موزه‌های دفینه کشور (اولین موزه تخصصی و دائمی سکه و اسکناس در ایران) که موزه ملی هنرهای اصفهان یکی از آن‌هاست، حال خوش کسانی است که موزه گردی می‌کنند و تلاش می‌کند با استفاده از آثار، آن‌ها را با پیشینه اصیل و غنی خود آشنا کنند. البته از موزه ملی هنرهای اصفهان به‌عنوان یک پاتوق فرهنگی یاد می‌کنیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

14 − 4 =