راه ناهموار اثرگذاری خواهرخواندگی‌ها

شهرها می‌توانند در قالب روابط خواهرخواندگی یک‌سری از روابط دوجانبه بین‌المللی را با برگزاری مناسبات مختلف فرهنگی، اقتصادی و به‌خصوص گردشگری پوشش دهند. درحال‌حاضر اصفهان با استفاده از این بستر تلاش می‌کند میزان مراودات بین‌شهری در حوزه منطقه و بین‌الملل را افزایش دهد.

تاریخ انتشار: 14:02 - دوشنبه 1403/02/3
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
راه ناهموار اثرگذاری خواهرخواندگی‌ها

به گزارش اصفهان زیبا؛ شهرها می‌توانند در قالب روابط خواهرخواندگی یک‌سری از روابط دوجانبه بین‌المللی را با برگزاری مناسبات مختلف فرهنگی، اقتصادی و به‌خصوص گردشگری پوشش دهند. درحال‌حاضر اصفهان با استفاده از این بستر تلاش می‌کند میزان مراودات بین‌شهری در حوزه منطقه و بین‌الملل را افزایش دهد.

البته در این گونه روابط دو طرف باید هم‌زمان و بر اساس دستورالعمل‌های از پیش تعیین‌شده موجود در قرارداد خواهرخواندگی اقدام کنند تا اتفاق‌های خوبی در حوزه شهری رخ دهد. متأسفانه به دلیل شرایط فرهنگی اصفهان و چالش‌های موجود در رابطه با روابط خواهرخواندگی و البته عدم توجه برخی از مسئولان به ظرفیت‌های خواهرخواندگی، استفاده صحیحی از این بستر با هدف توسعه گردشگری نشده است.

فعالیت‌های کنونی در حوزه روابط خواهرخواندگی نیز در حد کفایت نیست و باید با برگزاری رویدادهای سالانه متقابل در شهر اصفهان و خواهرخوانده‌هایش از طریق شهرداری‌ها، مراودات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین دو کشور و دو شهر افزایش یابد؛ درعین‌حال معرفی ظرفیت‌های فرهنگی مهم‌ترین اتفاقی است که می‌تواند در بستر روابط خواهرخواندگی، به‌خصوص در حوزه گردشگری رخ دهد.

خواهرخوانده‌های اصفهان تا اندازه‌ای بستر را برای تعامل‌های مختلف آماده کرده‌اند، اصفهان اما باید در این حوزه کوشاتر باشد و از این فرصت استفاده بهینه ببرد؛ فضایی که طی سال‌های اخیر چندان از آن استفاده نشد. شاید طی سال‌های اخیر هدف این بود که تنها بر تعداد خواهرخوانده‌های اصفهان اضافه شود و عدم همراهی شهری و البته برخی مسائل سیاسی بین کشورها نگذاشت آن‌طور که باید در مسیر خواهرخواندگی خوب پیش برویم.

دولت‌ها و شهرداری‌ها باید تلاش کنند تا ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی شهرها را به یکدیگر معرفی کنند. اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در قالب رویدادهای مشخص و دوره‌ای حساب‌شده با همکاری بخش خصوصی، فرصت‌های تجاری را برای خواهرخوانده‌ها ایجاد کنند و از این طریق به تقویت صنایع شهر و بوم‌محور بپردازند. اصفهان چندان در معرفی شهرهای خواهرخوانده خود به شهروندان اصفهانی و فعالان اقتصادی و فرهنگی شهری فعال نیست؛ آن‌طور که در فرایبورگ (از جمله شهرهای خواهرخوانده اصفهان)، خیابانی به نام اصفهان به ثبت رسیده و نشان اصفهان نیز در پیاده‌رو کنار شهرداری فرایبورگ حک شده است. البته بخشی از این شرایط به فضای فرهنگی اصفهان و همچنین سیاست‌های کلی کشور برمی‌گردد.

راهکارهای تقویت صنعت گردشگری اصفهان

قطعا این اتفاق باید دوطرفه باشد که بسیار راحت شکل می‌گیرد. اگر قرار باشد فرصت‌های گردشگری اصفهان را به طرف مقابل معرفی کنیم، قطعا باید رویدادهای رفت‌وبرگشتی مستمر و متناوبی برای خواص و نخبگان حوزه گردشگری دو کشور در حوزه رسانه و ملی برگزار شود. ما در تقویت حوزه گردشگری راهی جز جدی‌گرفتن مارکت و بازاریابی نداریم؛ برای مثال، باید از بخش خصوصی فعال در این حوزه که معرفی شهر را برعهده گرفته است، حمایت کنیم.

از سوی دیگر، باید مدل تعامل‌های بین‌المللی جدید همچون مارکت بر مبنای بستر IT، فضای مجازی و رسانه‌های مدرنی را که هر دو کشور به تناسب فرهنگ و وضعیت و شرایط اجتماعی و سیاسی خود از آن استفاده می‌کنند و بستر مخصوص به خود دارند، تقویت کرد؛ علاوه بر این، نمی‌توانیم الگوی ثابت و مشخصی را برای همه شهرهای خواهرخوانده اصفهان طراحی کنیم. قطعا تعامل‌هایی که اصفهان با نجف دارد، در ارتباط با فرایبورگ نمی‌تواند به‌کار برد.

باید با جدی‌گرفتن مارکت و تقویت گروه‌هایی که در حوزه رسانه و بازاریابی بین‌المللی فعال هستند، برند اصفهان را در سطح بین‌الملل و به شهرهای خواهرخوانده خود معرفی کنیم و در این مسیر از ظرفیت قانونی و اقتضاهایی که در تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی آورده شده است، حداکثر استفاده را ببریم؛ همچنین در یک رویداد مشترک صرفا رفت‌و‌آمدهای دیپلماتیک و سیاسی نباید گنجانده شود و تجار دو کشور باید به بهانه‌های مختلف به اتاق‌های فکر دعوت شوند تا از پیشنهادهای آن‌ها در معرفی شهرهای خواهرخوانده استفاده شود. همان‌طور که انتظار داریم اصفهان در شهرهای خواهرخوانده‌اش به خوبی معرفی شود، باید این امکان را نیز برای طرف مقابل در شهر اصفهان فراهم کرد.

شهرهای خواهرخوانده باید فضای مناسبی برای معرفی خود به شهروندان اصفهانی داشته باشند. از سوی دیگر باید در این مسیر از حواشی سیاسی هم فاصله بگیریم و بیشتر بر مناسبات فرهنگی‌اجتماعی که بیشتر موردعلاقه مردم است، تمرکز کنیم؛ ظرفیت‌هایی که کسب‌و‌کار گردشگری بر مبنای آن‌ها پایه‌گذاری شده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × سه =